Gå til innhold
Fiskersiden

Abbor i bekk


LaHo
 Share

Recommended Posts

Hei,
Slenger ut et spørsmål her angående en bekk. Men først litt bakgrunnsinfo:

bekken munner ut i et vann med mye hvitfisk. Abboren og siken vokser seg stor, og det samme gjelder gjedda. Fra gammelt av vet jeg at bekken det er snakk om holdt en god del abbor et stykke opp fra vannet.

Spørsmålet er om abboren har gått opp i bekken fra vannet på næringssøk, gyting eller om den har blitt flyttet dit av fiskere?

Bekken har de siste årene forfalt, blitt mudrete og full av kvist. Jeg har ikke observert noe abbor eller annen fisk her så lenge jeg har fisket i vannet.

Hvis bekken etter litt arbeid kan "friskmeldes", vil abbor eller annen fisk finne det naturlig å trekke opp i bekken?

Endret av LaHo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

jeg har vært borti dette fenomenet et annet sted der abbor går et stykke opp i ei elv på matjakt. Den går opp til den møter det første stryket i elva. Dette er ganske stor abbor, kilosfisk er ikke så sjeldent her. Jeg har tatt noen få på flue. For de som måtte være intr, så er dette elva som renner gjennom brummundal og ut i mjøsa. Strømmene under E6-brua er der jeg har fått dem. (ikke noen hemmelig plass dette, det er mange som kjenner til den og som fisker her, de fleste med små hvite jigger)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo hende at fisken har sluppet seg nedover i elva/bekken.

Finnes "ingenting" lenger opp. Hvis fisken ikke har gått motstrøms så har den blitt bært opp fra vannet. Det er selvfølgelig mulig. Men det er ikke mye strøm, og ikke noen særlige stryk å forsere, så mulig å gå på næringssøk ganske langt oppover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplever også fin abbor som går opp i elver og bekker i Nordmarka. Fått noen fine på 6-7hg i Katnoselva i overkant av "løpene". Men som det nevnes, de forserer ikke akkurat strykpartier. Men første kull oppstrøms er alltid en kjekk plass å prøve skulle det være sakteflytende nok😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplever også fin abbor som går opp i elver og bekker i Nordmarka. Fått noen fine på 6-7hg i Katnoselva i overkant av "løpene". Men som det nevnes, de forserer ikke akkurat strykpartier. Men første kull oppstrøms er alltid en kjekk plass å prøve skulle det være sakteflytende nok

Spennende! :) Er det visse deler av året hvor dette inntreffer, eller virker det som de trekker til elva året rundt?

Det høres jo ut som det kan være verdt å rydde opp litt i bekken jeg stilte spørsmål ved, for å se om det kan virke lokkende på fisken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var meningen å skrive "løkene" ikke løpene :P Katnosløkene er godt kjent som fine fiskeplasser uansett - så ingen stor hemmelighet det ;)

Tja.. Det er vel mest på sommeren jeg har fisket der. Trolig er løkene ganske grunne - uten at jeg har sittet der på isen og målt eller no - så antar at borrene kommer opp for mer oksygenrikt vann og mattilgang.

Å fjerne noen av de værste line-rykerne er nok ikke så dumt - såfremt kulpene ikke blir helt sterile av det heller :P Kulper er som regel grunne så fisken vil helst ha noe trygghet fra mink, fugl og andre predatorer. Er det større og rimelig rolige kulper skal du ikke se bort fra at borrene kan bruke kvist og kvast til gytinga. Ellers virker det for meg mest som et sommerfenomen enn noe annet.

Nå kom jeg akkurat på at jeg også har fisket en del abbor i kulper i Askerelva. Som regel fin stekefisk, men de er stasjonære siden de er nedenfor Sagdammen. Kunne vært gøy å aldersbestemme dem egentlig - se om de er gamle eller ei.

Apropos alder:

Aldersbestemming av abbor er også ganske enkelt: Brekk/klipp av ytterste gjellolokk og kok det akkurat lenge nok til at du får av skinn og bindevevshinner. Så kan du se vekstsonene ved å holde opp mot lys. Er de veldig gamle må du kanskje bruke stereolupe med lys under. Men for det meste en enkel fisk å se alder på (Gjør rimelig noe lignende med gjedde, men da er det kjeveben som brukes). Otolitter på abbor ser ut som snøfnugg og er vanskelige å bruke sånn sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.