Gå til innhold
Fiskersiden

En helg i Nevlunghavn.


andkr
 Share

Recommended Posts

DAG 1

Jeg og preben har flere uker tenkt oss en tur til nevlunghavn for å få fylt på listene våre,og få tatt en større tangbrosme. Preben har tidligere fått en ganske bra tangbrosme men i mangel på vekt måtte han slippe den ut uveid. Dermed var han ganske revansjelysten. Jeg selv tenkte mer på andre arter som vi mangler, og som vi visste fantes der som kystringbuk, tangsnelle, kantnål og gressgylt.

Alle arter som jeg har brukt litt for mange timer på uten å få det til å klaffe.

Det var meldt endel vind men det hindret ikke oss. Det begynte også og regne i det vi satte oss i bilen, så trua var vel ikke helt på topp.

Når vi ankommer Nevlunghavn rundt 18.30. Blåser det ikke fullt så mye som vi hadde ventet oss og regnet hadde mer eller mindre stoppet. Vi setter raskt igang med å satse etter den første targetarten, gressgylt. Etter at jeg har dratt 4-5 bergnebb er arten sikret og kan nå fiske mer avslappet.

GRESSGYLT%2043G_zps9bw02cys.jpg

gressgylt 43g

Jeg overlater en stang til preben, slik att han også kan få prikket inn arten. Første fisk sitter og opp kommer en gressgylt. Ett kvarter fiske og begge har fått krysset av en ny art på listen.

P5225823_zpsylwwolr9.jpg

gressgylt 50g

Det er fremdeles en stund til det er ordentlig mørkt så tiden blir brukt til å prøve og øke persen på gressgylt. Det kommer opp fire gressgylt til. I løpet av et par timer har vi fått noen bifangster i form av bergnebb,ålekvabbe,skrubbe,ulke,bergylte,sei og torsk.

Mørket siger så på og vi begynner å rigge oss klare for tangbrosme. Mens vi rigger og setter ut stenger får vi besøk av folk som lurer på hva i all verden det er vi driver med, og om vi ikke skal spise fisken. Etter å forklart gang på gang hva vi holder på med, er alt klart. Det skjer ikke så altfor mye, bortsett fra noen torsk og krabber som finner veien opp. Vi bestemmer derfor for å bevege oss innover i havna for å prøve litt pillemeite. Det tar ikke lange tiden før første kantnål er spottet. Jeg bestemmer meg raskt for å prøve meg på den. Med utallige timer etter denne friskt i minnet,er jeg ikke helt overbevist om at denne vil ta heller. Men mysis blir fanget og tredd på en av de nyinnkjøpte tanago krokene. Litt lirking med agnet også «BAAAM!» suger den inn agnet. Mildt sagt overasket over hvor kort tid det tok løfter jeg den rolig på land og ny art nummer to for kvelden er sikret.

STOR%20KANTNAringL%2041G_zpsgxuq6glx.jpg

Stor kantnål 41g

-

Nå var det bare å finne en til Preben. Han spottet først en som står midt i vannet og som er vrien å fiske på. Men så ser jeg en som ligger litt mer beleilig til og som burde være mulig og få fisket ordentlig på. Mysis blir atter en gang lirket på kroken. Kantnålen er kjip med en gang, men så ut av det blå angriper den. Preben løfter fisken opp men glipper,det hele gjentar seg hele seks ganger før den blir med hele veien opp. Dermed ble det også ny art nummer to på Preben.

11116008_10155610302215611_2114886780_n_

Stor kantnål 39g

Vi setter så kursen hjemmover siden preben skulle feire bursdagen sin senere på dagen. Dette var da en altså en ganske okei+ bursdag presang i følge han selv.

DAG 2

Vi er tilbake dagen etter nå også med tungevindu og vadebukser med håp om piggvar eller kanskje en slettvar. Når vi ankommer er det ikke ordentlig mørkt enda så tiden blir brukt til litt pillemeite i havna før vi går ut i vannet. Forholdene ligger virkelig til rette for vading denne natten med helt havblikk og null vind. Vi spotter igjen raskt kantnål og noen glasskutlinger. Jeg prøver meg igjen på kantnålen mens preben går løs på glasskutlingene,med samme taktikk som dagen før, suger nålen inn agnet og blir løftet opp på land. Grei start på natten. Ble dessverre ikke noen glasskutling denne kvelden,men den sitter snart!

telefon%20289_zpsymtqatye.jpg

Stor kantnål 39g

Det var nå blitt ordentlig mørkt og vi kunne begynne å vade. Vi startet inne på grunnen etter noen meter spotter jeg en liten piggvar som preben kunne lirke opp men var for langt unna til å rekke den før den var borte. Vi fortsetter derfor videre med litt mer troa og plutselig kjenner jeg noe mykt under foten. Jeg ser ned å der ligger det en bra piggvar. Jeg fjerner foten fra fisken og begynner å fiske på den med en sil,ingen reaksjon. Den svømmer videre ut på litt dypere vann og jeg følger etter. Fisken legger seg å jeg begynner igjen å riste lett på agnet. Tar ikke mange sekundene før den sluker agnet å svømmer vilt rundt. Det blir en hektisk fight før vi får den i den litt for lille håven.

P5245847_zpsx8mjxg0q.jpg

piggvar 3540g

Jakten på piggvar fortsetter og vi finner to til som Preben får fiske på etter noen minutter sitter arten for han også. Først en liten og deretter en litt større.

11272131_10155610296780611_386359770_n_z

_zpsnd8xfqzh.jpg

Piggvar 700g

Vadebuksa mi var lekk så jeg begynner returen mot bilen. Etter litt mer pillemeite inne i havna, setter vi oss fornøyde inn i bilen å begynner returen hjemover igjen.

Takk til Daniel og Roger for tips og triks og for lån av vindu.

Endret av andkr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.