Gå til innhold
Fiskersiden

Nytt lakevann


knutis
 Share

Recommended Posts

I ett av vanna vi i Hurdal JFF forvalter har det versert rykter om at det finnes lake. I dag traff jeg noen fiskere som faktisk hadde fått lake der, så ryktet er dermed bekreftet. Men vi skulle gjerne visst mer om laken der. Er der stor bestand? Er de store? Den jeg fikk høre om skal visstnok ha vært på rundt 3 kilo.

Vannet det er snakk om, egentlig er det to som henger sammen, er Vålsjøen/Tisjøen på åsen mellom Hurdal og Minnesund. Om noen vil utforske litt og sende rapport hadde det vært svært interessant. Vålsjøen er preget av en del myr og torvøyer og er stort sett relativt grunn. Tisjøen er en flere km lang og ganske dyp klarvannsjø. Andre fiskearter er abbor, mort, gjedde. Rykter om krøkle. Populært gjeddevann med vanlig str 1-3kg og det slenger virkelig grov abbor der.

Kloss inntil veien og fortsatt god is.

Endret av knutis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne kanskje kjørt prøvefiske?

Litt jobb, men er ikke fryktelig vanskelig å sette garn under isen - hvis det var rogn i fisken de tok?

Eller brukt store krepse/krabbe/hummer-ruser? Etter en lang runde i høst med garn for et prosjekt konkluderte vi med at dèt nok heller var tingen å satse på for oss. Fant noen på ebay som er oktagonale og litt over en kvadratmeter stor. Kosta vel noen hundrelapper per stykk. Med tanke på at laken er så glad i lyd og lukt så tenker jeg at det er kanskje den beste måten å fange noen på og sånn sett få med seg diverse størrelser (Men skulle det være slik at de store spiser de små så sliter man jo litt....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...
Den ‎25‎.‎03‎.‎2016 at 14.31, knutis skrev:

I ett av vanna vi i Hurdal JFF forvalter har det versert rykter om at det finnes lake. I dag traff jeg noen fiskere som faktisk hadde fått lake der, så ryktet er dermed bekreftet. Men vi skulle gjerne visst mer om laken der. Er der stor bestand? Er de store? Den jeg fikk høre om skal visstnok ha vært på rundt 3 kilo.

Vannet det er snakk om, egentlig er det to som henger sammen, er Vålsjøen/Tisjøen på åsen mellom Hurdal og Minnesund. Om noen vil utforske litt og sende rapport hadde det vært svært interessant. Vålsjøen er preget av en del myr og torvøyer og er stort sett relativt grunn. Tisjøen er en flere km lang og ganske dyp klarvannsjø. Andre fiskearter er abbor, mort, gjedde. Rykter om krøkle. Populært gjeddevann med vanlig str 1-3kg og det slenger virkelig grov abbor der.

Kloss inntil veien og fortsatt god is.

Hoi.

Fått forsket noe videre på bestanden eller testet selv?

Prøvde selv i noen timer i fjor uten tegn til liv, men hadde kun en stang ute, å der var det ganske dypt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.