Gå til innhold
Fiskersiden

Hyttetur og småkveit og det er fordi…


Ølgylt
 Share

Recommended Posts



post-147-0-70905500-1460628577_thumb.jpg

En gang på åttitallet eksisterte det et band med det velklingende navnet «Gyrodactylus».
Bandet var ikke kjent for sine musikalske ferdigheter, selv om riffene var fengende nok, og heller ikke for sine opptredener, for de var det få av, men for sine dype, samfunnsanalytiske tekster. Og i denne sammenheng passer det å starte med et utsnitt fra en av klassikerene.
Alle vet at Jeppe drikker
Men bare vi vet hvorfor
Det er fordi

Og for å få vite fordi, må du scrolle ned til bunnen av rapporten, eller så kan du kaste bort god kaffetid på å lese usammenhengende rør om, ja nettopp, usammenhengende rør.

Som noen har fått med seg, har det hendt at jeg har fisket på høvelig ordentlig vis. Med forarbeid, og riktige tackler og agn, og tidspunkt, og resultater. Men det har også hendt at jeg har brukt fiskestanga som unnskyldning for å få sitte litt i fred med noe godt i koppen og sjølyd i ørene innimellom deathmetallen. Og resultatet av dette heller mer i retning av utidige småskader på utstyr og fisker.

Skjebnen ville det slik at jeg plutselig hadde en kollega med veldig lik innstilling til begge turalternativene, og det er nok ikke fritt for at en del havmus og langer og slikt har ristet på hodet over oss (og dermed ristet løs kroken), mens vi satt behagelig i ly av strandteltet og diskuterte så mangt under innflytelse av meningsforsterkende midler. (Det var vel en fin eufemisme for å bælme øl vel).

Men litt har kommet opp gjennom vinteren:



post-147-0-10717700-1460627707_thumb.jpg
post-147-0-90336100-1460627788_thumb.jpgpost-147-0-70365400-1460627802_thumb.jpg

Men så var tiden kommet for en skikkelig hyttetur.
Planer ble lagt og remedier ble anskaffet og action!

post-147-0-40484700-1460627846_thumb.jpg


Her står jeg og hytter.
Og det er fordi


Og etter diverse slike turer var det på tide med å ta seg litt sammen, og faktisk få den jævla fisken opp. Vi satte peiling på ormhilleren, bestilte privatsjåfør, knytet tackler og leste tidspunkt.

Klokken 0700 lørdags morgen skulle det etter alle solemerker være biteklar småkveit utenfor svaberget, så da gjenstod bare problematikken med å befinne seg der. Privatsjåføren nektet plent (forståelig nok) å kjøre så tidlig, og busser går det ikke, så da måtte vi belage oss på utkjøring fredags kveld og vente.

Mens man sitter på et svaberg i mørket og venter finnes det jo et par ting man kan gjøre for å få tiden til å gå. Man kan for eksempel diskutere Rupert Sheldrakes bok : The Ten Dogmas Of Modern Science , som jo er vel verd både lesing og diskusjon, eller man kan strikke ullsokker som er store nok til å gå uttapå vinterskoene som et miljøvennlig alternativ til ispigger.

Men selv gitt disse alternativene valgte vi heller default. Agn i sjøen og boks i hånda.
Det tok ikke lange tiden før første fisk var på land:

post-147-0-71283200-1460628755_thumb.jpg


Ikke stor eller fin, ikke targetspecies, ikke matfisk, men fisk nok.

Natten var mørk, (som jo er ett av kjernekriteriene til natten), litt kald, som er vanlig, og lang, som som oftest er en fordel, men i dette tilfellet kunne den godt vært litt kortere. Litt fisk kom opp, men ikke akkurat noe å skrive et brev og sende det til månen for.


Kanskje bortsett fra denne kiloshvittingen


post-147-0-60394100-1460708255_thumb.jpg

Jeg tok meg en lur utpå førlysningen. Og våknet av den utrolig trivelige lyden av litt vind som blafrer i teltduken, akkompagnert av bølger som kjærtegnet svaberget på usømmeligste vis.
Og i motsetning til forrige gang jeg tok meg en lur der, hadde jeg ikke sovet forbi hele actionperioden.

Det var tid til å tenne bål, sette på nye agn, og rigge meg godt til i teltet:

post-147-0-40800000-1460628850_thumb.jpg

Klokka 0645 skiftet jeg til ferskt og riktig tilklippet agn, og plasserte det akkurat der det skulle være. Og ble belønnet av et utras få minutter etterpå.

Fisken var ikke stor, men det var hissig, og det luktet riktig art lang vei, og jadda :

post-147-0-00596200-1460629024_thumb.jpg

Fornøyd med at alt (unntatt størrelsen på kveita) stemte, kunne jeg ta meg en god kopp kaffe mens fiskekompis plasserte agnet sitt på samme sted.

Det hjalp ikke han noe. Selvom tackelet hans var temmelig identisk med mitt, ville ikke småkveiten ha.


Så dukket det plutselig opp en fyr, som ikke hilste på oss eller noe slikt, men gikk innimellom stengene og målte hvor snørene gikk. Og tilslutt var han visst fornøyd, og begynte å rigge seg til midt oppi utstyret vårt. Jeg prøvde først med litt hyggelig måte å fortelle han at det ikke var greit å gjøre slikt, noe han ikke helt så ut til å skjønne, og med eskalerende grad av forsvinnende høflighet fulgte et kvarter før det endelig nådde inn til han. Den siste formuleringen som endelig funket kan forkortes FOA.

Denne gangen var det vi som stod for hoderistingen, og siden vi ikke hade kroker i leppa, medførte det ikke agnskift.

Fyren gikk vekk derfra, selvom han faktisk hadde flere hundre meter å fiske på. Kan han ha lest seg opp på hvor den beste plassen er tro?

Vel, vi fisket videre og like etterpå fikk jeg denne:

post-147-0-16162100-1460630162_thumb.jpg

Og da var jeg egentlig fornøyd. Privatsjåføren skulle dukke opp relativt tidlig, så jeg begynte å pakke sammen, drikke opp resten av ildvannet, og gjøre noen forsøk med usaklig stort agn.

Sjåføren kom og vi gikk:

post-147-0-31679700-1460630283_thumb.jpg

Og neste fredag var det påan igjen med stuptrøtte tullinger som nesten ikke får fisk.

Og neida, jeg har ikke glemt Gyrodactylus. Dette er fordi....

Alle vet at Jeppe drikker
Men bare vi vet hvorfor
Det er fordi

Livet er no dritt
Livet er no dritt
Livet er no dritt




Endret av Ølgylt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

he he, veldig bra rapport som vanlig, Ølgylt! :rock::D

kveite er kveite - selv om det bare er noen små nattbord du viser opp her..

"meningsforsterkende midler" synes jeg var et godt begrep. Jeg tar meg friheten å adoptere det.

synes det er spennende med filosofiske bøker, og Rupert Sheldrake har jo noen interessante poenger. Men jeg synes han også roter seg utpå viddene ganske ofte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.