Gå til innhold
Fiskersiden

Abbrsatsing del II


Cassius
 Share

Recommended Posts

20150218_173420_zpsiexqjnjj.jpg

Når man endelig har fått hull på byllen kan man jo ikke parkere bussen i forsvar og være fornøyd med 1 – 0. Selv om ikke uttellingen har vært den beste, så er det noe spesielt og magisk med abbormeite. Denne sære, men rå predatoren. Brodern manglet jo selv en over 1000g så valget om å fortsette jakten de storre ridderne satt ikke langt inne.

27.1

Ferdig litt før 10 på jobb. Værmeldingen er lovende så kjører en tur til et nærevann med Kai. Morten er treig og stengene er ikke klare før 12. Kai får en snipe og vi noterer 4 resultatløse run, hvorav en fortom klippet.

Vær: Sol, delvis skyet
Vind: Svak vind sør-vest
Trykk: Ikke notert
Temp: Ikke notert

31.1

Tilbake på Lyseren. Været var egentlig ikke veldig lovende, men værmeldinga viste sol og nordavind. Vi tenkte det var bedre å sjekke enn å sitte hjemme. Brodern og jeg på tur. Solen viste seg selvfølgelig å være fraværende. Morten var samarbeidsvillige og stengene klare rundt 09.30. Innen en halvtime hadde jeg hatt et run og en snipe på land. Halv elleve runner det hos bruttern. Jeg melder borre før tislaget settes og borre er det selv om det ikke er en kjempe.

Selv med labre forhold runner det jevnt og trutt. De obligatoriske snipene får se livet over vann. Midt på dagen skimtes solen gjennom skyene. Om det er utslagsgivene eller ikke er uvisst, men halv to runner det kladdete igjen på samme stangen til bror. Jeg melder borre, mens brodern tror det er snipe under drillinga. Ikke lenge etter skimter vi en stor borre! Fighten er udramatisk og opp på matta er det soleklar pers for bror!

IMG_4984_zpstuctasjg.jpg
Abborpers 1400g

Grusing av familiepers og årets ismeite mål for hans del er nådd.

Par run til utover dagen og brodern flytter gjeddepersen sin nok en gang med et par hundre gram. Denne gangen bikkern den i det minste ny kg grense... Selv om det var mindre aktivitet enn sist tur så er det moro at man kan få stor borre selv i tilsynelatende antiborre vær.

Vær: Overskyet, snø
Vind: 6-8ms nord
Trykk: 980
Temp: Ikke sjekket

3.2

Prøvde et nytt vann i nærområdet. Ferdig litt før 1000 på jobb så rakk en formiddagstur. Lite flyt på turen. Halvveis på vei kom jeg på at maggoten lå hjemme. Sleit så med å finne riktig dybde til morten. Ekkoloddet virket ikke som ville samarbeide. Fant etterhvert ut at vannet var en god del dypere enn antatt. Etter å endelig ha funnet og flekket opp 2 mort, så røyk pimpelen i en gren. Fikk hvertfall satt ut 2 stenger og satt av tid til å fiske opp litt mer mort på myshka. Brukte litt tid på å sjekke dybder og lete etter kanter. Spennende vann, men med kun abbor og ingen ørret/gjedde så kan det fort bli lange og treige dager. Skal testes mer i år eller neste år.

Vær: Overskyet, delvis sol
Vind: Svak vind nord
Trykk: 1005

18.2

Vinterferie og fri en halv uke. Fiske står på tapeten og starter med ny tur på Lyseren. Denne gang med Amitai som selskap. Dagene blir lengre for hver dag og det gjelder å være på plass tidlig. Stengene var klare 08.50. Veldig markante bettperioder idag. Mye action mellom 09.30-10.00, rundt 1100 og 1500. Ble totalt 7 borrer på isen. Faktisk flere borrer enn sniper. Amitai sto for 1405g, 1245g, 1130g og en liten uveid. Største var ny pers. Selv fikk jeg en på 1185g, 820g og 710g. Ny pers på meg også. I tillegg hadde vi mange resultatløse kontakter. Jeg hadde selv 4-5 klare borrekontaker. Av i tilslaget, spyttet og en falt av. Uansett en rå borre dag!

IMG_5011_zpsthz5rs2j.jpg
#1405g
IMG_5006_zps78rgb3js.jpg
#1245g
IMG_5015_zpsmgac4rqc.jpg
#1130g

Vær: Overskyet
Vind: Laber bris 6m/s sør
Trykk: 1020
Temp: 5+

20.2

Tilbake på lyseren. Denne gang med Edvard fra SFK X-cpert. Prøvde en ny plass og var på isen rundt 7. Fant grunna ganske fort og plasserte ut stengene nærme kanten. Min side leverte best idag.

Stengene var klare rundt 8 og 8:15 kom det første runnet. Ny borrepers igjen! 1355g. Deilig start. Ble totalt 3 borrer på meg og desverre ingen på Edvard som måtte nøye seg med de obligatoriske snipene. 1355g, 1085g og 910g.

IMG_5038_zpsinxdxlbh.jpg

#1355g
IMG_5054_zpscmsifydo.jpg
#1085

Vær: Overskyet
Vind: Laber bris 6m/s sør
Trykk: 998
Temp: 3+

21.2

Back on Lyseren. Bruttern var med. Samme plass som gårdsdagen. Stengene var klare 07.30. Helt texas fram til 10.00. Løp mellom runnene, men vi hadde sykt dårlig krokingsprosent. Heldigvis kom det opp et par borrer. Ble totalt 3 stk. 1355g og 970g på bruttern. 1215G på meg. 1355grammern var sansynligvis samme som jeg fikk dagen før.

IMG_5069_zpsi4r1zowb.jpg
#1355g
IMG_5081_zpsq5lpgsbp.jpg
#1215g

Vær: Overskyet, delvis sol
Vind: Laber bris 6m/s sør
Trykk: 990
Temp: 3+

22.2

Samme vann og spot. Turfølget bestod av Bruttern og Kai. Tydelig at abboren ikke var like mye innom plassen som de andre dagene. Bruttern fikk allikevel truet opp en liten borre under kg. Ellers var det mindre aktivitet enn dagen før. Midt på dagen https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?bledet skikkelig fleks i stangen til Kai. Fighten varte i nærmere 20min og opp kom en gjedde på 8330g. Ny pers på Kai. Moro på lett utstyr.

IMG_5106_zpsgjfw5lpe.jpg

#Stangfleks
IMG_5118_zpsqzztxaly.jpg
#Gjeddepers

Vær: Sol, delvis skyet
Vind: Laber bris 4m/s sør
Trykk: 995
Temp: 1+

7.3

I helgen ble det null fiske. Måtte jobbe lørdag og søndag regnet vekk. Med jobb de 2 neste helgene øynet jeg denne som siste isfiskehelg. Var lenge meldt knall, men en satans vind bestemte seg for å ødelegge mye av helgen. 07.30 var stengene til bruttern og meg klare på Lyseren. 08.15 kom første runnet. Opp kom en ny knall borre på 1400g blank!

IMG_5133_zpscus09uyd.jpg

#1400g

Ny pers, god start og delt pb med bruttern. 08.30 kom neste run. Ny borre, men denne var ikke mer enn 715g. Kl 16.00 ventet vi fortsatt på 3 run. For en treig dag! Da bestemte vi oss like greit for å tusle hjemover. Hardt med 2 fulle dager på isen når man må opp så tidlig.

Vær: Overskyet
Vind: Frisk bris 9m/s sør
Trykk: 1010
Temp: 5+

8.3

Tilbake igjen. Ny spot. Fortsatt mye vind, men var meldt bedre utover dagen. Fikk såvidt satt ut stengene før vi måtte løpe mellom run, dobbeltrun og bytting av agnfisk. Helt texas fra 07 – 08.00. Så døde det helt utenom en snipe som kom litt etter 9. 2 borrer på land, men begge var under kg. Litt etter 11 hadde vi fått nok av vinden. Vi satt på en litt mer utsatt plass og var ikke spesielt keen på å sitte så lenge uten aktivitet og vind. Værmeldingen hadde dessuten blitt verre så vi bestemte oss for å dra til et annet vann.

Litt etter 1300 troppet vi opp ved kolbotntjernet. Isen så særdeles usikker ut, spesielt ved land, men vi fant noen trygge utfart steder. Isen var bedre enn den så ut. Rundt 15-20cm tykk. Morten fant vi aldri og alt vi fikk truet opp var 2 små borrer. Disse ble brukt som agn og etter 15min runnet det bestemt som bare en gjedde kan. Falt av etter par min. Ikke så stor. Litt senere runnet det på samme stangen. Av i tilslaget. Da tok bruttern plassen min. Halvtime senere nytt run og denne ble med helt opp. Snipe på ca 2kg. Da var vi tom for agn. Vi bestemte oss for å bruke siste tiden på å lodde dybder. Fin erfaring å ta med seg til neste års satsing.

Vær: Overskyet
Vind: Frisk bris 7-9m/s sør
Trykk: 1005
Temp: 6+

Årets issesong har vært magisk. Før året sto familie pb på 845g. Etter sesongen er ikke den på topp 15 en gang. 8 borrer over kg, hvorav 6 til meg med delt toppfisk på 1400g. Har nå faktisk fått borre i alle 100dels intervaller opp til 1400g. I tillegg har det kommet et par fine bonusfangster. Predator ismeite er rett og slett helt magisk. Så får vi se hva issesongen 2015/2016 bringer. Kanskje fortsetter jakten på 1600g borre, gromgjedda eller storørreten. Eller kanskje isen blir helt fraværende. Only time will tell...

www.sfk-galskap.no

Endret av Cassius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abborfiske er ikke noe som beveger seg nevneverdig innenfor mitt interesseområde, det skyldes nok delvis at den arten ikke finnes her i området, men artig lesning, flott og detaljert rapport var det uansett, det øverste bildet var usedvanlig bra, flotte farger!

Denne synes jeg absolutt du burde deltatt i rapportkonkurransen med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kJMPnno.jpg

Semsvannet i Asker :) 14 arter i vannet der, så kanskje det er neste plassen du kan prøve deg? Borren var 37cm husker jeg riktig (Hadde ikke vekt)

Endret av RLN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 8 months later...

Så får vi se hva issesongen 2015/2016 bringer. Kanskje fortsetter jakten på 1600g borre, gromgjedda eller storørreten. Eller kanskje isen blir helt fraværende. Only time will tell...

@cassius, hvor ble satsinga i år? Kan vi forvente mer av denne abbor satsinga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så får vi se hva issesongen 2015/2016 bringer. Kanskje fortsetter jakten på 1600g borre, gromgjedda eller storørreten. Eller kanskje isen blir helt fraværende. Only time will tell...

@cassius, hvor ble satsinga i år? Kan vi forvente mer av denne abbor satsinga?

Sesongen har vært preget av usikker is. Den har først i disse dager begynt å bli bra nok til å fiske på igjen (!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så får vi se hva issesongen 2015/2016 bringer. Kanskje fortsetter jakten på 1600g borre, gromgjedda eller storørreten. Eller kanskje isen blir helt fraværende. Only time will tell...

@cassius, hvor ble satsinga i år? Kan vi forvente mer av denne abbor satsinga?

Har blitt lite satsing gitt. Sjøisen har blitt prioritert de få gangene jeg har hatt mulighet. Var ute igår, men det var klinisk dødt. Ikke mort en gang! Ser ut som det kan bli litt muligheter i mars om isen holder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.