Gå til innhold
Fiskersiden

Sjøfiske fra land på Fosen


JørgenKH
 Share

Recommended Posts

Hei!

Driver å prøver meg litt på sjøfiske fra land utpå fosen. Og med det mener jeg alt fra slukdenging til meitefiske!  Har nylig flytta opp hit, så har egentlig ikke peiling på hvor det kan være bra å fiske... Er ute etter så stor fisk som mulig, er ikke så farlig hvilken art jeg får, så lenge det er litt størrelse på de :) Hadde satt pris på hvis noen kunne gitt meg noen tips på lovende fiskesteder. Holder foreløpig til i Åfjord, men gjør ikke noe om jeg må kjøre litt. 

Håper på positive svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet av mange gode plasser rundt hytta på Stokkøya, men det er egentlig lokalkunnskap som er nøkkelen. En enkel båt med et ekolodd kan ellers i mange tilfeller gjøre susen. Siden du ikke har det vil jeg anbefale å forhøre deg med noen som er godt kjent, gjerne blandt den eldre garde fisker. Det har ihvertfall jeg best utbytte ved adkomst av ukjent vann (ved siden av bruk av ekoloddet)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fiska litt i åfjordstrømmen, men har bare fått småsei, smålyr og småtorsk hittil. Skal prøve å øke dimensjonen på utstyret mitt litt i håp om at all den mindre fisken da lar være å bite på :) Ellers har jeg studert litt sjøkart, og sett etter steder der det blir brådypt rett fra land, og da fant jeg en liten tarm som heter Paulen! Stuper jo rett ned til 100 meter, dette må da være en interessant plass å prøve?  Der Åfjorden er på sitt smaleste ser det også ut til å bli ganske brådypt ned til 100 meter, så tror jeg må prøve meg litt der også.

Endret av JørgenKH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker du av erfaring nå eller? Isåfall takk for advarselen, så slipper jeg å kaste bort mange timer der :D Funker kanskje like greit å finne steder som går brått ned til 30-40 meter istedet for rett ned til 100 meter? Har egentlig ganske bra tro på Åfjordstrømmen, siden all fisk som svømmer inn og ut av Åfjorden må passere ikke langt unna der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker av erfaring ja. En kompis av meg har hytte noen hundre meter fra Paulen, så vi har stått mange timer nedi der. Største vi har fått der er en torsk på rundt 1kg.

Rundt om på Stokkøya er det et par plasser som er greie. Men jeg er nok ikke nok kjent te å gi noe spesifikk plassering.

Å finne dyp som 30-40 meter fra land i disse traktene er nok ikke mulig. Det er generelt grunt overalt. Men personlig har jeg erfart at det er i grunnere vann man finner storfisken. Alle mine fisk over 2-3kg (flere torsk mellom 5 og 12kg, lyr opp til 9kg og sei opp til 6kg) er tatt på 10 meter eller grunnere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før fikk man fiske for en billig penge på camping i utløpet av stordalselva , mye laks til tider. Fisker i flo sonen. 

Hofstad kai litt nordover kan by på mye rart om du meiter, i tilleg sjøørret og smålaks på sluk siden det går opp litt fisk i elva ved siden av der. Flatfisk på stranda nordover fra kaia og utover fjorden blir det ganske fort dypt. 

Følger du riksveien nordover er det to fine tidevannsstrømmer innenfor en halvtime som kan by på litt av hvert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kommentar til Paulen, tok veldig mye fisk der da vi startet med linefiske i 2008, både kveite og stortorsk. Men fangstene der dabbet av med tiden da mange begynte å fiske der. Likevel kan få bra der ved dorg tidlig på sesongen, så jeg ville gitt det et forsøk. Heit tips prøv fra nordsiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, Audiosan said:

Jeg og en kompis var på Stokkøya å fisket på torsdagen. Og der endte det med sei på både 2Kg, 2.5Kg, 3.5Kg, 4.2Kg og 4.6Kg. Samt en del torsk i 3kg klassen. Så det er da litt å få på den øya :)

Det var da en bra fangst, arti å høre! Har ikke fått prøvd så mye i sjøen i det siste nå, har vært mest opptatt av laksen de siste dagene :) Også røyk jo selvfølgelig haspelsnella mi, så må få den i orden igjen før jeg får prøvd noe... Men blir nok en tur til Stokkøya når jeg får tid ja :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Hei  artig å lese om fiske fra hjemplassen , har fisket mye i området rundt stokkøya å linesøya mest i båt men blir lit fra land også . Dere har nevnt noen bra plasser ser jeg , men har tips til noen plasser til . Skråfjordstrømmen for eks , her kan det være bra sjøørettfiske til tider med tildels stor fisk . Ellers går det an å stå under stokkøybrua på den sida båtopphugeriet er, der hender det seg at det er stor lyr . Meiter man der kan det hvære mulig å få kveite også men da er det kanskje bedre å stå ved gamle fergeleit på stokkøya . Skal du fiske dypere så går det an å prøve ved skjærvik lykta , fått brosme å stor hyse der . Ellers kan jeg lege til at det er tatt flere kveiter ved Åfjordstrømmen , men da på utsida av støtta der så blir vanskelig å nå fra land . 

Endret av svartfeskarn 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Audiosan skrev:

Jeg tenkte å teste ut det gamle fergeleiet. men så at det var sperret av og tatt i bruk som lagring av en eller annen.

Ja salmar som har hatt litt skrot der,  bedre å stå på flytebrygga ved fergeleiet kanskje.  Hørte rykter om at det er mye fin torsk rundt brua der nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 5.1.2017 at 11.37, svartfeskarn 2 skrev:

Hei  artig å lese om fiske fra hjemplassen , har fisket mye i området rundt stokkøya å linesøya mest i båt men blir lit fra land også . Dere har nevnt noen bra plasser ser jeg , men har tips til noen plasser til . Skråfjordstrømmen for eks , her kan det være bra sjøørettfiske til tider med tildels stor fisk . Ellers går det an å stå under stokkøybrua på den sida båtopphugeriet er, der hender det seg at det er stor lyr . Meiter man der kan det hvære mulig å få kveite også men da er det kanskje bedre å stå ved gamle fergeleit på stokkøya . Skal du fiske dypere så går det an å prøve ved skjærvik lykta , fått brosme å stor hyse der . Ellers kan jeg lege til at det er tatt flere kveiter ved Åfjordstrømmen , men da på utsida av støtta der så blir vanskelig å nå fra land . 

Kan jeg spørre hvor dette gamle fergeleiet, og skjærvik lykta er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei begge plassene ligger på stokkøya,  ta skjerviklykta først.  Her tar du til høyre når du kommer over brua til stokkøya.  Kjører et lite stykke på veien ut mot sundet.  Skjerviklykta ligger på høyre side der. Fergeleiet finner du å om du svinger til høyre etter brua å til høyre å ned bakken der etter ca 50mtr. Hvis jeg får det til skal jeg legge ut kart av plassene 

Endret av svartfeskarn 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.