Gå til innhold
Fiskersiden

Der ingen skulle tru at laks kunne bu


lias
 Share

Recommended Posts

Der ingen skulle tru at laks kunne bu

Jeg har en stang jeg er fryktelig glad i. Stanga, som er en 6 år gammel forcemaster spinning 270 hx med kastevekt 3-15 gram har i løpet av disse årene vært med på mye. Den har dratt sjøørret på 1.8kilo, torsk, sei, lyr, makrell, kilosørret og mere til, og jeg kommer aldri til å glemme den dagen jeg, i lag med min beste kompis som 12åring kroket og landet en 3kilos lyr på en 6grams møresild med pill råtten 0.20 sene. Den sinnssyke u-en stanga formet når jeg gjorde mitt ytterste for å styre fisken unna de solide vaierne som holdt flytebrygga på plass, og det faktum at fisken i det hele tatt falt for den spinkle møresilda i gull med svart rygg. Jeg husker jubelbrølet som runget utover småbåthavna, pistrete og prepuberalt, litt som stanga selv. Men det er noe ved denne stanga, noe uforklarlig. En evne til å være med på de turene det virkelig slår til.

Fiske er generelt dårlig. Det er omtrent alltid slik. Jeg, sammen med en rekke andre sportsfiskere vil alltids påstå at det er bra, ja noen ganger fantastisk, men sannheten, i alle fall i mitt tilfelle, er og blir det motsatte. En får som regel lite fisk, og enda sjeldnere den fisken man faktisk er ute etter. Men, det finnes som kjent ingen regel uten unntak, og disse unntakene eksisterer. En svært sjelden gang i blant dukker det faktisk opp turer der ting bare stemmer, og fisket er fantastisk. Turer man ikke en gang tør å drømme om, i frykt for å gjøre skam på seg selv og fiskegudens gavmildhet. Fiskeguden er ikke gavmild, men noen ganger er han likevel det.

At det var dette jeg hadde i vente når jeg smatt nedi vadebuksa og satte meg på sykkelen ante jeg likevel lite om. Det var november, det var kaldt, ikke engang den pjuskete barten klarte å holde kulda ute, i dag hjalp ikke movember på menns helse. Ingen spesiell ørretdag, men en må jo prøve, en må jo det. Dagens mål var ei lita elv ikke langt fra der jeg bor, hvor jeg har tatt bra med fisk de siste ukene. På den foregående turen var jeg uheldig nok å miste en ørret langt over kilon på grunn av manglende hov. Jeg stilte derfor godt forberedt til dagens tur, uten hov, naturligvis. Noe så sykt kunne da vel ikke gjenta seg, i alle fall ikke om hoven var med.

IMG_20150811_104056_zpsd8fxqinn.jpg

Jeg var tidlig ute og hadde nærmere to og en halv time på meg før sola gikk ned. Jeg åpnet derfor ballet med en times fluefiske, uten nevneverdig resultat. Uten resultat i det hele i grunn. Ikke så mye som et lugg i flua, og troen på at ørretfiske var over for i år steg. Men så hentet jeg fram min gamle forcemaster.

Paret med en nyinnkjøpt shimano stradic ci4, med matchende fireline i svart, var i alle fall stilen upåklagelig. Den matt svarte finishen med de røde triggerpunktene som gikk igjen både på snelle og stang hentet godfølelsen tilbake, og jeg var i gang igjen.

Allerede på andre kastet smeller det. Mens jeg følger snørets ferd gjennom vannet ser jeg en småskala tsunami reise seg bak sluken. Med is i fingrene stopper jeg sveiven, kjenner et lite lugg og hugger til. Stanga kneler og bremsen knegger fornøyd i det kilosørreten raser nedover. Fisken er utgytt og slank og har dermed ikke det helt store å fare med, men når den legger seg på strømmen gir den likevel kamp. Fisken må til slutt gi tapt, og etter en kort fotoseanse får ørreten, som sannsynligvis veide en plass mellom 1.2 og 1.5 for bare noen uker siden, friheten tilbake.

Dagen er allerede en suksess, min gode gamle forcemaster har slått til igjen og jeg kan i grunnen gi meg, men jeg har jo så vidt begynt. Klokka er nettopp passert 3 og jeg har gode halvannen time med lys igjen. Ferden går videre nedover elva til en større og roligere høl hvor jeg mistet den store ørreten forleden dag. Også her er det liv, og i løpet av få minutter mister jeg en spinnvill sprutblank halvkilos-sjøørret som kjører seg fast i bunnen, samt enda en jeg aldri fikk sett.

Og så hender det umulige. Det som bare ikke skjer. Det man hører om (som sannsynligvis bare er tull og fjas) men som aldri hender en selv. Midt ute i strømmen er det plutselig noe som tar. Den tar hverken hardt eller forsiktig, bare henger seg på, litt som en grein, men etter to-tre sekunder går det opp for oss begge hva som har hendt. Jeg innser at det er en fisk som henger i andre enden av snøret, og i andre enden av snøret innser fisken at den er kroket. Tre brutale rykk følger på og hodet bryter overflaten. Den er diger, kanskje enda større enn den forrige, og den er blank. Til å begynne kjemper den ikke så innbitt. Den kommer rimelig greit oppover elven, og jeg glemmer litt bort det store hodet som brøt overflaten. Kanskje er den ikke så stor allikevel, men jeg tar feil. Det viser seg at fisken svømmer sakte oppstrøms, og det er først når den snur jeg forstår hva jeg har kroket. Idet den får øye på meg tverrsnur den og vender stjerten til, og det er nettopp stjerten som får meg til å gispe. Den er på størrelse med håndflaten min (jeg har små hender) med spisse ender og et markert hakk ved haleroten. Det er en laks. Av alle ting jeg kunne kroke, har jeg altså kroket en laks i min barndoms sikle. Pulsen stiger markant og jeg blir tvunget til å følge etter fisken der den legger seg som en padleåre på strømmen. Stanga får virkelig kjørt seg nå, og jeg priser høyere makter for at jeg byttet spolen med 0.18 monosene med spolen fylt med 0.13 mulitfilament før jeg la ut på eventyr. Vassende nedover elva får jeg omsider snudd dyret, men nok en gang tverrvender den når den ser meg. Alene, utvadet til midjen med en laks i andre enden av snøret føler jeg meg mildt sagt litt dum som lot håven ligge hjemme. Tanker om hva jeg gjør om jeg mister denne fisken smyger seg fram, men jeg skyver dem raskt fra meg, og prøver som best jeg kan å nyte øyeblikket. Fisken går runde på runde, og jeg er nok litt av en skue der jeg står midt ute i elva og kjemper.

7e397afc-1e75-45ae-b1d1-b9f7d08967d8_zps

Omsider, kanskje ti minutt etter at laksen ble kroket kommer den endelig innenfor rekkevidde. Med puls nærmere 200 enn noe annet tall styrer jeg fisken mot meg, ber en stille bønn om at krokfestet ikke skal glippe, og gjør meg klar. I det fisken passerer min høyre side skyter jeg hånda ned i vannet og griper om halerota på fisken. Jeg får raskt et godt grep, og i et inferno av vanndråper løfter jeg fisken opp, og vasser i land, seirende. Fisken er som ørreten, utgytt og slank, men det gjør ingenting. Jeg har fått en laks i november i en elv de fleste ikke engang vet at det finnes fisk. Jeg har klart det umulige. Dagen er komplett, livet er en fryd, og fiske. Det er fantastisk.

e6a34eee-97b3-4fd7-bed9-f73ec83156e6_zps

Endret av lias
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var bare et forsøk på å formidle litt fiskeglede... Tusen hjertelig Ølgylt! :turned:

Ikke ofte jeg er på denne siden av en diskusjon..... Først og fremst veldig bra formidling av fiske glede. Det var en fornøyelse å lese. Men og det er et stort men : Vi må forholde oss til denne :https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2012-05-10-438

Jeg ser ikke noen plass her at det er lov å fiske verken sjøørret eller laks i elv i November. Det er skåret i gleden når en leser rapporten din. Håper du ikke tar det jeg skriver for tungt og kommer tilbake, med flere velskrevne rapporter her, innen for lovverket. :wave::):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ofte jeg er på denne siden av en diskusjon..... Først og fremst veldig bra formidling av fiske glede. Det var en fornøyelse å lese. Men og det er et stort men : Vi må forholde oss til denne :https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2012-05-10-438

Jeg ser ikke noen plass her at det er lov å fiske verken sjøørret eller laks i elv i November. Det er skåret i gleden når en leser rapporten din. Håper du ikke tar det jeg skriver for tungt og kommer tilbake, med flere velskrevne rapporter her, innen for lovverket. :wave::):)

Nå vet vi ikke om denne elven er underlagt loven da det kan hende den ikke er en laksebærende elv i utganspunktet. Og det er mange som får laks som bifangst ved isfiske i Finnmark, den blir selvfølgelig sluppet ut igjen, men skal man forby isfiske etter ørret/røye pga risikoen for bifangts? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet vi ikke om denne elven er underlagt loven da det kan hende den ikke er en laksebærende elv i utganspunktet. Og det er mange som får laks som bifangst ved isfiske i Finnmark, den blir selvfølgelig sluppet ut igjen, men skal man forby isfiske etter ørret/røye pga risikoen for bifangts? :)

Da er det en ting jeg lurer på. Siden jeg ikke har vært nord for barte land. Fisker man på elveisen eller vann etter ørret og røye. der oppe? her sør fryser det jo ikke ofte på elvene. :) .

Og så har du denne : § 1.Virkeområde

Forskriften gjelder alle vassdrag med anadrome laksefisk (laks, sjøørret og sjørøye), og omfatter hovedelv, sideelver og innsjøer så langt opp som anadrome laksefisk forekommer.

Endret av Richard Kolbeinsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det en ting jeg lurer på. Siden jeg ikke har vært nord for barte land. Fisker man på elveisen eller vann etter ørret og røye. der oppe? her sør fryser det jo ikke ofte på elvene. :) .

Fisker på vann, men elvene fryser de også. Ofte skjer det at laksen går for langt opp, og blir værende i vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker på vann, men elvene fryser de også. Ofte skjer det at laksen går for langt opp, og blir værende i vannet.

Så har du denne: § 1.Virkeområde

Forskriften gjelder alle vassdrag med anadrome laksefisk (laks, sjøørret og sjørøye), og omfatter hovedelv, sideelver og innsjøer så langt opp som anadrome laksefisk forekommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så har du denne: § 1.Virkeområde

Forskriften gjelder alle vassdrag med anadrome laksefisk (laks, sjøørret og sjørøye), og omfatter hovedelv, sideelver og innsjøer så langt opp som anadrome laksefisk forekommer.

Ja men den gjelder ikke da det er så langt oppe på fjellet at det ikke lenger regnes som områder hvor det forekommer laks. Selvfølgelig er det alltids noen som forviller seg dit. Men det faller utenfor denne paragrafen :)

Endret av Issat-Erke Trosten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker ikke å fremstå som vrang og sur eller fremme med pekefingeren. Kun å informere at vi har et lovverk og at det er der for en grunn. At lovverket skal fremme fiske for oss i fremtiden.


Ja men den gjelder ikke da det er så langt oppe på fjellet at det ikke lenger regnes som områder hvor det forekommer laks. Selvfølgelig er det alltids noen som forviller seg dit. Men det faller utenfor denne paragrafen :)

Nei det faller ikke utenfor, men innenfor.

Endret av Richard Kolbeinsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker ikke å fremstå som vrang og sur eller fremme med pekefingeren. Kun å informere at vi har et lovverk og at det er der for en grunn. At lovverket skal fremme fiske for oss i fremtiden.

100% enig!

Men utifra tittelen og teksten virker det som om dette er en elv der det forventes at det hverken laks eller sjøørret går.

Men nå vet vi jo ikke om elven faller under loven du sikter til, og gjør den det er det selvfølgelig beklagelig. Selvfølgelig er det ønskelig at alle følger loven, og undersøker om loven gjelder for det aktuelle fiskeområdet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker ikke å fremstå som vrang og sur eller fremme med pekefingeren. Kun å informere at vi har et lovverk og at det er der for en grunn. At lovverket skal fremme fiske for oss i fremtiden.

Nei det faller ikke utenfor, men innenfor.

Har selv hørt om laks som er fanget utenfor lakseførende område der det er lov å fiske året rundt. Du får nok rette en pekefinger til laksen også som ikke holder seg der den skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv hørt om laks som er fanget utenfor lakseførende område der det er lov å fiske året rundt. Du får nok rette en pekefinger til laksen også som ikke holder seg der den skal.

Ja, det er en sann plage den laksen. Når du fisker etter den i lovelig fisketid biter den aldri... og jeg har rett som det er sett laksen hoppe både her og der.... så en som var på et kort besøk i mitt akvarium... :innocent::innocent::wave::dribble::D:D:D:D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.