Gå til innhold
Fiskersiden

Gjedden og meg


AsleB
 Share

Recommended Posts

I denne loggen kommer det mest rapporter om gjeddefiske i Bergensområdet. Jeg har fisket gjedde her i snart 20 år nå, mest som gutt men har i det siste fått interessen igjen.

Den første gjeddeturen til Nesttunvannet gjorde at gjedden fikk en spesiell plass i hjertet mitt. En varm sommerdag hadde jeg og en kompis fisket i noen timer uten å få eller se fisk. Han kaster ut langs en sivkant, men sluken treffer aldri vannet.

Den går gjennom et tre, og blir hengende. Plutselig brytes vannskorpen, og en halvkilos gjedde skyter opp og glefser i seg wobbleren. Gjedden blir hengende og dingle en liten stund før vekten og sprellingen gjør at gjedden og wobbleren går i vannet.

Med hamrende hjerte og skjelvende hender blir fisken tatt på land, og etter den turen ble mange og lange dager brukt til å traske rundt vann i Bergensområdet på jakt etter gjedden og kicket den kan gi.

Endret av AsleB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båttur 27.06.2015 i Grimevannet

Vær: Sol og delvis overskyet, 15-19' , kun små krusninger på vannet.

Turen gikk til Grimevannet. Det går ville historier om hvor stor gjedden her kan bli - alt fra en tysk offiser som skal ha høygaflet et eksemplar på 16 eller 26 kg alt etter hvem man snakker med til at gjedder på over 10 kg er vanlig. Lite sannsynlig med tanke på tilgang på byttefisk men et spennende vann det er vanskelig å bli klok på. Ørreten blir stor, med dokumenterte eksemplarer på både 4 og 6 kg, men det er langt mellom dem. Enda lengre er det mellom dokumenterte gjedder av slik størrelse som historiene forteller om. Røye har det visstnok blitt att mindre og mindre av etter abboren kom for snart 20 år siden, samme med ørreten. Lokale mener abboren har fortrengt både ørreten og gjedden, men jeg tviler litt på det. Vannet er svært dypt , opptil 90 m og dybder på 60 m kan påtreffes rett ut fra land da store deler av vannet er omkranset av fjell. Noen grunnere partier er det, men vannet domineres av dybde og stein.

Grimevannet er det vannet jeg har fått minst fisk i antall og størrelse regnet i antall fisketimer. Den største fisken jeg har sett der er en femkilos som stod i et garn ved siden av en diger ørret.

Ved to anledninger har jeg fisket etter ørret der, men sett den velkjente virvelen bak sluken. En pen gjedde har tatt snøre og rast godt utover, men uten fortom har det gått som det har måttet. Jeg har prøvd alt i dette vannet - bortsett fra båtfiske. Siden store deler av vannet er helt ufremkommelig til fots på grunn av bratte fjell som dominerer landskapet må det båt til for å komme til på de plassene som ser mest lovende ut.

De første 6 timene på vannet fikk jeg 10 abbor. Jeg fant lovende grunner, viker og bukter. Trær som var falt i vannet og burde kunne skjule pene gjedder. Små sivklynger. Tusenvis av abbor i store stimer - null gjedde. Ikke en eneste. Ikke et napp. Vannet var dog blankt og været fint, så det var herlig å bare være utpå. Jeg prøve hele størrelses- og fargeskalaen jeg hadde tilgjengelig, fra små jigger og wobblere til store jerkbaits og shadder.

Siden det er kald sommer i år og Grimevannet er svært dypt bestemte jeg meg for å se om gjedden stod så grunt som den kunne. En liten bukt med vann som neppe var dypere enn 30-40 cm med mudderbunn og siv gav svar - en velkjent virvel to meter fra båten viste seg å tilhøre en pen gjedde som stod og solte seg da den ble skremt av båten.

Da neste time heller ikke gir napp og jeg har sett én gjedde på syv timer bestemmer jeg meg for å skifte taktikk. På med død abbor dinglende under en dupp, sakte driv med båten og kast med spinnstang. Tanken er å la lukten fra abboren få den trege og usynlige gjedden til å stige.

Klokken 21.30 må jeg begynne å vurdere hjemturen, men vil ta noen kast til. En gul jigg får ikke gå i vannet lenge utenfor en sivkant før det dunker velkjent i stangen. Et lite utras, to, tre og det er ingen tvil om hva dette er.


GyFlkUS.jpg

Liten, men det er kjekt å se at det er rekruttering i vannet.

Kastet etter blir det komikveld. En gjedde på nøyaktig samme størrelse tar jiggen og dundrer inn i en sivklynge - der den krasjer rett in i siden på en vesentlig større gjedde. Den større skyter avgårde i en sky av mudder og slam. Da har jeg fått to gjedder og sett to - og fått 15 abbor, alle mellom 20 og 25 cm.

En fin tur, årets to første gjedder. Gleder meg til å bli bedre kjent med dette vannet - selv om jeg har gått der til og fra i mer enn 10 år føler jeg at jeg ikke har peiling i det hele tatt.

Endret av AsleB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båttur 28.06.2015 i Grimevannet

Vær: Overksyet, regn, litt vind. 12-15'

Siden gårsdagens tur ga magre resultater på gjeddefronten bestemte jeg meg for å endre strategi. De gjeddene jeg så lå utelukkende på grunt vann - tidvis så grunt det var vanskelig å fiske der på grunn av overhengende vegetasjon eller vannplanter.

De største gjeddene jeg har fått om sommeren har også vært på relativt små sluker og wobblere. Derfor rigget jeg fire stenger - en til abbormeite, en til gjeddemeite, en med 5 cm jigg, 8 g spinner eller 10 cm popper med blekksprutskjørt og en med 20 cm jigg, 30 g spinner eller 15 cm popper.

Tanker var å veksle mellom betene - først noen kast med poppere, deretter spinner og til slutt jiggene. Popperne og spinnerne vekker liv i sløv gjedde. Kaldt vann for å være snart Juli. Jiggen presenteres roligere på aktuelle steder, kan kastes lengre og fiskes med forskjellig tempo.

Igjen er det mye abbor å se - det sitter kjapt 6 stk på gul jigg. En liten røver av en gjedde smeller også på i en liten vik, og får raskt følge av en kompis. En på 5 cm gul jigg, en på 8 g spinner. Tredjemann sitter ikke lenge etter på 20 cm jigg, og fisken er såvidt dobbelt så lang som jiggen.

Jeg kjenner på vanntemperaturen, og overalt er det kaldt og kjipt i vannet. På grunner, ved lange sivkanter - ingen gjedde. Etterhvert finner jeg en lang, grunn vik som er nesten gjengrodd. Her er temperaturen vesentlig høyere, men det er vanskelig å fiske på grunn av vannplanter og nedsunkne trær. Perfekt for popper. Første kast avslører en virvel rett bak popperen . På kast nr 2 tar det ikke mange dragen -pop, pop, pop før popperen forsvinner i en kaskade av vann, stangen står i bue og snellen griner. Å stoppe utrasene er sjanseløst, denne gjedden er sterkt og sitter godt. 0.12 multisnøre kutter planter, og jeg prøver så godt jeg kan å styre fisken unna grener og trær. Da jeg ikke ser noe av wobbleren i kjeften er jeg glad for ekstra lang fortom. Båten dras sakte utover. Stangen står i bue, fisken tar mer snøre enn jeg får inn. Så sterk gjedde har jeg knapt vært borti, og jeg begynner å lure på om det er pers. Det jeg kan se av fisken tyder imidlertid ikke på det, men den er pen.


Etter noen minutter med herlig kamp kommer fisken mot båten - men raser ut igjen. Dette gjentar seg til jeg får tatt tak i den og lagt den i båten. Bunnen er våt og glatt - ikke optimalt, men å få ut to kroker ved ripen når jeg er alene kan jeg glemme. En lang kroktang kommer godt med etter et kjapt bilde er knipset og lengden er målt. 82 cm og i fin kondisjon for å være vestlandsgjedde. Krokene sitter langt inne og dypt - uten kroktangen jeg kjøpte igår hadde det vært sjanseløst. Hele wobbleren er i svelget. Etter litt vugging ved ripen slår gjedden med halen og stikker noen meter. Jeg takker for kampen.

7w43gSP.jpg

Mens kampen har stått på har det begynt å blåse og regne kraftig. Jeg er kledd for sommer og blir klissvåt. Fisker noen timer til, men da tåken siger nedover fjellene bestemmer jeg meg for å ta turen hjem.

4 gjedder og 6 abbor, og årets største.. Så langt. To turer har gitt 6 gjedder fra Grimevannet, mer enn på alle de andre turene til sammen. Håper jeg begynner å nærme meg noe.



Endret av AsleB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

02.07.15 Grimevannet kl 19.30 - 00.30

Blikkstille, lette krusninger, torden, sol, overskyet, regn. Vær.

Turen begynte lovende. Rodde ut til sørsiden av vannet der det er noen fine øyer med siv, grunner og dypere renner mellom. Det ser perfekt ut, men har aldri levert stor gjedde. Abboren bruker øyene som rundkjøringer, og en og annen fin ørret kan ses i overflaten . Innimellom slenger de lokale ut garn her og stenger av passasjene mellom øyene, garnene står da så grunt at fisk kan ses fra land om vannstanden er lav. Har sett noen ørret på 1-2 kg og gjedde på 3-6 ende i de garnene og stå lenge. Triste greier.

Finner en fin liten bukt og slenger gummi. På første kast ser jeg en virvel 2 meter bak gummien, kjenner et dunk , to - gjedden er borti men sitter ikke. På neste kast er det en abbor som gyver løs på 13 cm gummi og blir med opp i båten. Fin sak på 30 cm som får livet tilbake.

Ørreten er oppe og vaker mye, det kryr av flygende rask. Noen gjedder er etter og napper i shadden, men ingen sitter. På vei mot godplassen kommer regnet etterfulgt av tordenskrall, og det gidder jeg ikke idag. Ror hjemover, men halvveis slutter det å regne, vinden løyer og det ble med det ene tordensrallet. To til abbor, en på 25 cm og en på 20 cm blir alt jeg får bortsett fra en haug med myggstikk.

post-31241-0-52436600-1435877820_thumb.j

Endret av AsleB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

04.07.2015 Hopsvannet, Hopsfossen, Hopsvannet, Store Nesttunvannet

Overskyet, 15' , 18.00-22.00

Hopsfossen er endepunktet til Nesttunvassdraget i Nordåsvannet, der en demning stopper laks, sjøørret og ål fra å nå 8 km med særdeles gode gyteforhold. Det blir jevnlig tatt pen laks og sjøørrett i utløpet, spesielt når fossen er stor. Det har regnet litt de siste dagene, så jeg ville se om det var noen luringer der. Før det ble det noen kast i Hopsvannet rett over - to kast, to gjedder på en oransje Tomic-wobbler. Relativt små. Vannet er mye mer gjengrodd enn det var og det er vanskelig å komme til på de lovende plassene uten båt.

I fossen er det lav vannføring. Noen sjø-ørret er oppe og vaker, napper litt borti en spinner men ellers lite. En lyr og en torsk følger inn. Bytter taktikk, finner frem noen fete duggmark og lar strømmen føre dem mot fisk. Første kastet, og duppen går under. Tilslag gis, og stangen står i bue mens fisken jobber seg ned mot bunn. Den er sterk, men kjennes ikke ut som fettfinnefisk. Ganske riktig - en lyr på dupp og makk.

Jeg blir etterhvert sugen på mer gjedde, og går tilbake til Hopsvannet. Tre abbor på rappen, den ene bikker såvidt 30 cm. Litt dæljing langs sivkanter gir to gjedder til på spinner med svart og oransje kropp. Jeg hadde planer om å fiske på noen av min barndoms beste gjeddeplasser, men vegetasjon gjorde det helt umulig. Både trær, siv og annet rask tar mer og mer av vannet.

Ved utløpet til Nesttunelven har det blitt noen pene gjedder. Her var det tidligere kun ett utløp ved den vannføringen det er nå, men nå var det blitt tre. Mye siv og steinavlegg etter flom har gjort vannet en del grunnere her enn det var tidligere. Kaster spinneren på tvers inn i en liten bukt det pleier å stå gjedde, og ganske riktig - et dunk og en virvel avslører at det er en nå også. På andre kastet sitter den, og på oppførselen skjønner jeg at den er større enn de andre.

Etter kroking svømmer den på tvers av stranden mot meg, og når jeg pumper med stangen buer den seg kraftig, fisken denger med hodet og begynner ett av mange utras. Den er oppe og kaster med hodet, raser dypt og er en fryd å kjøre. Gleden blir større når jeg ser fisken er kroket i leppen - en uproblematisk landing på grunt vann og årets største i Nesttunvannet er tatt. 73 cm. Selv om vannet er varmt er området ved utløpet ideelt for å sette ut igjen fisk - den holdes i et grunt parti på elven under avkroking, som gjør den kvikner raskt til og raser avgårde med en gang jeg slipper.

post-31241-0-32357000-1435959519_thumb.j

Ikke lett å ta bilde når man har stangen og mobilen i ene hånden og fisken i andre! Har kjøpt avkrokingsmatte så det blir litt enklere.

post-31241-0-84221600-1435959588_thumb.j

Den hadde noen gamle arr på begge sider, og både hale og gattfinne var det tatt noen jafs av. Krangling med en artsfrende? En av de råeste opplevelsene jeg har hatt i vassdraget var da jeg satt ut en gjedde på 71 cm ved Hopsdemningen og den kom svømmende på tvers oppover strømmen med buken i været. Jeg skjønte ingenting til jeg så noe mørkt midt på buken og den mørke stokken som dyttet på fisken min - en vesentlig større gjedde.

Den luringen her lå i vannkanten, lurte på om det var ørekyte men fettfinnen avslørte den som ørretyngel.

post-31241-0-41197300-1435959796_thumb.j

Kjekt var det ihvertfall å se at det var mye fisk i vassdraget. Bekken i Sandalen var full av pen ørret, gjedden var på plass og for en gangs skyld fikk jeg mer gjedde enn abbor! Sandalsbekken er en smal, nydelig liten sak med gressbanker på begge sider, en blanding av grus- og stenbunn og trær som henger over/har falt ut i vannet. Perfekte gyteforhold.

Hadde vært fint å ha båt på Nesttunvannet, mange plasser som ser lovende ut man ikke kommer til uten.







Endret av AsleB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra! Det kommer mer.

Grimevannet og Søylevannet 05.07.2015 19.00-00.30

Lett overskyet etter første skikkelige sommerdag, lett bris, tidvis blikkstille.

Nå som jeg begynner å bli kjent i Grimevannet ror jeg rett bort til en grunne som går fra en halv meter inne ved land og jevnt nedover til 10 meter. Det er god sikt, men blåser litt. Første kastet blir med en shad på 20 cm. En stor gjedde følger helt inn til båten, og blir stående og justere posisjonen sin rett bak shadden som vingler bortover. Båten driver mot gjedden - et slag med halen, og den er borte. Jeg tar noen titalls kast til med alt jeg kan komme på - spinnere, wobblere, poppere men fisken er borte. Den var knappe 0.5 m under overflaten, og noe av det større jeg har sett i vann. Å tippe vekt i vann er litt meningsløst, men det hadde overrasket meg mye om denne var under 5 kg.

Videre til neste godplass. Popperen får laget fire plask før den forsvinner og snellen kviner. Farten på utraset, måten den drar båten på og min manglende evne til å styre beistet tyder på at gjedden, for det kan ikke være noe annet, har noen kg å slenge rundt på. Den tok på akkurat samme sted som sist, og jeg lurer på om det er den samme.

Da den kommer opp i vannflaten første gang ser det ut som den har en krok i øyet , noe som ville være synd siden det er en pen og sterk fisk. Da den kommer nærmere ser jeg at kroken heldigvis ikke sitter der.

Et par utras til som er imponerende lange, og den er klar for håven. Popperen detter ut av kjeften og lager en herlig vase i håven, så jeg tar fisken ut og legger den på en fuktet søppelsekk som fungerer som avkrokingsmatte til jeg har fått den jeg har bestilt. Ser stygt ut, men får duge noen dager til.

post-31241-0-70970500-1436054530_thumb.j

Gjedden er fin - 85 cm og min nye Berkley-vekt viser 4.53 kg. På bildet ligger gjedden i bunnen av båten, som stjeler noen cm da den er buet. Synes denne var litt tynnere enn den på 82 cm, men målte ikke omkrets. Idet jeg slipper gjedden i vannet setter den av gårde, blir stående på grunt vann et lite minutt og svømmer rolig videre. Årsbeste på lengde er notert, men jeg har den som fulgte inn til båten frisk i minne. Lurer på om en på 82 var tyngre enn denne, men da hadde jeg ikke vekt.

Neste kast går på tvers over noen sunkne trær - ny eksplosjon, nytt utras. Denne kjennes mindre ut, men kjemper bra. Vel inne ved båten går kroken ut i det jeg får gjedden i håven. Siden den var vesentlig mindre enn den forrige blir det ikke bilde eller måling, men tar en kjapp vekt og den viser 3.41 kg. Disse to gjeddene stod ikke langt fra hverandre!

Deretter ror jeg inn til Søylenvannet. Jeg har som mål å ikke få abbor på denne turen, men abboren er både etter popper på 10+ cm og svivelen på stålfortommen. Flott det. I ren irritasjon slenger jeg ut en spinner, og får en liten og en litt større abbor.

post-31241-0-30341900-1436054723_thumb.j

Ørreten vaker, abboren går amok på insekter men gjedde ser jeg lite av. Jeg ser totalt to gjedder i sivet på en rundtur rundt hele vannet, og de er størrelse stearinlys. Det er noen bortpå popper, jerk og wobbler - en av dem riktig pen, som bommet spektakulært fem ganger på rad på popperen før den ga opp.

Glemte meitestangen idag, men har troen på dupp/pop-up på skrentene utforbi grunnene der abboren samler seg og den store luringen snuste på shadden ved en annen anledning.

Snakket med en lokal som sa han hadde gjedde på 8 fra vannet, samt hadde sett større tatt av andre. Spurte etter bilde, og det hadde han. Jeg var i båt og han stod på land, men satser på han har funnet dem frem til neste gang.

Grimevannet har gått fra å bli et stort, mørkt hull av blanking til et vann jeg må tilbake til for å se hvor store gjedder jeg kan treffe på. En dag må det klaffe, og et seriøst forsøk på meite er enda ikke gjort..

Endret av AsleB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grimevannet og Søylevannet 06.07.2015 13.00-21.00

Overskyet, lavt skydekke, sterk sol innimellom, frisk vind til tider.

Drivmeite med dupp over grunner - ingenting. Dorging med wobbler over grunner og sivkanter, to runder rundt Søylevannet- ingenting. Jigging langs skrenter og grunner - ingenting. Både dyptgående og gruntgående wobblere. Så en eneste gjedde på hele turen, størrelse stearinlys.

Abbor på akkar, 20 stk på 30 minutter på én akkarstrimmel. Det blåste for kraftig til å kunne stå og kaste i båten effektivt, så da ble det dorging med varierende hastighet.

Endret av AsleB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Grimevannet 14.07.2015
13 C, flau til lett bris og lette regnskyll.

Ingenting på drivmeitet abbor. To gjedder, en på 64 cm og en på 92. Begge tok på swimbait på steder som kunne hatt et skilt med " GJEDDE HER!" Den på 92 ble hverken tatt bilder av eller veid - den hadde stygge svulster på underkjeven og i munnen. Jeg trodde det var en kilosfisk da den tok, for den ble lett med mot båten før den raste sidelengs inn i nøkkeroser, og en gang til mot dypere vann men var relativt lett å snu. Da den kom opp til båten så jeg hvorfor - tynn og med flere stygge svulster. Den rullet så fortommen hadde gått rundt hodet og dro i den ene kroken som heldigvis bare satt i munnviken. Ingen vits i å veie eller utsette den for å bli tatt bilder av. Kaldt i vannet, og jeg kan aldri huske at det har vært så godt sikt midt i Juli før. På vei tilbake ble vannet speilblankt. Flere ørret oppe og tok insekter rundt båten, noen riktig pene også. To agn-abbor.


Stendavatnet 9.07.2015

12 C, frisk bris, overskyet

Tre små gjedder på rappen i en grunn bukt, deretter fire timer med ingenting. Snakket med en polakk som meitet ørret med tre stenger som fortalte om stor fisk. Han kastet dem ut igjen sa han, for " I don't like fish!" Burde hatt båt på vannet, for det er mange spennende plasser det er vanskelig å komme til grunnet beitemark for kyr og hester.

Nesttunvatnet 8.07.2015

Overskyet, flau bris

Duppmeitet abbor på 4 m dybde. I et uoppmerksomt øyeblikk forsvinner duppen, og når jeg strammer forsiktig opp kjenner jeg at det er fisk i andre enden. Spennende, siden abboren jeg bruker som agn er 30 cm. Gir tilslag, 2.75 lb meitestang kneler, fisken rasker - og det blir slakt. To stk blanke kroker følger duppen inn sammen med en vasstrukken kvist. Enormt vanskelig å kjøre stor fisk akkurat her på grunn av sunkne trær, greiner og handlevogner. Har mistet nokså mange her om jeg ikke klarer å snu dem på første forsøk slik at de ikke raser ned mot dypere vann eller sidelengs. Senere på dagen et napp på duppmeitet makrell, ellers bare abbor.

Endret av AsleB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt å høre! Håper det blir stor fisk etterhvert og! De over 5 er sjeldne.

Kristianborgsvannet , Solheimsvannet 15.07.2015
Overskyet,12 c, lett bris.

Kjapp tur før jobb. En gjedde på knapt 30 cm. Vanskelig å komme til på godplassene når jeg ikke kunne vasse.

Endret av AsleB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle en tur ut før jobb i dag, men er ikke helt i form så det utsettes.

Fet gummi.


post-31241-0-84030100-1437068814_thumb.j

Småfet gjedde. Glemte håv og avkrokingsmatte , så fisken måtte dessverre en tur opp i båten. Heldigvis gikk det kjapt, og båtbunnen var god og våt på grunn av det deilige sommerværet.

post-31241-0-02688800-1437068848_thumb.j


Endret av AsleB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesttunvannet

Sol (!), lett bris

Vannstanden har sunket betraketlig de siste dagene, noe som gjør det lettere å se handlevogner, sykler og annet rask som stjeler sluker og gjør det vanskelig å få opp stor gjedde. Jeg vet noenlunde hvor de fleste ligger, men det er noen nye også. Forrige gang jeg fisket her dro jeg opp to jigger fra en handlevogn, denne gangen dro jeg opp en spinner og en sluk.

Meiter med makrell og fisker med alt jeg har i skrinet av annet. En pen gjedde glir inn etter makrellen, snuser litt og glir videre.

Syklene brukes flittig av småkryp på bunnen. Noen som vet hva de geleaktige klumpene som ser ut som de har egg i seg er?

post-31241-0-06019800-1437233367_thumb.j

En liten kompis tar på en gjeddeimitasjon, Line Thru Pike. Den tar så brutalt at hele sluken ender opp utenfor gjellene og fisken egentlig er kroket i den ene finnen. Gjedden har fått hard medfart tidligere - to gjeller henger ut fra gjellelokket, den har et stort arr oppå hodet som ser ut som det stammer fra at noen har klubbet den, og solide tannmerker fra buken og opp til ryggen. 1.8 kg og 61 cm.

post-31241-0-73191100-1437233403_thumb.j

post-31241-0-38070700-1437233626_thumb.j

Neste tar på en abborimitasjon. Selv om vannet er grumsete gir sterke farger ingenting. Det er imitasjon som gjelder. Fisken er sterk selv om den kun har 2.5 kg å slenge rundt på.

post-31241-0-39819300-1437233706_thumb.j

En diger gjedde siger inn etter gjeddeimitasjonen - større enn noe jeg har sett i vannet så langt i år. Den følger helt inn, og snur i en svær virvel. Jeg blir stående og kaste alt mulig etter den i vel en time, men får bare en småtass. Ser også en ørret som kommer inn til der jeg står og vader, noe jeg ikke har sett i vannet på mange år. Det hender en stor ørret går på store wobblere, men det er svært sjeldent. Fin tur.

Grimevannet

Lett bris, sol, regn

Jeg ror rett ut til gromplassen for å spare tid. På første kast med en Line Thru Trout napper det, og en virvel avslører hvor gjedden står. Den følger med inn til båten, og stikker når den ser meg. Neste kast slår en annen gjedde på, men tilslaget bommer da jeg har stilt bremsen for lett på den nye Ambassadeuren. Gjedden tar litt snøre, og detter av. På tredje kast følger en ny gjedde inn til båten - litt mindre enn den andre.

Jeg bytter til en modifisert popper, og etter to plask sitter fisken. Den skyter inn i noen sunkne trær, og det virker som den skal komme unna. Jeg drar jevnt, og den løsner. Et par utras til, og fisken er i håven. Den ene kroken er rettet ut - glad for 0.32 Fireline nå!

post-31241-0-21839500-1437234076_thumb.j

2.6 kg, og dagens største.

Turen fortsetter med en god del napp på gummi, relativt forsiktige samt noen bom på popperen. Kjekt å fiske med multisnelle, kun brukt dem til meitefiske tidligere. Mye bedre kraft og kontroll, og ikke noe å si på kastelengdene.

Mye gjedde å se i begge vannene idag, men kan aldri huske å ha sett så lite abbor.

Endret av AsleB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får alvorlig lyst til å fiske gjedde når jeg leser rapportene dine. : Når jeg bare blir ferdig med båten vel å merke.

Hehe, gjeddefiske er smittsomt.

Kul "dagbok" :D Artig å se rapporter fra vannene rundtom her. Jeg burde vel kanskje ta opp igjen litt gjeddefiske, blitt for lenge siden jeg har fisket (og fått) gjedde. Grimevannet er jo helt nydelig!

Takk! Du må rapportere om du gjør det. Fått noe bra i Grimevannet noengang? Har fått mer fisk der på 5 turer i år enn de 20 foregående årene til sammen, fin kondisjon er det på dem også i forhold til tidligere. Sterke som fy. Mulig de trives med kald sommer og klarere vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, gjeddefiske er smittsomt.

Takk! Du må rapportere om du gjør det. Fått noe bra i Grimevannet noengang? Har fått mer fisk der på 5 turer i år enn de 20 foregående årene til sammen, fin kondisjon er det på dem også i forhold til tidligere. Sterke som fy. Mulig de trives med kald sommer og klarere vann.

Aldri fått gjedde der selv, men en kompis fikk en på 4,5kg når vi var der en tur i Juni 2013.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at jeg har fisket mye i de samme vannene gjennom oppveksten synes jeg dette er veldig kjekke rapporter. Har selv aldri møtt på de riktig store gjeddene, men det er nesten urimelig om det ikke skulle finnes en eller annen dame på 8-10 kilo i et av vannene i søndre bydel.

Har bestenotering på 4,5 kilo fra Haugsdalsvannet, men det var før de begynte med rusefiske etter gjedde der. Vet ikke hvor bra vannet er nå.

Traff på en litauer ved Tveitevannet i det han landet en gjedde på rundt 7 kilo på sensommeren i fjor. Den ble sluppet pent ut igjen, så med mindre noen andre har fisket den opp svømmer den rundt der enda. Mistet selv en gjedde på rundt 5 kilo i samme vann noen dager senere.

Edit:

Regner med du har sett denne tråden:

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php/topic/38471-jerking-i-vest/

Endret av Morten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, så den. Flotte de på 8 og 9! 7-8 kg er det nok noen av. Min største er 104 cm og 6.7 kg, med bedre kondisjon burde den ha vært nærmere 10 enn 5. De over 5 ser jeg lite til, 3-4 kg er nokså vanlig men aller mest vanlig er 1-3. Relativt unge gjedder kan legge på seg 1 kg ved å spise rundt 5 kg fisk, mens eldre gjedder fort kan trenge 50 kg og spesielt hvis det er langt mellom de store måltidene. Med utelukkende av småfallen abbor, enkelte større individer, litt ørret, røye og gjedde er ikke forholdene her i nærheten av Østlandet eller Sverige, for eksempel. Settes det ut ørret i stort antall kan enkelte vann, som Tveitevannet ha større gjedder i noen år før det dabber av igjen. Hallandsvatnet har jeg ikke prøvd, men det ser jo riktig lovende ut. Vet det ble satt ut regnbueørret der for en tid tilbake, så mulig det gav bedre gjeddefiske i noen år.

Blir Nessttunvassdraget lakse- og sjøørretførende som et har vært snakk om i 50 år nå burde gjedden få det greit om høsten ihvertfall.

Grimevannet har jeg troen på, men burde hatt ekkolodd. Store deler av vannet er uaktuelt, men det er noen spennende grunner her og der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grimevannet, 25.07.2015

Lett bris, overskyet.

Blitt lite fisking i det siste, men fikk tatt en tur i dag med eldstejenten. For å begynne turen bra stikker vi innom en grunne, og fireåringen er stolt over å ha sveivet opp to abbor. Hun er enig i det er nok abbor, og på tide med skikkelig fisk. Jeg har to plasser som så godt som alltid gir fisk mellom 2 og 4 kg, og der jeg har sett mye pene gjedder. Fisking på steder som ser bra ut på veien men som av erfaring er blanke gav som ventet null. På første kast på godplassen får gummien seg et solid rykk, jeg ser en skygge skyte vekk . Neste kast går i retningen gjedden stakk, og denne gangen sitter den. Bestemt utras , hoderisting - pen fisk. Skjelven er der, men da jeg ser fisken skjønner jeg at den ikke er så veldig stor. Frem med håven, full panikk i båten blant følget - idet gjedden glir i håven rister den swimbaitet ut. Kjapt bilde, vekt - 2.71 kg. Reisefølget ser med skrekkblandet fryd på hva det gjør med meg å få gjedde på kroken. Det er det beste fisket som finnes.


post-31241-0-96300600-1437842168_thumb.j

Fireåringen lurer på om vi kan slutte å fiske gjedde nå, for de var litt heftig sammenlignet med abbor. Tre kast etter rykker det igjen i stangen - denne gangen tyngre og mer bestemt. Ingen hoderisting, bare utras. Strammer bremsen med det resultat at båten med tre mennesker i sakte blir med på tur.

Etter noen runder kommer en lang, slank gjedde mot håven - og raser rett ned under. Jeg får heldigvis snudd den, lurt den i håven og avkroket kjaptm med tangen. Den er lang, men ikke god kondisjon. Lengden er nesten identisk med den forrige jeg tok her, men denne hadde ingen svulster og var langt sterkere. 93 cm og 4.63 kg vitner om fisk som må spise litt ut over sommeren. All fisk jeg har fått i Bergen på over 90 cm er ufyselig tynn, mens de på 60-80 har langt bedre kondisjon. Fin, gylden fisk. Lokale folk sier fangstene av gjedde har gått vesentlig ned de siste 10 årene, men min erfaring er at Grimevannet er ett av de vanskeligere vannene å få mye gjedde i og alltid har vært det. Nesttunvannet leverer mye mer stabilt enn Grimevannet, og har langt flere åpenbare plasser enn Grimevannet, der en nesten bør kjenne grunner og skrenter for å kunne fiske effektivt. Søylenvannet har jeg kun fått småfisk i så langt, men det er et vann som bør kunne levere også på den rette dagen og de riktige plassene.

post-31241-0-08690100-1437842254_thumb.j

Tynn.

post-31241-0-18528100-1437845231_thumb.j

Endret av AsleB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de som har (noenlunde) dokumenterte gjedder på over 6 som jeg kjenner til i Bergen er det Nesttunvatnet, Grimevatnet, Stendavatnet, Haukelandsvatnet og Hjortlandsstemma

. Da gjelder kun fisk tatt på sportsfiskeutstyr. Hallandsvatnet har den største jeg har sett fra Vestlandet med 9.2. Har ikke prøvd Hjortlandsstemma enda, men har det på listen! Har fått gjedde på over 90 cm i flere vann, men da er det kondisjonen eller et solid måltid som avgjør om den er nærmere 5 eller 7 kg. Det slenger nok en og annen som på riktig tidspunkt bikker 8 kg, men med tanke på tilgang på byttefisk av tilstrekkelig størrelse er de nokså unike.

Endret av AsleB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte rapporter. Fisker en del i gjedde i fanaområdet selv, så dette er super lesing :)

Gode greier! Blir det noe pen fisk? Hvor fisker du?

Grimevannet 30.07.2015

Litt vel frisk bris, overskyet.

Endelig. Det har blitt mye gjedde i år, men ingen over 5 kg. Jeg legger båten inntil en plass der noen trær har laget et perfekt skjulested under vann, og en skrent går ut fra land ned til 4 m dybde. På første kastet er noe borti gummien helt i overflaten - det er først når en stor virvel etterfølges av et hode og så en diger hale at gjeddeskjelven setter seg. Jeg ror i en stor halvsirkel rundt stedet for å ikke skremme fisken, og legger meg med bredsiden mot vinden. Nytt kast på samme sted, sveiver noen meter - gummien forsvinner. Tilslaget settes, men bremsen er stilt for løst - perfekt til å kjøre firekilosen jeg tok for noen dager siden, men ikke nok for å sette krokene i denne. Hele tiden ser jeg fisken, som ser urealistisk stor ut. Det er vanskelig å anslå vekt i vann, men alt tyder på at denne er over 5 kg med god margin.

Jeg innser at fisken mest sannsynlig er skremt og tapt - men tar et kast til etter å ha rodd samme halvsirkel. Det blåser friskt, så jeg har ikke lange tiden før jeg driver forbi. Jeg sveiver sakte, sakte.. Tre meter fra båten glir gjedden etter gummien, som med sine 20 cm plutselig ser komisk liten ut. Det er ingenting komisk med denne gjedden.

Den er diger. Den følger rolig etter å nært at halen på gummifisken kiler den på nesen. Tett innpå. Jeg tør ikke ta opp gummien og kaste på ny, så jeg prøver så rolig jeg klarer å holde liv i den. Ett minutt går. To. Tre. Gummien står helt i ro, gjedden også. Plutselig øker vinden i styrke, og båten driver raskere. Jeg justerer gummien så den går i en rolig, jevn bue med en krapp sving og retningsendring. Båten har drevet vel 10 meter bort fra fisken, men fisken følger etter. Så skjer det. Den slår med halen, og 20 cm gummi er borte. Alt dette hadde jeg gått glipp av uten polaroidbrillene. Tilslaget sitter, stangen kneler og gjedden raser mot bunn. Båten driver ikke lengre, men blir rolig med fisken.

Jeg er bekymret for at den ikke sitter skikkelig - første gang fisken er i overflaten ruller den, og jeg ser at den kun er kroket i munnviken. Ny tur mot bunn. Båten driver inn til land, og legger seg til ro. Utrasene blir kortere, men er bestemte. Beina skjelver. Jeg får frem håven, og senker den rolig ned i vannet. Gjedden siger inn mot båten, men har krefter igjen og er på vei under - akkurat der jeg har håven. Fisken håver seg selv, ruller i håven og krokene er ute. Ett mindre problem.

Jeg har sett mye gjedde i år på 3 og 4 kg, men denne tør jeg ikke tippe vekt på. Jeg legger den på avkrokingsmatten og prøver å rette den ut, men formen på bunnen gjør at det blir vanskelig. Frem med målebåndet. Jeg måler en, to og tre ganger. 109 cm. 109 cm. Det kan ikke stemme. En gang til. 109 cm.

post-31241-0-84720700-1438291677_thumb.j

Fisken går tilbake i håven, jeg finner frem søppelsekken som fungerer som provisorisk veienett, tar av vekten på søppelsekken, fukter søppelsekken og setter gjedden i den med hodet først. Vekten går over 6, 7.. Stopper på 7.16 kg. Det er en nydelig fisk - ikke feit, ikke tynn men i fin kondisjon for å være Vestlandgjedde. Lengre øst ville en slik lengde for ha gitt vekt på 9+ Jeg nyter synet av den før jeg løfter den forsiktig over ripen - den siger rolig avgårde og har det tilsynelatende greit. Resten av turen blir det hverken napp eller fisk, men den spesielle opplevelsen med storfisken som tok tre ganger før den satt, fulgte gummien i flere minutter uten å ta kunne ikke ha vært bedre. Snakkes igjen til høsten eller neste år, madam.

Endret av AsleB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.