Gå til innhold
Fiskersiden

Dypt dorging uten rigg.


ch1
 Share

Recommended Posts

Har prøvd og dorge en del inni høgsfjorden etter laks med blyparavan i dypden 3-5m (30g) og 8-10m (90g).

Tempraturen i vannet er rundt 15,5-17 grader og far ofte utslag på fisk på rundt 20-25 meter. 

Så lurte på om det er noen som har erfaring med og dorge på denne dypden? finnes det noe som kan komme ned i denne dybden uten rigg. 

Så på dipsy, eller Jensen pink lady, eller en magnum paravan 120g. 

Båten er ikke større en 14fot så har ikke mulighet til rigge opp noe.

dorger med firetiger og watermelon Apex. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De største Dipsyene får du også ned rundt 20 meter. Som Pink Lady forutsetter de en stang som tåler belastningen og helst multifilament for maksimal dybde.

Jeg har dorget mye sjøørret rundt 20 meter dypt. Til å begynne med (typ 10 år siden) med Dipsy. Men jeg gikk fort over til dyprigg for det fisket. Daværende båt var enda mindre enn din, bare 405 cm. Jeg stacket to stenger på riggen, en i sildestimen og en 4-5 meter over. De fleste fiskene tok den som gikk over, men om den erfaringen er direkte overførbar fra mitt sjøørrtefiske og til ditt laksfiske vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Den 6/14/2016 at 12.20, ch1 skrev:

Har prøvd og dorge en del inni høgsfjorden etter laks med blyparavan i dypden 3-5m (30g) og 8-10m (90g).

Tempraturen i vannet er rundt 15,5-17 grader og far ofte utslag på fisk på rundt 20-25 meter. 

Så lurte på om det er noen som har erfaring med og dorge på denne dypden? finnes det noe som kan komme ned i denne dybden uten rigg. 

Så på dipsy, eller Jensen pink lady, eller en magnum paravan 120g. 

Båten er ikke større en 14fot så har ikke mulighet til rigge opp noe.

dorger med firetiger og watermelon Apex. 

Laks og for den delen også sjøørret dorger/troller du ner til ca 10 m. I denne vannsøylen har du størst sjangs til å treffe på dei fiskene som er på gjytevandring i hav og fjord, neppe på 20 m

Troller du i dybden 10 m dekker du også for sjøørret som står dypere, hvis dei er på hogget.

Laksen er antagelig mer gunstig i vannsøylen, 0-8m. I denne vannsøylen driv ferskvannet på overflaten som er lokkemiddlet in til gjyteelven.

Du troller i 4-5 kn nå om sommeren litt langsommere tidlig om våren. Det er viktig å trimme beitene slik at dei får en passa gange och ikke spinner runt som propeller eller slikt. Alternativt, at kunn bruke beiten som klarer slike trollingfarter fra grunnen av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Tusen takk :) 

et spørsmål, jeg ble litt gira på dette med sjøørret og brisling.

Etter og ha lest en imponerende Topic om det, har fått tak i et kastenett for å fange brisling. 

Noen som gjort dette før? Og vil dele noen tips rundt dette fange brisling med kastenett. 

Endret av ch1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.