Gå til innhold
Fiskersiden

Fluefiske Trondheim og omegn


hårrånj
 Share

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

Hei!

 

Som nybegynner vil jeg anbefale å besøke flere vann i bymarka, nå i tiden fremover er det lett å få fisk på flue, selv for oss som er ferske.

 

Jeg fisker kun tørt, og har tatt mye "grei" ørret på maur og myggimitasjoner (nå i mai), samt rakkelhanen og streaking caddis. Klinkhammer er også en flue jeg har fått fisk i marka på. Bruk små størrelser 14-16 og finn deg en fin plass å kaste!

 

-Kobberdammen har flere fine plasser å stå med fluestang, anbefale å dra dit sent på kvelden, da klekker ofte mygg og vannet er ikke overbefolket med slukfiskere

 

-baklidammen mye fin ørret her, må lete litt for å finne plass til å stå med fluestanga

 

-nydammen en perle for en nybegynner på fluefiske, vadere kan være en fordel men ikke nødvendig. 

 

Ellers er det en haug med vann i hølonda/melhus/skaun området som alle er fine til fluefiske nå i mai.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke våtfluer anbefales i marka på denne tiden da? Og litt høyere opp på fjellet?

Et par fluer jeg ofte har hell med når jeg fisker vått etter ørret i skog og fjell, er heckam peckam green og black zulu! De er alltid med meg på tur og blir som oftest alltid benyttet :) Nå er ikke jeg den mest erfarne, men vil anbefale de hvis du ikke har prøvd de. Olsen skal også være ei bra flue :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har du noen hareørenymfer, et par pheasant tail og noen black gnat tørrfluer i str 12-14 så er du godt rustet. Husk spray til tørrfluene.

Som nybegynner så er det lurt å holde seg til noen få mønstre, og disse dekker det meste av fiskeforhold i trøndelag.

Og noen tips til fiskevann. Lundeelva, en liten elv som renner fra samsjøen og håen oppe ved lundamo kan gi ganske bra med småørret i den øvre delen fra demningen i håen og nedover et stykke.

men som et alt til marka rundt trondheim så kan en dagstur til fosenhalvøya være lurt. Der er det et mylder av vann, med fisk i de fleste.

Jeg fiska mye i mostadmarka da jeg bodde i trondheim, men der har gjedda spredd seg til de fleste vanna.

 

Hvis fosen er av interesse, gi meg et hint, så kan du få noen tips der også

Endret av cannonbang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 20.5.2016 at 11:04 AM, jonnings said:

Hei!

 

Som nybegynner vil jeg anbefale å besøke flere vann i bymarka, nå i tiden fremover er det lett å få fisk på flue, selv for oss som er ferske.

 

Jeg fisker kun tørt, og har tatt mye "grei" ørret på maur og myggimitasjoner (nå i mai), samt rakkelhanen og streaking caddis. Klinkhammer er også en flue jeg har fått fisk i marka på. Bruk små størrelser 14-16 og finn deg en fin plass å kaste!

 

-Kobberdammen har flere fine plasser å stå med fluestang, anbefale å dra dit sent på kvelden, da klekker ofte mygg og vannet er ikke overbefolket med slukfiskere

 

-baklidammen mye fin ørret her, må lete litt for å finne plass til å stå med fluestanga

 

-nydammen en perle for en nybegynner på fluefiske, vadere kan være en fordel men ikke nødvendig. 

 

Ellers er det en haug med vann i hølonda/melhus/skaun området som alle er fine til fluefiske nå i mai.

 

Lykke til!

Hvilken av dammene i Bymarka vil du si det er størst sjanse for å få litt størrelse? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 2 months later...
  • 7 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.