Gå til innhold
Fiskersiden

Idiotiske fiskere


AsleB
 Share

Recommended Posts

Denne posten sitter langt inne, men det er noe som har irritert meg grenseløst de siste årene og er noe som bekymrer meg for utviklingen videre.

De siste årene har det skjedd en endring langs de vannene og elvene jeg fisker i. Det ligger kroker, snørevaser og ølbokser strødd på lett tilkommelige plasser.

Campingstoler, tønner og andre innretninger settes opp og blir stående og ruste. Det slenges ut bunnsnører med flere kroker, selvmeiteflasker og folk legger igjen stenger med kroker i dagesvis, setter garn i små kulper, sløyer fisk og lar slo og skrotter ligge igjen til stor glede for rotter og måker.

Ser jeg dette og spør folk hva de holder på med har jeg aldri opplevd annet enn at dette er østeuropeiske fiskere.

Bortsett fra at unger, dyr , fiskere og fisk kan skade seg på dette er det direkte utrivelig, og det ødelegger fiskeplasser. Noen av disse tingene er klare lovbrudd - forsøpling og fiske av laks utenom sesong med tvilsomme metoder som hjemmelagede spyd, harpun, håv og kastenett. Ser jeg slikt fjerner jeg det så klart - men det kommer alltid igjen.

Jeg vet at en i England har jobbet sammen med organisasjoner i blant annet Polen da små og gode gjedde- og karpevann på kort tid har blitt ødelagt av dette "fisket". Spørsmålet er, hva kan en gjøre med mindre en tar folk på fersk gjerning og gir beskjed eller politianmelder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt grunneier og naturoppsyn/fiskeoppsyn.

Husk å ta med en søppelpose når du er der neste gang.

At noen personer har et slapt forhold til å kaste søppel i naturen

er ikke noe nytt. Ofte lander søpla dems der hvor det er søppel fra før.

Så da er det greit å fjerne søppel fortest mulig.

At østeuropeere har et dårlig rykte er ikke ubegrunnet.

Det er mulig litauere har lært noe av polakkene :innocent:

Men verst i klassen er rumenere. Bare vent til de skifter ut pappkruset med ei fiskestang. :whistle:

Da kommer du til å savne polakkene :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både ryddet siden jeg var guttunge, men nå er det ny drit hver gang. Tidligere gode fiskeplasser har blitt så godt som tomme, og mengden kadavre som ligger slengt på land viser hvofor. Kjedelig når en fisk en har satt ut pent for en uke siden ligger i en busk med most skalle. Er slike ting en egentlig ikke kan gjøre noe med heller. Når jeg snakker med dem er de hyggelige nok, men kombinasjonen promille og en merkelig fangstkultur der all fisk drepes om en skal spise den eller ei forstår jeg meg ikke på. Lokale krefter er så klart bare glad for at fremmede arter som har vært der i 200 år taes knekken på.

Når det jobbes aktivt med å gjøre vassdragene mer tilgjengelige og det er mye skriverier om fin fisk som kommer tilbake går det ikke lang tid før det utnyttes av folk som plukker med seg bæreposer. I en elv ble det så ille at en begynte å gå vakt om natten for å unngå tømming av gytefisk. Det var faktisk mye bedre når vassdragene var vanskeligere tilgjengelig og folk trodde det ikke var fisk der.

Endret av AsleB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som kan gjøres er å få fisking inn i skolen, slik at ungene til disse tullingene ikke viderefører arven.

Det eneste som nytter halvveis mot "de tvilsomme" er å drikke sammen med dem, og da når de etterhvert begynner å høre på deg, kan man hinte frem om norsk fiskekultur (som jo ikke er allverdens bra den heller, men idetminste forsøpler litt mindre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du var der på en god dag om du ikke så sprøytespisser også. Det er relativt nytt dessverre, tidligere var det søppel der men etter bybanen kom og det var et par artikler om gjedde og abbor i avisene gikk antallet fiskere, ølbokser og kadaver langs bredden opp dramatisk. Noen av de virkelig fine plassene der en kunne få greit med gjedde er så godt som tomme, og forviller det seg en fisk der tar det ikke lange stunden før den ligger på bredden. Nesten verre er mengden gjedde som svømmer rundt med tydelige slagmerker i hodet og gjellebuer som henger ut på begge sider. Forbannet irriterende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sett noen gamle bilder som er nydelige. Mer vann, mindre hus. Flotte leksviker og fri passasje mellom Lille og Store. Skulle gitt en del for å kunne ta med dagens utstyr og fiske på 50-tallet, eller kanskje før demningen ved Hop kom opp! Laks, sjøørret, karuss, ål, stor brunørret. Fikk han noen som var så store at det ikke var vits å skrøne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hørt om noen skikkelig store, men de fikk visst innimellom fisk på en meter. Så det er jo noen kilo det. Han har også fortalt om at han flere ganger så andunger som forsvant i et stort plask og aldri kom opp på overflaten igjen. Det var visst mye fisk der på den tiden.

Er det noen som vet noe om historien bak hvordan gjedden kom seg dit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, en oldschool fisker som ikke drar på :D Metersfisk er troverdig. Meg bekjent er det ikke dokumentert nøyaktig hvor og når gjedden kom, men det er dokumentert fra 1875 at det finnes gjedde rundt Bergen tilknyttet gårder. Spesifikt i området Nesttun, Midtun og Øvsttun hadde en tre store gårder med støler rundt om kring og sommerbeider lengre oppe i fjellene, noe som passer bra med spredningsmønster rundt gårdene.

De tidligste kjente forekomstene er fra 1850, og da finnes den allerede i store deler av områdene rundt Bergen som Fana, Tysnes og Askøy. Nicolai Wergeland fremmer oppdrett (!) av gjedde på denne tiden. Mulig det er så enkelt at en fikk høre om at en kunne omsette frosk, skadedyr og mindre ørret i store fiskestykker av gjedde? En ting er ihvertfall sikkert, det var mer vanlig med private dammer der det ble importert fisk levende fra Danmark, Tyskland og Polen med handelsskip, og om disse bunnfrøs eller det var flom kan fisk ha spredd seg helt fra 1600-tallet, kanskje helt ned mot 1200-tallet. En mengde av vassdragene i Bergen har opprinnelig vært knyttet sammen med vann og dammer slik at en stor flom kan ha spredd karuss og gjedde. Et annet poeng er at flere av ørretstammene en tenker på som opprinnelige her vest med stor sannsynlighet også er et resultat av utsetting. Det anslås at 46-80+% av de vanligste artene våre har kommet seg der de er med menneskelig hjelp.

Dette er en tid da Norge er lutfattig, og vannrettigheter skifter hender for en krone for vann med en mils lengde og 600 m fall. Denne systematiske spredningen en har hørt snakk om i mediene de siste årene av spesielt gjedde fremstår noe merkelig, og ihvertfall at det er sportsfiskere som står bak for å ha stor fisk å fiske på. I så fall bør de sette ut i Myrdalsvatnet og Kalandsvatnet, ikke små bedritne vann. Abboren er en annen sak, den kom som en kule for litt over 20 år siden, spredde seg fra Grimevatnet og Søylen og nedover hele vassdraget, og har nok fått hjelp ned til Tveitevatnet og Myravatnet av en mindre lur luring, samt videre ut i diverse småvann i bydelene.

Det er synd, men en kan ikke gi fremmede arter skylden alene for at de forurensede, nedslammede, gjengrodde , utbygde, nedstengte og kalkfattige vassdragene våre ikke produserer bra med fettfinnefisk. Da må det målrettet arbeid til, ikke klaging over gjedde som i et velfungerende økosystem går inn som topp-predator, ikke utryddende fiskemorder.

Endret av AsleB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har alltid med meg par poser på fisketur. Enten til jeg får en fisk som jeg kan ta med hjem (Det skal sies at den posen ikke er brukt enda :mobile: ). og en som jeg gjerne bruker til søppel. Fordi jeg ser også ofte dette rundt de fleste vann i bergensområdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.