Gå til innhold
Fiskersiden

Daiwa exceler 4000 tsh og problemer


Vidar S Aanes
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg har søkt mye på nett om dette. Uten å ha funnet noe svar.

For 2 år siden. Kjøpte jeg en snelle type "daiwa exceler 4000 tsh" for å gi den i gave.

Allerede etter fisketur nr. 4. i saltvann startet problemene.

Problemet var at den var utrolig treg å sveive med. Fikk man en fisk på 2-3 kilo på. Var det nærmest klin umulig å sveive inn med. Dersom man ikke pumpet fisken med stangen.

Snellen ble levert inn dit jeg kjøpte den. Der dem så på den og hadde "service" på den.

Svaret fra butikken var at den var dårlig vedlikeholdt... Etter 4 fisketurer?!

Etter 1 tur i lakseelv og 2-3 turer i havet ble snellen smurt opp igjen og lagt bort for vinteren.

I romjula lånte jeg den samt en stang for å dra ut å kaste litt. Og nå er den blitt treg igjen....

Snellen blir brukt fireline på. Samt at snellen blir spylt etter hver fisketur for så å tørke før den blir lagdt bort.

Er det noen som har noen ideer hva det kan være?

Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det at snøret kommer sakte inn eller at det er tungt å sveive?

Hvis snøret kommer sakte inn er det en mulighet at snøret spinner på spolen.

Da er det en mulighet å fjerne alt av firelinen og så spole på igjen. Husk å sette en bit teip på spolen etter at du har tatt noen omdreininger, dette gjør at snøret "låses" på plass.

Hvis dette ikke er alternative ta kontakt med Jon Kolstad, han har en gruppe på Facebook med navn Fiskesneller - Vedlikehold og reparasjon. Han kan sakene sine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut for meg som om du har fått fukt inn i snellehuset.

Jeg har hatt samme problemet. Løsninga har for meg vært å sende inn på service med beskjed om at det muligens har kommet saltvann inn i snelle huset. Da har de rensa dreva og nytta ut fettet og smørt den opp. Det har funka.

Min anbefaling til deg er å ikke gjøre som jeg har gjort denne gangen.

Jeg fant instruksjonsvideo på youtube og satt i gang selv.

Resultatet er en Shimano aernos 2500 som ligger i tusen deler på spisebordet i stua på sjette dagen.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at det er tungt å sveive ja.
Når du ikke har noe vekt på, selv da merker du at den er noe treg. Det blir verre og verre desto større vekt du har på.

Fukt inne i snellen?

Det er ingen måte å garantere at det ikke skjer når man er ute å fisker.

Så hvorfor er det et problem på denne snellen men ingen andre som ligger langdt under i pris?

Skal sjekke ut den facebook siden.

Takker for tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.