Gå til innhold
Fiskersiden

Tips til ørretfiske i fjellvann med flue


Fiskerivik
 Share

Recommended Posts

Har i mange år drevet med fiske i mange former, mye ørretfiske i fjell og fjord, i skog og elver, for det meste med sluk og mark. Laksefiske i elv har jeg og drevet med, der fisker jeg for det meste mark, men også flue og litt sluk. Sjøørretfiske med flue er ikke så lenge jeg har startet med, og har utviklet meg mer og mer i årende fremover og syns fisket er gøy. Men fluefiske etter ørret i fjellvann har jeg i svært liten grad drevet med, og aldri fått noe mer enn en. 

Så med dette lurer jeg på tips til ørretfiske i stille vann, og da om klekkinger, fluer (tørrfluer, våtfluer og nymfer), hvordan man ska fiske med disse fluene, om vind er best eller helt stilt, fortomlengde, om det er best på kveld når det vaker osv. 

Fisker for det meste i fjellvann ofte over 800Moh, og noen av de er regulerte. Fisker både i små og store vann, og liker best tørrfluefiske. Er en ganske tolmodig fisker, så jeg er ivrig på å prøve litt. Håper på ett godt og utfyllende svar på spørsmåla mine.

Mvh Asbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar, men noen som kan si noe om hvor man kan kjøpe fluer som passer til klekkinger i fjell i høyde 800-1000 meter? Vet det er mygg osv. men er det flere som klekker? Og får man tak i pupper/nymfer som passer til disse insektene? Og litt om hvordan man fisker og drar inn en våtflue og nymfe? 

Håper på litt svar på dette og, 

på forhånds takk :)

Endret av Fiskerivik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.