Gå til innhold
Fiskersiden

Gjeddefiske fra land i Øyeren


Espp
 Share

Recommended Posts

Hei!

 

Til høsten skal jeg og min yngre lillebror ned til Lillestrøm i barnedåp. Sammen fant vi ut at vi kunne dra ned et par dager tidligere og fiske etter litt større abbor og Gjedde. Som tilhørende i Troms kommune er sjansene våre for å få slik fisk nesten null, og i hver fall av noe størrelse. 

 

Kan noen komme med tips til plasser som er ok fra land? Jeg trenger absolutt ikke å høre om din favoritt- eller hemmeligplass, men bare en plass eller to som er grei å fiske fra land og som samtidig kan levere en fisk eller to av litt størrelse. Har veldig lyst å få opp en gjedde med noen KG på kroppen. Vi disponerer bil alle dagene vi er der, men ikke båt, så vi kan forflytte oss rundt stort sett hele plassen. 

 

Vet at jeg må (burde) ha stålfortom, noe vi har tenkt å investere i, men jeg er ellers helt blank på hvordan jeg fisker Gjedde. Hvordan agn burde jeg gå til innkjøp av? Det er som sagt snakk om et par dager, så har ikke lyst å bruke alt for mye penger siden utstyret neppe blir brukt i ørret- eller røyevannene i Troms. 

 

Ønsker du ikke å nevne det for alle på forum, er jeg helt klart åpen for å ta det på PM. Det er tre måneder til vi skal dra nedover, men med litt kunnskap og god planlegging har vi nok større sjanser for å dra iland en litt stor abbor eller gjedde på de dagene vi skal fiske. 

 

Mvh

Espp! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg si at noen tar deg med på fiske av å spørre pent. Men det kan være verdt det å slenge Erik Walmann en melding på facebook :)
Og ikke bare Erik, men drar du inn på  Gjeddefiske Norge siden på facebook kan du spørre der også om noen er villig å vise områder, og teknikker.

Også kan det nevnes når du bor i Troms så betyr det ikke nødvendigvis at du ikke har gjeddefiske i nærheten. Man har trossalt både Sverige og Finland i relativ nærhet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøft og takk, har meldt meg inn på facebook-siden nå! Skal lufte akkurat samme spørsmål der og forhåpentligvis så er det noen som kan hjelpe meg med de litt mer praktiske tingene som fiskekort, teknikk, mulig plass, parkering osv!

 

Var forøvrig nedover Finland en tur i fjor for å fiske litt abbor og gjedde. Fikk Harr, Abbor og Røye, men Gjedda uteble! Så suget etter å lande en Gjedde med litt størrelse er enda enormt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjedde fra land med størrelse i Øyeren er så segt at jeg ikke hadde orket det selv.. Tror du må sikte på og fiske i Nitelva, Glomma eller en plass ute i Øyeren-deltaet. Jigger er en finfin ting, og 15cm jigger er en fin start. 

Dog, litt knotete og surre rundt i deltaet, jeg er ikke super kjent med alle stier og parkering der da jeg fisker primært fra båt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Andreas, Nitelva er nok greia fra land. Har dere litt flaks er det noen som skal utpå, og kan ta dere med.

 

Jeg er heller ikke kjent på landsiden da jeg vanligvis benytter flytende fremkomsmiddel, men se på flyfoto for å finne stier og steder og parkere. Jigger på 10-20cm, med hoder på 5-10g, gjeddefortom er et must. (Gero ligger rett utenfor Lillestrøm, de har alt dere trenger og mer, inkludert lokalkunnskap.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Andreas, Nitelva er nok greia fra land. Har dere litt flaks er det noen som skal utpå, og kan ta dere med.

 

Jeg er heller ikke kjent på landsiden da jeg vanligvis benytter flytende fremkomsmiddel, men se på flyfoto for å finne stier og steder og parkere. Jigger på 10-20cm, med hoder på 5-10g, gjeddefortom er et must. (Gero ligger rett utenfor Lillestrøm, de har alt dere trenger og mer, inkludert lokalkunnskap.)

 

Enig med Erik. Stikk innom Gero og snakk med folka der, så kan de peke dere i rett retning, samt veilede til hva slags utstyr dere bør handle. Dumt og handle et tonn med ting dere aldri får brukt til noe fornuftig igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
Den 16.5.2016 at 13.12, Espp skrev:

Hei!

 

Til høsten skal jeg og min yngre lillebror ned til Lillestrøm i barnedåp. Sammen fant vi ut at vi kunne dra ned et par dager tidligere og fiske etter litt større abbor og Gjedde. Som tilhørende i Troms kommune er sjansene våre for å få slik fisk nesten null, og i hver fall av noe størrelse. 

 

Kan noen komme med tips til plasser som er ok fra land? Jeg trenger absolutt ikke å høre om din favoritt- eller hemmeligplass, men bare en plass eller to som er grei å fiske fra land og som samtidig kan levere en fisk eller to av litt størrelse. Har veldig lyst å få opp en gjedde med noen KG på kroppen. Vi disponerer bil alle dagene vi er der, men ikke båt, så vi kan forflytte oss rundt stort sett hele plassen. 

 

Vet at jeg må (burde) ha stålfortom, noe vi har tenkt å investere i, men jeg er ellers helt blank på hvordan jeg fisker Gjedde. Hvordan agn burde jeg gå til innkjøp av? Det er som sagt snakk om et par dager, så har ikke lyst å bruke alt for mye penger siden utstyret neppe blir brukt i ørret- eller røyevannene i Troms. 

 

Ønsker du ikke å nevne det for alle på forum, er jeg helt klart åpen for å ta det på PM. Det er tre måneder til vi skal dra nedover, men med litt kunnskap og god planlegging har vi nok større sjanser for å dra iland en litt stor abbor eller gjedde på de dagene vi skal fiske. 

 

Mvh

Espp! 

Vet dette er et eldre innlegg men hvordan gikk turen ? 

Gjedda biter så og si på alt. Å biter mest tidlig moren å kveld. Sjeldent Gjedda biter mitt i sol steika. Min erfaring med Gjedde fiske er å gå vannet rundt. Ta 10 kast langs land å 180 grader rundt. Biter det ikke da er det bare å gå. 

Gjedda står som regel i ro å venter på fisken. Å angriper ofte under ifra eller bakfra. Gjedda har sylskarpe tenner så det er lurt å bruke stålfortom. Husker jeg var å fisket i Mai måned for mange år siden. Da så jeg stor Gjedda bite over både sluken min å stålfortomet. Sluken var storeauraen på 45g som er 11cm + lang med 15cm fortom. Den beit helt inne ved land å jeg så alt sammen. Holdt faktisk på å drite på meg for det var en stor fisk :)

 

132245103?wid=1500&hei=1500&fit=constrai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.