Gå til innhold
Fiskersiden

Tur til Saltstraumen 2016


emitop
 Share

Recommended Posts

Hei!

Da var tur til Saltstraumen sikret. Riktig nok bærer det ikke oppover før i juli, men kjenner allerede nå at det klør i fingrene etter å komme i gang...

Denne turen skal planleges nøye, ettersom jeg prøver å lære alt jeg kan om fiske, og spesielt havfiske. Har søkt opp mange tråder og innlegg som omhandler Saltstraumen på forumet her, og lest det jeg kan, er mange gode tips og hente frem bare ved det.

Det hadde vært utrolig moro å få breiflabb på kroken, dette er noe jeg har hatt lyst til å fiske i mange år. Så til de av dere som har litt erfaring med Saltstraumen og områdene rundt, hvordan er muligheten for å fange denne arten her? Ser på kartet at det blir veldig dypt innover i Skjerstadfjorden, hvordan påvirker det fiske etter denne arten? Ser for meg at det i tilfelle på dette dypet vil bli mye bifangst med brosme og lange.. Fine fisker det også, men brosme er ikke alltid like spennende som breiflabb.. ;)

Hvordan går man frem for å fiske breiflabb? Må man ha flaks å senke pilken ned i umiddelbar nærhet til der fisken oppholder seg? Eller kan man eventuelt fiske den med agn muligens? Litt usikker på akkurat dette..

Med tanke på dette dypet, hvordan er det med uer i dette området?

Ser at det er mange som får ørret i fjorden der, så det blir også spennende!

Ellers er det vel mye sei og litt torsk i strømmen i nærhet av brua ettersom jeg har fått med meg?

Er man heldig så kanskje det går å få noen sei med størrelse også.

Prøver å lære så mye jeg kan om fiske, utstyr, teknikker og alt som hører med. Leser rundt på forum blant annet for å få med meg så mye jeg kan. Så er det noen som har tips og triks som er verdt å nevne er jeg takknemlig for det!

Er lenge til turen oppover ennå ja, men klarer så vidt å vente.. hehe, blir forhåpentligvis litt mer action enn fisket i Oslofjorden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du får en breiflabb på kroken i saltstraumen så må du kjøpe lotto den dagen for da vinner du garantert hovedpremien. :thumbsup:

Ellers så kan du få det meste av det du nevner med litt innsats, selv om Langene er små og langt i mellom. De fleste som kommer til Salstraumen er der for å fiske Kveite,Torsk,Sei og Steinbit og det er også disse artene som dominerer i fjorden. Skal du fiske fra båt har du også tilgang til fine områder for Rødspette og Sandflyndre fiske.

Sjøørret får du lenger inn i fjorden fra land eller dorging med båt.

Uer er det i området men da må du sørge for å ha tunge pilker med deg så du kommer ned til dem. Husk selv om det er rolig på overflata kan det være kraftig strøm lenger ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du får en breiflabb på kroken i saltstraumen så må du kjøpe lotto den dagen for da vinner du garantert hovedpremien. :thumbsup:

Ellers så kan du få det meste av det du nevner med litt innsats, selv om Langene er små og langt i mellom. De fleste som kommer til Salstraumen er der for å fiske Kveite,Torsk,Sei og Steinbit og det er også disse artene som dominerer i fjorden. Skal du fiske fra båt har du også tilgang til fine områder for Rødspette og Sandflyndre fiske.

Sjøørret får du lenger inn i fjorden fra land eller dorging med båt.

Uer er det i området men da må du sørge for å ha tunge pilker med deg så du kommer ned til dem. Husk selv om det er rolig på overflata kan det være kraftig strøm lenger ned.

Er det bare agn som gjelder når det kommer til steinbit? Hvordan agn bør man i tilfelle bruke? Går det godt med en fersk bit av sei f.eks?

Hvor langt ned bør man gå for å "finne" brukbar uer? 250m +? Ja, jeg har tilgang på båt der oppe.

Ikke skru forventningene for høyt. Se Saltstraumen minutt for minutt når den kommer på NRK og skitt fiske..

Friluftsfjorden!

Forventninger det har jeg, håper og tror dette byr på litt mer action enn Oslofjorden gjør til vanlig.

Men ettersom jeg har lest så har Saltstraumen med årene blitt en litt utvannet fiskeplass i forhold til hvordan det var. Men det gjelder jo flere andre områder og steder i Norge også da.

Endret av emitop
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisk får du garantert men det har dessverre blitt dårligere med årene. Selv har jeg vært med på topp fiske for 50 år siden til det å møte to dansker som etter tre timers fiske ikke hadde fått seien de var garantert å få. Jeg har ikke fiska der på tre år og da fra land med helt ok resultat og sammenlignet med Oslofjorden blir det bonanza. Vet ikke om makrellen også har invadert Saltstraumen, men de er uansett større og sterkere i Nord. Saltstraumen er ikke bare hovedløpet så prøv områdene rundt. Mye spennende.

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare putt sei eller torsk på trebelkroken på pilken så kan du få steinbit. Har du sufix så kan du lage agnposer med blåskjell og annet snadder.

Ellers så varierer fisket mye igjennom hele året men av erfaring så er høsten den beste tiden for stor sei i selve strømmen. Sommerstid finner du den som regel lenger inn i fjorden i områdene det dorges etter sjøørret.

Uer finner du fra 120 meter men du må sikkert lete litt eller hør med folka på fiskecampen.

Er du uerfaren i Saltstraumen så vær forsiktig på inngående strøm for strømkjelene er ikke til å spøke med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips og info!

Ser frem til turen.

Skal tilbringe en uke på Saltstraumen brygge, så håper på litt action, fint vær og lite vind den uka... hehe, her krysser vi fingrene for at alt skal klaffe på en gang :thumbsup:

Forresten! Er det noen som vet om det er noen i området eller innover mot Bodø som arrangerer havfisketurer?

Endret av emitop
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Ble det fisk på dere? Kunne vært greit med en rapport selv om det ikke ble som man forventet, eller rett og slett nesten bomtur. For ca 10 år siden hadde jeg en artig dag (2.desember) med fluestanga i straumen ved Tuv. Største 5 kg. Møtte en lokal yrkesfisker som da fiska krabbe og han slo fast at det ikke var fisk igjen. Fikk noen krabber så det ble krabbe og fersk sei på oss. Føler at jeg blir sulten. 

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Ble kun småsei og småtorsk i Saltstraumen for min del. Var der 2 korte turer.

Min hotspot ute ved sandhornøya som leverte mine 4 første kveiter i mai var noe dårligere nå, i tillegg til at døgnet er litt for kort. Mørketid osv. Men 2 flate ble det denne gangen med soleklar pers. Sist var det ålreit med passe stor sei, men nå var det kun micro sei som beit.

Har ikke tilgang på båt annet enn ei lita alu jolle, så fisket foregår fra land.

 

Pers på kveite fra i mai ble på 7.4kg.

Den minste jeg fikk nå var på snaue 2kg å fikk svømme videre, mens den største dro vekta til 23.8kg ! 

 

14601050_10157872078145495_806559698361166259_n.jpg

14856181_10157711966490074_875774775914103857_o.jpg

 

Legger ved et bilde fra sandhornet i tillegg. Siden fruen var med måtte man ta en liten topptur mellom kastinga.

Endret av Zeratul84
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.