Gå til innhold
Fiskersiden

Vinterens kikkmeite


Sigg
 Share

Recommended Posts

Jeg har noen gang tenkt på hvordan det er å vade om vinteren. Iskaldt vann med minusgrader i luften. Nei, det er ikke behagelig – men er absolutt verdt det. For første gang har jeg satset skikkelig på kikkmeite i vinter, noe som har gitt gode resultater. Og nå skal jeg ta en liten oppsummering av vinterens kikkmeite.

Det hele startet med en småflekket rødhai satsing på hjemmebane, rett ved vår faste kikkmeiteplass. Jeg var såpass smart og slo to fluer i en smekk med en stang ute etter småflekka, mens jeg gikk rundt i vika etter nye arter. Jeg ser både en fin 5TTB, kystringbuk og panserulke, men alle tre unngikk meg. Turen var en stor nedtur, men så reddet en liten krabat turen. Og da er det faktisk et pattedyr det er snakk om. Jeg går rundt fortvilet, og plutselig hører jeg pusting. Jeg ser opp og spotter et hode. En sel! Den snur seg mot meg, og dykker. To sekunder senere er den rett ved meg og jeg er i fullstendig sjokk. Den ser nysgjerrig på meg, før den drar og svømmer/leker i vika. Jeg måper fortsatt, og tenker på kamera. Men neida, mobilen og GoPro-en lå trygt hjemme, mens pappa satt med kameraet ute på et nes. - Nyt øyeblikket, sier jeg til meg selv, før jeg ser krusninger komme mot meg. Den snur seg og «undersøker» meg. Jeg kan nærmest ta på den. Så ser den vinduet, og stikker nesen opp i plexiglasset før den forsvinner. På det nærmeste var den fattige 20cm fra meg. Garantert den råeste naturopplevelsen jeg noen gang har hatt! Nærkontakt med en ung steinkobbe under vading er vel ikke akkurat vanlig..?

Nok om selen, den turen lærte meg mye. Vinteren kan by på spennende ting på grunna. Jeg går for full satsing etter kystringbuk og panserulke. Ikke mange dager etter gikk turen til samme plass, men med samme resultat. Jeg gikk rundt med både #32 og #16 krok, som var tiltenkt ringbuk og panserulke. Det var vanvittige mengder av ringbuk, men alle var fryktelig redde. Jeg fikk en til å ta på #32 krok, men tilslaget satt ikke. Det ble lagt en ny plan på ringbuk marerittet mitt. Neste kveld tok jeg turen igjen, og da med lys med lav lysstyrke og bare #16 krok. Jeg ser veldig få ringbuk denne kvelden, men spotter tilslutt en som sitter perfekt på et tangblad. Jeg plasserer rekebiten forsiktig mot den, og plutselig var den borte. Tilslaget sitter, og med ren refleks tar jeg den opp i vinduet. Et jubelbrøl kom automatisk. Digg!

post-30644-0-92855200-1458318187.jpg

Kystringbuk på 3,7g. Den satt langt inne. #88!

Jeg hadde fortsatt et uløst prosjekt, nemlig panserulke. De har vist seg, men jeg gjorde en kraftig feil, og gikk med altfor sterk lys. Men nå visste jeg hva som måtte til. Lav lysstyrke + børstemark. Jeg gikk nok en gang for Dyrnes. Første fisken jeg spotter er nok en gang en ringbuk, men nå ville jeg bare gå etter panserulke og lot den henge på sitt elskede tangblad. Litt senere ser jeg en svær ulke. Jeg skrur ned lysstyrken og fester på en Gulp børstemark. Den nøler ikke, og glefser den i seg. Tilslaget sitter, og jeg lander den i vinduet. Deretter jubler jeg febrilsk. Dvergulke! En gigantisk dvergulke, dobbelt så stor som persen min. En ganske stor, og hyggelig overraskelse.

post-30644-0-01875000-1458318213_thumb.j

Specimen dverg på 118g. Kan vel neppe bli kalt dverg med den størrelsen.

Panserulkene hadde bare vist seg en eneste gang, men jeg holdt hodet høyt og hadde panzer som motivasjon gjennom iskalde netter. Søskenbarnet mitt, Hans, hadde kommet på besøk, og ville gjerne bli med på den iskalde moroa. Dyrnes var lokasjonen. Jeg finner kjapt en ringbuk som Hans får lett som bare det. Koden er knekt. Vi ser egentlig ikke mer enn ringbuk, men helt til slutt ser jeg en mørk skikkelse. Jeg ser den lange halen, før øynene følger halen til hodet. «HUH», kom det ut av meg. - TA AV LYSET, var det neste som ble sagt. Jeg tar på lav lysstyrke, finner frem #16 krok og tar på rester av børstemark og Gulp. Deretter senker jeg ned agnet mot den usedvanlige kule fisken. «HUH! DEN ER INTERESSERT!», sier jeg mens jeg febrilsk holder stanga, og merker at det kommer masse bølger rundt meg. Ehm, ja, jeg var fryktelig skjelven. Denne har jeg ønsket meg i så lang tid. Er vel også naturlig at man blir litt spent og nervøs når man fisker på en ny art. Ingen? Neivel.. Men uansett panserulka går først for svivelen, deretter ser den agnet. Agnet mitt forsvinner, men jeg holder roen. Ikke lenge, men i hvertfall lenge nok. For panserulka kommer mot overflaten, flyr i lufta og lander i vinduet. Et forferdelig skrik følgte etter, og jeg er i gledesrus. ENDELIG!

post-30644-0-80913200-1458318238_thumb.j

Panserulke på 9,4g ble #89. Garantert en av de kuleste artene i norske farvann!

Da var det endelig over, men det finnes enda flere spennende kikkmeiteplasser i mitt nærområdet, som var nokså uprøvd på denne tiden av året. Jeg startet med en plass på Auglend, en velkjent plass for alle på FS. I hvertfall nesten. Her har det blitt tatt mye nålefisker, noe som var litt av planen min. Jeg starter å se litt etter kutlinger, siden jeg mangler den forbaskede leirkutlingen. Plutselig ser jeg en stor tangstikling, som tar med en gang. Den ble veid til småpene 13,31g. I tillegg fikk jeg en til på 9,35. Kan ikke klage med et slik resultat i starten av mars.

post-30644-0-90493300-1458318257_thumb.j

Fin tangstikling, selv om den er et stykke unna persen.

Nok en ny plass skulle bli testet om vinteren. Her har jeg tidligere fått fin skrubbe, så naturligvis målet denne kvelden. Men etter bare noen minutter etter vading spotter jeg en tangbrosme. Jeg tar av den sterke lykta, og erstatter den med en med lav lysstyrke. Deretter plasserer jeg agnet ved munnen, og tar av lyset. Så var det bare å vente i mørket. Etter en liten stund sjekker jeg tangbrosmen, og ser den med agnet i munnen. Jeg tar tilslaget, og en fin femtrådet tangbrosme lander i vinduet. Min andre tangbrosme noen gang, dessverre var det ingen ny art.

post-30644-0-32076400-1458318273_thumb.j

Femtrådet tangbrosme på 58.51g. Knuste min tidligere pers med over 50g..

Kikkmeite denne vinteren var en stor suksess. Nå venter jeg bare på varmere temperatur, og store tunger, slettvar og kantnåler. Det blir i hvertfall mye kikkmeite i sommerhalvåret, men vil fangstene leve opp til forventningene? Det vil tiden vise..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin rapport! Kjekt å snakke med dere igjen etter lenge, skal prøve din kode etter kystringbuk snart :-)

Fekk du rognkjekksen på land? ;-)

Takk skal du ha! Ringbuken får du nok :) Rognkjeksen kom på land, og ble ny pers med sine 1062 gram. Trodde du sa den var liten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.