Gå til innhold
Fiskersiden

Øke sjangsen for stor ørret.


kjell1995
 Share

Recommended Posts

større ørret vil i de fleste vann helt eller delvis ha annen fisk som føde. derfor ville det være lurt å prøve wobblere(hvis du ikke har gjort det). saker opp til 15cm vil funke bra. prey target, tomic og rapala(husky jerk, orginal, countdown, x-rap +++) er bra greier.

når det gjelder farger er det lurt å etterligne den naturlige byttefisken i vannet.

om man skal dorge langs land eller midt utpå kommer an på hvilke byttefisker ørreten jakter. går den etter annen mindre ørret ville jeg ha holdt meg inne ved land. er det sik eller røye som settes til livs er det nok bedre å dorge lenger utpå. kort sagt rovfisken er der byttefisken er.

hvis det er et vann med kun ørret og det derfor er bra muligheter for større fisk langs land, kan kastefiske fra være et spennende alternativ. flere av dagens wobblere er laget for kasting og vil være aktuelle for dette fisket. for eksempel prey target og rapala x-rap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når det gjelder farger er det lurt å etterligne den naturlige byttefisken i vannet.

I teorien, ja, men i praksis?

Disse (litt sterke) fargene synes jeg funker https://www.xxl.no/rapala-countdown-s-7-cm-gfr/p/1026363_1_style

Hører gjerne andres erfaringer da jeg dessverre ikke får vært noen storfisker og fisker primært i fjellvann.

TS: Prøv deg på dybden, ja, men finn gjerne kanten på grunner også (sjekk kartfoto, har god erfaring med kart.finn.no)

Endret av geirm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.