Gå til innhold
Fiskersiden

OTI fathom blade


Mr Tucker
 Share

Recommended Posts

Har tenkt å kjøpe meg en fathom blade til kveitefiske, men det store spørsmålet er om jeg skal gå for 200C eller 300C. Det vil si pilkvekt for 200 eller 300g. 200C har fight drag på 8-12 lb mens 300c har fightdrag på 17-18 lb. Max drag er henholdsvis 15 og 20 lb. Har en accurate BX400 jeg skal putte på. Den har maxdrag på 30 lb.

Jeg tenker å bruke kveitejigger (softbaits) opp til 600g. Tenker jeg kommer for det meste å ligge på 300-500g.Jeg vil ikke ha en for stiv stang. Liker å ha god kontakt med jiggen og ikke føle at man fisker med et kosteskaft. Samtidig må det ikke bli for mykt heller. Jeg har nå en 24 lb stang som ikke takler jigger særlig tyngre enn 400 g. De største Royberne blir for mye for den.

Noen meninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

har et spørsmål til deg,   du skriver at stanga har pilkevekt på 200 eller 300g men at du skal bruke jigg op til 600 g?

jeg er litt ny i havfiske miljøet men jeg trode at man da ikke kunne ha jigg over 300g ?

jeg har tenkt til og kjøpe denne stanga
http://www.skittfiske.no/avdelinger/fiskeutstyr/stenger/hav-og-trollingstenger/okuma/azores/okuma-azores-az-jigging-mh-60-120lbs-havfiskestang-180cm-2-deler-130-270g-169332-p0000196299

 

Okuma Azores AZ jigging MH 60-120lbs

Havfiskestang, 180cm, 2 deler, 130-270g

Lengde

Aksjon

Deler

Vekt

Transport lengde

6' - 180cm

60-120lbs - 130 - 270g

2

370g

127cm

 

betyr det at denne tar jigg som er større en 270g?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du skal og kveite fiske er 2 forskjellige ting. Kveitefiske er mer slowjig, men du skal speedjigge. Det blir 2 forskjellige prøvelser for stanga. Skal du speedjigge så bør du holde deg innenfor stanga klassefisering. Mens under kveite fiske så bruker du rolige bevegelser og du kan da legge på noen hundre gram. 

Jeg bruker sjøl speedjig stenger til kveitefiske, de stengene har maksvekt på 250 til 300gr. Jiggene mine er fra 400 til 700gr

Kjøper du deg deg utstyr til speedjigging ved Kap Verde eller andre plasser, så vil det fungere utmerket som kveite utstyr (men bytt ut metallet med en gummijig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente ikke at du skulle handle på Kapp Verde, det må gjøres på forhånd.

Det jeg mente var at utstyr som blir brukt til speedjigging på Kapp Verde, vil også fungere utmerket her hjemme til kveitefiske. (så da slipper du å kjøpe inn utstyr til kveitefiske)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke kjøpt noe som helst i Mindelo (utenom fæl sprit og billig øl).

Mindelo er et utmerket utgangspunkt for Marlin fiske og det er en mengde båter der som tilbyr charter turer. Da er alt utstyr inkludert, men det koster litt. Anbefaler å ta kontakt med Morten Ruud på Offshore hunter hvis du har lyst på å fiske Marlin. Sikkert mulig å få han med på å jigge etter Amberjack og annet snacks. 

Også mulig å fiske i fra land flere steder på St. Vincent, med du må regne med litt fjellklatring for å komme til de beste plassene. Det er rimelig risky da sjøen er røff og det er fort gjort å bli skylt på sjøen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.