Gå til innhold
Fiskersiden

Recommended Posts

12278296_10153690908648426_1532454822_n.

Foto: Thore Bergh

Fredag 20.november var det klart for ny Bergenstur. Turfølge denne gang besto av Thore og undertegnede. Kl 12 ble jeg plukket opp. Bilen lastet til randen. Merkelig hvordan det alltid blir full uansett hvor man skal. Planen var klar. Havål/tangbrosmer på nattestid. Kolmule/vassild og ymse på dagtid. Mao minst mulig søvn, mest mulig fiske.

Ved kveldstid ankom vi Bergen. I sentrum møtte vi Lars-Ivar fra Campelen som sto klar med care package med havål tackler og diverse. På vei ut mot Sotra dro vi innom Tommy Mangerøy for å plukke opp litt agn. En kjapp tur med klargjøring på hytta bar det ut mot kveldens utvalgte plass. I natt var det Havål det skulle satses! Historier om midgaardsormer og brutale fighter gjorde at jeg gru-gledet meg. Agn ble surret på og sendt til sjøs. Ikke nødvendig med lange kast her. Ålen liker seg langs fjellkanten. Strømmen gjør også sitt at selv 170g søkker ikke får ligge stille ute på sanden.

Havaringlrigg_zpsx6mue0v1.jpg

#Havålrigg

Krabbene finner agnene direkte. Skal være et godt tegn da ålen spiser krabber. På andre utkast ser jeg at noe bortpå agnet. Gir det litt tid før fisken runner avgårde. Her er det bare å finne stødig fotfeste og klinke til. Det svarer tungt i enden. Hæ? Allerede? Skal det være så lett? Blir usikker utover fighten. Fisken er bare tung med hoderistinger iblant. Etterhvert kommer topshot tilsyne, men i det jeg nesten er i mål setter den seg fast. Gir jevnt press før det plutselig snapper og jeg faller bakover. Utrolig bittert. Kommer et par gloser vi kan spare oss for i rapporten. Fra tara skimter vi noe stort og flatt som seiler nedover. Sansynligvis kveite. Bittert allikevel da det hadde vært pers.

Bare å agne opp på nytt og hive ut. Krokene renskes fort og det er stadig vekk fisk bortpå. Runner på ny hos meg. Tilslag settes, men her svarer det lite i enden. Kjenner at det er fisk på, men den er liten. Kommer fint opp til overflaten og jeg tror først det er en stor hågjel. Ser litt nøyere på fisken på vei inn i håven. Dette er da ingen hågjel, det er jo pigghå! Endelig ferdig med den. Ingen stor. Veies inn på 1400g. Art #104 i boks!

Piggharing_zpsglhma0uf.jpg

Foto: Thore Bergh

Noe mer spennende skjedde ikke den kvelden. Rundt kl 3 pakket vi sammen utstyret og kom oss tilbake til hytta. Ut i båt kl 8 dagen etter. Kommer til å bli en hard tur!

Lørdag hadde vi avtalt båtfiske med Tommy Mangerøy og Espen Knarvik. Møtte gutta ved båtene 8 på morgenen. Vassild og kolmule på tapeten. Thore i bord med Tommy

12270438_10153690908423426_1410052344_n.

Thore og Tommy

og jeg med Espen.

Espen_zpspfpbwepa.jpg

Espen Knarvik

En times båttur senere var vi framme ved kolmule plassen. Vi kjørte skolest-light tackle. 8meter søkkefortom og 3-4m mellom hver opphenger. Tok ikke lang tid før Thore jubler for ny pers med gedigen vassild på 1200g. Det skulle utvikle seg til å bli tidenes Vassild race utover dagen. Ikke lenge etter napper det hos meg. Ikke mye motstand på vei oppover og på øverste krok henger det ny stor Vassild! Ny klubbpers med 1290g og art #105.

Vassild%201290g_zps3kdyp3uo.jpg

Foto: Espen Knarvik

Det var jo kolmule vi skulle ha! Da slapp vi hvertfall stikke innom vassild plassen på vei hjem. Det er bra med liv i fjorden her. Ny fisk på hos meg. Stor vassild på øverste, kolmule på neste og svarthå på nederste. Digg! Begge target artene i boks i løpet av den første timen.

Kolmule%20690_zps2djloarn.jpg

#106 Kolmule. Foto: Espen Knarvik

Thore gnur på videre etter kolmule. Jeg fortsetter med samme tackle. Vi legger oss litt dypere i håp om skolest. Thore fortsetter vassildracet med et prakt eksemplar på 1380g før jeg avslutter det hele med et monster på 1550g i båten.

12285812_10153691007408426_44801824_n.jp

Foto: Tommy Mangerøy

Vassild%201520g_zpsx9ezpmlr.jpg

#Vassild nrek. Foto: Espen Knarvik

I land veies den til 1520g. Deilig at grammene var på riktig side av specimen. Det var ikke før vi kommer tilbake i hytta at jeg så den er over gjelden nrek! Min første potensielle norgesrekord og klubbens 3de fra Bergen!

Etter at strømskiftet og prime time for skolest er over flytter Espen oss til ny plass med potensial for Blålange. Thore og Tommy gnur videre på kolmulen. Burde kanskje blitt værende på plassen. Thore får 2 blålanger. Største på 4240g og ny pers. Sin andre for dagen.

12285821_10153691006773426_1900008182_n.

#Blålange. Foto: Tommy Mangerøy

Blålange uteblir fortsatt for min del. I 2016 skal den tas! Kan uansett ikke klage. 2x kolmule, Vassild med topp på 1290g og 1520g er helt sykt. Totalt tas det vel 15 vassild. Minste rundt 900g og snitt på rundt 1200g! Helt drøyt. Fantastisk tur med hyggelige og dyktige guider. Espen fikk også en kolmule som manglet halen. Lurer på hva som tok den på vei opp.

Vi tar farvel med gutta. Tar en tur innom butikken. Et par timer på øyet før det bærer ut på nye eventur. Kvelden skal brukes etter tangbrosmene. Forholdene er bra, men lite liv på lavvann. Geir Andreassen tok turen innom og ga oss kyndig veiledning i tangbrosmefiske. Desverre så vi lite til fiskene. Det eneste spennende som kom opp var en bra paddetorsk som Geir tok mens vi tok et par timer på øyet i bilen. Passe sliten? Mnja. Ga det et par timer over midnatt før vi kastet inn håndklet. Ny tur ut med Tommy og Espen var avtalt på søndagen.

Var hardt å komme seg opp søndagsmorgen. Møtte ikke gutta før nærmere 9-10 tiden. Forholdene var upåklagelige. Fineste helgen på halvt år i bergen! Dagens target var Uer. Om det satt fort så skulle vi prøve på spisskate. Etter en halvtimes trekvarter humpete tur ut var vi utpå havet. Vi delte oss for å prøve å finne hvor ueren sto. Første plassen leverte lite. Kun en brosme. Troen var så som så og kroppen uggen. Landkrabben fra Bærum tåler tydeligvis havet dårlig. I motsetning til Frøya klarte jeg å holde på innholdet i magen noenlunde intakt. Vi prøvde å fiske oss systematisk over plassen. Både ved bunn og et stykke over. På plass nr 2 traff Espen stimen. Dubble av Uer og troen steg til værs! Tilbake til plassen. Nappet fort, men opp kom pigghå (ikke like stas lenger). Nytt nedslipp og det nappen kontant. Troen steg. Mer liv og bedre tyngde. På øverste satt det en torsk. Antok at det ikke var noe på resten, men Espen hadde troa og på nederste krok satt det jammen meg på en Uer. Deilig! Ingen kjempe, men art er art og #107 i rekken.

Uer_zpsrc5lruwx.jpg

#Uer. Foto: Espen Knarvik

Tommy og Thore kom bort. Gnudde hardt på plassen, men sleit voldsomt med å komme forbi taggmakrell og sei stimen. Kom de ned sto pigghåen og ventet. Thore tok over tackelet mitt. Vi kjørte innover for å fiske på roligere hav. For min del var det kun kosefiske. Kanskje klare noen nye perser. Alle target artene var i boks. For lite tid igjen for spisskate så den droppet vi. La oss på noen hysedrift. Var ikke helt store bettet, men kom et par opp mellom lange og pigghå. Perset på 2215g.

hyse_zpsvb1g6hnq.jpg

Foto: Espen Knarvik

Etter vært som mørket kom sigende Kom Tommy og Thore bortover. På siste nedslippet, på nederste krok som satt såvidt hang det en Uer på. Endelig ny art på Thore! #97 i rekken.

12270456_10153690908338426_994767009_n.j

#Uer. Foto: Tommy Mangerøy

Den satt langt inne! Alltid de som smaker best. I tillegg fikk han notert vekt på Torsk, 3675g

12278046_10153690907833426_41923786_n.jp

Foto: Tommy Mangerøy

Med targetarten i boks kan man ikke klage. Vi var storfornøyde igjen med topp opplegg og guiding. Da var det bare å sette kursen hjemover. På vei hjem ble det lokalburger til middag. Med lavvann kl 2 bestemte vi oss for å sove et par timer og stikke ut på fløende vann mtp tangbrosmene. Selv med kanon fjernguiding av Kim ble det ingen tangbrosmer denne kvelden heller. Alle hull ble prøvd. Rekene forsvant raskt. Enten så var agntjuvene så raskt på plass at tangbrosmene ikke fant agnene, ellers var de rett og slett ikke der. Fikk plukket en del arter for turen. Perset selv på rødflekket kutling og fikk tatt et ordtlig bilde.

Roslashdf_zpsn6uelrze.jpg

Foto: Thore Bergh

Mer spennende skjedde ikke. Et par timer til på øyet før vi satte kursen hjemover. Stoppen innom Campelen for en kaffe og skitprat.

campelen_zpsl6pxtpro.jpg

Foto: Albin Dal

Til slutt vil vi rette en stor takk til Tommy Mangerøy og Espen Knarvik for superb guiding og selskap. Kim og Geir for uslåelige tangbrosme og havåltips, triks og selskap og ikke minst Lars-Ivar for oppvarting og gode priser på topp utstyr.

Litt oppsummering

Arter på turen

Pigghå, Svarthå, Torsk, Hyse, Kolmule, Vassild, Uer, Lyr, Sei, Makrell, Taggmakrell, Brosme, Lange, Blålange, Sypike, Ulke, Dvergulke, Svartkutling, Rødflekket kutling,

Albin med 4 nye arter og 107 totalt. Pigghå, Vassild, Kolmue og Uer som nye. Pers på Hyse og Rødflekket kutling.

Thore med 1 ny art. Uer. Notert vekt på Torsk og pers på Blålange og Vassild.

Kommer definitivt tilbake i 2016. Da skal havålen og tangbrosmene til pers!

Endret av Cassius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.