Gå til innhold
Fiskersiden

Finnes det gode ekkolodd til under 2000?


fredsjo
 Share

Recommended Posts

25-50 m avhengig av vannets renhet fra alger, termokliner plankton turbulens halokliner........ og ikke minst beitesfisk og maneter

Man får som oftest det man betarer for............. dessverre.

Bare en OK svinger for 50 + 200 kHz med temp og fart koster kr 15-1600:-, uten fart sikkert runt kr 1100:-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såpass dårlig ja... Fart er ingen must. Men da er det kanskje like greit å droppe det inntil videre og heller spare litt til...


Så dette er ikke all verdens til svinger?

http://www.hocom.no/no/maritim-elektronikk/ekkolodd-og-svingere/svingere-og-givere/garmin/hybrid,-ekkodownsidevue-vanlig-og-chirp-svingere/garmin-gt20-tm-hekksvinger-vanlig-ekkodownvue,-4-pinns.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du se fisk på 150 meter må du legge til en null på budsjettet ditt. Bunnen ser du selv med enklere løsninger.

Nei, GT20 er ikke en bra giver men det gjenspeiler seg i prislappen. Garmin Striker er heller ikke kompatibel med de bedre giverne til Garmin eller Airmar. Derfor pekte jeg i retning Eliten, hvor du senere kan oppgradere ekkoloddgiveren. I mine øyne er en Elite med HST-DFSBL noe av de bedre du får for minst mulig penger. Du ser ikke enkeltfisk på 150 meter, men ned til 70-80. Bunnlinjen ser du ned til 300+ avhengig av vannkvaliteten.

Ellers gjelder det å lære seg å bruke zoomfunksjonen på ekkoloddet (eller manuelt sette dybdevisningen), når du skal presse 150 meter vann inn på noen centimeter med skjerm må du zoome endel for å se noe som helst.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle i denne prisklasen har en brakett du monterer i båten, og så tar du av selve skjermen ja. Rage her på forumet er forresten i en eller annen fjord vestover nå, og har lånt min Elite med den billige giveren. (83/200/455/800-HDI) Fikk akkurat melding fra han at den holder bunnlinjen ned til 330 meter som er det dypeste de har fisket til nå. Fisk vil du ikke se på de dypene dog. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med Garmins enklere ekkolodd er at de er nettopp det. De bruker en annen teknikk i de dyrere modellene. Hook har strengt tatt samme teknikken i ekkoloddet som på de dyrere modellene fra et par år tilbake, noe som også gjør at man på sikt kan kjøpe en bedre giver. Strekker du budsjettet litt til givere som HST-DFSBL eller 50/200/455/800-HDI eller Airmar P66 så er du ca en tusenlapp opp, men du kan strengt tatt dra den helt ut med en Airmar TM260 hvis du virkelig vil se budsjettet sprekke. :)

Lengre opp i modell-hierarkiet får også Striker mulighet til å bruke Garmins bedre givere, jeg mener Striker 7 kan bruke GT51 men da har vi gått på en smell både på ekkolodd og giver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner skjønner. :) Hører på deg! Har lest en del på Team Colibri, og det har gitt meg mye.

Da satser jeg på å begynne med en slik Hook 4x og bygge ut med bedre svinger etterhvert.

Men ser de har en pakke her:

http://hocom.no/no/maritim-elektronikk/ekkolodd-og-svingere/ekkolodd/lowrance/lowrance-hook-4x-chirp,-4,3-skjerm,-m83200455800-hekksvinger.aspx

Hvor det følger med m/83/200/455/800 kontra bare 83/200 for bare noen hundrelapper ekstra. Må innrømme jeg ikke vet hva disse tallene egentlig betyr! Hva gjør disse ekstra 455/800?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

455/800 er det elementet i ekkoloddgiveren som gir DownScan. Selv om ekkoloddet i Hook er kompatibelt med DownScan, må også ekkoloddgiveren ha elementer for det for at du skal kunne bruke funksjonen.

For dypt vann er DownScan ikke noe å tenke på. På litt grunnere vann gjør det at du ser bunnstruktur godt, det kan være kjekt hvis du feks skal sette teiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo. :)

Jeg har en forgjenger til denne (Elite 4 HDI) selv, og med mine øyne er denne skjermen for liten for splittscreen. Men det tar bare to tastetrykk å skifte bilde, og kartplotter kan være kjekt å ha. Dog får du en kostnad til dersom du skal utnytte plotterdelen fult ut, nemlig et kart.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.