Gå til innhold
Fiskersiden

On a Mission in Mission


kajakkfisker
 Share

Recommended Posts

Telefonalarmen hyler kl 0545 på et varmt og klamt rom i Mission, British Columbia. Dagsekken var pakket med solkrem, vann, boardshorts og forventninger til stor hvit stør. Youtube, google og Tripadvisor hadde blitt gransket nøye gjennom de siste månedene og jeg hadde sett flere stolte fiskere med trofeene sine.

Kl 06:15 går jeg ut av en bil på Mission Jetty noen minutter fra hotellet. Jeg kjenner igjen båten på tilhengeren som blir senket ned i vannet av en Dodge RAM 3500 pickup. Nå er jeg klar for storfiske i Nord Amerika, ingen tvil.

Lang hilser og inviterer meg om bord i båten, jeg sitter meg i passasjersetet og nyter utsikten av elv, stenger og ingen andre morgenfugler. Jeg spør ivrig om fisken som står og venter. Hvor stor er ”monsterfisken”? Hva er rekorden? Hva tror han vi kan ta? Hvordan har sesongen vært så langt? Han svarer etter beste evne og mine forventninger blir større.

Ankeret blir senket, kroker agnet og stengene reist. Vi sitter i skyggen av den sterke solen og igjen nyter jeg utsikten av elven. Stillheten blir avbrutt av kilometervis med tog og sporadiske plask. Tømmerstokkene flyter nedover Fraser River og jeg ser for meg spruten står mens de faller i elven. Tenker på hvor mye verdi som ligger og flyter nedover Fraser River og hvor annerledes dette er til bekkene vi har hjemme i Norge.

Tuppen på stangen på styrbord side begynner å vippe, Lang spretter opp og løper de 6 skrittene mot stangen og hever stangen høyt ut ifra Scotty holderen. Han har satt den i bunn. Han vinker og ber meg ta stangen fra han. I det jeg tar stangen kjenner jeg et rykk, dette er en livlig bunn. Så begynner det - kraftig hoderisting. Bremsen på snellen er hardt på men fisken tar det den vil. Jeg står i 15 minutter og slåss med fisken. Endelig kommer den langs båten og jeg får sett fisken. Et nydelig mønster i grått og hvitt er det første som blir synlig i det mørke vannet.

Lang stikker hendene inn i munnen på beistet og løfter den på dekk. Jeg slenger på meg en hettegenser og får holdt fisken i noen ti talls sekunder før jeg kaster 5 foteren tilbake i elven.

post-28360-0-30435300-1438869755_thumb.j

For et rush. Adrenalinet pumper. En tilfreds følelse roer meg. Dette var bra! Nå har jeg sett hvordan Størfiske skal utføres. Stangen er ute igjen. Jeg finner frem telefonen for å se på bildene når jeg innser at vi bare har vært ute i 1 time og 30 minutter av en 2 dagers tur.

...

Tuppen på stangen begynner å bevege seg i sakte men uregelmessige takter. Jeg gjør som min lærer har vist og hopper mot stangen. Drar den høyt over hodet med all min makt. Den stopper halvveis og jeg holder den spent. Jeg strammer senen og forbereder meg på en vill fisk som skal starte et utløp slik de siste 10 fisker gjorde. Jeg kjenner ingenting. Jeg lener meg bak over med stangen, men raskt innser jeg at snellen gir i det jeg drar. Jeg får beskjed om å ikke sløse vekk krefter for dette kan ta en stund.

Etter noen minutters ”stalemate” begynner snellen å gi sene jevnt og rolig. Armer begynner å bli sliten, svetten former seg som kondens på overleppen. Snellen stopper som om den trenger å hvile og jeg igjen lener meg bakover i et forsøk å vinne igjen en meter av snøret. I det jeg legger min vekt bakover er det som en start pistol smeller. Snellen går som om den står i fri spool og stangen peker i en 45 grader vinkel ut ifra båten. Lang fisker opp iphonen sin og begynner å filme. Da legger jeg også merke til at snøre beveger seg vekk fra båten og opp mot horisonten. Kommer den virkelig til synet?

I det hodet bryter igjennom vannoverflaten lener jeg meg igjen bakover. Til min forbauselse fortsetter hodet og en vanvittig lengde følger. Hele fisken er ute av vannet. Lang roper at han tror den er over 9 fot. Jeg innser hva plaskene jeg har hørt tidligere egentlig har vært. Armene brenner, svetten renner. Jeg tar av meg solbrillene og tørker solkrem og svette fra øynene. Jeg har holdt i stangen i 34 minutter og har ennå ikke fått inn 1 centimeter med sene. Jeg gir og gir med jevne mellomrom før den begynner å vise tegn på å være sliten. Jeg kjenner vannblemmer forme i hendene, skumgrepet på stangen begynner å kjennes ut som jern og biceps og forarmer står i flammer. Jeg fisker med strake armer for å spare muskler men grepet er ikke det samme det var noen timer siden.

post-28360-0-84175300-1438869782_thumb.j

Jeg pumper stangen ved hjelp av hoftene og lårmuskler. Det virker meningsløst. Stangen beveger seg sakte bakover, men fisken tar senen ut igjen. Fisken hopper 5 ganger før Lang hever ankeret og vi driver nedover elven. Det ble ikke særlig lettere. Vi først nærmer oss 55 minutter i kamp og jeg begynner endelig å få et hint av kontroll. Svetten drypper fra alle kroppsdeler, til og med grepet på stangen er vått.

Etter 67 minutter hopper fisken igjen, denne gang 8 meter fra båten. For første gang jeg ser hvor stor denne dinosauren er. Kroppen er kraftig og lang, jeg kjenner musklene i hvert spark av halen. Vi kjører båten inn på en strand og jeg hopper ut i vannet med stangen høyt. Monsteret er nå i knedypt vann og viser den gråbrune ryggen.

Jeg gir fra meg stangen og løper mot beistet. Jeg får beskjed om å legge meg oppå fisken. Den gir noen siste spark med halen før den roer seg. Det tar omtrent like mye krefter å få den inn på stranden som det gjør å slippe den uti igjen. Catch & Release har ikke alltid vært min type fiske, men å ”slippe” denne uti igjen var en opplevelse jeg aldri kommer til å glemme. Fisken målte 9 fot 4 tommer, noe som utgir en vekt på ca 200kg.

https://youtu.be/5L3EYfCvoKM (1min 34 sek)

post-28360-0-82364400-1438869854_thumb.j

Edit: Stavefeil

Endret av kajakkfisker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle tilbakemeldinger.

Ølgylt, Det var vel første 90 min og siste 90 min av turen. Jeg var ikke sikker på om folk ville lese resten også.
Turen endte med 11 fisk over 6 fot og noen få under. Frykter at innlegget hadde blitt altfor langt og kanskje litt repeterende. Men takk :thumbsup:

Endret av kajakkfisker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.