Gå til innhold
Fiskersiden

Hvordan unngå pigghå/eventuelt avkroke på en grei måte


scampern
 Share

Recommended Posts

Hei,

Har kun en gang satt ett sniksnøre dypere enn 60 meter og da traff jeg på ei pigghå stim som ble en kjip opplevelse for både meg og fisken.

Hvordan unngår jeg dem når jeg fisker på dypet etter lange/brosme? Må jeg dypere, typisk 150 m +? Eventuelt har agn-type noe å si?

Og- Hvordan får man dem av på en grei måte? den var jo steinhard i kjeften + giftige pigger på kroppen+ vrir seg hele tida så det å få ut kroken var ikke noen morsom øvelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sirkelkroker er beste måten å få dem lett løs.

er du nært vannet kan du holde dem oppned i vannet, roer seg fort da.

er en j-krok langt nedi halsen har den bedre sjanse om du klipper så nært kroken som mulig. (snøret altså)

For å unngå dem er det stort sett kun å flytte seg som virker. Eventuelt agne med reker siden de ikke er like glupske på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tydelig at fredningen har virket på bestanden av pigghå, for meg så virker det som at det er ALT for mye pigghå å få fortiden, mange av mine fisketurer er totalt ødelagt pga pigghåen.

Vel den politikken får andre ta seg av.

Har du problemer med for mye hå så kan det lønne seg å vente med å sette ut lina og prøv regelmessig til pigghåen avtar i mengder, klart at pigghåen trives på bløt bunn men ikke glem at den er en jeger og jager i alle vannlag.

Den værste turern min var i langesundfestivalen 1998, der ankret vi opp på 450m og vi fikk pigghå helt på bunn og i overflaten så så vi finnene på pigghåen.

Når du først er uheldig å få hå på kroken så er det en grei måte å avkroke de på, man løfter pigghåen forsiktig inn i båten setter den ene foten ytterst på halen, ta tak i hodet på fisken med den ene handen og frigjør kroken forsiktig med den handre handen, ja eller en krokutløser. det er viktig å være forsiktig da dette er en bruskfisk og en kan lett skade skjelettet.

Når fisken er frigjort så ma du ikke kaste fisken ut i vannet, men sleppe den forsiktig ned, husk at hjernen sitter i snuten.

Ett annet triks er å ta opp lina raskere da hå har en fantastisk luktesans.

Skitt fiske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.