Gå til innhold
Fiskersiden

Noen som har testet INNO dupp?


BAN
 Share

Recommended Posts

Kjøpte inn en neve kastedupper av merket INNO da de får mye skryt. De skal både kunne kastes under alle forhold uten at snøret hekter seg opp og de skulle kunne kastes like langt som orginal bombarda.

 

Etter noen hundre kast har jeg kun hektet opp en gang så der stemmer omtalen men jeg kaster veldig kort. I motvind får jeg under halve lengden. I sidevind er det litt bedre men fortsatt betydelig kortere en bombarda.

 

Kan det være at stangen min ikke takler duppene eller er de oppskrytt?

 

Duppene som er innkjøpt er 18 gram og bombardaene jeg normalt bruker er 20. Dette på en Edge SST med kastevekt opp til 20 gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte inn en neve kastedupper av merket INNO da de får mye skryt. De skal både kunne kastes under alle forhold uten at snøret hekter seg opp og de skulle kunne kastes like langt som orginal bombarda.

 

Etter noen hundre kast har jeg kun hektet opp en gang så der stemmer omtalen men jeg kaster veldig kort. I motvind får jeg under halve lengden. I sidevind er det litt bedre men fortsatt betydelig kortere en bombarda.

 

Kan det være at stangen min ikke takler duppene eller er de oppskrytt?

 

Duppene som er innkjøpt er 18 gram og bombardaene jeg normalt bruker er 20. Dette på en Edge SST med kastevekt opp til 20 gram.

Jeg kan dessverre ikke dele noen erfaringer rundt Inno. Jeg vurderer å kjøpe og teste disse selv så håper du får inn erfaringer i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av mine favoritter til formålet , dog er denne ikke en kopi av bombarda. Bombarda som kastedobb kom betydelig senere på markedet. Personlig foretrekker jeg fortsatt den franske originalen som er ment å fylle med vann som kastevekt. 1 dobb , mange muligheter.

http://www.equipeche.fr/4804-article-buldo-coulissant

Endret av Martin Lopez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en bobledupp som skal fylles med vann men har aldri helt fått dreisen på den. Den er vel omtrent 30 år gammel...

 

Liker bombardaen fra ABU men den er jo litt knotete å frakte med seg i fiskevesken. INNO kan man bare droppe en hel bøling av i lommen uten problem da de ikke har styrepinne. Jeg regner med at det er mangelen på styrepinne som skaper problemer for meg da jeg kan øke kastelengden ganske mye ved å bremse snøret gjennom kastet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en bobledupp som skal fylles med vann men har aldri helt fått dreisen på den. Den er vel omtrent 30 år gammel...

 

Liker bombardaen fra ABU men den er jo litt knotete å frakte med seg i fiskevesken. INNO kan man bare droppe en hel bøling av i lommen uten problem da de ikke har styrepinne. Jeg regner med at det er mangelen på styrepinne som skaper problemer for meg da jeg kan øke kastelengden ganske mye ved å bremse snøret gjennom kastet. 

Om du har en bobledobb ( originalen ) anbefaler jeg på det sterkeste å bruke den . Skrev 1 artikkel om fluefiske med dobb i Villmarksliv i slutten av 80 årene og som viste frem mange av metodene jeg bruker .  Har du ikke pinnen som låser senen , da har du 1 problem... Slik styrepinnen er montert på INNO er med på å bremse kastet : Prøv motsatt side , med fortompinna mot deg . Det gir lengre kast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har en bobledobb ( originalen ) anbefaler jeg på det sterkeste å bruke den . Skrev 1 artikkel om fluefiske med dobb i Villmarksliv i slutten av 80 årene og som viste frem mange av metodene jeg bruker .  Har du ikke pinnen som låser senen , da har du 1 problem... Slik styrepinnen er montert på INNO er med på å bremse kastet : Prøv motsatt side , med fortompinna mot deg . Det gir lengre kast.

 

Er en original bobledupp med låsepinne inntakt. Den er jo rimelig hendig å ta med seg på tur så det er vel ingen unskyldning for ikke å prøve den.

 

Skal prøve å snu litt på INNO-duppen for å se hvordan det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå testet å snu den. 

 

Kastelengden i motvind økte dramatisk og litt bedring i sidevind. Ikke helt bombardalengder men greit nok. En god del mer snøretvinn ble det også men vet ikke om det var verre en da jeg begynte med bombarda.

 

Våre danske venner er helt klart inne på noe men det trenges nok litt mer tenking før det blir perfekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå testet å snu den. 

 

Kastelengden i motvind økte dramatisk og litt bedring i sidevind. Ikke helt bombardalengder men greit nok. En god del mer snøretvinn ble det også men vet ikke om det var verre en da jeg begynte med bombarda.

 

Våre danske venner er helt klart inne på noe men det trenges nok litt mer tenking før det blir perfekt.

Bra at det ga positiv resultat . Grunnen til at jeg nevnte plasseringen av pinnen var at konseptet er så å si noenlunde det samme som " Misil kastedobb " og som jeg designet ( 90 årene) når jeg var ansatt hos Sølvkroken.Vet ikke om modellen fortsatt er på markedet og etter at Sølvkroken flyttet produksjonen til Kina . Ta en titt på bildet : 

8001949_2.jpg

Den ruglete overflaten ga lengre kast en om det hadde vært glatt og pinnen peker mot stanga. Ellers har jeg testet mange konsepter for å få til en modell som er allsidig uansett vær og forhold . Er ikke noe særlig tilhenger til helstøpte og foretrekker dobber som kan fylles med vann . Jeg bruker ofte glyserin til å fylle kastedobbene jeg bruker .Grunnen til at jeg bruker glyserin er at glyserin har høyere egenvekt en vann , samt at dobben blir rett balansert under helle kaste retning ( Kinetisk ballistikk ) . Selv bruker jeg nå egne konsepter der dobben er myk og klar . Ved å klemme på dobben , for så å senke den i vann og slippe pressing gjør vekt valg, samt fylling enklere. 

 

Når det gjelder å  unngå kluss ved kasting med lange fortommer ( etter dobben) er det bare trening som kan gi deg hyggelige stunder. Jeg bruker , og om nødvendig, opp til 8 meter fortom etter dobben og uten kluss . Har fisket en god del med anerkjente fluefiskere som er råe til å kaste , og til å fiske . Per dags dato er det ingen som har klart å slå meg , hverken med kaste lengde eller resultatet av toktene . Jeg elsker å fiske med flue , men har ikke behov for å piske i lufta... Råder deg å bruke tappert fortom  ment til tradisjonell fluefiske , samt å trene på rullekast mens fortommen er i vannet

Endret av Martin Lopez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har nå et firesifret antall kast med denne duppen. Har sluklås i begge endene så jeg kan fiske den gal vei og det fungerer greit.

Fikk bekreftet at den ikke skremmer fisk da en kilosørret angrep duppen rett ved land i kveld. Desverre var den ikke like interessert i fluen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, BAN said:

 

Fikk bekreftet at den ikke skremmer fisk da en kilosørret angrep duppen rett ved land i kveld. Desverre var den ikke like interessert i fluen...

Slik skjer ofte... Da er det bare å bytte til kastewobler . Du kan også eventuel feste en flue etter wobleren og i ringen : Ta en titt på bildet.

http://lopez.mamutweb.com/Resource/File/0/coaster1.jpg

Endret av Martin Lopez
Bilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.