Gå til innhold
Fiskersiden

Råd om stang til ørretfiske i verskvann.


Jan Olav
 Share

Recommended Posts

Er på jakt etter en ny stang. Fra 10 fot og oppover. Sluk vektene eg bruker er 7-12 gram. Har sett på lawson arctic trout 4-16g og fenwick wild wings 2-12g.

Er fornøyd med de stengene eg har, men føler eg ikke får helt den kaste lengden eg ønsker med sluker som er 7g og nedover.

Stengene eg har er northern lite 3-14g 9fot og shimano speedmaster 7-21g 10 fot.

Snellene som står på er exage 1000 og exage 2500. Begge har nanofil 0.163 (tror eg).

Er det noen som kan peke meg i riktig retning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HeiHei :)

 

Jeg er litt usikker på hva du mener med kastelengde.

Hvor langt kaster du nå

Hvor langt trenger du å kaste?

 

Jeg bruker en Shimano Beastmaster 3-15 gr på 210 cm med Shimano Nexave 1000 fc med 0.12 mm fireline og et par stanglender 0.20 mm mono fortom og slenger 7 grams sluker så langt jeg trenger sånn omtrent.

Endret av Aurejeger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, i hvert fall for meg....jeg kan ikke snakke for andre.

 

Jeg har heller aldri behovet for å kaste 40-50 meter da det meste av fisken jeg fisker holder seg i nærheten av land og vegetasjon og heller sjelden midt ute i de frie vannmassene.

30 meter kastelengde holder for meg i de aller fleste situasjoner.

 

Du kan jo prøve bombarda....det bruker jeg når jeg skal kaste mikrowobblere på et par gram langt.

Endret av Aurejeger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at kaste lengden spiller inn litt for min del er at eg liker å kaste langs med sivene. Får de litt større og mere ørreter der merker eg. Men en annen ting er at med 10 foteren som eg har så er det mye lettere å styre utenfor sivene.

Hva med berkley skeletor xcd 2-12 10fot?

Endret av Jan Olav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker en gammel Walton sensitive til slikt fiske. Er det ikke siv og greier blir det en Beast master UL som denger 7 grams sildesluker 50-60 meter uten problem.

 

Bombarda er også et alternativ. Jeg bruker sjøørretstangen på 13 fot og en 20 grams bombarda. Kaster mer en langt nok.

 

For ekstremsportfiske der jeg står på ene siden av vannet og fisker på motsatt side har jeg en 17 fot wormstick...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde egentlig lagt hele stang greiene litt på is, men så svingte eg innom den lokale mxen for å se om de hadde beastmasteren 5,6' 1-11g. 

Kom i snakk med en som jobber der som eg vet er laaaaaaangt over gjennomsnittlig interessert i fiske. Det ser ut som en fiskebutikk i huset og i bilen hans.

Av alle ting så anbefalte han meg og reise ned på xxl og handle meg en skeletor xcd 2-12g 10'. Ok, han anbefaler meg altså å gå til konkurrenten tenkte eg og tuttlet ut igjen i bilen. Før bilen var startet så var stang og snelle pakken hos skittfiske bestilt som kostet det samme som kun stang hos xxl.

Har hadt meg en liten tur med den og den kjennes meget bra ut. De lette slukene/skeiene går mye lengre og den er meget presis og kaste med. Eneste som er noe å sette fingen på (er smak sak), er at snelle feste kjennest litt rart ut i hånda. Ble endel bla bla fra meg nå, men synes det er greit å følge opp når mann først har startet en tråd.

Har dog et siste spm.

Nå bruker eg flue oppheng fremfor sluk (en sølvkroken våtflue pakke), men hvilken størrelse bør eg ha på fluene? Fisker i ferskvann hvor ørreten er 2-500 gram.

Har hadt noen som har tatt på fluen, men de slipper etter litt. Bør eg gjøre tilslag eller ville det være bedre med dobblet krok?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

En grunn til at du mister fisk som tar på opphengeren er kanskje at det er mindre fisk, som er for små til å gå etter sluken som tar flua. Dette er ganske vanlig ved vanlig fluefiske også. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har hatt fisk etter flua flere ganger på samme sted, der det viser seg å være en overivrig småtass på 50-100 g når den endelig sitter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.