Gå til innhold
Fiskersiden

funderer på å kjøpe ekkolodd/kartplotter no 2


is_620
 Share

Recommended Posts

jeg har 2 båter , i den eldste no1 - har jeg Furuno 585 med B60 giver og 10" Lowrance kartplotter fra 2008

på den nyeste no2 har jeg foreløpig anskaffet Lowrance hds 9 gen3 med montert airmar B175M + struct. scan.

Tror jeg har blitt bortskjemt av og ha 2 store gode skjermer og har begynt å fundere på og selge alt det eldste øverst og kjøpe en ny skjerm i tillegg.

p.g.a krisen i oljebransjen er ikke saldoen på kortet mitt slik slik den pleide å være , så jeg må vise litt måtehold.

Tenker derfor på å kjøpe meg Lowrance Elite 7 Ti med Airmar B75M (erstatte B60 i båt no 1 ) samt extra kabler og mont. bøyler i første omgang.

3D scan får komme noe senere.

Kan jo bare være i en båt av gangen , og vil flytte det med meg fra båt til båt, noe jeg forsåvidt er vant med , da jeg pleier å ta alt med hjem av redsel for tyveri.

har surfet en del uten å bli helt klok og har følgende spørsmål:

- kan Elite 7 Ti bruke Airmar B75M

- har kun Platinum + kart , det betyr vel at jeg må bruke hds 9 gen3 som kartplotter

- er det noen sterke argumenter for at jeg bør ta extra kostnaden og velge hds gen3 istedenfor elite

Endret av is_620
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fått bekreftet at Elite Ti kan bruke Airmar B75M, men blir overrasket hvis den ikke kan det. Ta en telefon/ mail til ProNav så får du nok svar rimelig kjapt.

De to største forskjellene på Elite 7 Ti og HDS Gen 3 er ethernet og mulighet for to givere. HDS Gen 3 har det, Elite 7 Ti har det ikke. Så hvis målet på sikt er å ha flere skjermer ombord i nettverk med hverandre, er HDS å foretrekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror jeg kan leve med disse begrensningene

f.eks med 2 delt skjerm kart / ekkolodd på HDS 9 og Struct scan på Elite 7

får se hva det blir etter å ha vært båtmessa og om jeg får et godt tilbud så handler kankje der.

trenger også dobbelt med power kabel og braketter + B75 - har tidligere handlet fra USA,

er kanskje ikke stuerent , men dersom geofencing ikke berører ekkolodd funksjonen og pris diff

selv med høy dollar er stor må jeg vurdere det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare må "gnåle" videre

har fått solgt Furuno 585 / B60 og 10" Lowrance plotter.

Dermed er loddet kastet og jeg skal kjøpe extra plotter/ekkolodd

Har bestemt meg for Lowrance Elite-7 Ti og airmar B75M

skal brukes sammen med HDS 9 gen 3 som er anskaffet fra før.

har også Navionics platinum+, både for oslofjorden og trøndelag

dette gjør vel at Elite-7 Ti bare kan brukes til ekkolodd

spørsmål 1 : vil det være forskjell i ekkoloddfunksjonen mellom disse 2 ekkolodd .

med B75M og B175M ( sitter i 2 forskjellige båter ) og tilsvarende spørsmål for Struct. Scan

spørsmål 2: kommer til å sende forespørsmål kun 1 gang til Mjøsservice og Navy Høvik pr e-mail om lodd -giver +

extra mont bøyler og power kabler.

Tar tilbudene med på båtmessa og ser om noen andre matcher.

Er det noen som kan spå utfallet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elite-7 Ti skal ha samme ekkolodd og StructureScan ytelse som HDS Gen3. Vet ikke om det vil finnes adapter kabler som gjør at en CHIRP og en StructureScan svinger samtidig kan kobles til Elite-7 Ti. Elite-7 har bare en 9-pins svart svinger kontakt (Den som tidligere bare var brukt til StructureScan), ingen blå svingerkontakt.

Skal jeg spå noe som helst så er det at du vil treffe folk både fra Mjøsservice og Navytech Høvik på Pronav standen på båtmessa B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for svar

alt det gamle er på vei til ny kjøper

det som skal handles er 1 -Elite 7-Ti,1 B75M og 2stk - Struct Scan givere , samt 1 ekstra sett mont bøyler. , powerkabler

og litt NMEA 2000 - handler på båtmessa. håper på 15% av veil. - elektronikken er snart mer verd enn noen av mine gamle båter.

( en liten avsporing til slutt:

Det ender nok med hydr. styring og autopilot på den siste båten også med tiden.

får finne meg en egnet tråd, og se om den nye Lowrance er et alternativ til Simrad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller Simrad GO7 XSE som støtter både AP24 og den nye DrivePilot som er identisk med Lowrance Pilit-1, bortsett fra at forskjellige kompass brukes. Siden de bruker samme autopilot computer, NAC-1, så antar jeg Lowrance versjonen kan brukes med GO og NSS Evo2 også (dette må verifiseres før noen kjøper denne kombinasjonen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
On ‎25‎.‎02‎.‎2016 at 6:46 PM, abbor said:

Eller Simrad GO7 XSE ....

Kupper denne litt.

Kveite, toskefiske fra 10-100 meter, samt litt dorging etter sjøørret i sjøen.

Hvilken ville du anbefalt av:

Lowrance Elite-7 TI m/TotalScan svinger
Simrad GO7 XSE m/TotalScan svinger

Og hvilket kart for fiske i Nord Norge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er to varianter av samme instrument, menyer og skjermbilder er identiske, det er også elektronikken. . Hovedforskjellen er at Simrad'n har multitouch, Lowrance har vanlig touch og noen få knapper. GO7 XSE støtter vanlig autopilot, Elite Ti støtter Motorguide Xi5 elektrisk motor. 

 

Navionics Plus er det jeg anbefaler av kart. 

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.