Gå til innhold
Fiskersiden

Enkle spørsmål fra student som skal dregge!


GriseFlax
 Share

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

Oppgradering!

Sommerens fisketurer ga mersmak/rett og slett dilla! Nå har jeg oppgradert skuta. Planen er å få laget eget stangorgel på taket i vinter med planerboardmast på hver side og feste til planerboardhjul. Noen som vet av noe bra og rimelig løsning på planersveiv samt valg av planerboard? Kjøpe nytt/brukt og evt hvor? Lite på nett....

Inspirasjon i form av bilder av ditt stangorgel mottas med stor takk!

Dette blir noe annet enn åpen skjærgårdsjep i kulden

l_320706120.jpg

Endret av GriseFlax
bilde ble ikke med
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefint stangorgel du fikk lagd deg da Erik! Hvilken rørdim og hvor fikk du tak i sånne vinkler/fester du brukte? Ser ut som jeg kan lage noe ganske likt på min, tenkte å sveise/feste sammen i rustfritt. Ser du har brukt aluminium.

 

Endret av GriseFlax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt ble kjøpt på SeaSea. 25 mm rør. De hadde rustfritt også, men jeg ville prøve meg på alu. Har fungert bra, fortsatt stødig og fint. Null problem å holde seg i det når man skal rundt styrhuset og frem. Jeg kan ikke sveise, og så var det artig å prøve seg på noe litt utenfor standarden. En bonus her er at hele stasen kan tas av ved å løsne fire bolter, kjekt når taket skal poleres eller hvis neste eier ikke er sportsfisker. 

Det jeg ikke er fornøyd med er de planerboardspolene jeg kjøpte. De kjøper jeg ikke en gang til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎10‎.‎03‎.‎2016 at 21.01, GriseFlax skrev:

Hei! Poster nå min første tråd på dette forumet.

Topic: Storørret jakt i Mjøsa og Storsjøen Rendalen

Har noen spørsmål angående dorging etter storørret. Har drevet mye fiske i små fjellvann med ørret opptil kiloen, men ikke så veldig mye i store sjøer. Er nå student og holder til i Brumunddal. Venter på at isen skal gå... Er det noen som har tips til gode fiskeplasser i nærområdet i Mjøsa?

En annen ting jeg lurer på er plasser hvor man kan ha båten stående, båten er 15fot.

Har forresten planer om å prøve fisket på Storsjøen i Rendalen til sommers igjen. Noen som har tips om plasser eller spesifikt utstyr som har fungert? Prøvde noen turer i fjord uten særlig hell. Hørt noe om mycis greier og stingsild men det har vi ikke der jeg fisher så her hadde jeg vært glad for noen nybegynnertips.

Alle svar mottas på forhånd stor takk.

Mvh GriseFlax (som også håper på griseflax med dorginga i sommer :thumbsup: )

Jeg kan anbefale Rapala husky, Rapala Shadow rap og Rapala Scatter rap minnow. Det er populære wobblere i Rendalen og Mjøsa. Mye brukt og masse resultat. Du kan også gå for en Rapala Balsa Extreme. Den er egentlig en kastevariant, men den funker. Husker at det ble tatt over 40kg ørret med balsa Extreme wobbleren på en natt en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppsummering - mine erfaringer og tanker etter sesong med trollingfiske

Vet ikke om det er noen interesse for å lese dette, men prøver likevel. På ingen måte noen fasit men mine personlige erfaringer. Mange sier erfaring må skaffes selv, men personlig liker jeg å få et innblikk i andres. Her er min.

Det jeg personlig hadde best resultat med på da jeg fisket i Mjøsa Mai-Juni var 11/13cm Rapala Husky SD (prikken), Svealøkken Devon (Blå og messing) og ikke minst krøkle bak Vouksi Raksi agnskalle. Denne agnskallen var svinete vansklig å få tak i, men på trolling.no kan man skaffe. Den er fin siden man kan kjøre den uten noe som helst foran høyt oppi, og lett å trimme. ANBEFALES! Kjørte krøkle som agnfisk og tok meget bra på det, str. 2.
Fikk ikke fisk men hadde mye napp på Tomic 4" og 5", tror det blir til nesteår når jeg har byttet de svære enkelkrokene som sitter orginalt med treble krok.

I Storsjøen (rendal) tok ørreten gode gamle Møresilda og VK-Rax agnskalle med krøkle best.

Tror det meste egentlig handler om hva man har mest tro på, og at agnet/plastimitasjonen går godt, skiller seg ut eller  ligner på naturlig bytte, litt etter som. Å være på rett tid til rett plass handler om antall timer ute.... ERFARING. Må ha med kake og cola for man kan godt kjøre blank. Uansett, for hvert minutt som går med redskapet i vannet er man ett minutt nærmere storfangsten.

Hadde MANGE timer ute i vår og fikk over all forventning til fangst. MANGE kilo Mjøsfisk, hvorav det som ikke ble nydelig middag slapp ut igjen. Fiskermiljøet her i Brumunddal (og sikkert rundt hele Mjøsa) er både inkluderende og positivt til "nykommere" og mange gode tips fikk jeg av dem jeg ble kjent med. Tommel opp for min hittil beste fiskesesong.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prosjekt stangorgel! Noen som har peil på planerboardfiske?

I full gang med prosjektering av stangorgel, men trenger noen råd. Prøver å tenke langsiktig med prosjektet, og tenker å ha muligheten til planerboard vil være fin. Siden jeg har nærmest null erfaring med planerboardfiske trenger jeg derfor noen tips rundt akuratt det.
Jeg har tenkt å bruke hullprofil firkantrør 25mm å tigsveise, enkelt å greit fordi det er det jeg har tilgang på. Stangfestene blir dog i rundrør; alt i rustfritt som skal tigsveises og boltes fast.

Tenkte å sette av festemulighet for planerboardsnelle på siden på stangorgelet, men må jeg ha mast foran? Eller går det å ha det som jeg viser på modellen med litt høye profiler på siden som jeg trer snella i via en trinse e.l "rett opp" og ut? Grunnen til at jeg ikke vil ha mast foran er at båten min er liten og med lite holde-seg-fast mulighet hvis man må klatre frem på hardtopen i litt vær... Blir vinkelen mellom stangtuppene og plenerboardsennet/utløserklypene feil her eller er det gjennomførbart og brukendes?

 

 

Skjermbilde.PNG

Stangorgel scetchup mtekst.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding, tror kanskje det kan by på litt vanskeligheter siden det er firkant rør menmen. Hvor stort mellomrom bør man ha mellom stangfestene? orgelet er planlagt å være 118cm bredt så mulig det blir overkill med 8 stangfester, får max 14cm mellom.i teorien men tipper i praksis 10-12 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du uansett sveiser, så bør det være mulig å sveise på eget feste for planerboardspolene, og feste for trinser?

Du bør ta et mål av snellene dine. Stangholderne må ha såpass avstand at de får plass til stang med snelle uten å dunke borti "nabosnella". Jeg bruker Tekota 600, og endte opp med ni rør før det ble for trangt. Det er praktisk med flere stangholdere enn man bruker under fisket, så man kan flytte litt rundt under transport eller kjøring av fisk. Jeg har totalt 11 bak pluss de på riggene, men kjører aldri med mer enn ti stenger. (I Norge har jeg knapt nok kjørt med mer enn seks og i Mjøsa er det som kjent maks fire.)

En annen ting er hvis man fisker variert, noe jeg gjør. På en helgetur skal jeg kanskje trolle, vertikalfiske og kastefiske. Totalt drar jeg med meg bortimot ti stenger selv om ikke alle er i bruk samtidig. Feks helgetur med en kompis som blir fire trollingstenger, to vertikalstenger, to lette og to tyngre kastestenger. Da er det greit å lagre stengene i holdere, kontra å ha de liggende i kabinen hvor de fort blir i veien eller får unødvendig juling. Men du behøver ikke nødvendigvis å få på ørten holdere fra dag en, begynn med de du må ha til trollingen så finner du fort ut av hvor du mener det er praktisk med flere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

I full ferd med vårforbredelsene jeg, gjelder å være i rute

Skal ordne en løsing for å få dorget. Sitter på en 40hk 2takter. Sluker drivstoff.
Bytte denne eller anskaffe dorgemotor???? Sistnevnte frister mest i første omgang, men hvordan skal jeg lage brakett så jeg får ratta med den fra hovedrattet? Finnes det noe kurant? Drevet mye med ymse donald duck løsninger før på styringer som har fungert dårlig... Alternativet om å bruke stormotoren som ror tar jeg ikke sjangs på, mye tullinger i Furnesfjorden/Mjøsa om våren så man må svinge krapt innimellom. Tviler på at "roret" fungerer så bra.

Håper noen har noen anbefalinger. Å selge "gammelen" å kjøpe ny er kanskje det enkleste og vanskligste....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får fiks ferdige braketter for kicker flere steder. Men tenk litt på plasseringen og monteringen, det er ikke alle braketter som egner seg på alle båter.

På en såpass lett båt med såpass liten hovedmotor, så hadde jeg ikke brukt kicker/ dorgemotor. Selv om jeg er stor fan av prinsippet. :)

Årsakene er delvis vekt, delvis økonomi og delvis bekvemmelighet. En kicker legger til vekt på et utsatt sted, helt bakerst og ut mot båtens ripe. De letteste 4/5/6-HK firetakterne akkurat nå er Suki med ca 23kg. Mercury/Tohatsu veier ca 26kg hvis jeg husker riktig, Merc/Toh er  samme motor med forskjellige klistremerker. (Jeg har en 6HK Tohatsu selv.) Bensintanken kan du plassere der vekten passer, for du SKAL ha ekstern tank. Men selve motoren må nødvendigvis stå der den må. Du kan gjøre en enkel test ved å plassere ca samme vekt i det området og kjøre en tur. Hvordan går det med planingsterskelen? Hvordan går det med eventuell selvlens? Ligger båten rett i vannet? 

En slik motor koster deg 12-14.000 i innkjøp etter pruting. (Kampanjepriser er gjerne med intern tank, uten lading og med for kort stamme. Dvs "jollemotor".) På den andre siden av regnestykket har du lavere bensinforbruk, lavere kapitalslit på hovedmotoren og lavere vedlikeholdskostnader på hovedmotoren. Du kan forvente et svært lavt forbruk, jeg dorger i flere dager på en 12-liters tank. Min 80HK hovedmotor bruker lett 15 liter per dag, når jeg ser bort i fra det som uansett går i transportkjøringen. Så et forbruk rundt 1/4-part kan du regne med.

La oss sit at du dorger 50 dager i året. Hovedmotoren bruker da 50X15=750 liter bensin. Kickeren vil bruke 50X4=200 liter. Bensin koster kanskje 13 kroner i snitt per liter, så 750X13= 9750 kroner versus 200X13= 2600 kroner gir deg en innsparing på 7150 kroner per år med kicker i drivstoff. Etter 2 sesonger har du tjent inn kickeren og braketten.

Nå kan dine tall avvike litt fra mine (jeg har feks dobbelt så stor hovedmotor som deg, men den er en moderne 4T), men putt inn "dine" tall så ser du fort hva som lønner seg. Jeg tar stort sett service på motorene mine selv, så for meg betyr ikke den kostnaden så mye.

Men du sitter med en eldre hovedmotor, ikke en moderne. Det er et spørsmål om tid før den lager trøbbel. Sportsfiske handler om rekreasjon, å hente seg inn fra hverdagens mas og kjas, det handler om å kose seg gløgg. Det skal helst ikke handle om en motor som surner eller ikke vil starte.... Derfor hadde jeg i ditt tilfelle sterkt vurdert skifte av hovedmotor først, rett og slett av bekvemmelighet. Men hva lommeboken tillater er en annen sak. Er den tynnslitt, og dette med vekten fungerer i båten din, kan kanskje kicker være et steg på veien uansett. Da har du uansett en motor som tar deg hjem hvis den andre har PMS.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quote

Min 80HK hovedmotor bruker lett 15 liter per dag, når jeg ser bort i fra det som uansett går i transportkjøringen. Så et forbruk rundt 1/4-part kan du regne med.

Hei

En 40 hk to-takter bruker sannsynligvis enda mer på dorgefart. To-taktere har et uforholdsmessig høyt forbruk på tomgang, de er rett og slett ikke bygd for det. Jeg bytta en 25-hk totakter med en 60-hk firetakter for to år siden, og bensinforbruket er ca halparten med 60 hesteren på blandet kjøring/fiske. En god del dorging her også, dog ikke så mye som erik. Forøvrig samme merke som eriks 80-hester. Hvis du dorger mye, så vil det nok lønne seg i lengden med en dorgemotor, men å styre med den store tror jeg du skal glemme. Undervannshuset har ikke nok flate til det, og når det ikke står i propellstrømmen fra den andre, så vil den gi svært liten effekt. Der må du nok være litt kreativ, og finne en løsning for å styre med den lille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar karer, hovedmotoren er fortsatt i god stand og nesten ikke brukt, kun kjørt i ferskvann. Hadde det ikke vært det hadde jeg byttet den tvert.... Tror kicker og dorgemotor-anordning skal undersøkes i første omgang, håper det ikke blir for mye træl. Så får vi se om byttet av hovedmotoren kommer på sikt, eller om jeg knuser sparegrisen og oppgraderer hele skuta når jeg føler det, alt til sin tid. Ikke noe som er mer irriterende enn tungstarta påhengsmotorer, hatt nok av dem.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var på Båtmessän i Gøteborg sist, ble jeg stående og prate med importøren av Evinrude. Han sa at i gjennomsnitt går en svensk påhenger 25 timer i året. Sannsynligheten for at motoren står i stykker, er med andre ord mye større enn at den kjøres i stykker, sånn rent statistisk. 

Er motoren ferskvannskjørt og ellers stelt pent med, er 6000 timer visstnok et ganske greit utgangspunkt for når det rent mekaniske får problemer. Med 25 timer i året har du 240 år på deg. :D

Dette innlegget bør selvfølgelig tas med en klype salt, jeg har feks aldri hatt en motor som har gått 6000 timer. Det nærmeste er vel sekshesteren jeg har nå som har passerte 1000 timer. Men det er ikke tvil om at bortsett fra trollinggutta, og noen andre spesielt interesserte, så er den gjennomsnittlige båteieren særdeles lite ivrig i tjenesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎2016‎-‎11‎-‎21 at 13.50, erik skrev:

Da jeg var på Båtmessän i Gøteborg sist, ble jeg stående og prate med importøren av Evinrude. Han sa at i gjennomsnitt går en svensk påhenger 25 timer i året. Sannsynligheten for at motoren står i stykker, er med andre ord mye større enn at den kjøres i stykker, sånn rent statistisk. 

Er motoren ferskvannskjørt og ellers stelt pent med, er 6000 timer visstnok et ganske greit utgangspunkt for når det rent mekaniske får problemer. Med 25 timer i året har du 240 år på deg. :D

Dette innlegget bør selvfølgelig tas med en klype salt, jeg har feks aldri hatt en motor som har gått 6000 timer. Det nærmeste er vel sekshesteren jeg har nå som har passerte 1000 timer. Men det er ikke tvil om at bortsett fra trollinggutta, og noen andre spesielt interesserte, så er den gjennomsnittlige båteieren særdeles lite ivrig i tjenesten.

Det låter ganska troligt, de flesta fritidsbåtar kör inte slut på sina maskiner, de blir dåliga av tidens tand.

Vi kör en Evinrude E-Tech 75  från 2011. Service intervallen på den är 300 timmar eller 3 år. Vi finner ingen anledning att ha extra trollingmotor. Vi räknar kallt med att maskinen som får snurra håller väl så länge som en som bara hänger på akterspegeln.

 Vid platt vatten är förbrukningen på tomgång  under 0,2 l / sjömil.  I hård motvind/sjö kan det gå upp till 0,5 l / sjömil eller mer. Med farter från 1,5 till 3 knop blir spannet alltså 0,3 -1,5 liter per timme. Det tillhör inte vanligheten att vi kör en heldag i hård motvind/sjö, därmed sagt att det på en heldag trolling, 10 timmar eller mer, sällan går åt mer än 10 liter bränsle.  Det som kostar mer är att ta sig till och från de områden vi fiskar i under de delar av året vi inte kan sätta redskapen några få minuter från hemmahamnen.

När vi byggde båten och valde motor var inte trolling med på planeringen, vi föll för tvåtaktsmotorns lägre behov av service, men också den mindre vikten i jämförelse med de 4 -taktare vi tittade på.

Hittills har vi inte sett några nackdelar trots att det blivit hundratals timmar trolling med tvåtaktaren. Ska bli spännande att se åren framåt vad som händer....

 

En dragande motor i fören eller en bogpropeller som klarar kontinuerlig drift  är faktiskt något som vi funderat på, för att kunna välja rätt kurser över bottenformationer. När man ska hålla upp fören mot vind och sjö med utombordare eller drev trycker man ju som regel båten ännu snabbare åt lä med kraftig avdrift....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå for en 4-takt først som sist. Følg med på finn så er det muligheter for at du ser en som er veldig aktuell. På en 17 foter BØR du opp i minst 40HK. Hvor tung er båten?
Utvider du litt er ikke distansen så lang ned til Helgøya heller og da forlenger du fisket ditt voldsomt. Furnesfjorden er kun fiskbar 1.5-31.8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.