Gå til innhold
Fiskersiden

Ny fiskestang + snelle


Aurefiskeren
 Share

Recommended Posts

Hei, jeg skal kjøpe meg ny stang og snelle til innlandsfiske primært etter ørret. Er ganske ny på ferskvannsfiske så er ikke helt sikker på hva jeg skal gå etter. Men tror 9 fots stang med kastevekt på rundt 3-15 gram er det jeg vil gå for. Fisker for det meste med sluk / spinner, men også fra tid til annen med mark. Fisker primært i stillestående vann med også litt i elver hvis det skulle ha noen betydning for valget.

Fant en pakke på skittfiske som kunne se interessant ut : Lawson Northern Lite 9' 3-15g + DAM Quick Camaro 610 FD Har lest mye bra om den stanga, men er mer usikker på snella. Noen som har erfaringer med denne?

Har også lest en del inne på forumet her at Beastmaster skal være bra stenger. Men er usikker på hva jeg eventuelt skulle velge.

Har kikkert på disse to Shimano BeastMaster DX 270L 9' 3-14g og Beastmaster CX STC 240/270L 3-14g Hva er fordeler og ulemper mellom disse to annet enn at den 5 delte er lettere å ta med seg?

Eventuelt snelle hvis jeg kjøpe stang og snelle for seg selv så har jeg kikket litt på denne Shimano Aernos 1000FB

Lener litt mot det pakketilbudet for øyeblikket i og med at da får jeg Northern Lite og snelle til samme pris som de normalt selger stanga alene for. Men vet ingen ting om den snella og finner ikke mye info på den så for alt jeg vet kan det jo være ei helt ubrukelig snelle.. 

Eventuelt andre forslag til stang og snelle settes også stor pris på :)

 

Endret av Aurefiskeren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Personlig ville jeg nok ha gått for stang og snelle for seg selv, men dette er ikke et must. Det jeg kan si er at Shimano Beastmaster stengene virkelig er toppkvalitet og noe jeg definitivt vil anbefale. Bruker en slik en selv(todelt). Som du sier så er det naturligvis lettere å frakte meg seg den 5 delte stangen i en sekk f.eks, som er en fordel så klart, men utover det er vel kvaliteten mye av det samme. Ville gått for en Shimano snelle også, og den Aernos snella er ikke et dumt valg. Eller så har du Shimano Biomaster, Exage, Rarenium, Twin Power og Stradic snellene som alle er toppkvalitet. Bruker selv Stradic Ci4+ snella og er utrolig fornøyd med den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :)

Blir nok den todelte beastmasteren jeg har linket til lenger opp her da, og mest sansynlig Aernos eller exage snelle siden jeg egentlig hadde tenkt meg et budsjett på max 2000. Noe som ser ut til å bli overstredet bittegrann uansett da men :P Både Aernos og exage ligger på overkommelige priser på skittfiske for øyeblikket. Noen som vet hvordan disse snellene er opp mot hverandre? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig! Du kommer neppe til å angre om du går til innkjøp av den todelte beastmaster stanga :-) Når det gjelder Aernos og Exage snella er det ikke veldig stor forskjell, men Aernosen er et lite hakk bedre. Den har noen ekstra egenskaper som Exagen ikke har - i tillegg til et kulelager ekstra, og koster derfor litt mer. Om det var jeg som skulle ha valgt, hadde det blitt Aernosen rett og slett fordi den er litt bedre, og fordi jeg liker utseendet dens mer enn Exagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det Beastmaster med Aernos snelle! :D

Så kommer det eviglange spørsmålet.. Noen anbefaling til valg av sene? Vurderte fireline, men har lest at den har lett for å ryke ved kontakt med steiner og dritt i vannet. Noe som det er litt av i noen av vannene jeg fisker i, og selvfølgelig i elva. Har også lest at en del folk her inne mener fireline er fint til sjøfiske, men at det kan være bedre med mono til innlandsfiske i elver hvor det er stener osv.

Så jeg lurer på om mono sene er det jeg skal gå for i førsteomgang vertfall.

Kikket litt på disse alternativene : Sufix Duraflex og Trilene serien : Trilene XL Smooth Casting , Trilene Sensation , Trilene MAXX . Er det noen store forskjeller på de forskjellige trilene sene typene? 

Så til diameter og bruddstyrke. Sikkert dumt spørsmål, men hvor høy bruddstyrke trenger jeg reelt sett til lett ørret fiske? Jeg har personlig ikke fått noe tyngre enn 500g ørret på kroken enda, men det skal gå kilos fisk i vannene rundt her. Ta foreksempel Suffix'n i 0.18mm med bruddstyrke på 3.10kg. Er det nok om "storørreten" på rundt kiloen skulle bite på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott :-) Jeg bruker kun multisene selv(fireline) da jeg har veldig god erfaring med denne. God kontakt med fisken, lange kast og bunnsolid. Du har dog helt rett i at den lett kan ryke dersom man treffer stein o.l. Mange bruker derfor en fortom. Uansett, mono passer kanskje bedre til ditt bruk og det finnes nok av disse av god kvalitet. Kan komme litt mer inn på valg av sene i morra. Ville dog ikke tatt sjansen på kun 3 kg bruddstyrke selv om du kun fisker etter ørret. Anbefaler minst 5-6 kg bruddstyrke så du er sikra. Jeg bruker fireline 0,12 og den har bruddstyrke på 6.8kg.

Endret av Østlending
rettelse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisket mye med mono på 0,15-0,20 før fireline kom på markedet og mistet aldri fisk pga snørebrudd. Det var mer vanlig å slite av i kastet siden det er mye mer press på snøret under kast en ved kjøring av fisk.

Ville gått for PowerPro 0,15 og 0,25 monofortom. Monofortomen sparer multien for slitasje mot stangringer i kastet og mot steiner. Selv har jeg 0,10 PP og 0,22 mono men mener det er i tynneste laget da jeg må sjekke for slitasje hele tiden for å unngå brudd.

 

Stang og snellevalget ditt vil du nok ikke angre på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, BAN skrev:

Ville gått for PowerPro 0,15 og 0,25 monofortom. Monofortomen sparer multien for slitasje mot stangringer i kastet og mot steiner. Selv har jeg 0,10 PP og 0,22 mono men mener det er i tynneste laget da jeg må sjekke for slitasje hele tiden for å unngå brudd.

Denne du mener? Har du erfaring med hvordan PowerPro er kontra Fireline? 0,15 PP med 0,25 monofortom hørtes for meg litt grovt ut til innlandsfiske etter ørret som jeg driver med, men det er kanskje ikke det? Og hvor lang fortom er det "normalt" å bruke? Skjønner at folk bruker litt forskjellige lengder utifra preferanser, men er det noe minimums lengde man burde forrholde seg til?

Endret av Aurefiskeren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Aurefiskeren skrev:

Denne du mener? Har du erfaring med hvordan PowerPro er kontra Fireline? 0,15 PP med 0,25 monofortom hørtes for meg litt grovt ut til innlandsfiske etter ørret som jeg driver med, men det er kanskje ikke det? Og hvor lang fortom er det "normalt" å bruke? Skjønner at folk bruker litt forskjellige lengder utifra preferanser, men er det noe minimums lengde man burde forrholde seg til?

Gå for denne du. Fyll opp med mono i bunnen av snellen. Hva som er best av fireline og PowerPro blir vi aldri enig om men jeg holder en knapp på PP :)

Jeg bruker ca en stanglengde fortom da det er ideelt kastemessig på min stang. Dette må du nesten prøve deg frem til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere idag bestilte jeg meg Beastmaster DX 9' 3-14g + Aernos 1000FB. Slang med ei 0.18 Trilene sensation så jeg kan prøve meg litt med den mens jeg grubler videre på om jeg skal investere i multi sene til mitt bruk. 

Men vil takke alle dere som hadde råd og tips, det settes stor pris på! :) Så kommer det vel en liten update etterhvert som jeg har fått testet utstyret litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.