Gå til innhold
Fiskersiden

Sikkerhet på isen - tips


LaHo
 Share

Recommended Posts

Nå har jeg hatt et par dusin turer på isen, så spørsmål rundt sikkerhet burde kanskje kommet litt tidligere i sesongen. :) Men bedre sent enn aldri.

Jeg er ganske "pysete" og tar ingen sjanser, mener jeg selv i hvert fall. Isen har vært 10 cm + før jeg har valgt å fiske på den, og frem til den siste turen min har det også vært stålis fri for snø.

At isen er fri for snø er fint da det gjør kikkefiske lettere, men det gjør også ferdsel på isen litt mer utfordrende, da man ser alle sprekker og mørke flekker som man må forsere. Disse er selvfølgelig der når snøen legger seg, men da virker det mindre skummelt å gå på isen.

Men så har det seg sånn at isen knaker og braker en god del, og dette er regnet som et godt tegn. Jeg synes dog det er urovekkende å høre "knekk, knekk" når man går bortover isen på vei mot den utvalgte fiskeplassen. Dette har hendt meg et par ganger nå, først på blank is og deretter når det lå 5 cm snø på isen. Begge gangene har jeg snudd og gått tilbake der jeg kom fra, med det resultat at jeg ikke har fisket på den plassen jeg ønsket.

Mitt spørsmål til dere erfarne isfiskere er da, hvor farlig er dette?!

Når man går på is som er rundt 20 cm tjukk og hører "knekk" i det man tar neste steg, mister i hvert fall jeg motet. Det skal sies at i det ene tilfellet var isen litt porøs da jeg sjekket med barkespaden jeg hadde med meg. Jeg hakket foran meg for å sjekke isen, og merket at det var litt porøst før det begynte å knekke i isen.

Skulle jeg gått en lengre runde rundt området, eller var det "ufarlig" knekk/sprekker som ble dannet i isen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knekking er som regel ikke tegn på at du er i ferd med å dø, selvom det høres sånn ut.

Det viktigste du gjør for sikkerheten er å ha på flytedress og ispigger.

Jeg hører til dem som går et annet sted, men det er bare for å tilfredstille nervene

Hehe, det er akkurat slik det høres ut ja!

Har hørt fra andre at knekking ikke er farlig, men når du står der og hører det knekker mister man fort motet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet er 10 cm stålis mere enn nok. Dvs at isen er blank uten alt for mange luftbobler.

Fryser isen når det snør kan det være litt mer usikkert pga variasjoner i istykkelse.

En god regel når man er usikker er at man vurderer om det er verdt et forsøk utpå.

Men må man utpå, så bør man bore oftere for å få en ide om variasjoner og kvalitet.

Man kan også stå med beina litt bredt vekk ifra hullet.

Lydene du høre kan være at isen fryser eller at vannstand er på vei opp eller ned.

At det knekker når du går på isen kan være at du trår på steder hvor det er et tynnt islag oppe på litt vann som ikke frøys da snøen la seg.

Man kan ikke regne med at noen ser deg forsvinne under isen.

Man kan heller ikke regne med at noen er villig til å ofre livet sitt for dumdristige isfiskere.

Ispigger er falsk trygghet. Det hjelper deg kanskje noen minutter, men hva om du slår hodet i iskanten eller skærer deg på boret når du går gjennom.

Sørg for at du har boret holdes lavt og ikke på skulder og med sekken kun over en skulder. gjerne med borkoppen på.

Bruker du flytedress i tillegg, har du et bedre utgangpunkt kontra sekk på ryggen og et bor som kan treffe deg i hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet er 10 cm stålis mere enn nok. Dvs at isen er blank uten alt for mange luftbobler.

Fryser isen når det snør kan det være litt mer usikkert pga variasjoner i istykkelse.

En god regel når man er usikker er at man vurderer om det er verdt et forsøk utpå.

Men må man utpå, så bør man bore oftere for å få en ide om variasjoner og kvalitet.

Man kan også stå med beina litt bredt vekk ifra hullet.

Lydene du høre kan være at isen fryser eller at vannstand er på vei opp eller ned.

At det knekker når du går på isen kan være at du trår på steder hvor det er et tynnt islag oppe på litt vann som ikke frøys da snøen la seg.

Man kan ikke regne med at noen ser deg forsvinne under isen.

Man kan heller ikke regne med at noen er villig til å ofre livet sitt for dumdristige isfiskere.

Ispigger er falsk trygghet. Det hjelper deg kanskje noen minutter, men hva om du slår hodet i iskanten eller skærer deg på boret når du går gjennom.

Sørg for at du har boret holdes lavt og ikke på skulder og med sekken kun over en skulder. gjerne med borkoppen på.

Bruker du flytedress i tillegg, har du et bedre utgangpunkt kontra sekk på ryggen og et bor som kan treffe deg i hodet.

Takk for info. De gangene det har "knekt" rundt meg har det ikke knekt "under beina", men heller 2-3-4 meter unna. At det kan være på grunn av et nytt lag med is på de 20 cm med stålis kan vel skje.

Jeg bruker ispigger, men har ingen flytedress. Jeg går dog ikke med bor over skulderen eller sekk når jeg legger opp ruten for fisketuren. Jeg har med meg hakke i ene handa som jeg sjekker isen med samtidig som isboret blir med for å sjekke tykkelsen. Det har ikke vært variasjoner der hvor jeg har opplevd at det "knekker".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 cm stålis er mer en nok til å gå på, men har selv gått igjennom isen etter å ha målt 13 centimeter. Det var da et område med understrøm som var mye tynnere. Har blitt mye mer forsiktig etter å ha opplevd hvor kaldt det er å bade i -15 grader....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte når det smeller og knekker i isen er det frost og isen fryser. Nå isen fryser utvider den seg med ca 10% i forhold til vannet. Når dette skjer så blir plassen for isen "for liten" og den sprekker fordi den tilpasses vannet og terrenget rundt. Ofte når en sitter og fisker på stålis tidlig i sesongen og det er ganske kaldt opplever en at det smeller og en kan også se at sprekker oppstår. Dette skjer selv om isen er ganske tykk. Derfor er det et godt tegn at det smeller, isen fryser og blir faktisk tykkere når dette skjer.

Er en ikke forberedt blir det fort et sjokk når det smeller og en sprekk plustselig kommer mellom beina der du sitter!

Sprekker det og knaker i isen av sin egen vekt når en går på isen er det større grunn til å være forsiktig!

Er isen under 15 cm (stålis) kontrollborer jeg ofte når jeg beveger meg og unngår å gå for langt ut, isen er ofte tynnere der. Unngår da også utsatte områder i nærheten av elver, bekker, myr og plasser med strømninger, dvs de områder hvor isen først forsvinner om våren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som gir litt spenning i hverdagen er når du fisker på oppdemmet vann og det har blitt tappa ned en del i løpet av natta.

Er noe eget ved når man sitter der uskyldig i sin lille fiskeboble og glaner ned i hullet og isen plutselig slipper langs land og detter ned en 5cm så vannspruten står opp av hullet. Skvetter litt da for å si det pent.

Har selv klart å gå ut på isen rett ved inntaket til et kraftverk da varselskiltet var snødd ned. Rusla veldig forsiktig inn til land når boret slo igjennom isen etter 2 runder med sveiva. Var vel maks 2cm is under 40cm snø. 20m lenger bort var det over 50cm is, det blei da røyer på isen den dagen og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte når det smeller og knekker i isen er det frost og isen fryser. Nå isen fryser utvider den seg med ca 10% i forhold til vannet. Når dette skjer så blir plassen for isen "for liten" og den sprekker fordi den tilpasses vannet og terrenget rundt. Ofte når en sitter og fisker på stålis tidlig i sesongen og det er ganske kaldt opplever en at det smeller og en kan også se at sprekker oppstår. Dette skjer selv om isen er ganske tykk. Derfor er det et godt tegn at det smeller, isen fryser og blir faktisk tykkere når dette skjer.

Er en ikke forberedt blir det fort et sjokk når det smeller og en sprekk plustselig kommer mellom beina der du sitter!

Sprekker det og knaker i isen av sin egen vekt når en går på isen er det større grunn til å være forsiktig!

Er isen under 15 cm (stålis) kontrollborer jeg ofte når jeg beveger meg og unngår å gå for langt ut, isen er ofte tynnere der. Unngår da også utsatte områder i nærheten av elver, bekker, myr og plasser med strømninger, dvs de områder hvor isen først forsvinner om våren.

Høres fornuftig ut, men syns det er rart det knaker i 20 cm is når jeg kommer gående. Tolker det som at det sprekker av tyngden min, men da har isen vært bra hele veien. Har ikke målt når det har sprukket sånn for da har jeg trukket meg forsiktig, men hurtig tilbake :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved mindre du er notert med en verdensrekord i kroppsvekt, er det ikke på grunn av din kroppsvekt at 20 cm tykk stålis knaker. Arctic har helt rett, knak og brak på denne tiden av året er et godt tegn som viser at isen legger på seg.

Jeg har også fått meg noen overraskelser, og gått gjennom isen to ganger. Begge gangene var på råtten våris som var tykk men ble til slush etter en lang og solrik dag. Da hjelper ispigger pent lite, isen har så dårlig hold at piggene bare graver igjennom. Heldigvis var det så grunt begge gangene at jeg stod på bunnen, men spesielt behagelig er det ikke og det var et blodslit å komme seg opp.

3 cm stålis bærer en mann, 10 cm kan du kjøre bil på og 20 cm kan du lande et større passasjerfly på. Prøveborr jevnlig hvis du ikke er kjent, ha ispigger og flytedress på deg, tau og en fiskekompis bør være lett tilgjengelig. Da er det utrolig hva som går bra, så lenge blodpumpa ikke stopper av sjokket du får fra det kalde vannet. (Har du den rekorden jeg nevnte innledningsvis, er det ganske sannsynlig at den gjør det selv om du ikke går igjennom...)

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke at 20 cm god is knaker av at du går på den. Knakinga hadde nok kommet uansett, men godt mulig at du påvirker tidspunktet ved at du går på den. Har ofte opplevd "frostsmell" og sprekkdannelse under gunstige forhold for det, men aldri hatt følelsen av at jeg var den utløsende faktor. Nå er ikke jeg akkurat stor og tung heller! :lol:

Uansett; 20 cm god is bærer godt om en ikke kommer ut for strømmer eller noe som gjør den vesentlig tynnere eller dårligere.

Edit; Ser Team Colibri har en noegenlunde lik oppfatning over her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10-20 cm är bäst! Slipper man borra så massa^^ Va en tur utpå i helgen å då small det som bra hela dagen å där var det 40+ cm. Som sagt är som regel våren mest farlig, inte minst för att det blir vanskligare att komma upp. Tycker det värsta är när man borrat å vannet kommer upp av hålet :startle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved mindre du er notert med en verdensrekord i kroppsvekt, er det ikke på grunn av din kroppsvekt at 20 cm tykk stålis knaker. Arctic har helt rett, knak og brak på denne tiden av året er et godt tegn som viser at isen legger på seg.

Jeg har også fått meg noen overraskelser, og gått gjennom isen to ganger. Begge gangene var på råtten våris som var tykk men ble til slush etter en lang og solrik dag. Da hjelper ispigger pent lite, isen har så dårlig hold at piggene bare graver igjennom. Heldigvis var det så grunt begge gangene at jeg stod på bunnen, men spesielt behagelig er det ikke og det var et blodslit å komme seg opp.

3 cm stålis bærer en mann, 10 cm kan du kjøre bil på og 20 cm kan du lande et større passasjerfly på. Prøveborr jevnlig hvis du ikke er kjent, ha ispigger og flytedress på deg, tau og en fiskekompis bør være lett tilgjengelig. Da er det utrolig hva som går bra, så lenge blodpumpa ikke stopper av sjokket du får fra det kalde vannet. (Har du den rekorden jeg nevnte innledningsvis, er det ganske sannsynlig at den gjør det selv om du ikke går igjennom...)

Har nok ingen verdensrekord, men ved litt porøs topp i isen kan det vel tenkes det knekker litt. :)

Jeg tror ikke at 20 cm god is knaker av at du går på den. Knakinga hadde nok kommet uansett, men godt mulig at du påvirker tidspunktet ved at du går på den. Har ofte opplevd "frostsmell" og sprekkdannelse under gunstige forhold for det, men aldri hatt følelsen av at jeg var den utløsende faktor. Nå er ikke jeg akkurat stor og tung heller! :lol:

Uansett; 20 cm god is bærer godt om en ikke kommer ut for strømmer eller noe som gjør den vesentlig tynnere eller dårligere.

Edit; Ser Team Colibri har en noegenlunde lik oppfatning over her.

Mulig det var en grunn til at det sprakk opp som undervannsstrøm eller liknende, men det skal jeg prøve å la være å finne ut på den kalde måten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse gode råd her.

Første bud nå er vel å omsette all informasjon slik at du greier å FØLE deg sikker og komfortabel på isen.

Unngå helst å dra alene på isfiske. 2 kompiser og ei billig redningsline fra Biltema har berga liv før...

Ha fullt sett ekstra klær med i bilen. Solide ispigger og flytedress!

Alt dette meget fornuftige investeringer nettopp for å kunne gi deg litt bedre odds om uhellet skulle være ute....og større komfort og trygghetsfølelse på isen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse gode råd her.

Første bud nå er vel å omsette all informasjon slik at du greier å FØLE deg sikker og komfortabel på isen.

Unngå helst å dra alene på isfiske. 2 kompiser og ei billig redningsline fra Biltema har berga liv før...

Ha fullt sett ekstra klær med i bilen. Solide ispigger og flytedress!

Alt dette meget fornuftige investeringer nettopp for å kunne gi deg litt bedre odds om uhellet skulle være ute....og større komfort og trygghetsfølelse på isen.

Ja, det er definitivt mye bra å ta med seg og tenke over når man er på isen. :)

Som jeg sa innledningsvis så føler jeg at jeg er veldig forsiktig. Jeg prøveborer hele tiden mens jeg beveger meg samtidig som jeg hakker i isen med et tung redskap. Jeg bruker også ispigger, men har ikke investert i flytedress. Jeg synder nok mot noe av det du nevner her, og det er nok noe å tenke på fremover.

Mye bra i tråden!

Men det som har kommet litt dårlig fram synes jeg er prøveboring når du beveger deg. Er isen 10-15 cm går det fort å prøvebore ofte med et skarpt bor mens man beveger seg. Da får en også et veldig godt inntrykk av isens kvalitet.

Det er nettopp via prøveboring jeg oppdaget disse områdene med tilsynelatende dårligere is, med litt porøs topp. Da blir det vel en vurdering hvor langt rundt man skal gå, om man i det hele tatt skal prøve å komme seg rundt?!

I mitt tilfelle snudde jeg og fisket på plasser jeg allerede hadde passert, men skulle aller helst hatt større kjennskap til "problemområdet" og om det var mulig å gå rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke merket noen forskjell ulike innsjøer i mellom som har med vannkvalitet å gjøre. Men det er betydelig forskjell på sjøis og ferskvannsis (selv om det strengt tatt er ferskvannet som fryser også når vi snakker om sjøis.)

Derimot kan bunnforholdene ha en hel del å si, i vann med mye humus eller synketømmer kan det dannes gasslommer under isen som kan være skumle. Øyeren og Bogstadvannet er to slike eksempler i Østlandsområdet, hvor gass som stiger opp fra bunnen kan føre til lommer med syltynn is. Jeg har også opplevd en slik lomme i Nøklevann, der jeg plutselig tråkket igjennom med den ene benet langt utpå vannet. Gasslommen så ut som en omvendt bolle under isen, og det luktet råttent da jeg tråkket igjennom. Isen var syltynn i toppen av "bollen" og området som var tynt var akkurat stort nok til foten min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til flytedress og ispigger bruker jeg isfiskepulk. Dette i hovedsak fordi jeg driver endel med ismeite og har med meg mye utstyr. Det er også en fordel hvis en går igjennom isen da en ikke bærer på tungt utstyr som sekk, bor etc. og det er lettere å konsentrere seg om å komme seg kjapt opp av isen. Ved å benytte en pulk er det også større sjanse for å berge det kostbare utstyret da pulken gjerne står igjen på isen. Er jeg usikker på isforholdene har jeg også med meg en isbile som jeg sjekker isen med foran meg. Går en igjennom isen så start med å prøve og komme opp i den retningen du kom fra. Der vet du at isen var trygg nok. Om jeg ikke har med ekstra skift ut på isen i en vanntett pakksekk, så har jeg det liggende i bilen (som regel :-).

Endret av Tullebukken_voksne_mann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.