Gå til innhold
Fiskersiden

Portabelt ekkolodd 100m


OddR
 Share

Recommended Posts

Fishin Buddy er en vits, og hvordan vedkommende som skrev den testen klarte å konkludere med noe annet er utenfor min forstand. Men til neste gang, unngå ekkoloddtester hvor forfatteren må ha Fish-ID på for å lese ekkoloddet. Det blir litt som å lese biltester utført av folk som må ha med kjørelæreren for å kjøre...

Det er flere tråder her på forumet hvor folk har konvertert ekkolodd ment for permanent montering slik at de blir portable. Jeg har flere varianter over samme tema selv. I dag klarer alle ekkolodd å vise bunnlinjen på 120 meter, hvis vi ser bort i de som selges som leketøy. Eksempler på relativt rimelige kkolodd som klarer dette er Garmin Echo 551 (utgående), Garmin Striker, Lowrance Elite CHIRP (utgående) og Lowrance Hook. Men vær obs på at hvis du også skal se fisk på 120 meter, så er de billigste ekkoloddgiverne ikke helt ideelle til det.

Her ser du flere bilder av mine varianter av portabelt ekkolodd:

Her ser du hva jeg har gjort for å lage en portabel løsning:

http://teamcolibri.blogspot.no/2015/05/portabelt-ekkolodd.html

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Fungerer denne Chirp funksjonen med P66 ?

Jeg er også ute etter et billig og greit lodd til min åpne 15foter men det er en jungel..
Har i grunn kommet dit at det er Lowrance som teller. Og da er det hvor langt jeg bør strekke det. Jeg vingler veldig fra Hook-4 til Elite-TI 5.
Ligger jo et 4X chirp til 1200,- på Finn nå.
Men har jo i bunn og grunn lest meg frem til at de alle vil fungere godt med en Airmar P66 som selges til ca 1300,-
Fisker hovedsakelig fra 30-100m i saltvann. Driver med teiner på høsten men da er det bare dybden jeg bryr meg om så det er uvesentlig tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min P66 fra 2010 fungerer mye bedre med låst frekvens (200/50) enn CHIRP (høy/ lav). Til din bruk hadde jeg sterkt vurdert 50/200/455/800-HDI så du får med DownScan, som kan være nyttig når du setter teiner. Min erfaring med den giveren er at den er fult på høyde med P66.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Erik. Men når kabelen til svingerne er så lange uansett går det ikke å korte de ned ved å kappe og lodde ?

Testa forøvrig med denne 83/200 svingeren som fulgte med Hook4 loddet jeg kjøpte og den fungerte i alle fall fint på 30-40m. Kunne se fisken komme mot båten når den satt fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De enkleste giverne til Lowrance/ Simrad viser fisk godt ned til rundt 40-50 meter. Større enkeltfisk og stimer ser du enda dypere, jeg brukte en HST-WSBL (enkleste 83/200) før og sporet sildestimer på 100 meters dyp. Men utfordringen med de på dypt vann (si 50+) er den vide konevinkelen. Siden signalet går ned i vannet og sprer seg som en kone, blir området du "ser" under vann enormt stort etterhvert som dybden øker. Når så alt dette skal vises på en relativt liten skjerm, ender du opp med at en fisk knapt blir en piksel på skjermen fordi det er så mye vann som også skal vises. Litt som å skulle lete etter en person i en folkemasse, men med vidvinkel. Skal du finne den ene personen må du ha smalere vinkel på linsen, så du ser mindre men skarpere med mer detaljer.

En annen sak er at følsomheten også øker med de dyrere giverne, og kvaliteten på det kjeramiske elementet inne i giveren. Det igjen betyr at du får et renere bilde og kan fange opp mål på dypere vann. 

Det siste jeg skal ta med i denne omgangen er at ekkoloddet tegner bunnlinjen nederst på skjermen din, det har de fleste fått med seg. Det man fort kan glemme, er at ekkoloddet tegner bunnen basert på det grunneste punktet innenfor ekkoloddgiverens kone. Så hvis du har 10 meters dybde på den ene siden av båten og 20 meter på den andre, feks når du kjører langsmed en kant, og konevinkelen er bred nok til å dekke både der det er 10 meter og der det er 20, tegnes bunnen uansett på 10 meter. Rett under båten din er det kanskje 15 meter, men det "skjønner ikke" ekkoloddet. Siden fisk gjerne står tett inntil slike kanter, vil all fisken som står inntil kanten fra de 10 meterne og ned til 20 meter "skjules" av bunnlinjen på skjermen din. Fiskene er innenfor konevinkelen, men står dypere enn det grunneste punktet i konen. Resultatet er at du ikke ser de. Derfor er det ikke bare positivt med bred konevinkel, og særlig ikke når dybden øker og man ser etter fisk tett på bunnen.  

Det siste kan du enkelt teste selv. Legg deg til et sted hvor du vet bunnen heller, og slipp jiggen/ pilken rett under ekkoloddgiveren så du ser den på skjermen mens den synker. Merk deg forskjellen på når ekkoloddet viser at pilken din treffer bunnen, og når du kjenner at snøret blir slakt. Du vil fort finne ut at dersom det er bratt nok, så fortsetter sena di å gå ut mange meter etter at ekkoloddet sier at du er på bunnen. 

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter utrolig stor pris på at du tar deg tid til å forklare slike ting til oss, du er jaggu en fantastisk kapasitet her inne !

Festet svingeren i dag og den er ikke så verst. Viser et bra bilde ned til rundt 30 meter. Men videre blir det fort dårligere.
Jeg bruker alltid en teller på stanga og sjekker kart opp mot ekkolodd. Føler det gir meg et bra bilde av forholdene under meg.

Men jeg er helt grønn på å forstå meg på følsomheter, chirp, farger og alt dette. Jeg ser i grunn bare etter "rusk" i de vannlagene jeg fisker. Tenker slik at er det småfisk jeg ser så er der kanskje større utgaver i nærheten.

Vi er så heldige her på sunnmøre at vi får et fantastisk torskefiske på vinteren fra februar og noen måneder. Da er ekkolodd veldig viktig å ha. Det vi normalt gjør er å bruke 50hz og 200hz side ved side. Så leter vi etter "lopper" (oppsamlinger) av fisk på 50hz og når noe dukker opp prøver vi å få tilnærmet likt signal i samme høyde på 200hz. Da kaster vi ut pilkene. Dybden er normalt 30-70m.
Og dybden er svært viktig, derfor tellerne. Fisken som er bitevillig er øverst på disse toppene og en må gjerne senke pilken ned så den ligger en meter over loppen.

 

Et fantastisk artig fiske !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ref å se på et skjermbilde med to frekvenser. det er både nyttig og lærerikt.

På alle ekkoloddgivere er det slik at den laveste frekvensen (50 i ditt eksempel) har den videste konevinkelen, mens den høyeste frekvensen (200) har den smaleste konevinkelen. Du vil altså se mye mer fisk på skjermen med 50 enn 200, rett og slett fordi 50 dekker et større område under båten.

Men det er verdt å huske på hva ekkoloddet faktisk gjør. Ekkoloddet viser IKKE hvilken dybde fisken står på, den viser avstanden fra ekkoloddgiveren og til fisken. Det er to helt forskjellige ting, og i særdeleshet når konevinkelen er stor eller dybden øker.

Så du kan feks se en fisk som tilsynelatende står på 70 meters dyp på 50 kHz, men som du ikke ser i det hele tatt på 200 kHz. Da er fisken ca 70 meter fra ekkoloddgiveren din, og såpass langt ut til siden (eller forover/ bakover) at den er utenfor konevinkelen på 200 kHz. Den står med andre ord IKKE 70 meter rett under båten, så den står IKKE på 70 meters dyp. Så kan man tøffe litt rundt, sørge for at fisken synes på 50 hele tiden, og forsøke å legge båten så den også dukker opp på 200. Da vet du at fisken er mer rett under båten, og det er på tide å slippe utstyret i vannet. I denne prosessen vil det se ut som fisken stiger på 50 kHz, noe den ikke gjør i virkeligheten, men den "stiger" fordi avstanden til ekkoloddgiveren blir mindre når du får plassert båten rimelig rett over fisken.

På grunn av dette skal man aldri slippe utstyret ned på samme dybde som fisken vises, men stoppe litt over fisken. Da er du sikker på at du ikke slipper pilken/ jiggen/ agnet forbi og under fisken hvor den har liten mulighet for å se godsakene. Gjør du dette riktig, vil du da se fisken på skjermen under jiggen, og så vil det se ut som fisken stiger opp mot jiggen før den tar. I virkeligheten kan det godt tenkes at fisken ikke stiger i det hele tatt, men forflytter seg sideveis inn mot jiggen din, men på ekkoloddskjermen ser begge fenomenene tilnærmet like ut. Er ekkolodd og giver godt nok, og brukeren har stilt inn ting skikkelig, vil fisk som kommer inn fra siden få et sterkere ekko (tykkere strek med sterkere farger) enn fisken som kommer rett opp undenifra. Men akkurat der er vi inne på ting som krever trening, både med tanke på innstillinger og at man faktisk skal se og skjønne hva som skjer på skjermen.

Jeg anbefaler Bo Halls bok "Ekolodsboken"  for alle som er interessert i slike ting, dvs det jeg kaller basiskunnskap om ekkolodd. Bo driver primært med havfiske og kan sine saker, at jeg ikke er like enig med ham i utstyrsvalget alltid får så være. :) Boken kan bestilles her og er verdt pengene så det holder: http://havsfiske.net/ekolodsboken.html Det er ikke ofte jeg kan si at en bok vil hjelpe deg til å fiske bedre, men i dette tilfellet så kan jeg det.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg ikke tenkt på nei. At grunnen til at vi tilsynelatende må fiske rett over fisken er at loddet "lyger" litt og forteller at fisken er dypere enn den faktisk er på grunn av konevinkelen.

Veldig interresant !
 

Nå har jeg fått byttet fra den medfølgende 83/200 svingeren på Hook 4 til en HDI50/200. Prøvde bare litt på fjorden i går kveld og merket ingen forskjell på de må jeg innrømme. Men nå var det nok lite fisk å se uansett og jeg er tidlig i en læreprosess med å bli flinkere til å lese og bruke lodd så det tar jeg ikke så tungt.

Har laget en innretning med to isoporbiter over et blylodd slik at jeg kan få verifisert hvilke innstillinger som vil være best for mitt bruk, samt hvordan de faktisk vil vise på de forskjellige dypene. Om de viser da.. ;)
Jeg merket at det var vanskeligere å se jiggen gå ned med 50/200 loddet men antar det skyldes smalere vinkel under båten. Så ingen klare fiskekko, dvs buer, på 30-50m i går men så er det ikke sikkert det var så mye fisk der heller. I alle fall ikke med litt størrelse.
For å få tilbake troen gikk jeg da inn til grunnere vann på 10-20m og da kom det veldig klare utslag og småseien som bet umiddelbart verifiserte dette. Men heller ikke disse viste som fine buer. Heller som flekker med rød kjerne.
Er der triks for å få disse buene, eller skal jeg ikke bry med så mye om det ?

Har noen spørsmål også:
Ping hastighet: Skal denne følge farten til båten, altså slik at når en søker i noen knop så skal den være høy og når man ligger stille lav ?
(Hvis så, hvorfor har ikke denne en "auto" mot farten som loddet faktisk vet..)

Chirp: Dette er helt nytt for meg. Er det nyttig på billige lodd som dette ? Jeg har nå høy og lav som valg. Antar høy er da frekvenser fra ca 190hz til 200hz. Og Lav noe fra ca 40hz-50hz ?
Og hva betyr "tilpasset høy/tilpasset lav" ?

Følsomhet: Bør jeg skru av auto her, eller er det greit med auto og så bare justere denne opp eller ned ?

Fargelinje: Bare justere til en får et fint bilde ?

Ellers tar jeg gjerne tips og triks i praktisk bruk av loddet. Jeg er egentlig svært imponert over hva man får for rett under 3000,- med både plotter og ekkolodd. Var skeptisk til 4,3" skjerm til jeg så den i virkeligheten. Jeg sitter jo nesten uansett rett ved siden av og den rektangulære formen og denne er jo høy men ikke så bred så bildet virker jo ganske stort det synes jeg. En ser ikke historien så langt tilbake men det er jo det som skjer der og da som er viktigst.

En annen ting som imponerte var downscan. Brukte det når jeg satte teiner. Veldig glad du tipset om at denne svingeren taklet det også. Morsomt bare å gå rolig å studere bunnen på de stedene jeg vanligvis setter.

Et problem med ekkolodd generelt vil jeg tro er vvel at man blir mer opptatt av loddet og bruken av dette enn faktisk fiske.. ;)
En dyktig fiskekompis (som bruker et litt eldre Garmin men jaggu kan å bruke det) ga meg forøvrig et godt tips: Med en gang det biter en bra fisk se bort på loddet og sjekk hva bildet viser. Etter hvert vil en da søke etter lignende scenarioer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på at du også endrer på ekkoloddets innstilling for hvilken giver den har (under Innstallasjon i ekkoloddmenyen). Den MÅ vite hvilken giver du bruker for å fungere skikkelig.

50/200-giveren din har omtrent halve konevinkelen som 83/200. Skal du se fisken som buer med 50/200 må du se på 50, der er konevinkelen 35 grader og det er bredt nok i massevis for buer på 3-70 meters dyp eller så. Fra 20-30 meter eller så vil du normalt se buer også på 200 med en konevinkel på 12 grader, siden konen da begynner å bli bred nok til buene. Men for buer må båten være i bevegelse, og scrollspeed (bildeframmatingshastigheten) må tilpasses båtens fart. tøffer du rundt i 1-3 knop så sett scroll/ ping på 1/2. jeg er nesten aldri over 1/2 bortsett fra når jeg skal kjøre i plan over lengre strekninger hvor jeg vil ha kontroll på bunnlinjen.

På 200 vil fisk vises mer som prikker eller "blobs" enn buer på grunnere vann enn det jeg nevner over, pga at konevinkelen er for smal til at du får hele buen. Her bruker jeg HST-DFSBL som er svært lik din 50/200/455/800-HDI, merk deg forskjellene på hvordan fisken vises. (Ekkoloddgiveren min står litt skjevt i dette bildet, derav skjeve buer.)

HDS_50_200_Oyern_30.11+%25282%2529.png

Vertikalfiske på grunt vann med 50/200 krever en båtfører med kontroll på båtens drift hvis du skal se jiggen på 200 kHz. Men som bildet under viser er det fult mulig. Svart sirkel er min jigg med 30g hode og 10cm eller så shadjigg, grønn er torsk på under kiloen.

Oslof_50_200_22.12+(5).png

Aktiver A-scope (realtidsvinduet), så er det lettere å se hva som skjer under giveren der og da. Dette viser det samme som de første par radene med piksler på resten av skjermen, men drar det ut litt så det er lettere å få med seg. Bruker du delt skjerm, så del den loddrett, ikke vannrett. (Pages-Menu for å endre skjermdelingens utseende) Da dobler du skjermens oppløsning og størrelse den veien som betyr noe når du ser på et ekkolodd. (Og sparte 8000 eller så i prosessen, da du slipper å kjøpe større skjerm....)

Dessverre kan ikke ping (som sier noe om hvor ofte ekkoloddet sender ut sitt signal) og scroll (som sier noe om hvor fort bilder ruller over skjermen) justeres hver for seg på Hook. Men bruk 1/2 så er du nogenlunde i mål med begge.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter her...

Chirp har sin misjon også i denne prisklassen, da særlig dypere enn 40-50 meter eller så. Din 50/200 gir deg valgene Høy (som chirper rundt 200 kHz) eller Lav (som chirper rundt 50 kHz). For å studere bunnforhold synes jeg det er bedre med låst frekvens, men for å lokalisere fisk er Lav chirp meget bra. Da får du både vid konevinkel og bedre oppløsning enn du hadde fått med låst frekvens på 50. Høy chirp med Lowrance sine egne ekkoloddgivere har jeg aldri fått til å bli bra.

Tilpasset betyr at du kan velge en enkelt frekvens innenfor de to chirp-frekvensbåndene, feks 205 fra Høy eller 45 fra Lav. I mine øyne ikke veldig nyttig på Hook men absolutt nyttig på HDS kombinert med Airmar sine chirp-givere. (Men da legger vi fort på en 0 på prislappen.)

Følsomheten er ett evig diskusjonstema.... Moralen er at det avhenger av hva man ønsker å se etter. Jeg kjører nok mye med lavere følsomhet enn mange for å sortere bort småfisk når jeg leter etter fisk å vertikalfiske på. Jeg bruker alltid auto-følsomhet siden det er så variabel dybde der jeg fisker, når jeg ser etter fisk nære bunnen, men justerer som regel auto litt ned. 2-8 hakk ned fra auto passer ofte meg godt, men det varierer med vannforholdene.

Fargelinjen har jeg som regel rundt 65-70, oftest på 67 hvis jeg husker riktig. Her ser du to bilder med 83/200 på en Elite 4 HDI, som med låst frekvens har det samme ekkoloddet som din Hook på låst frekvens. Jeg har dessverre ingen bilder fra min Elite med 50/200. Fiskemodus "Generell bruk", støyfilter og overflatefilter av, følsomhet auto -3, ping normal. Bildene er fra et vann i Asker.

Her lukter det røye.

Elite%2B4%2BHDI%2B%25283%2529.jpg

Stim med pelagisk småfisk:

Elite%2B4%2BHDI%2B%25284%2529.jpg

 

Ellers har kompisen din helt rett. :) Etter at fisken er sikret, så kjør gjerne en runde i området og se litt på det også, så du får litt oversikt over hva som var spesielt akkurat der.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig det. :)

Kan fylle på med litt personlig erfaring av fisk versus returekko i saltvann. Vær obs på at sei gir svakere returekko enn torsk, og makrell (som ikke har svømmeblære) gir enda svakere ekko. Sei vil kun vises som buer hvis den er stor, makrell ser mest ut som "grums". Torsk gir generelt ganske gode returekko, i likhet med sild. Brisling blir igjen bare "grums". Utfordringen med å skulle finne større sei med ekkolodd, i tillegg til det dårlige returekkoet, er at den større seien gjerne står under et lag med mindre sei. Når ekkoloddsignalet skal gjennom laget med småsei får du et signaltap, som igjen gjør at de større under synes dårlig. Samtidig blir den relative oppløsningen (dvs mengden vann versus skjermens størrelse) stadig dårligere desto dypere det er. Så hvis du får klare ekko/ buer under et lag med småsei er det som regel torsk. I slike tilfeller er det lurt å bruke zoomfunksjonen, eller sette dybdeskalaen manuelt.

Skjermbildet under er med vesentlig mer kostbart utstyr (Simrad NSS Evo2 med Airmar TM150M) men jeg prøver å vise effekten av å zoome inn. Til høyre ser du hele vannsøylen i A-scope og så som et smalt ekkoloddbilde, mens mot venstre viser jeg bare den biten av vannsøylen jeg er interessert i der og da. (44-80 meter). Dermed kommer det som først ser ut som "grums" bedre frem og jeg ser at det faktisk er større enkeltfisker innimellom.

Oslofj%2BNSS%2B9%2BTM150M%2B25.01%2Bredi

Skjembildet viser også ulempen med zoom.... Se på den røde pilen i A-scope. Det er enda større utslag nede rundt 90 meter som jeg først så når jeg kom hjem og så på skjermbildet. Her burde jeg vært våken og sett at A-scope viser at jeg skal flytte mitt zoomområde ned 10-20 meter til. :D

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig mobilbilde men viser mine to "dubber" ala testriggen din på ca 30m.

Det var lett å få de inn på denne dybden men på 15-20m måtte det jaggu være ganske under båten. Men det er jo fint når jeg skal prøve dypere litt senere i kveld da får jeg en følelse av konene på de forskjellige frekvensene.

Artig dette med fiskeartene og hvordan de viser. Veldig spennende og jeg hører jo dette fra erfarene fiskere at de kan tyde fiskesort etter ekko på loddet. Har nesten ikke trodd de..
Visste at Makrell ikke har svømmeblære og viser som er massiv sky (og det er plenty av de her nå så har lett fanget opp stimene). Men ikke dette at Sei også kan være tricky å tyde størrelse på.

Nå i august/september er det jo sesong på storsei her i fjordene.

IMG_8681.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja. Teorien er bevist. :D

Liten tvil om at fisk med svømmeblære på størrelse med duppene dine sånn cirkus +/- vil vises på ekkoloddet på den dybden så lenge de er nogenlunde sentrert i konen. :) 

Av erfaring vet jeg at duppene mine gir omtrent samme ekko som en abbor på 150 g eller en røye på 200g. Vi snakker altså om at relativt små enkeltfisk kan sees på ganske store dybder. (Så er det naturligvis en viss svekkelse av signalet i saltvann versus ferskvann.) Det som er skummelt med å prøve seg på slike teorier om arter og fiskens størrelse, er at ekkoet endrer utseende alt ettersom hvor det befinner seg i konevinkelen horisontalt.

Hvis du nå vil gjøre det vanskelig for ekkoloddet ditt, så setter du de to duppene nærmere hverandre og ser om de vises som to separate ekko eller som ett. På den måten kan man si noe om målseperasjonen på den kombinasjonen ekkolodd/ giver man bruker.

Med mitt relativt mye dyrere utstyr ser jeg faktisk svirvelen mellom hovedsena og fortommen min når jeg vertikalfisker på 20 meter om jeg skrur opp følsomheten. I den grad noen egentlig har behov for å fange opp et 5mm stort mål på 20 meters dyp.....

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.