Gå til innhold
Fiskersiden

Fornuftig å dele godene likt?


Recommended Posts

Jeg vil nok,som vanlig, ikke få noe svar på dette fra lokalpolitikere men er noen av dere enig/uenig. 

 

Vil fornuften seire?

Stå på, fornuften vil seire skrev en tidligere stortingsrepresentant fra Vestfold til meg. Han er den eneste som har forsøkt å få til en ny og bedre forvaltning i Oslofjorden, men kom dessverre ingen vei. Derfor kan man lure på om fornuften noen gang vil seire. Det ser ikke slik ut for dagens forvaltning kjører i samme stokk konservative spor som den har gjort i tiår til tross for at ting har forandret seg både over og under vann. Vi har blitt langt flere mennesker som har fått langt bedre råd og mer fritid. Antall båter har økt kraftig og er ofte utstyrt med elektronikk og fiskeredskap som før bare var forbeholdt noen få. Det er ingen uenighet om at fisken i fjorden i stor grad er borte, og da mener noen av oss at det hadde vært fornuftig å gjøre noe. Men hvorfor ta til fornuft når det vil vise at siste tiårs forvaltning har vært en katastrofe for livet i havet. Ikke helt, vi har fått en solid oppblomstring av den svartelista Stillehavsøstersen. Kanskje ikke så mye å skryte av men man trenger ikke å fortelle hva som skjuler seg bak den eneste kurven som går rett til værs.

                       Jeg har forsøkt å få svar på hva politikerne som i 2009 vedtok havressursloven legger i paragrafen som sier at de ville marine ressursene tilhører fellesskapet. Hvem er fellesskapet? Tilhører jeg og den drøye millionen mennesker som bor rundt fjorden ut til våre områder fellesskapet? Hvordan forsvarer de at fellesskapets goder fordeles så urettferdig? Hvem eier fellesskapet? Ikke ett svar å få. Man vil ikke si rett ut at man er for en urettferdig fordeling og at noen skal forfordeles. Del godene som noen har som slagord kan jo være åtte til meg og to til deg. Eller at folk flest får finne seg i urettferdighet.  Det er en politisk enighet om dette som mange vil finne rørende, noen av oss føler det derimot opprørende all den tid at det er alle dem som må stille bakerst i køen som gir mest til fellesskapet. De få gullguttene som politikerne og byråkratene viser en så intens kjærlighet for er trolig en utgiftspost. 
                         La alle stille likt i målet som må være å få tilbake fiskebestandene i fjorden. Pålegg alle å fiske med lett redskap og innfør gjerne restriksjoner ut over minstemål. Man klarer å få det til i land hvor vi mener den personlige friheten går foran alt annet så hvorfor skulle vi ikke klare det her. 
Del godene på flest, ikke færrest mulig. Er det å la ufornuften seire? 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må dessverre si at jeg finner innlegget ditt uklart og usammenhengende. Overskriften tyder enten på at du mener at godene ikke fordeles likt i dag (men du kommer ikke med mer detaljer i brødteksten), eller (og jeg tror dette er mindre sannsynlig) at du mener at de burde fordeles ulikt. Setningen "Hvordan forsvarer de at fellesskapets goder fordeles så urettferdig?" burde utdypes. Setningen "Man vil ikke si rett ut at man er for en urettferdig fordeling og at noen skal forfordeles" er stort sett bare en gjentagelse av beskyldningen om en urettferdig fordeling, og er også uten konkrete opplysninger om hvem som forfordeles og hvorfor det er uheldig. "Lett redskap" kan bety så mangt: Siden jeg er sportsfisker og dette er et forum for sportsfiskere forbinder jeg først og fremst uttrykket med en 3-15 grams stang, men garn og line kan også kalles lett redskap (i forhold til trål og not). 

Siden jeg har lest flere innlegg på dette forumet som tar til ordet for begrensinger på (eller nedleggelse av) yrkesfisket i Oslofjorden regner jeg med at det er dette du også tar til orde for, men denne konklusjonen har jeg i stor grad trukket på grunnlag av informasjon jeg hadde før jeg leste innlegget ditt. Hvis du har planer om å publisere dette innlegget utenfor sportsfiskeforum bør du gjøre det mer konkret og være tydeligere på hva det er du ønsker. Det vil også være en fordel å redusere antall gjentagelser, da disse vil kunne gjøre at lesere som ikke er spesielt interessert slutter å lese og dermed ikke får med en eventuell konklusjon. Som vestlending er jeg ikke så godt informert om situasjonen i Oslofjorden, men jeg vet at fjorden er lang. Du bør derfor også være konkret på hvor de tiltakene du ønsker skal gjelde. Du bør også tenke over at for yrkesfiskere er det levebrødet deres det er snakk om, og at når arbeidsledigheten er stor er det vanskelig for politikere å ta beslutninger som øker arbeidsledigheten. For lokale yrkesfiskere med små båter vil det trolig ikke være praktisk å fiske andre steder, og et totalforbud mot yrkesfiske vil da i praksis være et yrkesforbud. Man kan eventuelt forby båter over en viss størrelse (som har større muligheter til å fiske andre steder) eller redskaper som antas å være spesielt uheldige for det biologiske mangfoldet (som trål). En annen mulighet er å forby nyetablering, ved å kreve at utøverne av yrkesfiske i området kan vise til at de har fisket yrkesmessig i området i et gitt antall år før forbudet mot nyetablering trådte i kraft. Naturlig avgang vil da sakte men sikkert avvikle yrkesfisket i området. Et mer taktisk moment er at det kan være en fordel å legge mer vekt på det biologiske mangfoldet enn på muligheten for sportsfiskere å utøve hobbyen sin, da det siste kan virke noe egoistisk på dem som ikke er sportsfiskere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for korreks det setter jeg pris på. Dette var et leserbrev til lokalavisa og da er man nok ikke så nøye med å være helt korrekt og skriver som om leserne vet det meste og i dette tilfellet vet leseren mer enn folk her på forumet for jeg har skrevet mange leserbrev. Det bør naturligvis ikke bety at man bør ta ting for gitt, men man senker automatisk terskelen. Det burde stått ufornuftig å dele godene likt? Jeg mener det er ufornuftig når man snakker om deler av Oslofjorden pluss Drammensfjorden. Derfor skriver jeg ut til våre trakter. Vi har satt grensen ved linja Slagentangen/Larkollen. Hva lett redskap er kan man diskutere men jeg har holdt meg til stang og håndsnøre. Vil ikke forby teiner. Det viktigste er at man får opp bestandene og da må alle være med på å gi. Du i likhet med de aller fleste tror at også i dette området er det er yrkesfisket som gir arbeidsplasser og bidrar mest til fellesskapet. Det er sportsfisket som gir suverent mest i rene penger og en fjord med mere fisk vil gi enda mer. Se til Øresund hvor man har mye sportsfiske bl annet fra "turistfiskebåter". Det genererer penger og arbeidsplasser samtidig som man ikke gjør for store innhogg i bestandene. Det er viktig å se at rundt Friluftsfjorden bor det godt over en million mennesker. Da er det lov å spørre om ressursene fortsatt skal fordeles som om dette var en fjord på Vestlandet eller i Nord-Norge. Noe yrkesforbud vil vi ikke ha ,bare en sterk begrensning i hva slags type redskap som skal være tillatt brukt. Det ser vi bli gjort i andre land hvor man ser at sportsfisket genererer mye mer penger enn yrkesfisket gjør og da er det viktig å legge til rette for mer og større fisk.                                                                                                                Jeg har bl annet til gode å få svar fra SV på hva de mener med del godene og om de mener at godene i fjorden er rettferdig fordelt. Jeg skjønner at de og andre ikke vil svare men det betyr ikke at man skal la være å spørre. 

Biologisk mangfold er noe man skulle tro både såkalte miljøpolitikerer og miljøvernere ville trigge på men null respons. De er opptatt av det som synes og det som gir omtale og da snakker man om det folk flest kan se og glemmer det som er under overflata. Jeg mener at et marint verneområde vil være økologisk og økonomisk overlegent dagens forvaltning og her kan jeg gjerne si "forvaltning" for den er ikkeeksisterende. 

PS. En innflytter til Oslo spurte her på forumet om noen kunne fortelle han hvor det var best å fiske. Et av svarene var et av de kjente stedene men han la til " Ta med deg din egen stein". Det forteller mye om hvor annerledes det er fra alle andre steder i landet. Alle disse har, etter min mening,krav på en helt annen forvaltning. Det er det veldig mange som nikker på hodet til, men dessverre er det alt de vil bidra med. 

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quote

Man kan eventuelt forby båter over en viss størrelse (som har større muligheter til å fiske andre steder) eller redskaper som antas å være spesielt uheldige for det biologiske mangfoldet (som trål)

Hei

Dette er noe som alltid har ligget i reglene for yrkesfiske. Grensa for å fiske med reketrål uten konsesjon  er 11m, dvs at kun sjarker under denne grensa får fiske med dette redskapet, og selge fangsten lokalt med en spesiell tillatelse fra salgslaget, for oslofjorden skagerakfisk.

dette fisket er ikke på noen måte fritt fram eller uregulert, men feltene det kan fiskes på er begrenset, reketråling krever ganske rein bunn, ellers er det bare filler som kommer opp med kostbare reparasjoner som resultat. i oslofjorden så fiskes det stort sett bare i dyprenna inn mot drøbak. Jeg har i alle fall ikke sett trålere i områdene breiangen eller utover forbi bastøya.

i tillegg, en sjark på 35 fot klarer ikke å taue en trål på stort mer enn 10 m i munningsbredde, og tauefarten er som regel rundt to knop. Hvordan disse 10-12 sjarkene skal kunne tømme hele fjorden er for meg et mysterium.

Alt det andre kan jeg komme tilbake til senere, men jeg er ofte ute her med båt. og jeg reiser mye med bastøfergene der jeg har god utsikt over fjorden. Jeg ser i allefall ikke noe til dette rovfisket som stadig beskrives, men det kan jo hende at synet mitt ikke er så bra lenger.

Endret av cannonbang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er jeg, og det er jo ikke mange andre som skriver om fjorden, som stadig beskriver rovfisket i fjorden vil jeg gjerne ha det bekreftet med eksempler. Torsken forsvant for ca 10 år siden bl annet pga et intensivt garnfiske av fiskere fra begge sider av fjorden. Når man ser at fisken er borte, og det er det ingen uenighet om, er vel ikke det beste å tillate fortsatt reketråling med åpen trål mens man ellers påbyr rist? En rekefisker mente at det ikke var noe problem fordi trålerne gikk så sakte at fisken lett kunne svømme ut. Litt merkelig påstand all den tid at man påstår at uten bifangst kan man ikke overleve. Ta en titt på bildene fra fiskebåtene i Oslo, der er det fisk rett over minstemålet som dominerer og med åpen reketrål får man med alt fra yngel til stor fisk. 

Mitt spørsmål var om ressursene skal deles likt og hvis ikke hvorfor? Vi bør slutte å fordele skyld og heller se på hvordan vi raskest mulig kan få fjorden på fote igjen og da kan man starte med det området som er tettest befolket og har noen ytterst få yrkesfiskere som også fisker utenfor området som bør bli et marint verneområde. Det er ikke slik mange tror å ta seg råd til vern. Vern er lønnsomt for alle, ikke minst for livet i havet. Se til Øresund..                                                                                      

Friluftsfjorden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siden du etterspør eksempler, så kunne det jo vært en ide å legge fram ting som er mere konkret ang trålere og garnfiskere, hvor mange de er, hvor de setter garn evt tauer med sine tråler.

Det er ikke lett å komme med eksempler på noe som knapt eksisterer.

At det er kritisk lite fisk i oslofjorden er jeg enig i, men årsakene ligger på et helt annet sted. Det er den stadig økende forurensingen, og spesielt økningen i næringssalter som er den sannsynlige årsaken, fisken rømmer ut av fjorden fordi vannet er til tider så forurenset og oksygenfattig at fisk ikke kan leve her lenger.

Eksemplet med øresund har en side som ikke blir tatt med i dette. Pga terskelen som går tvers over øresund så presses dette forurensede brakkvannet opp, og det kommer inn en understrøm av friskt nordsjøvann forbi nordspissen av jylland inn mot denne terskelen. At restriksjonene hjelper er greit, men uten disse strømforholda hadde også øresund vært ganske dødt.

I oslofjorden så presses dette vannet ned mot bunnen når det renner inn, og går ut som overflatestrøm når det går ut. for ti år siden så var vannet klart i fjorden til vårflommene i elvene satte inn. Nå er det som en grøt allerede fra begynnelsen av mars pga denne forurensingen, og der det var fin hvit sandbunn før er det nå slammet ned og brunt. Blåskjellene forsvinner, tangen forsvinner og jeg er ikke så sikker på at det finnes så mye annet heller, som børstemark, strandreker og lignende skapninger.

Og for ordens skyld, jeg har som jeg har nevnt ved enkelte anledninger vært yrkesfisker sjøl endel år, og er i stand til å skille en fiskebåt fra en fritidsbåt på ganske lang avstand. Hvis det foregår et slikt fiske i fjorden her, så burde det jo være båter ute, og garniler her og der? jeg ser ingen av delene. Nå kom jeg på land for et par timer siden, den eneste båten jeg så som kan kalles en fritidsfisker dorga makrell.

Jeg kan ikke se at jeg nevnte rovfiske i mitt forrige innlegg

Endret av cannonbang
i tillegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4.6.2016 at 0:17 PM, cannonbang said:

Jeg ser i allefall ikke noe til dette rovfisket som stadig beskrives, men det kan jo hende at synet mitt ikke er så bra lenger.

Vannet i fjorden har i følge de som holder oppsyn med det ikke vært bedre på tiår og annen fisk enn den stedegne har ikke noe problem med å trives. Den eneste som støtter din teori er en pensjonert biologiprofessor i Horten som mener at fjorden er full av alger som spiser opp yngelen. Når det gjelder teoriene om helt spesielle strømforhold i Øresund vs områdene rundt var ikke de nevnt i rapporten Svenska havsmiljøinstitutet gjorde da de sammenlignet Øresund vs Kattegat. Eneste årsak var i følge dem trålforbudet i Øresund. På 70 tallet fisket man ti ganger så mye fisk i ti ganger større Kattegat. I 2009 fisket man ti ganger så mye i Øresund enn det man da gjorde i Kattegat. Det kommer hverken av forurensing eller endrede strømforhold.                                                           Når man i et så tett befolket område som vårt ikke vil gjøre noe hverken med uttak eller fordeling minner det meg mest om de stokk konservative som vil videreføre omskjæring ut fra kultur og tradisjon.

Friluftsfjorden!

Endret av sarepta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://pollutionarticles.blogspot.no/2010/02/pollution-at-baltic-sea-to-continue.htmlhttp://www.bloomberg.com/news/articles/2008-04-16/russias-baltic-pollution-problembusinessweek-business-news-stock-market-and-financial-advicehttp://www.rferl.org/content/kaliningrad-baltic-sea-sewage/27053241.html

http://articles.latimes.com/1987-05-31/news/mn-9297_1_north-sea

Her er noen av de mange artiklene jeg har funnet om temaet. Det er dette vannet som kommer som starten på den norske kyststrømmen, og renner rett inn i ytre oslofjord, til breiangen der det renner ut igjen som overflatestrøm.

Renere enn på flere tiår?

http://www.academia.edu/15374945/Sluttrapport_fra_Sukkertareprosjektet_2005-2008

Denne tror jeg du har linka til tidligere, men jeg fant den ikke igjen så jeg linker den på nytt. Hvis man finleser litt her, så står det at lysdybden som sukkertare kan vokse på er redusert fra 25 m i 1950 til 12 m i 2007. Hvorfor? dette er ganske dramatisk, det indikerer at noe er veldig galt. grensene for det som kan kalles produktive gruntvannsområder er flyttet, og har gitt en reduksjon på rundt 50 prosent. Bunnfloraen og bunnfaunaen har forandret seg fra tareskog med yrende liv til et teppe av trådalger der dette livet ikke lenger finner vilkår for å overleve.

Som jeg skrev tidligere, jeg er enig i at oslofjorden er i krise, men de få sjarkene som tråler reker inne i drøbak har neppe skylden. Ikke de få som gidder å sette noen garn heller, det er for langt mellom garna til det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man er enig om at fjorden er i krise og hvertfall har vært det siden jeg begynte å skrive om saken for drøyt ti år siden synes jeg det er merkelig at man ikke vil gjøre noe men bare si at uttaket til den gruppen og til den gruppen ikke har noen betydning. Det er mange som vil frede fjorden helt i både tre og fem år noe jeg ikke mener med mindre det skulle vise seg at også fiske med lett redskap og stort fokus på at også de tar hensyn gir resultat. Økonomisk er yrkesfisket i Friluftsfjorden i dag heller en utgift enn en inntekt. Det er sportsfisket som genererer penger og i stor grad fiske etter makrell og sjøørret.                                                    Det er som du sier ikke mange garnfiskere igjen og det henger naturligvis sammen med at fisken i stor grad er borte. Men noen skal uansett fiske med garn og noen fra Vestfold setter garn i Østfold fordi de tror det er bedre der, og motsatt med dem fra Østfold. Man skal på død og liv ha opp de siste individene. Det samme gjelder for trålerne, og da jeg sa til en fra Horten som deler ditt syn at vi har sett trålere på langt grunnere vann enn 60 m var svaret ja de tar seg jo et sveip i ny og ne. Vi vet at det for mange år siden ble trålt helt inn til land og småfisken man fikk opp ble lastet over i hurtiggående båter og kjørt til Oslo hvor den havnet i innvandrerbutikker. Skal vi ha tilbake fisken må alle gi noe det håper jeg vi er enig om.                                                                                                                                                                              På oslofjordkonferansen i fjor høst kunne marinbiolog og forsker Hartvig Christie fortelle at mens sukkertaren ble borte andre steder er den frisk og fin i Øresund. Han utelukket ikke at det hang sammen med all fisken man finner der, bl annet torsk som er en svært viktig brikke. Naturligvis har gjennomstrømmingen noe å si men den får vi ikke gjort noe med i vår fjord. Forøvrig ligger det en flott film på FB sidene til marinreparatørene om Oslofjorden på 50 tallet. Der snakker man ikke om sikt på 25 meter heller cm. Nok en gang jeg skjønner ikke hvorfor man ikke skal gjøre noe drastisk når situasjonen tilsier det. 

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg uttaler meg primært om Indre Oslofjord, Yttre har jeg ikke videre god kontroll på status for nå siden jeg stort sett holder meg på innsiden av Drøbak. Jeg har dog en snikende følelse av at tilstanden i Yttre er værre enn i Indre, pussig nok med tanke på befolkningstettheten.

Jeg tror vi alle kan være enige i at den synlige vannkvaliteten, dvs sikten i vannet er bedre enn "manns minne". Den er bedre enn noen sinne på de 20 årene jeg kan huske, og i følge min far bedre enn han kan huske også. Da jeg var guttunge var fiske med sluk nære bunnen ikke et alternativ, den ble full av grått slim. Lysakerfjorden og Bunnefjorden var ikke særlig trivelige, med kloakkrester duppende rundt. Båten ble mer møkkete rett over vannlinjen enn andre steder, en gråbrun guffe som satt som tre årgammelt klister. Også utover var det ille, med hytte i Skjeberkilen husker jeg godt hvor grisete vannet var, advarsler mot bading hvis ikke vinden blåste drittvannet ut etc. Alt dette er en saga blott.

Slipper du sluken til bunns i Indre Oslofjord nå, følger det med sjøgress, tang og tare opp. Det er ganske godt med pelagisk forfisk som sild og brisling, selv om det absolutt kunne vært mer.

Den kjemiske sammensettingen av vannet kan jeg ikke si noe om, men jeg stiller meg undrende til at næringssalter er et større problem nå enn før. Vannets sikt tyder på noe helt annet. Men at arbeidene de siste årene med å snu opp ned på mudderet i deler av fjorden skaper (forbigående) problemer er jeg ikke i tvil om. Det vil dog gå over når massene stabiliserer seg igjen, og dekkes til med ny silt fra tidens tann.

Det jeg ser er derimot en stadig økende bestand av sel og mellomeuropeisk skarv. Begge deler lever av fisk, tildels store mengder fisk. En skarv setter til livs 300-500 gram fisk per dag, hva en sel spiser vet jeg ikke men der er neppe mindre enn en skarv. De få turene jeg har hatt i Yttre de siste årene forteller meg at bestanden av sel er fullstendig ute av kontroll, myndighetenes anslag på bestanden mangler en 0. Som diverse bønder har erfart, kan du ikke ha ulv og sau i samme teig og forvente at du skal får overskudd på saueflokken.

Det er også et utstrakt fiske fra tobeinte skapninger, både med sportsfiskeredskap og faststående redskap. Garn, teiner og liner er et helt vanlig syn i Indre bortsett fra i de varmeste sommermånedene. At totalen av dette påvirker bestandene er jeg ikke et sekund i tvil om.

Indre Oslofjord huser 2-3 fiskere som må kunne kalles yrkesfiskere, et ukjent antall fritidsfiskere pluss sportsfiskere. Uten at jeg har nøyaktige tall, er jeg ganske sikker på at gruppenes størrelse ble nevnt i stigende rekkefølge. Jeg synes ikke det er egoistisk eller urettferdig, at den største gruppens interesser skal ha fortrinn foran de mindre gruppene. Snarere tvert i mot, i et demokrati er nettopp det å sikre flertallets interesser en kjerneverdi. Men vi ser stadig vekk at dette ikke gjøres når det er snakk om naturressurser, kanskje på grunn av enkeltes ide om at de er utømmelige?

Rekruttering - uttak = bestand. Mer komplisert enn det er det ikke. Vil man ha opp bestanden, og det finnes næringsgrunnlag for det, må uttaket begrenses eller rekrutteringen økes. Sistnevnte gjøres så til de grader med laksefisk, hundretusener av de slippes i Indre hvert år i det som i praksis er Norges største Put & Take-vann for ørret. Av mange årsaker tror jeg ikke det er lurt å kopiere det konseptet også til andre arter, ergo er det vanskelig å gjøre noe med rekrutteringen. Da gjenstår en faktor, uttaket. 

Å begrense fiske med faststående redskap har konsekvenser, ganske leie sådanne for noen mennesker, men det er tross alt den begrensingen som gir MINST negativ effekt på de tobeinte, både i antall mennesker og samfunnsøkonomisk. Du kan ikke lage omelett uten å knuse egg. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som virkelig overrasker meg i debatten, er nettopp hvor lite lystne politikere og byråkrater egentlig er på å få Oslofjorden tilrettelagt for det flertallet av brukerne bruker den til. Men nå har jeg nettopp vært igjennom akkurat den samme prosessen i Tyrifjorden, ny Forskrift der er ute og gyldig fra 01.01.2017. Til tross for at et klart flertall av høringsuttalelsene ønsket en sterk begrensing i garnfiske, endte vi med en forskrift som ikke var i nærheten av det Fylkesmannens eget utkast hadde av begrensinger.

I Tyrifjorden er det 2 årsverk i selskaper Ferksvannsfisk AS, et selskap som også fisker i en håndfull andre vann på Østlandet. Å lese deres høringssvar er et sted mellom latterlig og skremmende, litt avhengig av innstillingen man har. Der truer de indirekte med å gjenoppta gamle synder med ulovlig transport av fisk mellom vassdrag dersom garnfisket i Tyri begrenses. Til tross for tåkeprat, en bestand i fritt fall og minimal økonomisk konsekvens, velger Fylkesmannen å slå i revers. Du vil fortsatt kunne sette så mye garn du vil i Tyrifjorden, forutsatt at det er 50 meter mellom de (50 meter ute i terrenget er VELDIG kort) og du unngår en kort fredningsperiode.  Derimot får du ikke lov til å fiske med mer enn fire fiskestenger. Fylkesmannen later altså til å tro at man får mer fisk med fire stenger, enn uendelig antall garn.

Når byråkratiet til de grader gjør knefall i en relativt ukomplisert sak som den, er det naivt å tro at den skal gjøre noe annet i Oslofjorden. Beklager, men det er en tapt sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner frustrasjonen Erik og jeg kjenner et par politikere som har prøvd å få til noe i Oslofjorden men har gitt opp. Mange er nok enig med deg i at det bare er å gi opp så lenge dumheten har tilnærmet fritt spillerom men jeg mener at å gi opp er å gi de andre rett. Det har de ikke i saken fra Tyrifjorden og det har de ikke i saken om Oslofjorden. Derimot har de bukta og begge endene noe en av forskerne fra Flødevigen var like oppgitt for som det vi er. De må dokumentere sine forslag i alle bauer og kanter mens byråkratene bare kan si at dette vil vi ikke ha noe av. Jeg tipper det ikke var mange av alle som var enig med deg i hva forskriftene skulle gå ut på som engasjerte seg ut over å gi dere en tommel opp. Hadde alle de, og alle som mener vi må ha en helt annen forvaltning i Oslofjorden gjort noe hadde vi kommet videre med saken. Politikere,miljøvernere og journalister går etter saker som folk er opptatt av og som kan gi dem oppmerksomhet. Men hvor er NJFF og journalistene i de få sportsfiske/ jaktbladene vi har? Jeg oppfatter at de er mye mer opptatt av yrkes-og fritidsfiskerne enn av sportsfiskerne. Det å prøve ikke å ha noen mening i en slik sak er å ta dagens forvaltning i forsvar. Det lever de godt med så lenge sportsfiskerne selv ikke løfter en finger. Vi har oss selv å takke når vi ikke krever vår rett. Det er vi som er mange, det er vi som genererer mest penger.        Kom deg opp på barrikadene igjen Erik. Ditt første innlegg viser at du vet hva du snakker om. 

Knut.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 6.6.2016 at 20.35, sarepta skrev:

   Kom deg opp på barrikadene igjen Erik. Ditt første innlegg viser at du vet hva du snakker om. 

Knut.. 

Enig med deg . Mange vet om hva det gjelder , ikke minst deg Knut , men ingen vinner en krig ved å barrikadere seg ( da sitter man bare i gjørma , og uten å komme videre) ... I min tidligere yrke ( Marinen ) lærte jeg fort at det var best å vite hvem du skulle slås mot ( og med ) samt å prøve å komme seg bak barrikadene til dem man slås imot ...Aller helst innad for å bli kjent .

Hold dine venner nær deg , hold dine uvenner ennå nærmere , sier sagnet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da Østfold jeger og fisk spurte om det er ok at noen få mennesker skal få ødelegge for så mange var det ingen som svarte "Ja naturligvis". Det ville skapt debatt, en debatt forsvarerne av dagens forvaltning ikke vil ha. Når de også sier at det er det bare de som vil ha forandring som tjener på har de vel sagt at de ikke har noen god sak. Derfor holder de heller kjeft og støtter opp under det jeg mener er en urettferdig fordeling som i tillegg er økonomisk og økologisk mye dårligere enn et vern vil være.                         Men å gi opp er ikke et alternativ.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.