Gå til innhold
Fiskersiden

Hoffen
 Share

Recommended Posts

Jeg har meget begrenset erfaring med markfiske, gav opp etter et par forsøk for 20år siden..

Men greia er vel å finne rett vekt på blyet. Start lett og juster opp til du finner rett bunnkontakt nedover. Du sparer deg for mange sorger med heller å fiske med litt for lett bly enn for tungt ;)

Er det liten elv/svak strøm så bruker mine fiskekamerater 2-3-4 splithagl 1m over kroken. Er det dypere/mer strøm så er det 1-1.2m fortom knyttet i en otersvivel og 15cm litt tynnere sene ned til et slangesøkke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Markopphenget - eller takkelet - er jo ( som ford prefect nevner i innlegget over) ganske forskjellig avhengig av om du fisker i en liten grunn elv hvor flomvannføring er på noen få kubikk, eller om du fisker i store elver hvor vannstanden gjerne er på 100 kubikk og mer. 

I store elver som Drammenselva og Numedalslågen på Østlandet og Otra på Sørlandet bruker jeg følgende takkel som standard - og varierer lengden ned til søkket etter bunnforhold og strømhastighet - og tykkelsen på sena etter hvor brutale fighter jeg forventer å få (størrelse på fisk, strømforhold og evt. muligheter til å følge etter fisken hvis den feks. kommer seg over brekk-kanten) 

Lurt med tynnere sene ned til søkket - og greit å bruke slangesøkke der det er lov. ( Pga fare for spredning av gyro og annet er det viktig å å ikke bruke slangesøkke i en annen elv etter at du har brukt det i en elv da det fort kommer litt vann inn i slangen.) Miljøsøkker er et fint alternativ. 

mark.jpg

Enkelte andre bruker motsatt - kortere fortom til marken og lengre ned til søkket. Og tanken er vel å få løftet marken litt opp fra bunnen. De får laks de også - så du får prøve deg litt fram og se hva du har mest troa på selv :)

Endret av Svein Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.