Gå til innhold
Fiskersiden

Bombarda og flue midt på vinteren...


BAN
 Share

Recommended Posts

Jeg har aldri helt forstått greia med å legge bort fiskesakene på høsten. Fisken er der hele året...

Denne vinteren er det kun fluedupp det blir fisket med etter sjøørret. Rigger stangen rimelig enkelt med 2 meter 0,50 fortom som bombardaen kan gli på og en stanglengde fortom på 0,30 frem til fluen. Lengre fortom er kun for å plage seg selv og fisker neppe bedre. Sjøørreten er ikke redd bombardaen så det er ikke derfor noen har dritlange fortomer å plages med.

Jeg bruker litt tykkere fortom en det folk kanskje er vant til men det har sin enkle grunn. Jeg har mistet storsei to ganger da de har slitt fortomen nær land. Har du ikke problemer med bifangst så kan du gå ned på fortomstykkelse.

Fluene mine er enkle saker som Mickey Finn og Hvit Pain. Har noen til som skal testes men prøver å ikke ha for mye å velge i...

Ikke sjøørret på meg i dag selv om plassen burde være bra på vinteren, men det er andre som gjerne tar en liten fargerik munnfull.

5%2Bkgs%2Bfluesei.jpg

Denne krabaten på ca 5 kg ble dagens fangst. Den tok en Mickey Finn bundet på krok størrelse 1. Fluen er en variant som jeg liker der vingen er 2,5 ganger så lang som kroppen. Gir litt ekstra liv.

I morgen er det midtvinter og det går mot vår igjen. Kan bare bli bedre med lengre dager....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan skrive under på at sjøørreten ikke bryr seg nøkken om bombardaen. Har i et par tilfeller angret som en hund på at jeg ikke har stingerkrok på bombardaen når SØ i 3-5kgs klassen angriper bombardaen både 2-3-4-5 ganger før de kommer så nærme land at de snur og går ut igjen på dypere vann.... Er dog redd for at en stinger på bombardaen vil føre til tidenes knute på fortommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisket over 2 timer på en stim med sjøørreter i sommer. Hver gang bombardaen kom forbi angrep de og ignorerte fluen.

Hovedpoenget med kort fortom er at jeg kan få fisk som er litt vrien inn til land uten problem. Med lang fortom har du et problem når fisken skal landes og du står med duppen klistret til toppringen og fisken enda er langt ute.

Jo kortere dager jo bedre, en kan fiske fra lysning til skumring på bare et par timer! Pen sei, den må ha sparket godt fra seg og gitt en seig fight.

Jo, den sparket godt fra seg. Heldigvis er det en god plass å lande fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for inspirasjonen BAN :)

Nå triver jeg bombarda boksen og tar meg en tur!

Jeg har hatt 3 stk Mickey finn liggende i flue boksen siden i sommer som bare har venta på kaldere vann :)

Dessverre har de hittil måtte vike for en rosa cdc reke som har vært vanvittig giftig som opphenger så langt i vinter, med nå skal de prøves ut skikkelig :)

Endret av Aurejeger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier som Aurejeger, takk for inspirasjon.

Det ble til at jeg lot jobb være jobb og heiv meg i bilen med stang, kaffe, bombarda, kamera uten batteri og håp om storsei og sjøørret. Havblikk og antydning til lys fra oven gjorde ikke stemningen verre :) Det endte med ti-tolv sei på rundt kiloen som fant en gammel oransje pattegrisen uimotståelig.

Artig tur som gjorde sitt for å døyve litt av den alltid tilstedeværende fiskeabstinensen..god jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mickey Finn har gitt meg gode fangster nattestid om sommeren og på dagtid nå i mørketiden. Har etterhvert blitt førstevalget når jeg ikke vet hva ørreten beiter på.

Har forresten bundet opp en del triplekroker med Mickey Finn mønster. De skal monteres på tunge sildesluker til torskefiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Skriver her for å slippe å starte en ny tråd.

Når dere fisker med bombarda og (våt?)flue, hvor raskt fisker dere inn fluen? Prøvde bombarda for første gang i helgen, men har ingen bakgrunn fra fluefiske, og ble veldig usikker på hvordan jeg skal fiske fluen innover, etter at bombardaen har landet i overflaten (som jo må skremme fisken veldig når den lander?!).

Og bruker dere én flue, eller bruker dere opphengere? Satt fluen etter duppen (fortom på ca. 2m), og knøt på en opphengerflue ca. 70 cm over (den nederste) fluen. Slet veldig med at opphengerfluen surret seg rundt hovedlinen. Brukte kirurgknute og lot fluen henge i snørebiten som peker oppover mot stangen. Kan problemet ha vært at opphengeren blir for lang? Bruker 0.28 FC. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start med 1 flue og hold deg til det til du behersker teknikken. Fortommen min er en stanglengde. Lenger fortom er bedre men du får problemer med landing av fisk med for lang fortom.

Bombardaen skremmer ikke fisken noe særlig men hvis jeg fisker etter sjøørret så kaster jeg alltid forbi fisken. 

Farten er temperaturavhengig og i sommervarmen klarer du ikke å sveive for raskt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, BAN skrev:

Start med 1 flue og hold deg til det til du behersker teknikken. Fortommen min er en stanglengde. Lenger fortom er bedre men du får problemer med landing av fisk med for lang fortom.

Bombardaen skremmer ikke fisken noe særlig men hvis jeg fisker etter sjøørret så kaster jeg alltid forbi fisken. 

Farten er temperaturavhengig og i sommervarmen klarer du ikke å sveive for raskt. 

Jeg er lit usikker på fluevalget nå fremover.

Jeg velger ofte flue i forhold til sluk og årstid når jeg fisker med sluk og opphengerflue som jeg pleier. Med bare en flue ville jeg muligens valgt andre fluer?

Har du noen anbefalinger til fluer til bombarda fiske etter sjøørret nå på høsten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker en del fluer som er ukjent for de fleste der jeg varierer farger og størrelse etter forholdene. Skal se om jeg ikke legger ut en beskrivelse da fluene mine er litt mer solid en gjennomsnittet. Fluebinderiet mitt er som det meste jeg driver med. Minst mulig jåleri og mest mulig effekt.

Litt lite erfaring enda da jeg plukket frem bombardaen på ettersommeren i fjor etter at den hadde ligget glemt nederst i fiskesakene i flere år og derfor bare har en høst med den.

Har fisket mindre etter sjøørret og mer i ferskvann i år og bombardaen er fullstendig overlegen i forhold til slukfiske. Har faktisk ikke brydd meg med å ha med sluker siden midten av april...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 24.8.2016 at 10.32, BAN skrev:

Bruker en del fluer som er ukjent for de fleste der jeg varierer farger og størrelse etter forholdene. Skal se om jeg ikke legger ut en beskrivelse da fluene mine er litt mer solid en gjennomsnittet. Fluebinderiet mitt er som det meste jeg driver med. Minst mulig jåleri og mest mulig effekt.

Litt lite erfaring enda da jeg plukket frem bombardaen på ettersommeren i fjor etter at den hadde ligget glemt nederst i fiskesakene i flere år og derfor bare har en høst med den.

Har fisket mindre etter sjøørret og mer i ferskvann i år og bombardaen er fullstendig overlegen i forhold til slukfiske. Har faktisk ikke brydd meg med å ha med sluker siden midten av april...

Blir gøy å høre hvordan den funker :)

Skitt fiske :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 21.12.2015 at 20.33, BAN skrev:

Jeg har aldri helt forstått greia med å legge bort fiskesakene på høsten. Fisken er der hele året...

Denne vinteren er det kun fluedupp det blir fisket med etter sjøørret. Rigger stangen rimelig enkelt med 2 meter 0,50 fortom som bombardaen kan gli på og en stanglengde fortom på 0,30 frem til fluen. Lengre fortom er kun for å plage seg selv og fisker neppe bedre. Sjøørreten er ikke redd bombardaen så det er ikke derfor noen har dritlange fortomer å plages med.

Jeg bruker litt tykkere fortom en det folk kanskje er vant til men det har sin enkle grunn. Jeg har mistet storsei to ganger da de har slitt fortomen nær land. Har du ikke problemer med bifangst så kan du gå ned på fortomstykkelse.

Fluene mine er enkle saker som Mickey Finn og Hvit Pain. Har noen til som skal testes men prøver å ikke ha for mye å velge i...

Ikke sjøørret på meg i dag selv om plassen burde være bra på vinteren, men det er andre som gjerne tar en liten fargerik munnfull.

5%2Bkgs%2Bfluesei.jpg

Denne krabaten på ca 5 kg ble dagens fangst. Den tok en Mickey Finn bundet på krok størrelse 1. Fluen er en variant som jeg liker der vingen er 2,5 ganger så lang som kroppen. Gir litt ekstra liv.

I morgen er det midtvinter og det går mot vår igjen. Kan bare bli bedre med lengre dager....

Hjertelig takk BAN!

Nå har du fått meg helt hekta på bombarda fiske :)

Var innom bloggen din også og sugde til meg litt inspirasjon :)

Cudos til deg :)

Kan du tenke deg å legge ut oppsettet ditt?

Eller forklare meg hvordan du rigger bombardaen, fortommen og fluene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt (?) forklart:

Bombardaen får blir først montert semifiksert. Det vil si at jeg stikker 0,40 mono igjennom den og knyter på en svivel i hver ende med gummiperler som beskyttelse. Da kan man skifte mellom sluk og bombarda i en håndvending. Denne måten å montere bombardaen eliminerer mer en 50% av problemene med at fortomen henger seg opp. Resten er trening på kasteteknikk. 

Antennesiden av bombardaen festes da i sluklåset som vanlig og i andre enden har jeg en fortom på 0,20 til 0,25. Jeg bruker en stanglengde fortom som fungerer godt til fiske og gjør landing av fisk enkelt. Jeg bruker en enkelt flue i enden av fortomen. Synes at jeg får presentert fluen bedre da.

Har brukt en del FC og tror det gir mindre krøll med fortomen og dermed mer fisk. FC er jo litt stivere. Har hatt med meg noen ferdigtaperte fortomer i hele sommer men de er ikke testet enda.

Fluer som brukes er mye nymfer i ferskvann og rene streamere i sjøen men tror reker vil være effektivt. 

Fisketeknikk er som for annet fiske. Varisjon etter temperatur og lysforhold.

Håper noe av dette var forståelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.