Gå til innhold
Fiskersiden

Første tur med Jera II - Langesund


Stian N E
 Share

Recommended Posts

….Langesund…… blåkjeft….. lange langer…. fete brosmer….. spisse skater……..


Ikke få timer jeg har brukt på å dagdrømme, glede meg, google, binde tackler og ellers forberede meg på alle mulige lure og u-lure måter før søndagens tur.

Tidlig i vinter booket vi, en liten gjeng fra Botne havfiskeklubb, en 10 timers tur med Jera II og nå på søndag var endelig tiden kommet, vi skulle ut på dypet!


Vekkeklokka mi ringte kl. 05.15 søndag morgen (eller natt om du vil), 07.40 svingte jeg inn på havna i Langesund. De andre var allerede på plass, jeg heiv utstyret om bord og få minutter senere tøffet vi utover Langesundsfjorden fulle av forventning alle mann. Per Grefstad var skipper for dagen og han valgte ut plass etter våre fiskeønsker.


aa144b67-55fe-4153-a3f4-f4f0b5d89158_zps

Det var en nydelig morgen med lite vind og lettskyet vær. Dessverre skulle ikke det vare hele dagen, fra 14-tiden var det meldt liten kuling fra sørvest og regn. Det gjaldt å komme seg fort ut og få utnyttet tiden før været skulle sette inn.


sola_zpsvjlyn7xo.jpg

En herlig stemning om morgenen, hva vil dagen bringe av opplevelser…


rigging_zpspm91hz82.jpgSelv om båten er hurtiggående blir det nok av tid til å forberede seg på vei ut. Båten er romslig og fin, men utrolig hvor mye rask og skit 4 mann tar med seg for noen timers fiske;-)



Skipper Per dregget rutinert opp da vi ankom fiskeplassen og like etter deiset tacklene våre i bunn under båten. Ventingen startet….. hvor ville det nappe først……


Plassen vi fisket på hadde tidligere levert både blåkjeft, lange, brosme, kveite og diverse annet så forventningene lå tykt på dekk. Jeg håpet på blåkjeft (ny art) andre ønsket å perse på lange.


Tok ikke altfor lang tid før første fisk var i båten, Knut Arne kroket raskt av en svarthå som fikk svømme tilbake. Litt senere var det mer flex i stanga og opp kom en brukbar sei. De skulle det bli mange av denne dagen!

Det viste seg nemlig at det stod store mengder sei helt ned til bunn på drøye 200 meter. Det kule var at det var en bra snittstørrelse og Frederik toppet seikalaset med en på ca 11 kg! Grattis!



d858fcc1-5e76-47f0-8f56-b45824378d0c_zps


«hvis jeg går under deg, står jeg her så tar du stanga under her….» Eller noe sånt:-)


Med 2-3 fine sei på et drag må man bytte litt plass i båten når de går!




storsei_zpskk2nafof.jpg


Frederik med dagens fisk, sei veid til ca. 11 kg i båten.


85866393-6898-483a-bbd6-ee38154e20d3_zps

Knut Arne klepper sei med stødig hånd.



Utenom all seien kom det to langer i båten, Frederik og Jørgen tok hver sin, største veide 7,6 kg. Blåkjeft så vi heller lite til, samme med brosme.


I ettiden hadde uværet meldt sin ankomst og vi dro opp tacklene for siste gang. Liten kuling fra sørvest og piskende regn gjorde det at det ble heller utrivelig på sjøen. Uansett var alle topp fornøyd med timene vi faktisk fikk fisket.


boslashlger_zpsbrx94cmv.jpg

På vei inn til Langesund igjen i smårufsete vær. Alle med fin matfisk i bøttene.


brygga_zpsaebyrxn0.jpg


Turen er ikke over før all fisk er gjort opp. Måkene har fest!



For min egen del gikk selve fisket litt trått, jeg dro konsekvent de minste seiene, og kjørte av et par brukbare før de kom i båten. Mistet også noe mindre fisk som tok på bunn, som kanskje, kanskje var blåkjeften jeg ønsket meg…..


Til tross for rufsete vær siste del av dagen som gjorde turen litt kortere enn planlagt var det en topp opplevelse som skal gjentas av alle turdeltakerne.


…..og jeg har noe uoppgjort med blåkjeften….


Takk til Grefstad havfiske ved Per!


Hilsen


Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.