Gå til innhold
Fiskersiden

Får ikke fisk!


fredkrist
 Share

Recommended Posts

Hei! 

Jeg er en 17 år gammel gutt som er blitt ganske interessert i fiske. Jeg startet våren 2015, og siden da har jeg fått én makrell og én abbor. Jeg aner virkelig ikke hva jeg gjør galt, 

Nå skal det sies at jeg ikke vet noe som helst om kroker(?) og den slags, Jeg kaster ut det jeg har, men får aldri napp, enten om det er i havet eller en innsjø. Hva er gode tips for å få fisk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen til forumet :)

Dette finnes ikke noe fasitsvar på, og det er flere ting å tenke på. Noe av det første, i tillegg til å fiske et sted det faktisk finnes litt fisk, er valg av metode.

Skal du ha mest mulig fisk, er agn veien å gå. Gjerne naturlig agn som reke, makrellbiter, blåskjell, strandsnegler, men mange bruker også kunstige agn. I innsjøer virker mark i stor grad, men også maggot, småsild, mais, loff og reke. I ferskvann velger man i større grad agn etter hvilken art fisk man er ute etter, enn i sjøen. I sjøen er reke og blåskjell fantastiske allroundere. 

Er du mest komfortabel med å kaste sluk/spinner/jigg, så er variasjon nøkkelen. Jeg tenker da på dybden du fisker på, hastighet, jevn innsveiving, rykkete innsveiving, og størrelse og farger på sluken. Det handler mye om å erte fisken nok til å ta.

Hvis du er litt mer spesifikk med hva du har forsøkt til nå, hvor i landet du fisker, og hva du helst vil få, så kan det hende vi kan utdype litt om metodene, gi tips om fiskeplasser, og er du riktig heldig så kan det hende det bor noen i nærheten som kan ta deg med på tur. Kanskje finnes en aktiv gruppe sportsfiskere i nærheten også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen! Søk opp arten/artene du vil fiske etter på YouTube.Søk helst på engelsk.Her er en side med oversikt over fisk på flere språk;http://kalgraff.no/fisk/.

Ligger utrolig mye fine klipp/filmer ute på nett.Du kan lære masse og det er også god underholdning. Hva fisker du etter? Ferskvann eller saltvann?

Lykke til:)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar begge to :)

Jeg bor i Moss, så har pleid å fiske langs kysten ned mot Larkollen, men også en del i Vansjø. 

Problemet er jo at jeg vet liksom ikke hva de forskjellige krokene og sånn heter, og heller ikke hvilken fisk om biter på hva. Har en Sølvkroken billigstang til 299 kroner, så vet ikke om det kan være noe med stanga? Skal vel egentlig kanskje ikke si så mye, men heller hva du har på enden? 

 

Har prøvd å finne aktive fiskere rundt omkring her jeg bor, men uten hell. Vet heller ikke helt hvor jeg skal lete. 

La oss ta et eksempel da. Hvis jeg skal fiske makrell fra land, hva gjør jeg da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

@Fredkrist Hva slags sene bruker du? Og hvor mange mm? Kan være lurt å sjekke at det ikke er noen form for kluss på sena. Hvor lang er stanga du bruker? Ville muligens investert i en bedre stang hvis jeg var deg da det ikke skal altfor mye til for at billigstengene knekker. Skjedde faktisk for et par uker sida med en kompis av meg etter han hadde en skikkelig fight med en storfisk og den røk tvert av.

Det å fiske makrell fra land er ganske så enkelt, spesielt når den er skikkelig på lag. Da kan den faktisk bite på så og si alt av sluker. Men jeg har ihvertfall god erfaring med å bruke stingsild(25g+) når jeg er ute etter makrell. Sildekongen og skarpsilda er ikke et dumt valg. Prøv å fisk i de øvre vannlagene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.