Gå til innhold
Fiskersiden

Ekkolodd, hvilket merke skal man gå for?


yosh
 Share

Recommended Posts

Godt nytt år alle på fiskersiden!

Jeg kjøpte meg båt i høst, og skal nå utstyre denne til å bli en mer komplett fiskebåt.

Minn kota baugmontert el motor er kommet på plass, diverse stasj er kjøpt inn.

Nå mangler jeg egentlig bare et godt ekkolodd.

Men jammen er det litt av en jungel der ute?

Jeg har nå begynt letingen ihåp om å komme over noen gode tilbud i forbindelse med vinteropprydding, bytting av modeller osv.

Aktuelle varianter jeg har sett på er Lowrance HDS 7 gen 2, Humminbird Helix 7 SI og Garmin Echomap 72 si

Lowrance og garmin har jeg funnet på tilbud. Humminbird Helix skal vel ikke byttes ut i år, så den blir det vel ikke all verdens av tilbud på nå som prisene vil øke utover på grunn av dollarkurs osv...

Mine ønsker er kombinert ekkolodd og kartplotter, en form for sidescan/sideview, nmea2000 for å kunne lese ut mer data fra min honda motor. Wifi kan være kjekt, men ikke krav. Blir eventuellt å se på som er fin bonus.

Jeg burde vel egentlig ha gått for humminbird av litt høyere modell for å kunne få styring av minn kota, men da begynner det å virkelig gjøre vondt i lommeboka....

Jeg kommer hovedsakelig til å bruke dette i ferskvann ned til rundt 30 meter, så jeg har ikke bruk for all verdens av greier som leser struktur på 200 meter og lignende.

Jeg står stort sett og fisker aktivt. Jeg dorger ikke, så ønsker noe til å kunne spotte fisk der jeg står.

Har du noe godt forslag til meg, då spytt ut og gjerne begrunn det. ☺

Tillegg:

Eller skal man bare gjøre seg selv fattig og kaste seg på dette?

Ser ganske så rått ut!

Endret av yosh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Helix 9" får du mulighet til å koble til hjulvispen din, jeg regner med at 360 (videoen) fungerer også men det får du dobbeltsjekke. Fra Garmin Echomap 9" får du mulighet til Panoptix. Lowrance HDS 7 Gen 2 Touch kan kobles mot Hondaen din.

Echomap fornyes nå, så den bør du finne på tilbud, HDS Touch forsvinner så den bør du finne på tilbud, har sett den ned til 7000 uten givere og til 10000 med LSS2 og HST-WSBL (som er de to du skal ha til spinnfiske). Det var riktignok i Sverige, men hør med Mjøsservice, NavyTech etc om de kan matche prisen. NMEA-interfacen til Honda betalte jeg 1350 for hos NavyTech, og så trenger du et "NMEA Starter Kit". Sistnevnte kan du godt kjøpe Garmins, det passer til Lowrance/ Honda men er noen hundrelapper billigere.

Fisker du i ferskvann er det liten tvil om at HDSen har de desidert beste alternativene for kart, men Helixen ligger rett bak. Garmin og kart i ferskvann er ord som ikke brukes i samme setning, selv om QuickDraw er et lite plaster på såret.

Mellom de tre er jeg ikke i tvil om at HDSen er best, rett og slett fordi Helix og Echomap er enklere modellserier. Humminbirds svar på HDS er ONIX, Garmins svar på HDS er GPSMap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et meget godt svar Erik.

Jeg ser også at jeg eventuelt har muligheten til å gå for modellene 859, 899, 959, 999 og Helix 9 hos Humminbird for å få mulighet for å koble til minn kota hjulvispen og 360 scanneren.

Har selv sett for meg at det er Lowrance og Humminbird som er merkene som bør passe mine behov best, men jeg måtte nå se på fler alternativer. Garmin 72,82 og 92 får man jo til gode priser nå, men da får jeg nesten bare stryke de fra listen.

Du skriver at helix er enklere modeller.. Jeg trodde at dersom man går opp til helix 9, vil man komme opp på samme nivå. Disse har betydelig mer funksjoner enn helix 7.

Har sent mail til mjøsservice og et sted til i forhold til Lowrance. Blir spennende å se hva slags tilbud dem kan gi.

Tenkte også å høre med Marineservice i forhold til Humminbird. Aner ikkkke hva denne 360 hjulvispen kan dra på seg av kronasjer?

Endret av yosh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville lagt litt ekstra i å fått en gen.3 når det gjelder Lowrance.

Kjører Lowrance selv (både Gen2 Touch og Gen.3) men er veldig svak for Simraden også. Har trykt noe på NSS EVO2 og Go7.
Jeg liker Go7 veldig godt ihverftfall og blir å sette den nye Go5 i ferskvannsbåten min kombinert med en P66 giver.
Du får Downscan på Go7 med bruk av Hybrid svingeren((50)83/200/455/800KHz) vis det er viktig for deg, men Go7 har ikke Structurscan som Erik her nevner med tanke på spinnfiske.

Send en mail til www.ramotech.no også. Tror muligheter er gode for matching av priser og de har kjørt kanon pris på NSS 7 Evo2 (helt ned i 12300,- ,som er under dagens HDS 3 pris)

Endret av BusterSCC
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simrad GO7 kan brukes mot Hondaen, den erstattes med GO5 og GO7 exe som har Structurscan (Sidescan og Downscan) med den nye Totalscan-giveren. GO7 har bare Downscan, som jeg ikke ser på som viktig ved spinnfiske, men den har CHIRP og kan brukes med feks Airmar TM150M som jeg har skrevet litt om før. GO7 har jeg sett til 6000 uten giver.

De klassiske Humminbirdene (7xx, 8xx etc) går ut, de erstattes med Helix i 9-12. Ergo bør du få de klassiske til en brukbar penge, jeg har sett de til rundt halv pris av veiledende i Sverige og regner med at også den norske importøren (Flak AS) snart må dumpe lageret sitt. Spør du meg er det jaggu på tide, disse modellene har omtrent vært uendret de siste 5 årene, men har uansett vært solgt til full pris. Hvor mye er du villig til å betale for en fem år gammel PC eller mobiltelefon? Helix er basert på den samme plattformen som de klassiske modellene, dvs ny innpakning men gammel teknologi. Unntaket er Helix 12 som faktisk har fått noe som er nytt for Humminbird, innebygget CHIRP. (Helix 9 og oppover har riktignok Autochart Live, som tidligere var forbehold ONIX.)

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for enda mer god info Buster og erik.

Har ikke kikket på simrad før, men med Simrad Go7 xse med structurescan, fikk jeg straks et alternativ til.

Hadde egentlig tenkt å holde meg til et litt lavere prissjikte, men desto mer jeg leser og funderer på det, så ser jeg at jeg nok blir nødt til å åpne lommeboka mer.

Er nå helt bestemt på at jeg må ha en et ekkolodd med en form for sidescanning eller 360 til humminbird.

Tror det vil bli et meget godt hjelpemiddel kontra vanlig downscanning, og absolutt verdt å investere i.

Er forskjellen så stor at man kan forsvare prisforskjellen på HDS gen 2 kontra gen 3 altså, Buster?

Gen 2 får man jo til rimelig gode priser nå.

Wifi med mulighet til å vise skjermbilde på telefon eller nettbrett blir også stadig mer fristende. Kjekt med mulighet for at fler kan følge med på skjermen uten å måtte investere i flere ekkolodd.

Fortsatt noe jeg fint kan klare meg uten, men bonus funksjoner er alltids kjekt.

Endret av yosh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir spennende å se nye Go5/7.

Go7 til 6000 er mye maskin for pengene.

Tenker tilbake på i fjor når jeg kjøpte Elite 7 Chirp med hybrid giver så mener jeg Go7 leverer mye mer i "samme" klasse.

Wifi har vært kjekt for oss når vi jigger/drifter kveite. Ram feste til mobil og nettbrett så har vi ekkobildet med oss i båten.

Så ikke svaret ditt før jeg postet mitt.

Jeg mener forskjellen er verdt oppgradering til gen3 ja.

Dagens Go7 er nok ikke tema da du ser nytten i StructureScan , men er jo spennende å se hvordan totalscan presterer. Prismessig tror jeg det blir mye for pengene, det er kansje erik også enig i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser veldig stor nytte i Structurescan, og mener det nok det nærmest vil være uunnværlig for effekttivt "prickfiske" på grunnere vann.

Ser man også på 360 scanningen til Humminbird, ser jo det helt fantastisk ut, og må da være et helt rått verktøy å ha når man fisker av grunne områder.

Som nevnt innledningsvis, fisker jeg sjelden noen dypere enn 30 meter. Mest, vil jeg nok si jeg fisker stort sett på 1-15 meter.

Har dere sett noen priser på Go7 xse?

Simrad sin structurescan ser jo virkelig nice ut det også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg at jeg har fått krympet det hele ned til 3 alternativer.

Blir dyrere enn først planlagt, men det var neppe noe nytt.

Lowrance HDS 7 gen 3 med vanlig hekksvinger og structurescan svinger

http://www.lowrance.com/en-US/Products/Fishfinder-Chartplotter/HDS-7-Gen3-en-us.aspx

Simrad Go7 XSE med totalscan svinger

http://www.simrad-yachting.com/en-US/Products/GO-series/Simrad-GO7-XSE-with-Insight-Maps-and-TotalScan-en-us.aspx

Humminbird Helix 9 SI, alternativ med 360 svinger. Går i så fall opp til 9 tommer for å få støtte for link til minn kota i tilfelle jeg skulle finne på å ta den helt ut....

http://www.humminbird.com/Products/HELIX-9-SI-GPS/

Så får man prøve å få tak i priser.

Fikk tilbud av mjøsservice på lowrance, har spurt dem også om simrad, men det er ikke sikkert dem sitter på prisen på denne modellen enda.

Sender mail til forhandler ang humminbird.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk Lowrance Gen 3 til en hyggelig pris hos Høcom (www.hocom.no) sånn ca 1600 under de andre jeg spurte.
Ellers så koster vel Gen3 uten givere rett under 12000 kr hos seasea

og har du tid til å vente, så kommer jo snart elite ti, som ser ut til å være en veldig grei pakke utifra det du ramser opp.

Har du "link" utgaven av minn kota ipilot?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hds 7 Gen 3 kommer på ca 16 med begge giverne hos Mjøsservice.

Elite ti ser jo greit ut, men er spent på prisnivået som dem kommer til å legge seg på, nå som krona er så svak.

Det er litt derfor jeg lurer på å handle nå om dagen, mens man fortsatt kan få ting til "gamle" priser.

Nei, jeg har ikke link-kontrollen til minn kota. Den koster jo en hel del, så det er grunnen til at jeg vurderer andre merker enn Humminbird også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Ja, du kan så si...

For etter at jeg fikk pris av Mjøsservice, har jeg fått litt mer info..

Fikk et ganske mye bedre tilbud som et forummedlem ordnet for meg.. Takk for det. ☺

Ser også som cral nevner at seasea selger hds7 3gen for 12 tusen.

Handler jeg i sverige, vil jeg spare enda noen kroner....

Stor forskjell der ute. Selgere har åpenbart litt å gå på, så om man legger litt innsats i det kan man fort spare en del kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.