Gå til innhold
Fiskersiden

Montering av Aimar P79 innvendig svinger


L K
 Share

Recommended Posts

Kjøpte en gammel Lowrance kombimaskin som jeg nå skal montere svingeren til. (Aimar P79)

Fikk ikke med noe papirer,men fant monteringsanvisningen på nett:  http://www.jamestowndistributors.com/userportal/pdfs/Standard_Horizon/DST525_Owner's_Guide_Installation.pdf

Ble fortsatt ikke helt klok på dette og lurer på hvordan denne skal monteres riktig.

Tok noen bilder nedi brønnen bak hvor den skal stå.

Regner med underdelen skal stå i vater begge veier,men så lurer jeg på hvilken vei pilene og gradene skal stå i forhold til lengderetningen på båten?

svinger topp.jpg

nedi.jpg

skjermer.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du se fisk, hadde jeg sterkt vurdert å droppe P79 og heller aktermontert en P66. Hvis du går for P79, så sørg i hvertfall for å teste den der du tenker å montere den før du limer.

 

Gradene har med avvik fra kjøllinje å gjøre, men det er rimelig greit forklart i manualen. Manual og slikt finner du her:

http://www.airmar.com/productdescription.html?id=3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Har egentlig lyst på hekksvinger ja,men hadde kanskje tenkt å bruke 5" skjermen til ekkoloddet og 7" kun som ren plotter.  Men ekkoloddet på X15 er vel endel bedre enn Mark5 loddet? 

Det fulgte med kopp til giveren,så om den ikke fungerer baki brønnen er det enkelt å flytte den,men har vel ingen andre steder jeg kan sette den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde P79 da jeg kjørte med Garmin, men gikk fort over til P66. (Var en Hansvik.) Signaltapet (eller forvrengningen) var merkbar på P79, selv om glassfiberskroget virket rent og uten luftbobler der P79 stod.  Når du prøver deg frem med plasseringen av en innvendig giver, er det ikke store forflytningen som skal til. Du må bare finne de kvadratcentimeterne som ikke har noen luftbobler i glassfiberen. Hvis du ikke tester før montering kan du banne på at du monterer det eneste stedet hvor det faktisk er en boble.... :D

Ekkoloddet på LCX er helt klart en hakk vasserre enn på Mark 5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Var 3 skruer for å justere gradene jeg ikke hadde lagt merke til... :P

Giveren er montert og testet.  Tok en tur på Eikern,viste fint bunnen over hele og endel dotter rundt i vannlaget som jeg regner med er krøkle.  Så ikke enkeltfisk som forventet.

Så lurer jeg på hvor jeg får kjøpt riktig kartbrikke med kart over Oslofjorden?

Ser det står MMC i manualen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg husker riktig har P79 ganske smal konevinkel på 200 kHz, så skal du se buer må du bruke 50 kHz.

 

Et annet sted i minnebanken står det at LCX tar minnebrikker opp til 2GB, så de nyeste Navionics-brikkene fungerer ikke. De eldre på 5-600MB bør fungere. Jeg har en slik Gold Small for Oslofjorden som jeg ikke bruker. Du kan få den for 500 hvis du vil ha den. Returrett hvis den ikke virker. Må bare finne den først. :D

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.