Gå til innhold
Fiskersiden

Lopez Coaster - kystwobblere ønskes kjøpt.


Truls
 Share

Recommended Posts

Heisann.

Er det noen her på forumet som sitter på noen kystwobblere av typen Sølvkroken Lopez Coaster, så ønsker jeg å gjerne å kjøpe noen av deg. Disse wobblerne har vist seg å være ekstremt giftig til sjøørretfiske i sjøen. Wobblerne har en utrolig "eggende" gange i vannet, samt dykking/vugging under spinnstopp som tirrer fisken til hogg...

Det var en del år siden disse gikk ut av sortimentet til Sølvkroken, og jeg tviler sterkt på at det er mulig å finne noen butikker som har denne igjen, derfor prøver jeg lykken her på forumet. Alt av størrelser og farger er av interesse.

Slik ser wobbleren ut:

IMG_4185.JPG

Med hilsen

Truls Flavé

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som etterlyser disse !! Særlig nå på våren og på høsten. Selv om jeg selv ikke er norsk , er disse ekte norsk vare og utviklet designet - produsert i Norge og for å fiske etter norske forhold. Ifølge tallene vi hadde en gang i tiden og når Sølvkroken hadde tom Rapala i sortimenten : Ingen 2. woblere solgte mer en disse modellene !! Vi snakker om 30 - 40 tusen i året !!

Hallo??? Made in Norway

Tidene har forandret seg , men ikke fisken og måten av å lure fisken til hugg. Mine wobler er faktisk ikke så fine å se på ( om man tenker glitrer og glamour ) . Jeg konstruerte disse ( som aktiv SØ fisker ) med tanke på fisken , ikke fiskeren . Virker de ? Vel , så det holder !! Skulle gjerne har vist frem bilde av den største som har tatt på disse . 1 Sted mellom 6 - 8 kg og i Mandal , men bilde deling muligheter på fs er fortsatt på bunnen...

Truls : Skal gjøre mitt beste for å oppfylle dine ønsker :) Da får du signerte utgaver...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne har vist frem bilde av den største som har tatt på disse . 1 Sted mellom 6 - 8 kg og i Mandal , men bilde deling muligheter på fs er fortsatt på bunnen...

Trykk på "more reply options" ved siden av knappen du trykker for å poste innlegget. Litt nede på siden du kommer inn på da kan du laste bilder rett fra PC'en til forumet. Enklere blir det vel knapt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig det at disse wobblerne ikke ser så fancy ut, det kombinert med en litt kjip original Mustad dobbelkrok. Har vel gjort sitt til at de har blitt liggende uprøvd slukskrinet til fordel for mer fancy fargerike, bling bling og holografiske sluker og wobblere produsert de siste årene.

Som sportsfisker må man slutte å kun fiske med den sluken/wobbler som er best i hodet basert på utseende, for det er nettopp det den i mange tilfeller er, best i hodet ditt og ikke nødvendigvis for fisken. Denne wobbleren har en helt spesiell gange jeg beskrev i første post. På første testturen med denne wobbler tok jeg en sjøørret på 3.5kg. Og den har visst seg å være en dreper av et agn til sjøørret.

Så til de av dere her på FS som har denne wobbleren liggende og slengende kom dere ut å fisk eller selg de til meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om Martin Lopez hadde kunnet støpt opp et lite lass slike tror jeg de hadde blitt solgt fort! Jeg skulle også likt å testet disse :D

Er ofte på Jessheim, jeg ( Mine sønner) så det kan hende at det havner noe på hendene dine også. Husker godt at 1 av mine modeller ( Hunter ) ble av de mest solgte i området , dog ble den konstruert til innlandsfiske...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Siden det konverseres om Lopez kystwobblere kaster jeg meg innpå.

Jeg var så heldig å få tilsendt 3 stk Lopez Coaster i div farge kombinasjoner av opphavsmannen selv for noen dager siden.

Det var snilt av ham og lykken var stor hos meg :)

Jeg har aldri fisket med kystwobblere før, så for meg blir det mye å prøve meg frem og se hva som funker.

Hvordan fisker dere den?

Jeg lurer da mest hva dere gjør med stanga, rykk og napp, for å lage liv i wobbleren og ikke minst hvor lenge spinnstoppene varer.

Alt annet av tips og erfaringer mottas med stor takk :)

Skitt fiske til alle med eller uten Lopez Coaster, :)

Endret av Aurejeger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt annet av tips og erfaringer mottas med stor takk :)

Som sagt tidligere , gjelder det å bli kjent med det man fisker med , hvordan redskapet oppfører seg i vannet og ikke minst det å være kjent med arten vi er på jakt etter.

Vi bør ikke tenke som fisken , vi bør tenke som predatorer... Har også nevnt det før : Tenk at du leker med en kattunge som du prøver å tirre til å leke - jakte , samt prøv å innbille - ser for deg at hver gang du kaster ut finnes det en fisk som følger etter agnet.

Når det gjelder tips under innsveiving bruker jeg ofte det samme som med isfiske : Musikktoner opp i mitt hode. Noen ganger tar fisken på salsa , 2. ganger på vals...Glem heller ikke nedtellingsmetoden fra wobbleren treffer vannet til du begynner å sveive.

Siste tips fra min side og som jeg bruker ofte, er å legge - strekke pekefingeren foran spolen fra tid til annet og mens man sveiver . Hver gang sena treffer fingeren , overfører man rykk til det som henger i enden av snøret. For meg fungerer det bedre en rykk i stanga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på Bergen Aktiv i går og sjekket om de fortsatt hadde Lopez coastere. De hadde en haug, men kun fargekomboen sølv og lilla. Og kun 2 str. 15gr og 24gr tror jeg.. Kostet 99kr.

Sølv - lilla er 1 undervurdert farge !! 15 - 24 gram er bla. gjedde og Stoor SØ killere. Avbildet SØ 6-8 kg tatt på 24 gram. post-5552-0-96890800-1426160046_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpa Martin :)

Det virker som tenker likt når vi jakter.

Det går i nedtelling og takter hos meg og.

Og ikke minst det å bryte takten...

Jeg forestiller meg alltid at drømmefisken min ligger rett bak sluken min.

(ellers tror jeg fisket hadde vært kjedelig og monotont)

Jeg synes i hvert fall det gir en veldig spennende følelse å tenke på.

Motiverende er det også.

Det jeg egentlig bare melde inn at Lopez Coaster hjalp meg å lure en sjøørret i går.

Jeg brukte litt tid på å bare kaste litt før fisket for å prøve litt forskjellige bevegelser med stanga og snella.

Det er ikke store vippet med snella eller akselerasjon på sveiva til før den stikker ut til siden som en skadet eller flyktende fisk

De er veldig lette å manipulere i vannet, og gjør bevegelser vanlige sluker ikke kan.

Det er noe helt annet enn å fiske bare med vanlig sluk.

Takk skal du ha Martin for at du sendte meg disse og åpnet øynene mine for en helt genial måte å lokke sjøørret på :)

Endret av Aurejeger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg kunne skru tiden tilbake og til middelalderen hadde jeg valgt og som yrke : Smed...

Det er ikke verktøyet i seg selv som gjør ens til en flink håndverker. Det er mennesket som håndterer vertøyet !!!

Når det gjelder kastewobler : Du selv, og som håndverker er med på å bidra til resultatet. Resultatet kommer ikke kun av redskapen i enden av lina. Resultatet kommer av hvem som håndterer verktøyet.

Så enkelt , og ...så vanskelig

Husker selv ( gamledager) og med han som drev Dag Import en gang i tiden... Vi så SØ ( svære ) rundt om oss og som ikke tok på noe. Steinar ( fra Dag import) tog 1 sigarsøkke med løkke i begge ender. Fant rett stein, banket - formet søkket . Den så ikke ut !!! Men gjett om vi greide å få SØ til å se lyset !!( svære HA også , 80 årene, Lysaker)

Han åpnet mine øyne og all respekt for ham ( som ikke er bland oss i dag) dog var det ham jeg kan være takknemlig som starter for min karriere som fisker og utvikler !! ( I tillegg til Leirud , som som drev med isfiske, og som trodde på mine konsepter) Småkomisk , med meg og isfiske ( Jeg er jo opprinnelig fra G. Canaria)

Edit : Dritt i utseende, tenk fag : Fangst ...

Legger til : Hvorfor er det så bra med SØ fiske i vår del av landet ? Hvem skal vi takker for ? De som jobber ræva av seg for å få det til !!! Hvorfor er det så ille i 2. deler av landet ? Mange skylder på lakse oppdrett , og ja, det akn være 1 grunn , men..Prøv ellers å bekjempe ukulturen med garnfiske istedenfor. Har reist en god del i Norge , ikke minst for å bli kjent med Norge. Uten ønsker om å fornærme noen : Det finnes få plasser i Norge der garnfiske etter SØ og villaks er så ukontrollert som rundt om nordvestlandet !! Hvem kan gjøre noe med det ?? Dere som bor rundt om nordvestlandet...Vanskelig å få det til alene ?? Hallo? Det er vår land det gjelder. Ikke nøl med å be om støtte fra resten av landet. Det er Norge og våre etterkommere det gjelder...

Endret av Martin Lopez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

Tar opp igjen denne tråden, siden emnet allerede eksisterer.

Jeg ønsker også å kjøpe kasterwobblere av typen Sølvkroken Lopez Coaster eller Hunter-utgaven. Om noen har noen liggende som ikke brukes eller vet om steder som fortsatt selger de, så ta kontakt så blir jeg kjempeglad! Også på PM om ønskelig.

Takk!

Med hilsen

Tor Inge Grydeland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Jeg velger å fortsette tråden  istedenfor å starte nytt ,  og  med en liten ryddesalg av Coaster 10 gr. Selger 10 av gangen og blandede farger så lenge jeg har fargene . Kr. 50 per stk. med kroker og ringer. Frakt kommer i tillegg.

Disse ble en gang  produsert hos Sølvkroken   i slutten av 90 årene . Har følgende farger og antall :

  • Blå-sølv : 12 stk
  • Lilla -sølv : 24 stk
  • Antikamo : 10 stk
  • Grønn makrell : 14 stk.
  • Svart-sølv-orange : 10 stk. ( avbildet øverst i tråden )
  • Fluor gul - hvitt perlemor : 10 stk.
  • Fluor rød - svart : 10 stk.

 

IMG_3460.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Utrolig lettkastede og vel fungerende kystwoblere. Når jeg er på fisketur med ikke så ihugga venner låner jeg bort gromstanga med tynn fireline med en liten coaster i enden av fortommen. Det bli nesten alltid fisk på de, da spesielt ørret. Og det setter de pris på. Selv om jeg sverger til flue, har jeg testet ut disse på ørreten selv. Det er enkelt å fiske alle vannlag, de fleste hastigheter og kanskje det aller beste er hvilken presisjon man har under kastene. Det er mulig å lirke den i n mellom liljeblader på lang avstand. Det ville vel ikke overraske meg om den er like effektov på sjøørret og andre sorter. Jeg har fisket de med to kroks tube krokene til owner med best resultat. Takk for at jeg fikk sikret meg noen flere av disse supre kaste woblerne 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Solgt . Takk til alle dere for tilliten . Tilbakemelding samt fangst rapport er alltid en del av lønna . Takk  :) 

Edit : Merkelig nok kom mitt svar som min tidligere brukernavn , ikke som Martin Lopez . Ser ut som om vår kjære FS ikke kun visner , den begynner å få sopp også ...Trist 

Endret av Xplorer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.