Gå til innhold
Fiskersiden

Tynnfiske/kultivering


asolberg
 Share

Recommended Posts

Har hytte ved et vann hvor det er alt for mye fisk og dermed småvokst. Størrelsen på vannet er ca 2/3 av Maridalsvannet. Av fiskearter er det ørret, abbor, sik, karuss og ørekyte (har også fått røye en gang, men ikke sett dette på over 10 år så den er kanskje dødd ut?)

Siken og karussen blir store, abboren og ørreten er små og tynne, aldri mer enn 300g. Drømmen er jo å ha mulighet for å få stor ørret på i hvert fall rundt kiloen, men det skjer jo ikke med forholdene som er nå. Jeg har hørt at en tidligere hytteeier for en del år siden jobbet mye med å sette garn og fjernet masse fisk. Tror også noen grunneiere gjorde litt, men virker som de har gitt opp/ikke bryr seg. En av dem sier i hvert fall at den eneste muligheten er å knerte alt med kjemikalier og så etter noen år sette ut en ordentlig ørretstamme. Dette må i så fall gjøres i samarbeid med andre vann som renner til og fra, og det kommer nok aldri til å skje. Ørreten er nå mer småvokst enn noen gang, så det merkes at folk har gitt opp.

Jeg har lyst til å ta opp denne kampen selv, men jeg kan ingenting om kultivering/tynnfisking og lurer på om det er en alt for omfattende oppgave for en enkelt person å ta alene. Jeg tenkte at jeg kunne kjøpe noen ruser og bruke så mange helger som mulig neste år til å fjerne alt jeg kan av småfisk. Men det blir kanskje bare en dråpe i havet og vil gi lite utslag? Skulle jo gjerne blitt kvitt både karuss, abbor og ørekyte men det er vel en umulig oppgave?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med både sik og annen byttefisk i vannet ligger forsåvidt alt til rette for storvokst ørret og abbor. Problemet er gjerne at du ikke er alene om å ville fiske stor ørret (og abbor), og store individer i mellomstore vann har høy fangbarhet. På norsk betyr det at de store fort fiskes ut, og resultatet blir det du har nå.

Tynningsfiske med småmaskede garn og eventuelt storruse, kombinert med maksmål på ørret og abbor er løsningen. Da får du ut mye av biomassen (les; småfisken) samtidig som man ivaretar de store predatorer som igjen vil føre til at tynningsfisket ikke blir en evigvarende prosess. Tynningsfiske er tidkrevende men teknisk enkelt, å få folk til å respektere et maksmål er enkelt teknisk men ekstremt krevende praktisk.

Begynn med å skaffe deg en oversikt over grunneierne, og begynn med de største. (Du får tomtesalg vis kommunen, og dermed navn på grunneierne). Du er avhengig av at grunneierne er med på laget så du får på plass fiskeregler som beskyttet predatorer. Få på plass fiskeregler med maksmål, og kjør på. :)

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, takk skal du ha! :)

Med maksmål, mener dere da all fisk over skal settes ut uansett fiskemetode? Jeg tror en av grunneierne her setter ut stormaska garn hver vår og drar opp mye av den største ørreten i vannet. Det er vel da som du sier en av de største årsakene til at forholdene for fiske er dårlige. Det er nesten ingen som fisker med stang her bortsett fra vår familie, og det er vel fordi det bare er småfisk. Men dersom man får snudd dette vil det vel også kunne tiltrekke flere sportsfiskere hit, så det beste er kanskje å ha et maksmål uten unntak.

Endret av asolberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, takk skal du ha! :)

Med maksmål, mener dere da all fisk over skal settes ut uansett fiskemetode? Jeg tror en av grunneierne her setter ut stormaska garn hver vår og drar opp mye av den største ørreten i vannet. Det er vel da som du sier en av de største årsakene til at forholdene for fiske er dårlige. Det er nesten ingen som fisker med stang her bortsett fra vår familie, og det er vel fordi det bare er småfisk. Men dersom man får snudd dette vil det vel også kunne tiltrekke flere sportsfiskere hit, så det beste er kanskje å ha et maksmål uten unntak.

Hvis det er noen som utøver matauk med større masker i vannet så ligger muligens hovedproblemet ditt der.. Da kan det teoretisk ha negativ effekt å sette småmaskede i tillegg, ettersom garn uansett maskevidde selekterer aktiv fisk og det er nettopp de som vokser hurtigst..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre har sagt, fiske med grovmaskede garn ødelegger det meste og fortere enn de fleste tror. Der har du utfordring nummer en, fiskeregler med maks omfar på garn så storfisken spares.

Men ja, maksmål betyr at all fisk av en gitt art over en bestemt størrelse skal slippes ut igjen.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få i orden et maksmål blir å skyte seg selv i leggen vel? Da vil du jo som sportsfisker heller ikke ha lov til å målrettet fiske etter denne. Må vel være bedre å få inn en makskvote pr døgn og forbud mot faststående fiskeredskap.

Ja, forsåvidt riktig det. Men det viktigste jeg kan gjøre i første omgang er vel få i gang en dialog med grunneiere om bedre regulering av fisket og håpe at de vil være med å samarbeide. Er det noe kommunen eventuelt kan bistå med, eller er alt opp til grunneiere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Maksmål betyr at fisk over en gitt størrelse skal settes ut igjen. Forsåvidt samme prinsippet som minstemål, bortsett fra at jeg ikke helt ser poenget med målrettet fiske etter småfisk, men det kan være noe med meg. Halve sportsfiskenorge flyr rundt og fisker småfisk, artsfiske kalles det visst. ;)

Fredning betyr at du ikke kan fiske etter det som er fredet. Altså noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"klippet fra fiskeridirektoratet"

Småfisk skal slippes ut i sjøen igjen

Dersom du skulle få en fisk som er under minstemål, skal du løsne den forsiktig fra fiskeredskapen og slippe den ut i sjøen igjen. Dersom fisken er død, eller det er tydelig at den ikke er levedyktig, kan du spise den.

Blir man straffet?

Målrettet og bevisst fangst av fisk under minstemålet vil kunne straffes, men hovedpoenget er ikke å straffe folk. Poenget er å bidra til at folk flest fisker etter stor og voksen fisk istedenfor småfisk.

Tilpass fisket slik at du ikke får småfisk

Det beste er å forsøke å tilpasse fisket slik at du unngår å få fisk under minstemål. Du kan for eksempel prøve økt krokstørrelse eller større maskevidde i garnet. Du kan også vurdere å fiske i et annet område.

Link:

http://www.fiskeridir.no/Fritidsfiske/Minstemaal

Vil tro at samme regler også gjelder for maksmål i et slikt tilfelle, der målet er å spare livet til store individer.

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"klippet fra fiskeridirektoratet"

Småfisk skal slippes ut i sjøen igjen

Dersom du skulle få en fisk som er under minstemål, skal du løsne den forsiktig fra fiskeredskapen og slippe den ut i sjøen igjen. Dersom fisken er død, eller det er tydelig at den ikke er levedyktig, kan du spise den.

Blir man straffet?

Målrettet og bevisst fangst av fisk under minstemålet vil kunne straffes, men hovedpoenget er ikke å straffe folk. Poenget er å bidra til at folk flest fisker etter stor og voksen fisk istedenfor småfisk.

Tilpass fisket slik at du ikke får småfisk

Det beste er å forsøke å tilpasse fisket slik at du unngår å få fisk under minstemål. Du kan for eksempel prøve økt krokstørrelse eller større maskevidde i garnet. Du kan også vurdere å fiske i et annet område.

Link:

http://www.fiskeridir.no/Fritidsfiske/Minstemaal

Vil tro at samme regler også gjelder for maksmål i et slikt tilfelle, der målet er å spare livet til store individer.

Alle tilfeller av innført maksmål jeg har fått med meg så langt har vært på lokalt plan, og nettopp for å bevare eller skape et attraktivt sportsfiske etter disse store individene, der man likevel kan ta ut mindre fisk til mat. Det er ofte snakk om både maksmål og minstemål. Dette forutsetter jo selvfølgelig at fiskeren tar sine forhåndsregler hva angår utstyr og kunnskap på forhånd slik at fang&slipp utføres forsvarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maksmål brukes stort sett i elver, med det mål å få opp antall storlaks i elva. Da formulerer de det såpass mildt som at fisk over maksmål ikke skal AVLIVES. Har de skrevet at det ikke har vært tillatt med målrettet fiske etter de, hadde de ikke fått solgt fiskekort.
I lovens øyne derimot, vil maksmål og minstemål stilles likt. Men om forvalterne av elva ikke sier noe på C&R så blir aldri loven dratt inn.

Derimot i dette tilfelle så tror jeg det hadde blitt grunneier krangel, når agnfiskerne ikke får sette garn for å bevare store individer (noe som har måttet komme på plass) mens sportsfiskerne får fiske fritt etter dem så lenge det er C&R. Da blir fort loven dratt inn vil jeg tro.

Det er tross alt ALLTID en fare for at en hver kroket fisk ikke klarer seg.

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med et maksmål, så vil det si en fredning av fisk over dette målet. Og man har vel ikke lov å målrettet fiske etter fredet fisk? Samme som man ikke har lov å målrettet fiske etter fisk under minstemål.

Det er snakk om maksmål i det aktuelle vannet og ikke noe generelt maksmål.

Det er ingen andre tiltak som har noen hensikt hvis man ikke freder stor ørret og abbor her. Stor fisk skal hjelpe oss ved å beite på småfisk og etterhvert blir det mer balanse og vi kan fiske normalt.

Maksmål er foresten noe som med fordel kunne praktiseres i 90% av vannene i Norge. Alt for mange vann har små og tynn fisk som ingen gidder å fiske på og flertallet av de som fisker tror det er minstemål som må følges. Småfisk blir dermed sluppet ut og de store taes opp.

Selv slipper jeg ut all ørret i ferskvann over kiloet så fremt det ikke er snakk om storørret. Enkelte plasser blir halvkilosfisk også sluppet ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskereglene i saltvann er ikke overførbare til ferskvann, de har rett og slett ikke noe med hverandre å gjøre.

I ferskvann som ikke har anadrome arter er det fra Statens side ingen regler i det hele tatt. I endel vassdrag har Fylkesmannen satt regler, men ellers er det grunneiers rettighet å lage de reglene han vil. Hva FD måtte mene om fiske i saltvann har altså pent lite med dette å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på! ;)

Hvis det er èn grunneier som ødelegger med grovmaska garn så må man ta en prat med vedkommende om hvor mye det ødelegger. Skulle det være komplett umulig å få gehør får man se på hva som finnes av muligheter til å begrense hans garnfiske med lovlige midler.

Såvidt jeg har skjønt kan man per def ikke sette garn lenger ut enn til Djupålen og bare innenfor sin eiendomsgrense. Muuuulig unntak kan være hevdsrett/alders tids bruk (sett at han setter garn på en grunne som er utenfor djupålen f eks.).

Har ikke lest hele men kanskje finner du noe info her? http://www.bondelaget.no/getfile.php/Nettbutikk/Kunnskapsmateriell/Innlandsfiske.pdf

Men ville prøvd å snakke med vedkommende først. Et par kompromiss må man som regel inngå, så kanskje få til en maksvidde på 29mm f eks? Samt begrense antallet? Ser det 29mm en størrelse som går igjen flere steder, og da er det gjerne relativt gode fiskevann også :) Får ikke ørret stort større enn halvkiloen i slike garn.

Tynningsfiske må du være forberedt på å investere mye tid i! Finmaska garn (typ 15, 19 og muuulig 22mm. sistnevnte bør ikke settes andre steder enn der det er tjukt med abbor og lite ørret), ruser som fanger gyteklar abbor - men slipp de store over kvartkiloen ut siden de er mest effektive på å spise de små! Håve opp abboregg osv er andre tiltak. I gytebekker kan du sette ruser for å tynne ut siken.

Husk: Siken er den største næringskonkurrenten (evt sammen med røya - men siken slår røya også) for ørret før den går over på fiskediett. Småsik er ypperlig ørretmat! Siken er uhyre effektiv som zooplankton-beiter så der er det bare å ta ut alt du kan egentlig.

Før du starter med tynningsfisket kan det også være greit å kjøre en såkalt Jensen-serie. Det vil si 8 garn i forskjellige maskevidder; 19, 22, 26 29, 35, 39, 45 og 54mm (alternativt bytte ut 54 med 24 mm. Varierer litt med hva jeg har sett der).

Alternativt er garn med varierende maskevidde hver 3. meter, såkalte Nordiske garn - men disse koster rimelig mye!! . Kan være lurt å ta et sånt prøvefiske på våren eller litt utpå høsten hvis overflatevannet blir veldig varmt.

Poenget med prøvegarnsfisket er å se på art, størrelse og eventuell alderssammensetning i vannet. (samt mageinnhold og kjøttfarge/kondisjonsfaktor). Hvis du gjør et lite hobby-prosjekt ut av det hele så kan du sånn sett få ganske mye morsomme data etc :) Ny prøvegarnserie kan du da evt 3 år senere; helst til samme tid på året. Ser du en solid forbedring så gjør du noe riktig ;)

Alt i alt er kultivering en tidkrevende arbeid over lang tid. Hvis dette er et sted du "bare" har hytte så spørs det om du orker og har tid/mulighet til å investere så mye ressurser? Og hvis de andre grunneierne er fastboende eller hytteiere om de også har tid/mulighet til å bli med på et slikt prosjekt? Selv OFA ga opp "kampen mot abboren" (men i ettertid så man jo at å ta ut all abbor trolig ikke var så kjempelurt ;) ), så er mye å gape over! Siden det er en som setter grovmaska garn så må det jo allerede være et visst potensiale for å få rimelig stor fisk der, så kanskje starte i den enden først? Mindre maskestørrelse og færre garn er nok det forslaget man kan regne med å få gehør for tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

interessant tråd. Generelt er det et stort problem å etablere en god ørretbestand i vann med mange arter. Det blir for mange næringskonkurrenter, og ørreten er konkurransesvak i dette selskapet! Og her er det nok totalt sett alt for mye fisk av for mange arter. Å bruke rotenon er en dårlig løsning, og neppe i tråd med ideen om å bevare biologisk mangfold. Uttynning alene vil heller ikke løse problemet. Hvis det ikke gjentas med jevne mellomrom viser erfaring at vannet ofte fylles opp igjen med småfisk. Og uttynning er som det skrives lenger opp, svært arbeids og tidskrevende. Men det vil være en god start å ta ut sik og småabbor med ruser og finmaskede garn. Så får man sette tilbake de store abborene (og ørretene). I den grad det fins andre vann i samme vassdrag med ørret/abbor, er den beste løsningene å hente mellomstore individer (200-300 gram+) av disse fra nabovannene, og så sette de ut. Slike individer, særlig pen abbor, vil stå for den mest effektive uttynningen av småfisk, og den mest permanente løsningen i forhold til å holde bestandene med småfisk nede. I tillegg vil disse individene raskt vokse seg store, og raskere gjøre vannet attraktivt for sportsfiske. Aller viktigst vil det være å forby bruk av garn med større masker i oppbygningsfasen, og praktisere et størstemål, som andre er inne på. Og så må man være tålmodig. Dette er en jobb med et langt perspektiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp! Helt enig i at det er en interessant tråd, enten man skal ta det som en spesifikk innsjø eller generell kultivering :)

Når det gjelder totalforbud mot garnfiske så tror jeg det som regel må tas individuelt fra vann til vann. Mange vann som det fiskes sjeldent i opplever etterhvert at det blir overbefolket med småfalne fisk. Det er ikke nødvendigvis galt å ta ut et (relativt høyt?) antall fisk som enten ikke er kjønnsmodne eller akkurat har blitt det - så som ørret på 2-5hg. Det er ikke mange som driver matauk lenger - og altfor mange vann er (med sportsfiskeøyne) skadelidende pga nettopp det.

Men her er alt fra næringstilgang og gyteplasser viktige faktorer. Vet om et vann som har maks.størrelse på garn (uansett få som fisker med det der, men det er noen som har rett til det), veldig begrenset med gytemuligheter (for ørreten) og har høy produksjon på bunnlinja.

Det er rett og slett det beste fiskevannet jeg har vært borti (medianvekta hos ørret etter et prøvefiske var på 484g, snittvekta godt over 6hg. Medianvekt abbor på 172g og det er tatt abbor der som får det til å rykke i gjellene til Bekkis ;) ). Variert med antall arter også selv om det er ørret og abbor som dominerer. Helt optimalt hadde jo vært om man fra forvaltningssiden alltid visste hvor mye som ble satt ut/naturlig rekruttering og hvor mye som ble tatt opp - uansett fangstmetode. Da kunne man tilpasset reglene og kultiveringen i mye større grad - men det ville nok blitt et papirvelde uten like er jeg redd :P Så da må man ta det fra det som er de natulige forutsetningene for vannet og heller prøve å få en indikasjon på fisketrykket.

Poenget mitt er at det må tas en helhetlig vurdering av hvert vann for å se på hva som kan gjøres og hva som kan tillates/bør fortsette å tillates. Og det er før man i det hele tatt går inn på det som kan bli en heksegryte av en debatt på fastboende vs tilreisende (ex. hytteeiere), privat vann vs åpent for almuen, catch&relase vs catch&kill minstemål/størstemål etc etc ;)

Beklager hvis jeg sporer litt av fra trådstarter her, men var et lite ekstra innspill til akkurat dette med garn - uten at jeg ønsker at det skal bli en større garndebatt her :)


P.S: Hvordan er bunnforholdene i innsjøen TS? Som en gullfiskbolle eller spennende topografi? Mange områder grunnere enn 4 meter? Og hvordan står det til med innløpsbekker/elver?

Kan hende det faktisk er en ide å tynne i ørretbestanden, spesielt hvis det er mye ørret å få, men generelt småfalne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle innspill!

Når det gjelder bunnforholdene i innsjøen har jeg ikke fullstendig oversikt, men det jeg har erfart selv er at det er flere områder med veldig grunt vann mens det ut mot midten av vannet er dypt. Vannet er variert med mange odder og bukter i tillegg til et par mellomstore øyer. Det har vært tømmerfløting på vannet i gamledager så selve bunnen består hovedsaklig av mudder og stein i tillegg til områder med en del siv. Det er en innløpsbekk nord i vannet med noen små kulper oppover mot vannet over. Her har det ofte stått en del "større" ørret, men i de siste årene har det vært veldig mye småabbor i selve utløpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.