Gå til innhold
Fiskersiden

Put and take-leik


lias
 Share

Recommended Posts

Put and take Leik

Mens vi sklir lydløst rundt vaker fisken rundt oss på alle kanter. Bilder av digre regnbueørreter som sluker imitasjonene jeg skal til å presentere dukker opp i hodet, og det bruser i kroppen i det jeg legger ut det første kastet. Jeg er ingen spesielt god fluekaster og treffer sjeldent der jeg vil. Dagens første kast er intet unntak, men så mye som fisken beveger på seg har jeg likevel troen på at den kan få øye på flua, der den ligger et par meter unna ringene som dannes idet fisken er oppe nok en gang. Om fisken ser flua eller ikke er uvisst, men uansett hvor godt jeg bommer og treffer med kastene er ikke ørreten lett å be i dag.

Da min litt mindre fiskegale og svært mye bedre halvdel er en del av besetningen på dagens fisketur har jeg bare gitt meg selv en halvtime til utskjeing med tørrfluefiske, på det som i utgangspunktet var en dorgetur etter regnbueørret i et put and take vann i sverige. Dagen har for øvrig startet godt med tre ørreter mellom en og to kilo, og grunnen til at det ble avsatt tid til tørrfluefiske, tross godt dorgefiske er enkel nok. Mye vil ha mer. Og i dag er ‘’mer’’ symbolisert som en feit regnbue på tørt.

DSC_1215_zps6vjr1nfz.jpg

Regnbueørret ca 2 kilo

Det er tydelig at fisken tar noe rett under vannfilmen, men ymse imitasjoner av mer og mindre utviklede fjærmygg blir presentert gang på gang uten resultat. Desperat og snart tom for tid bytter jeg ut fjærmyggimitasjonen med en mellomstor selvkomponert nymfekreasjon og lar denne seile ut til ørreten som fortsatt vaker ivrig. Madamen ror meg i posisjon og plutselig stemmer det. Et perfekt kast blir lagt ut og flua lander midt i et vak. Med hardt grep om stanga stripper jeg inn nymfa med fornyet tro om at det som til nå har virket umulig er mulig, men nei. Bare sekunder etter at flua lander er fisken oppe på ny, og denne gangen lengre borte, den ville ikke ha. Jeg legger ut et nytt kast på samme plass og lar på ny flua vandre mot meg. Før sekundviseren har beveget seg altfor langt mot høyre er det plutselig bom stopp. Idet jeg hever stanga i et overraskende godt mothugg etter forholdene og dømme, raser løssnøret ut. Årets loppemarkedkjøp, en gammel hardy ultralighte knegger fornøyd idet ytterligere 5 meter forsvinner ut og ørreten avslutter utraset med et deilig hopp. Det hele er unnagjort på få sekunder men du verden for et kick. Fisken kjennes diger ut, men etter nok et hopp ikke langt fra båten estimeres vekta til knappe kiloen. Fisken fighter likevel godt for å være oppvokst i en storskala jacuzzi foret med pellets, og til tross for at put and take er juks, er det deilig å være fluefisker i Sverige.

DSC_1225_zpsllkbiarb.jpg

Fornøyd fluefisker

DSC_1189_zpsxp6qbcf1.jpg

Fiskeidyll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.