Gå til innhold
Fiskersiden

Første surfstang


David Andersen
 Share

Recommended Posts

Hei.

Jeg har bestemt meg for å utvide beholdningen av fiskestenger med en surfstang, nærmere bestemt en DAM Backbone surf 4,2m med DAM Quick SLS 570 FS snelle.

I denne anledning beveger jeg meg inn på et litt ukjent område. Jeg er ikke helt fersk innen kystmeite, men langt fra erfaren. Frem til nå har jeg fisket med en Shimano Forcemaster 20-50g med en 2500 snelle samt en 3,5m teleskopstang med kastevekt opp til 80g. Tackelet jeg har brukt er av det enkleste bestående av søkke på 50g eller 70g en T-svivel og 3/0 cirkelkrok. Det har blitt mye Hågjel, Knurr og flyndre (ikke artsbestemt dem) samt en og annet ymse. Problemet har ikke vært å få fisk men agnet har blitt for lite så de større fiskene rekker ikke å komme til før det er borte (tror jeg).

Nå har jeg også funnet en ny plass hvor det vil være en stor fordel å komme så langt ut som mulig, mot kanten der fjorden stuper ned mot 300m. Jeg regner med at problemet jeg har nå med at agnet tvinner seg opp i hovedlina blir større når kastelengden øker. Så jeg lurer på hva er et godt atckel oppsett for tyngre kystmeite?

Jeg har prøvd å lese på tackel guiden, men nesten alle bilder er borte fra den tråden.

Tanken min var også å støpe gripper søkker siden jeg har god tilgang på skrapbly. Vil da 170g være passende på den stanga?

Jeg har lest litt om impackt shield, og lurer på hvordan det vil fungere med relativt store agn?

Ellers håper jeg noen kan dele litt erfaringer rundt tyngre kystmeite.

Hilsen David

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En pulley eller paternoster er jo en grei plass å begynne.

Jeg lager mine paternostere på denne måten:

Svivel i toppen - kirurgknute - Perle (Som ikke glir over knuten) - Svivel - Perle - Kirurgknute - Loddklips.

Ut fra svivelen på takkelstammen knyter du en krokfortom og krok tilpasset det du skal fiske etter. Svivelen kan også byttes ut med en snapsvivel av god kvalitet, eller en rig-clip av noe slag så du kan skifte fortommen.

post-27340-0-81360100-1462828460_thumb.j

Endret av PeterSL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til lange kast med stort agn vil jeg anbefale en pulley pennel. Det er en pulley rig med to kroker som holder stort agn helt utmerket.

Har aldri stolt på impact shield men bruker gripesøkker av typen breakaway. De løser seg ut hver gang. Disse er relativt billige i innkjøp men jeg regner med at man finner støpeformer.

impact%20new%20group-500x500.jpg

Når du begynner å leke med søkker på 150 gram pluss så må du være nøye på svivlene du bruker. Standard svivler blir slitt av etter få kast.

Endret av BAN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for svar.

Lurer litt på pulley rig/tackel, vill ikke agnet bli liggende helt inntil hovedlina når den er strammet opp?

Jeg finner desverre ikke noen former for den typen med utløser så det spørs om jeg kanskje går for bait-clips eller impacktsheeld.

Hva er prisen på de søkkene som er avbildet da?

Hvor store kroker bør jeg gå for? Kommer sikkert til å agne med hel små sild/makrell, blir sikkert alt for stort med 16/0 som jeg bruker på havfisket..?

Jeg har hatt litt problemer med knyting av kraftig mono, sena sliter i knyten. Har aldri problemer med det på 0,6 sene men fikk det nå med 1,0. Dette var når jeg skulle knyte kroker til havfisket, men kommer trolig til å bruke samme sena til sjokk fortom. Hvilken knyte bør jeg bruke mot svivelen?

Multi mot mono har jeg nettop funnet ut at det er FG knot som er tingen. Så den enden er i boks :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann. på pulley kan du godt bruke en kort glidebom (type owner 6.5cm eller Søvik 10cm): Bare styr unna de plastikk dritsakene. Ellers bør det ikke være for mye tvinn ute å gå.
BAN har en fin blog med mye god tackle oppskrift. Vi følger mye de samme prinsippene. Når det gjelder søkker, så bør du se på salarsport.no og baardsen.no.

Krokstørrelsen (og dermed agn størrelsen) kommer ann på hva du vil ha. Men 1/0 -5/0 så kommer du langt. Personlig bruker jeg mest 1/0, 3/0 og 5/0. J krok eller sirkel. alt etter som. Jeg bruker også tackle systemet som BAN bruker, der jeg kan bytte krokfortom enkelt uten å må bytte hele oppsettet.


Men å gå fra en 11' 20-50g slukstang til 14' 100-250g surf stang er et digert hopp. Du vil nok merke at det er meget vanskeligere å kaste med så lang stang OG med slike vekter. Så ikke forvent 150 meteres kast den første kvelden :)

Men 16/0 til havfiske? håper dette er hodedsaklig til storkveitefiske. ikke mye annet som biter på så store agn/kroker :)

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker tretørns uni til å knyte tykk mono. Det holder rimelig godt og er lett å knyte. En knute som blir sær og klumpete vil ofte være dårlig og må knytes på nytt.

Jeg bruker som regel kroker fra størrelse 2 og opp til 2/0. Kun til målrettet kveitefiske at jeg går opp til 5/0 sirkel. På større agn bruker jeg en pennel rig med to 2/0 j krok. Da får du en krok i hver ende av agnet og dermed større sjans for kroking.

På et standard pulley oppsett så er krokfortomen ca 80 cm som vil si at agnet ligger på bunnen i nærheten av hovedlinen. Skal du ha agnet unna så rigger du pulleyriggen opp ned eller som up and over. Da får du agnet liggende fritt vekk fra hovedlinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med digg stang og snelle. Har akkurat fått meg det samme utstyret, og kjenner det har potensiale til å bli en kastemaskin av rang, når jeg bare får vent meg til den.

Når du skal ha ut store agn MÅ du tenke aerodynamikk. Hjelper ingenting med perfekte kast hvis fysikken bremser alt 30-40 meter ute.

Store agn lukter mye i vannet, så du trenger svært lite bling.

Når det er sagt, trenger du ikke store agn for å få store fisk. Det du trenger er å legge agnet riktig. Og du har utstyr til å lese bunnen temmelig nøyaktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Alt for lange dager på jobben de siste dagene har gjort at jeg ikke hat hatt tid til å svare.

Ser at dere presiserer at jeg må ha gode svivler. Sølvkroken extreme er det å regne som gode svivler?

Jeg liker de veldig godt men er det bedre/ mer egnet svivler å finne?

Hvor får jeg kjøpt IMPACKT SHEELD eller andre baitclip i norge? Finner dem på ebay men det tar jo evigheter før det kommer til tider..

Men 16/0 til havfiske? håper dette er hodedsaklig til storkveitefiske. ikke mye annet som biter på så store agn/kroker :)

Du blir forundret over hvor små fisker jeg har tatt på de krokene når jeg bare har brukt filet som agn! Min erfaring er at en liten hågjel tar den lett og blir kroker perfekt. Har mange knurr på 4/0 cirkelkrok, flyndre som er på størrelse med tefat også.. Så min konklusjon er at det sjeldent er problem med en "stor" krok. Dåg bruker jeg nesten utelokkende cirkelkrok.

BAN har en fin blog med mye god tackle oppskrift. Vi følger mye de samme prinsippene.

Kanskje noen kan gi meg en link til den blogen.. leser normalt sett ikke bloger, men dette kvalifiserer for et unntak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er utrolig hvor små fisk man KAN få på store kroker. Men det er bare fåtallet man faktisk kroker. Jeg får ofte micro hvitting på 5/0 krok jeg og. Men for hver en jeg får så har 10 stk bare fått en del av agnet.

PS: Link til BAN's blogg finner du i signaturen hans :)

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker selvsagt messingsvivlene deres til lett fiske og extreme versjonen er førstevalget mitt til kveitefiske.

Lopez hadde også noen gode svivler som er veldig små og sterke. Vet ikke om han fortsatt pusher fiskegreier men verdt å sjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sølvkroken sine svivler er gode men dyre. Her finner du main line svivel og snood svivel. Bruker kun disse for tiden.

Takk for linken. Der var jo et godt utvalg av svivler og de hadde jo impacktsheeld også :)

En god svivel i enden av sjokkfortomen vil jeg påstå at er en god invistering. Vil tro at den kan få ganske mye juling når det kastes med 150g bly i enden.

Hvor godt fungerer rotten botten clipsa? Blyet mitt kommer ikke til å koste mange kronene når jeg har kjøpt meg form (siden jeg har tilgang på mangfoldige kg gratis). Så det er det andre på tacklet som blir dyrest. Blir trolig DENNE formen og en på 6oz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god svivel er i hovedsak for å unngå tvinn i snøret. Så det kan være egnet langs hovedstammen. Sånn rent kastemessig har jeg aldri opplevd at en svivel eller hempesvivel har røket.

Når det kommer til rottenbottom kan jeg ikke uttale meg. Det er som regel temmelig fine bunnforhold der jeg fisker med agn. Derfo har jeg satt opp det slik at krokfortom er de svakeste leddet. Akkurat for å ikke miste hele tacklet. Da er det bare å hekte på ny krokfortom etterpå og fortsette. Du kan også bruke slike svakledd å søkket om du er redd for at søkket skal kile seg i noe stein eller lignende.

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg fisker på plasser det er lett å sette fast så bruker jeg lead lift og pulley rig med kort fortom. Jeg har også krokfortomen som svakeste ledd og berger som regel rigstammen og blyet.

Hvis det er fisken som setter seg fast og ikke blyet så har jeg som oftest kroker som er tynne i godset og ikke er rustfri på slike plasser. Bruker mye sakuma som er sylskarpe men de varer ikke mange turene.

Endret av BAN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dropp E-bay når det kommer til sneller. kjøp noe i Norge som du kan få service på. se f.eks på Okuma Epix serien hos Skitt Fiske.40 størrelse bør gjøre jobben :)

BAN: Om fisken setter seg fast, så opplever jeg gang på gang at det gir avkastning å slakke opp på trykket. La snøre være stramt, men thats it. Da kommer den seg som regel løs. Ofte har den rett og slett kjørt seg under ei steinhylle eller lignende.

bruker du også slange over krokfortommen som ekstra beskyttelse mot fisketenner?

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Akkurat som jeg selv gjør det :) utrolig hva en tynn fortom tåler når den ligger beskyttet :). Men er det mye stein må man jo ta hensyn til det så klart.

Bruker som regel Lawson sin 4mm slange, siden den er passelig tykk og stiv. Den gir en god beskyttelse mot fisketenner.

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Lurer litt på pulley rig/tackel, vill ikke agnet bli liggende helt inntil hovedlina når den er strammet opp?

2) Hvor store kroker bør jeg gå for? Kommer sikkert til å agne med hel små sild/makrell, blir sikkert alt for stort med 16/0 som jeg bruker på havfisket..?

3) Jeg har hatt litt problemer med knyting av kraftig mono, sena sliter i knyten. Har aldri problemer med det på 0,6 sene men fikk det nå med 1,0. Dette var når jeg skulle knyte kroker til havfisket, men kommer trolig til å bruke samme sena til sjokk fortom. Hvilken knyte bør jeg bruke mot svivelen?

1) Om man fisker rett ned fra ei flytebrygge eller vertikalt fra et svaberg, vil krokfortom med agnet krok ligge inntil hovedsena når det er stramt opp, ja. Men så er det andre forhold som spiller inn. Som regel skal det ikke rare strømmen til før krokfortommen beveger seg ut fra hovedlina.

Når man kaster ut tackelet er det litt andre forhold som spiller inn. Man kan tenke seg tackelet som en trekant, der selve trinsesvivelen danner toppunktet, og krokfortommen er den ene kateten i trekanten og hovedlina/rig body-en er hypotenusen. Vinkelen fra stanga (hvor flatt/skrått snøret går fra stanga ned til tackelet) avgjør hvor langt krokfortommen er i forhold til hovedlina. På samme måte vil gjerne krokfortommen havne relativt nære hovedlina om man fisker på svært kort avstand eller på større dyp.

Ellers: Kystmeite i Norge: Pulley-tackel til større fisk

2) Til store agnfisker som agnsild og hele/halve makreller kan man med fordel pennel-rigge, ja. 2 kroker i størrelse 5/0-7/0 skulle gjøre jobben. Liker Sakuma Manta Extra i diverse størrelser på grunn av det store krokgapet, samtidig som de er råsterke og tåler juling.

3) Jeg bruker utelukkende grinner-knuten. På tykkere sene enn 0,60mm holder det med 3-4 turn i knuten, mens jeg på tynnere sener bruker 7-8 turn. Jeg bruker litt tid på å samse knuten godt før jeg drar den til, og bruker nok fuktighet under knytinga for å unngå varmegang.

4) Ser at dere presiserer at jeg må ha gode svivler. Sølvkroken extreme er det å regne som gode svivler?

Jeg liker de veldig godt men er det bedre/ mer egnet svivler å finne?

5) Hvor får jeg kjøpt IMPACKT SHEELD eller andre baitclip i norge? Finner dem på ebay men det tar jo evigheter før det kommer til tider..

4) Det er fort gjort å se seg blind på de billigste svivlene på Ebay, men mitt råd er å styre unna. Det er så store krefter i sving både under kasting og kjøring av stor fisk at dette er gjerne det første stedet tackelet sier farvel til stanga. Mustad, Sakuma og Gemini leverer kvalitetsgreier, men styr unna messingsvivler. De fungerer helt greit på en tur eller to om de er størrelsesmessig riktige til fisket, men så kan de fort knekke uten at man forstår hvorfor.

Jeg handler kun svivler fra de tre aktørene over, eller fra en spesifikk selger på Ebay som selger "noname-svivler". Disse har jeg brukt i flere år og er gjennomtestet under alle forhold. Disse kan jeg gå god for, men det er kun disse svivlene jeg kjøper som er "super fantastic fishing swivels the best in the world superb quality" som Ebay-svivlene ofte heter.

5) Salar Sport og Baardsen i Haugesund og Campelen i Bergen selger alle Impact Shields og Imps fra Breakaway. Disse er temmelig raske på frakta og kundeservicen er upåklagelig. De har forøvrig det aller meste en kystmeiter trenger (og ikke trenger) til tackelknyting.

Impact Shields tar mye plass i tackelmappa, og jeg knyter ikke lenger tacklene med Impact Shields over søkkeklipset. Derfor har jeg laget egne Impact Shield-adaptere som ligger i en boks i tursekken/bagen/whatever jeg har fiskeutstyret i, som klipses på søkkeklipset nederst på tackelet. På denne måten kan jeg raskt velge mellom hvilke søkker jeg vil bruke. Om jeg bruker små- og mellomstore agn bruker jeg ofte Impact-søkker (som BAN har lagt ved bilde av), mens jeg på større agn foretrekker å klipse kroken ned i Impact Shields.

Ellers: Hooked.no - Impact Shield-adaptere

6) Hvor godt fungerer rotten botten clipsa? Blyet mitt kommer ikke til å koste mange kronene når jeg har kjøpt meg form (siden jeg har tilgang på mangfoldige kg gratis). Så det er det andre på tacklet som blir dyrest. Blir trolig DENNE formen og en på 6oz.

6) En enkel og grei rotten bottom-løsning er å finne frem et rig-clips med agnhempe, snu denne på hodet og knyte en tynn slitefortom i øyet på denne. Hovedlina på tackelet knytes/klipses i selve bøyen på rig-clipset. Under kast hektes hempa/øyet på søkket på agnhempa på rig-clipset. Ved nedslag vil søkket frigjøre seg fra agnhempa og hele søkket henger kun i den tynne slitefortommen.

NB: Dette fordrer at man har full kontroll under kastet, og harde og kraftige kast frarådes. Jeg anbefaler kun vanlige overhodet-kast på nær- og mellomdistanse. Pendelkasting og off-the-ground-kasting kan gjøre at søkkehempa sklir ut av agnhempa, og en farlig situasjon har plutselig oppstått.

7) Litt avsporing, men kanskje jeg kan be om et tips til en liten billig "surf snelle" på ebay med en linekapasitet på ca 200m ~0,15mm multi til forcemaster stanga (330H)

Jeg forstår godt at Ebay er fristende, men igjen. Styr unna. Disse snellene gir kort fiskeglede, og er svært sjeldent i den kvaliteten man håper på. Handla litt kina-crap i begynnerfasen jeg og, men dette la jeg fort fra meg.

Et godt tips er å titte på Okuma-sneller i str 40 eller 50, eller Shimano-sneller i str 4000 til 6000. Okuma Epix V2 er helt kurant til prisen, det samme er Shimano Nexave, Catana eller Exage. Jeg har brukt mine Catana 2500 og 4000 til mye mer enn de burde, og funker ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BAN's riggsystem er virkelig bra saker og svært godt forklart!

Ser forøvrig at det i bloggen til BAN linkes til The Rig Wallet, som er min gamle blogg. Denne er nedlagt, og den nye finner man link til i signaturen min.

Kystmeite i Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.