Gå til innhold
Fiskersiden

Flyndrelodd - Hvor for man fatt i det?


 Share

Recommended Posts

I ungdommen fisket vi med flyndrelodd.   I Karmsundet sør for Haugesund, ved Snik, fanget vi fin sandflyndre med flyndrelodd som vist på bildet:

http://www.miljolare.no/data/ut/album/?a_id=796536&bi_id=26513&al_id=5417#albumstart

Noen som vet om det er mulig å få fatt i det eller må man få en mekaniker til å lage det?  Selv har jeg 10 000 tommeltotter.  

 



 

Endret av Kjell Gunnar Bleivik
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har vært med og brukt forskjellige varianter av slike flyndrelodd, eller flyndrepik som de egentlig heter. Den trenger egentlig ikke å være dråpeformet, en rett jernbolt fungerer like bra. Tauet den henger i vil styre den, og den skal ikke henge mer enn 1-1.5 m over bunnen når den slippes. Det eneste som er viktig er at løkka i den øvre enden er laget rett så den henger i lodd. F.ex en passe bit med armeringsjern ca 35 mm diameter og 50-70 cm langt vil være fint. Min bestefar laget også slike, og han brukte store kveitevadkroker aom han gløda på en primus og retta ut, og deretter surra fast på bolten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.