Gå til innhold
Fiskersiden

Duppfiske etter kveite


duckers
 Share

Recommended Posts

Hei, er det noen som har fisket etter kveite med stor dupp. Snakker da om dukk ala 100-400 gram og hel agnfisk? Noen som vil dele erfaringer og evnt opplegg rundt knuter og hvordan man setter en slik rigg opp?

kom gjerne med bilder, evnt tegninger også.

mvh duckers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KomplettFritid begynte å profilere slike dupper i januar-februar i år. At andre forhandlere kanskje ikke har dem ennå betyr ikke at de ikke vil slenge seg på denne nye "trenden".

Jeg er forresten svært sjeldent ute med skivebommer, utenom første gangen jeg skulle skyte med rifle !

Endret av matsb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den nye hypen.. for at butikkan ska selg mer utstyr. Funka sikkert like bra som alt anna aktivt agnfiske etter kveita

Hva med å svare på spørsmålet om du vet så mye om dette? Eller sier du det bare er hype, uten og ha prøvd slikt fiske? Hos meg skal lite være uprøvd. Og ja, utsyr er en del av pakken for meg. Prøve nye ting og nye sneller er jo som julekveld midt på sommeren.

Endret av duckers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes flere måter for oppsett av slike dupper. Jeg har tidligere kjørt glidende dupper med en trollingklype over duppen. Som sagt finnes det ikke noe særlig på det norske markedet, men gjør du et søk på ebay etter black cat float, så finne du eggformede dupper som tar opptil 300g. Jeg har som regel kjørt 4oz egg sinker glidende på topshotfortommen, men her kan man like så greit feste et søkke i ønsket vekt i svivelen mellom tackle og topshot.
Slik gjør jeg det:
Slipp ned til bunn, sveiv opp 3 meter, fest trollinklypa og la duppen drive 20-30meter bak båten. Sett fra deg stanga med frikoblet spole og knarren på og vent på at duppen går under :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes flere måter for oppsett av slike dupper. Jeg har tidligere kjørt glidende dupper med en trollingklype over duppen. Som sagt finnes det ikke noe særlig på det norske markedet, men gjør du et søk på ebay etter black cat float, så finne du eggformede dupper som tar opptil 300g. Jeg har som regel kjørt 4oz egg sinker glidende på topshotfortommen, men her kan man like så greit feste et søkke i ønsket vekt i svivelen mellom tackle og topshot.

Slik gjør jeg det:

Slipp ned til bunn, sveiv opp 3 meter, fest trollinklypa og la duppen drive 20-30meter bak båten. Sett fra deg stanga med frikoblet spole og knarren på og vent på at duppen går under :)

Tusen takk. Dette skal testes på Sørøya i sommer. Gleder meg. Da er det å lete på ebay, eller besøke Campelen i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det står om duppfiske i nyeste svenske fiskefeber med takkelbeskrivelse og alt. det nevnes også at ideen opprinnelig kom fra norge og en viss fs-veteran fra barteland....

står litt om en duppfanga storfangst her: http://fiskejournalen.se/varldens-storsta-halleflundra-pa-flotmete/

film her: http://fiskejournalen.se/film-100-kilo-halleflundra-pa-flotmete/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, er det noen som har fisket etter kveite med stor dupp. Snakker da om dukk ala 100-400 gram og hel agnfisk? Noen som vil dele erfaringer og evnt opplegg rundt knuter og hvordan man setter en slik rigg opp?

kom gjerne med bilder, evnt tegninger også.

mvh duckers

Man trenger vel ikke dupp med så stor oppdrift, i og med at silda er nærmest vektløs i vannet.

Jeg har ikke prøvd det enda, men jeg skal prøve det.

Patenten jeg ser for meg er en garnkork 0,5l flaske e.l. Med en liten dypriggklemme og en snapsvivel å koble på sena. Slik at man bare kan senke ned til ønsket dyp, sette på klemma så den slipper ved passelig påstand, og sette snapsvivelen rundt sena, så duppen ikke driver bort når klemma slipper.

Som lodd for å søkke ned silda ville jeg brukt minst mulig for å holde den nede. 80gr søkker er nevnt andre steder ser jeg, men det vil jo variere etter størrelsen på agnfisken, styrke på strømmen osv.

Jeg kommer til å prøve å rigge silda med to sirkelkroker, men her er det vel bare å prøve seg fram tenker jeg. Funker helt sikkert med vanlig slepetacle fks enkelkrok og treble eller dobbel treble.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

Det finnes flere måter for oppsett av slike dupper. Jeg har tidligere kjørt glidende dupper med en trollingklype over duppen. Som sagt finnes det ikke noe særlig på det norske markedet, men gjør du et søk på ebay etter black cat float, så finne du eggformede dupper som tar opptil 300g. Jeg har som regel kjørt 4oz egg sinker glidende på topshotfortommen, men her kan man like så greit feste et søkke i ønsket vekt i svivelen mellom tackle og topshot.

Slik gjør jeg det:

Slipp ned til bunn, sveiv opp 3 meter, fest trollinklypa og la duppen drive 20-30meter bak båten. Sett fra deg stanga med frikoblet spole og knarren på og vent på at duppen går under :)

Går de fint å feste klypa i multifilamenten? Eller må du dra til med syklige mengder monofilament?😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.