Gå til innhold
Fiskersiden

Kombi Kystmeite / Havfiske stang&snelle til Kveite?


H.L
 Share

Recommended Posts

Hei.

Etter å ha gått igjennom en jungel av tråder og diverse råd har jeg kommet noe lenger på jakt etter utstyr til kveitefiske.

Det er mulig jeg spør om det umulige her, men finnes det en kvalitets snelle som kan kastes med fra land og brukes på dypt vann fra båt etter kveite?

Jeg håpet på noen råd her etter å først ha mistet en kveite på SØ stang, snelle og sene og senere fått opp en på 4,8kg på samme utstyret, for så å tatt 2,5t busstur til XXL for å forhøre meg, og selgeren som selv var kveitefisker solgte meg 110m 0,25mm fireline og 0,99mm mono fortom, som i følge han skulle være mer enn nok til dette fisket.

Jeg visste ikke at det var kveite der jeg fisket før jeg fikk opp den på 4,8 og fisket ikke etter dette.

For 2 dager siden mistet jeg enda en kveite pga for lite snøre av det jeg kjøpte på XXL, jeg måtte stramme bremsen veldig fordi spolen holdt på å gå tom.

Jeg skjønner nå at utstyret mitt er langt unna hva som anbefales til målrettet kveitefiske, og skal handle inn stang og snelle som rommer 2-300m med 0,40mm fireline/multifilament .

Hvis jeg må handle inn 2 sneller og 2 stenger, så gjør jeg det, men hvis det finnes en snelle som kan kastes med fra land og brukes på dypt vann etter stor kveite fra båt, så hadde det vært helt topp.

Alle råd og svar mottas med takknemlighet.

Mvh

H.L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker surfsnellene mine til kveitefiske uten å nøle men jeg fisker aldri kveite på dypt vann. Oftest drifter jeg på 10-15 meters dyp. Snellene får da jobbe slik de skal når man kjører fisken.

Surfsnellene mine takler ikke fiske på dypt vann.

Har 400 meter 0,28 Powerpro og 1,2 mm monofortom. Dette bør holde til det meste som svømmer langs kysten vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, BAN skrev:

Bruker surfsnellene mine til kveitefiske uten å nøle men jeg fisker aldri kveite på dypt vann. Oftest drifter jeg på 10-15 meters dyp. Snellene får da jobbe slik de skal når man kjører fisken.

Surfsnellene mine takler ikke fiske på dypt vann.

Har 400 meter 0,28 Powerpro og 1,2 mm monofortom. Dette bør holde til det meste som svømmer langs kysten vår.

Takker for innspill. Da ser det nok ut som at det blir 2stk sneller. En til kystmeite og en til havfiske, og da blir det vel trolig 2 stenger også.
Har du, eller noen andre erfaringer med en av disse snellene, eventuelt andre anbefalinger til andre kraftige surfsneller av høy kvalitet?

Shimano Big Baitrunner XT-A LC:

http://www.skittfiske.no/avdelinger/fiskeutstyr/sneller/baitrun,surf-sneller/shimano/big-baitrunner/shimano-big-baitrunner-xt-a-lc-haspelsnelle-135115-p0000119347

Shimano Ultegra 12 000 XTA:

http://www.baardsen.no/produkt/fiskeutstyr/surffiske/sneller/shimano-ultegra-12-000-xta

Mulig dette er diskutert i andre tråder på forumet allerede, i så fall er det bare å ignorere, jeg sitter på nettet med mobil telefonen, noe jeg ikke er særlig vant til, men er heldigvis tilbake på Pc om en ukes tid og har da et litt enklere hjelpemiddel til å både surfe, lese og skrive, for dette var jaggu ikke enkelt for en tommeltott.

Det var også nytt for meg at haspel snellene nå blir kalt "surfsneller" :)

Mvh
H.L.         

Endret av H.L
La til snellenavn til linkene og at snellene ønskes i høy kvalitet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.