Gå til innhold
Fiskersiden

Enkle spørsmål fra student som skal dregge!


GriseFlax
 Share

Recommended Posts

Du får knopmåler som app. Hvis du ikke har store krav så kan du bruke navionics som kartplotter. Har hatt telefonen med navionics ved siden av en skikkelig plotter en uke og under planingsfart var telefonen veldig presis på både fart og retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for den karer. Prøvde appen igår og justerte motoren litt etter den, så nå skal den være nede i underkant av 2 knop hvis den stemmer. Ikke noe fisk å se, men får vel prøve til igjen så snart som mulig. Mye båter i Furnesfjorden i går i knallfint vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allerede bestilt en ny multiplikator, så nå blir det kun greie multiplikatorsneller ute. Snart i mål med utstyret, men mangler et par småting. Noen som vet av en god håv som ikke koster flesk? Vært greit med en ny og knutefri.

Hvilken fortomstørrelse bruker dere til FC? 0.25?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker selv en SG teleskopisk håv med gumminett, jeg har to ting jeg vil utsette på den. 

Når den blir brukt i saltvann, kan "skruen" som gjør at håven er teleskopisk sette seg fast slik at det ikke er mulig å gjøre skaftet kortere.

Gumminettet er ikke av det mest solide, men fungerer til det den er lagd til.

Noen hevder også at håven er litt tung, men har selv ikke fått så mye fisk at jeg blir sliten av å håve. :)

 

BFT Monster net går vel litt utenfor den rimeligste kategorien, men verdt å se på som nevnt.

Se også på Rapala sine gummihåver med fast ramme. De er fine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør man opp i XL eller holder L versjonen til ørretfiske Stensrud?

Tok ei diger gjeddepurke etter 5 minutter med 5" tomicen på jomfrutur i går, håven min vart liten gitt. Vurderer å kjøpe biltema håven så jeg har en, men vet ikke om den er stor nok, 60x70 cm mål er vel kanskje for lite det også om man er så uheldig å får drømmefangsten-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får jeg bare ut å lete eller prøve å få snakket med noen lokale. Mulig noen innpå her har til salgs?

 

Skal gå til innkjøp av angskalle. noen tips til gode agnskaller? Hvordan fisker man med disse, går dem ned litt av seg selv eller bør/kan man ha noe bly/blyparavan/diver foran? Har ikke dyprigg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

ENDELIG!

Vel vel, var med en venn som hadde Vouksi Raksi i natt og ble ikke mindre sugen på å anskaffe noen selv. Kjørte kombi 2 VR med krøkle, 1 med devon og 1 med "plast". Det var en god kombinasjon. Etter 1,5 time dregging smalt en ordentlig ørret på krøkla bak stangparavanen great white så snella spruta ut. Dette gav seg relativt fort i de krasse bølgene som var, men ved innsveiving skjønte jeg at det skulle bli pers. Det ble- med god margin. Når vi endelig fikk den i håven og opp i båten, viste vekta 3,99. Ikke av største kaliberet til å være Mjøsa, men sinnsykt morro for meg som har ørretpers på 2 kg fra fjellvann tidligere. Dette er første sesongen min på Mjøsa, og en ting er helt sikkert; Det blir garantert ikke siste

MQuLC65.png

 

Endret av GriseFlax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.skittfiske.no/avdelinger/fiskeutstyr/trollingtilbehor/dorgetackler/vk-rax-chrome-coho-blue-3pk-agnhoder-174275-p0000212801

VK-Rax

Hvordan fungerer denne? Roterer den av seg selv eller må den gå bak flasher?
Står at den er for agn på 9-12cm men går det greit med krøkle eller er dem i største laget? noen har prøvd dem?

Og hvilke hastigheter går disse i? Står ikke noe

Endret av GriseFlax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt de med krøkle og laue, avhengig av hvilket vann jeg har vært i. Du trenger ikke flasher/ dodger, de roterer fint. Men det gjelder forsåvidt det meste av skaller jeg har prøvd. Jeg er sjelden over 1,8 knop med skaller, det er typisk noe jeg bruker tidlig og veldig sent i sesongen, men der avviker jeg fra mange andre som bruker det hele året. 

 

Ved så lave hastigheter som jeg bruker på dette, kan gjerne skallene kombineres med en Action Disk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

GRISEFLAX

Kastet oss rundt forrige helg for å delta på fiskefesten i Rendalen, og må si jeg skylder alle som har gitt meg gode svar, tips og anbefalinger innpå her en stor takk for de sinnsyke opplevelser vi fikk.

Ankom Rendalen på fredags kvelden, og kjøpte "Fredagspass" som tillot oss å levere en fisk gratis på fiskepasset innen lørdag kl 10.00. Fikk i 2 VK-Rax skaller og litt krøkle hos en kompis. Sjøsatte båten på kjempefin utsettingsrampe ved Åkrestrømmen. Vinden blåste litt for mye men hadde likevel trua på at vi skulle få fisket nogen lunde effektivt. Tok noen på rundt halvkiloen på "selveste" møresilda som anbefales å prøves i Storsjøen. Etter en lang dødperiode og en tur innom land dro vi ut med ny tro, og det var da det store skjedde.

6TdXVmx.png

Etter å ha kjørt fra 00-02 uten et eneste utras prøvde jeg agnskallene. Da smalt det etter få minutter, plutselig på en. Kjempefin ørret på 50cm/1,51kg. PÅ VK-Rax!!
Få minutter etterpå kom gullfisken som skulle sikre oss fjerdepremien på fiskefesten, riktig nok på ren GRISEFLAKS, også denne på VK-Rax med krøkle! 10 tusen kroner, ikke hver dag man får det på en 40centimetring og man kan si at kilosprisen ble brukbar (0,7kg)

hLZyyaj.jpg

JawXuBb.jpg

MeWKvqw.jpg

Endret av GriseFlax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Tid for å prøve igjen på tampen!

Noen som har noen tips til mjøsdregging på denne årstida, øyeblikkelig over sesongen nå. Funker det å kjøre i flata som på våren eller må man NED? Har ikke kjørt sia Juni. Aktuelle områder med fish? Og hva skal man fiske med... Blir en gladere fisker om noen har tips-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.