Gå til innhold
Fiskersiden

Julekalender 2015, 12. desember


arobo
 Share

Recommended Posts

Julekalender 12. desember

Hei og hå så er det jul igjen! Det er altså 12. desember, og vi er ikke bare halvveis til jul, men også halvveis gjennom den sagnomsuste fs-kalenderen! Derfor skal Vik og jeg prøve å levere noe som i alle fall holder et halvveis høyt nivå!

I denne luka skal vi ha fokus på det vi mener er selve kremen av sportsfiske, nemlig fisking av kærp, suter og karuss! Vi snakker nydelige skjelldrakter, harde fighter og fisk så sære at du får lyst til å rive av deg håret. Det at dødtiden ved karpefiske som regel betyr slakking i soveposen er heller ikke noe stort minus.

Året 2015 har for det meste handlet om karpe får vår del, men litt annet sprell har vi da fått med oss. Derfor kjører vi en liten oppsummering, før vi kjører i gang med the real deal!

I januar`ish var vi i Trøndelag og testet alternative hodeplagg, med på kjøpet kunne jeg få med meg en nm tittel.

11005606_10155377030730438_1082990216_n_

10960161_645444478916784_102125996511948

Vi har fiska livsfarlige leopard haier:

zoCgAGS.jpg

Vi har rana arter i Stavanger:

JBa2rWw.jpg

Vi har lessa opp speci fløy:

fMA7Vi3.jpg?1

Vi har pumpa storfisk på bøljan blå:

DSC_0081_zpsgnplsng3.jpg

Vi har prøvd oss som skikkelige predator fiskere:

hEPvEtS.jpg

Vi har prøvd oss på festival:

TBO76Tr.jpg

Vi har vært på koljefiske (jepp)

Vn2uKEB.jpg

Vik har vært på fenknot:

DMN92Gj.jpg

Vi har fiska var på den uortodokse måten:

m3iZZBY.jpg

DSC_0341_zpsi31u3q93.jpg

Vik har fiska middag:

DSC_0141_zpsdcixc9za.jpg

Vi har testa ferielivet i Cannes:

YKjgS1W.jpg

Vik har testa meitefiske i østfold:

oCyHi5Z.jpg

Vi har fiska uberlett bonito i hovedstaten:

IMG_4116_zpseatulw9k.jpg

Så har vi jo selvfølgelig også hatt noen av de turene som virkelig får deg til å angre på at du valgte bort smårips, fyll og fanteri.

w4opms5.jpg

Så har vi kommet til det denne luka egentlig skal handle om, nemlig karpefisk og fiske. Min karriere som karpefisker startet da jeg flyttet fra Kragerø til Langesund som liten bøtteknott. Her la jeg fort merke til store karper som lurka i sivet og ble umiddelbart forelska. Mine første karper var ikke stort å skryte av, men jeg hadde tidlig kontakt med større fisk. Rettere sagt; ryke, slite, knekke stenger og kroker i kontakt med større fisk.

Etter flere mislykkede forsøk seiret jeg riktignok til slutt. Det var ingen madammer som lot seg lure, men mellomstore skjellkarper som fikk meg enda mer interessert. Det er magert med bildebevis fra disse tidene, så her får dere bare bruke fantasien. Når 2013 hadde jeg ikke bare fått meg nytt kamera, men også ny fiske-buddy i form av Vik. Han var akkurat like keen på karpe meg, noe som ga umiddelbare resultater!

All%20318_zpsezzi6j7h.jpg

All%201414_zpsi0px0gxe.jpg

Utstyret vi hadde til disposisjon var magert, vi mistet mye fisk, men som belønning for alt slitet kunne vi begge perse gjentatte ganger sommeren 2013.

All%201435_zps58jn78um.jpg

All%201457_zpsahtm4r2l.jpg

2014 var vi igjen klare til dyst, denne gangen med store endringer i både i utstyr og slagplan. Vi lærte etter hvert hva karpene i den lokale dammen likte, noe som førte til en eksplosjon på antall fisk per natt.

All%201423_zpsuywnrpge.jpg

All%201466_zpsaapm0uog.jpg

All%201467_zps3dtvqoz9.jpg

All1485_zps230a1763.jpg

All%201471_zpspmt276xp.jpg

I takt med mengden fisk øket også størrelsen på fisken.

All1513_zpsdf0b8ca3.jpg

All1532_zpsdce10fed.jpg

I år har vi riktignok fått skikkelig sving på sakene, med flere vakre og ikke minst store karper på land. I tillegg har vi testen nye metoder, agn og rigger som har tatt oss det lille ekstra steget. Siden klokka i skrivende stund er 04:00 blir det ikke så nøye beskrivelser av året som planlagt, men det er kanskje greit. Dere får klare dere en haug av bilder som viser litt fangster, minner og generell jazz fra vårt karpefiske i år.

VZFecX6.jpg

n1vaEfv.jpg

MVOzEkV.jpg

Vik behandler kasterøret med kjærlighet

1Aq98de.jpg

hp3nMWr.jpg

hp3nMWr.jpg

VEvWdqv.jpg

AJaR4NG.jpg

CZv7Ud7.jpg

OzRlV9i.jpg

VaeyZj5.jpg

DSC_0068_zpskx5vh2xg.jpg

52c9b439-c641-4dc5-a884-9b61daaeac02_zps

027797ec-1a0e-46d6-b4e0-9fa95d3f86b6_zps

DSC_1136_zpswiztmxct.jpg

DSC_0998_zpssel62oiu.jpg

DSC_0921_zpss84xfjzg.jpg

DSC_0902_zpsjoattzew.jpg

DSC_0873_zpshaux4kaz.jpg

DSC_0842_zpsbt1y5byd.jpg

DSC_0816_zpswqelkpzv.jpg

DSC_0746_zpsekcubldc.jpg

DSC_0722_zpspjtpblr8.jpg

DSC_0668_zpsabvgxokh.jpg

DSC_0638_zps4zadyd0o.jpg

Suter

Suter ble jeg for første gang introdusert med i forbindelse med trytefiske som liten. Det hendet at det var sutere, og ikke tryter som tok agnet, og da gikk det som regel rett vest. For dere som har vært borti et skikkelig eksemplar av denne arten vet hvilke krefter det ligger i den, og det er disse kreftene som gjør den attraktiv for sportsfiskere.

Suterfiske for vår del har for det meste foregått i Stokkevannet rett i nærheten av Langesund. Dette er et ganske kjekt vann for folk som har fisket lite suter, da det er mange, men også stor suter der.

Jeg hadde flere forsøk på suter frem mot 2013, men det var ikke før 2014 at jeg kunne sprekke boblen. Jeg fikk gode 20 suter over 2kg, med to toppfisk på 2650 gram, fordelt på noen kveldsturer.

All%201710_zpsbshewo0p.jpg

All%201721_zps1pcqzz8t.jpg

I år kunne også Vik joine suterfisket, og på tross av at årets sesong har vært noe tregere en tidligere kunne han bagge flere fine fisk med en topp på 2660 gram.

DL4Pzwy.jpg

kLhquFk.jpg

9awqNVB.jpg

h3v7amJ.jpg

EhtqQGo.jpg

Karuss

Karussen er udiskuterbart en av de særeste fiskene vi har i ferskvann. Å overliste en stor karuss krever som regel stor tålmodighet, og ofte nøye planlegging. Jeg stiftet bekjentskap med karuss for første gang i 2012 da jeg var på jakt etter ørret en sen sommernatt.

All%20129_zpsgfrvztb2.jpg

Etter dette skulle det faktisk gå to år før jeg var i kontakt med karuss igjen, da i de kjente bugårds dammene. Hit dro jeg sammen med Cassius på forumet og opplevde et rimelig rått fiske for en som ikke var så alt for inngått med karuss.

IMG_4133_zpslt4mqv6o.jpg

IMG_4137_zpsbihb4ap2.jpg

fXWXAbG.jpg

c6Moul5.jpg

pmYz8hE.jpg

JI59xW4.jpg

brKsJwS.jpg

11793160_10153153444903042_508698815_n_z

Persen endte på 1580 gram, som jeg var meget forøyd med.

Andreas kunne i mellomtiden lande sin første karuss, som var et veldig fint eksemplar til det vannet og være.

I år har vi også tatt en tur til Bugårds, og med over 50 fisk på land og pers på begge regnet vi det som skikkelig suksess! Klokka begynner å bli en god del nå, så nok en gang kjører vi den lette løsningen og dropper en haug med bilder.

Sist men ikke minst har vi også et par videoer som har blitt snekra opp av Vik og Tobben450 på forumet. Enjoy!

Her ser man hva tre dagers karpefiske uten en eneste karpe på land kan gjøre med humøret

Thats carpy!

Da takker vi for oss, etter en hel natt med skriving og filmskaping. Vi ønsker en gledelig jul og et godt nyttår til alle fiskesjeler der ute!

Endret av arobo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.