Gå til innhold
Fiskersiden

klovneri og grinebiteri i båthavna


Ølgylt
 Share

Recommended Posts

KLOVNERI OG GRINEBITERI I BÅTHAVNA


For de fleste er klovner skumle greier. Best illustrert med disse eksemplene:
 
 post-147-0-42068400-1464085157_thumb.jpg

post-147-0-81173500-1464085195_thumb.jpg

Og som sådan en kilde til mareritt og dårlig fiske. Men allikavel finnes det ikke bare folk som tar på seg klovneklær, men også folk som betaler dem for å komme og plage ordentlige folk (og foreldrene deres). Og på båthavnas (nesten) årlige familiedag pleier det å være noen som ikke bare oppfører seg klovnete, men i tillegg gjør det på bergensk.

Ja, jeg vet. Dette burde være nok til å legge fridagsbruken et annet sted. Men som statlig melkeku (dvs forelder) stiller man jo opp overalt og gjør sitt for å opprettholde tradisjoner og annet fra den mørke middelalder. Så derfor var da jeg tilstede med to barn i entusiastisk alder.

Det skulle være fiskekonkurranse for de små, med premiering av største fisk, minste fisk og flest fisk. Et greit utgangspunkt for en uhøytidlig konkurranse. Men det får da være måte på hvor uhøytidlig det skal være.

Mine medbrakte små (som dere ikke får se denne gangen heller) satte ivrig igang med båtbygging

post-147-0-31797300-1464085774.jpg

Noe som jo er populært. Riktignok var det ikke allverdens smart å bruke trerester av hardtre som nesten ingen barn klarte å slå spiker inn i. Men med litt hjelp hadde nå de fleste barn en båt etterhvert.

Og så dukket disse monstrene opp, og den sedvanlige prosedyren med at foreldre avbrøt barna sine som koste seg rundtomkring med diverse leker for at de skulle se på noe som jeg neppe kan forestille meg at noen i verdenshistorien noen gang har syntes vært morsomt, så jeg ble veldig glad når de minste forslo å kjøre tur med Eliasbåten. Jeg spartt opp og fikk dem i køen, og ut på vannet. Den båten er jo en snedig liten sak. Barna tror de styrer, mens redningsmannskappersonen har et litt skjult konsoll. De så riktig så fornøyde utpå der.

Men mens jeg stod fornøyd med en sneip i hånda og to på vannet, kom det plutselig en fyr forbi og sa at nå var det bare fem minutter til fiskekonkurransen var over. Jeg ble jo en anelse overrasket. Men tenkte samtidig at fem minutter er nok det.
Ungene kom på land og jeg sprang dem bort til der fiskestengene var klare. To minutter var det de hadde, og på den tida fikk de opp to bergnebb hver. Så var det innveiing, og selv med beste velvilje kunne jeg ikke la være å irritere meg grønn.

post-147-0-68853900-1464089606_thumb.jpg

Her stod den fjollete skapningen og tøyset og vitset med fangsten til barna, og gjorde hele målingen til en fadese. Og ikke ble det bedre av at de hadde en fjærvekt med kilosintervaller, så nesten alle fiskene ble innveid til 0,2kg.
De fant da ut siden bergnebbene ikke ga utslag på vekten i det hele tatt, skulle de slå sammen alle fire. Men da fikk jeg nok, og hentet mikrovekt.

Venninnen til min minstepodinne hadde da den minste av dem, og vant dermed minste fisk. Og var såre fornøyd.
Og sett fra barnas perspektiv hadde det jo vært en fantastisk dag, som ikke ble verre av at vi vant litt rusk på loddtrekningen også.

Men jeg, en gammel grinebiter og surmage i denne sammenheng, synes det er temmelig dårlig gjort å lefle sånn med barnas konkurranser. Joda litt takhøyde skal det være (utendørs) men hvor ivrige blir barna egentlig av at halvparten får så dårlig utstyr i henda at de ikke har mulighet til å få fisk, og de som får fisk blir latterliggjort av dommerene?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig poeng du har der Potemkin.

 

Nå prøvde jeg å vinkle det slik at jeg både fikk kritisert litt om hvor lett enkelte folk tar på barnas konkurranser, og samtidig harselere litt med grinebitere som ikke er fornøyd uansett. Mulig det ikke funket.

 

Så for å unngå misforståelse: All ære til de som arrangerer slikt og stiller opp for andre. Og arrangementet var vellykket og trivelig, og klovnen som jeg "hengte ut" er en trivelig person som ikke fortjener slik kritikk (hvis man insisterer på å lese det slik).

 

MEN, det er forbedringspotensiale i hvordan enkelte ting utføres, og ja, det er mulig jeg blir nødt å stå der selv neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert at vi tilsynelatende har et veltilpasset og velfungerende støtteapparat som alltid stiller forberedt til å takle slike krisesituasjoner.. ;p

 

Men ja, ser den at interessen for de små muligens har litt større grobunn og utviklingspotensiale hvis man legger inn en smule mer seriøsitet også, det er vel meningen at det skal være mulig for de små å lære litt også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.