Gå til innhold
Fiskersiden

Er det flere abbor entusiaster her ?


Bonavar
 Share

Recommended Posts

Min favorittplass er abboren noen ganger veldig kilen. Skal helst treffe 10.00-12.00. Før eller etter det er den ikke på plass. Å de største biter først. Testa vannet for første gang denne sesongen på søndag. Borrer hull å slipper kroken rett i hue på en 910g abbor. Skjedd flere ganger at den største sitter på første nedslipp, men var tregt, å ingen over kiloen denne gangen.

Her er de litt kortere, men ganske høye og kraftig så drømmer fortsatt om å finne 2kg drømmen her. Her føles 155mm UR litt på kanten ut når jeg fikk en i fjor på 1.1kg da måtte jeg nedi med hånda å hjelpe til.

Vannet er dessverre hemmelig :)

 

 

P2141675.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo mer jeg fisker abbor og lærer om abbor jo mindre føler jeg at jeg kan om dem. Dette med barometertrykk og vær har ofte noe å si, men å si at det er bænkers er skummelt. 
Og jeg kan røpe at en bestand av stor fin abbor(700gram og oppover) er fullt mulig å miste på grunn av årsaker som jeg ikke kan nok om, for å kunne helt bestemme hva som er utslagsgivende. Så å i allefall prøve å gjøre "det rette" for å prøve å bevare "sitt" gode fiske må kunne ses på som positivt helt til man innser at man gjorde ett eller annet feil alikevel fordi man roter med økosystemer som man strengt tatt ikke skjønner noe av her oppe som vi puster luft.

Gleder meg helt PSYKT til dette is tullet forsvinner og vi kan begynne å fiske skikkelig igjen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, blogz skrev:

Jo mer jeg fisker abbor og lærer om abbor jo mindre føler jeg at jeg kan om dem. Dette med barometertrykk og vær har ofte noe å si, men å si at det er bænkers er skummelt. 
Og jeg kan røpe at en bestand av stor fin abbor(700gram og oppover) er fullt mulig å miste på grunn av årsaker som jeg ikke kan nok om, for å kunne helt bestemme hva som er utslagsgivende. Så å i allefall prøve å gjøre "det rette" for å prøve å bevare "sitt" gode fiske må kunne ses på som positivt helt til man innser at man gjorde ett eller annet feil alikevel fordi man roter med økosystemer som man strengt tatt ikke skjønner noe av her oppe som vi puster luft.

Gleder meg helt PSYKT til dette is tullet forsvinner og vi kan begynne å fiske skikkelig igjen :D

Ser du smiler men virker ikke som du er en isfisker ? :)

Isfiske er jo helt konge må jeg si. På sommeren er det vanskelig å komme seg til flere steder om man ikke har båt. Det er det som gleder meg med isfiske. Man kan gå på isen å lage hull akkurat hvor du vil. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk vestfold fylkes nest beste isfisker i en eller annen yngre årsklasse (fordi han som fortjente den plassen måtte hjem å drite og vi var 4 som deltok) Men det isfiske greiene har endt opp med å koste en ellers ivrig predatorfisker fantastisk dyrt. 
Ref 

Men klart at isen hjelper mange til å nå fram til gode plasser. Men jeg håper fortsatt på at isen forsvinner i februar/mars. For da skal jeg ut med en serdeeeeeeeeeeeles sakte innsveivet jigg kropp på ett 7 grams hode og se om ikke de er ute å svinser :D

20131011_12172120131011_38.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyreste isfisketuren jeg har vært på kosta vel ca en million kroner når alt var gjort opp for grillmat og maggoter og firehjulstrekkere og airbagger og hestehengere og leiebiler og den slags. Jeg sier bare : Kjør pent, det overhode ingen skam å snu allerede før du har gått ut ytterdøra nå i vinterhalvåret og vær og føre tilsier at du skal sitte inne å rote rundt på internet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, blogz skrev:

Gleder meg helt PSYKT til dette is tullet forsvinner og vi kan begynne å fiske skikkelig igjen :D

 

Jeg synes halve moroa er at det kommer opp en skikkelig kubbe som så vidt entrer 155m hullet.

Lo så jeg nesten datt av stolen første gang jeg fikk så stor abbor på is :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe eget spesielt og uforklarlig med det å stå på isen. Merker det spesielt sterkt på sjøis. Er nok en kombo av at du kommer lett til plasser du ellers ikke kommer til uten båt, samt at det ofte er stor fisk innom på vinterdelen av året å du vet aldri hva som kommer forbi :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Super fin dag på isen igjen. Ble 8 Abbor og 4 Gjedder. Abboren på bildet veier nesten 800g. Flere stor hugg i dag som jeg vet var Abbor men dem slapp på vei opp. 

Jeg har problemer med og laste opp bilder. Nå har jeg minimert bildet max. Men fremdeles umulig å laste opp. Noen som kjenner til dette ? Send meg gjerne en PM. Takk

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi i gang med bilder igjen :) 

Tok en kjempe fin Abbor på isen forrige helg. Vekten var bare 800g men utrolig gøy når dem nærmer seg kiloen. 

Denne tok jeg på en 9cm gummi/jig balansepilk. Pilken er stor men fremdeles mye mindre en en vanlig bytte fiske som Abboren spiser. 

hFSTcCv.jpg

imPpHZW.jpg

vYrsb1t.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Var en tur på isen i dag. Å nok en gang glemte jeg å ta med maggot boksen. Er det bare jeg som klarer å glemme sånt ? Andre gang nå på kort tid. lol !! 

Da er det bare å ta frem balansepilkene å sikte mot storfisken :)

Ble en fin Abbor i dag men ikke noe mer. Utrolig kjedelig når jeg ser fisken står tett i tett der nede å venter på noe mer. Bilder av dagens fisk 

 

SXgNFHR.jpg

 

9x9jQ2m.jpg

 

j2AFbo5.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortvil ikke om maggotten er hjemme. Gi en maggott-fri krok en sjanse.

Min teori er at maggotten bremser lyskrokens bevegelser og blir et lettere bytte. Bruker man en garnkrok vil man få samme effekt.

Min erfaring er at fargevalg kan være utslagsgivende for hvorvidt fisken tar eller ikke.

Noen av mine garnkroker er 100% garn. Hvis man tror at lukten kan være utslagsgivende, så kan man tilsette lukt i forveien eller bare gni inn blod fra første fisk. 

Når åbboren står under hullet, så venter den ikke på at du skal få på maggotten. Fort ned og fort opp. 

Merker du at nappene ikke sitter, så denger du nedi balansen. Åbboren kan da være mer interessert i pimpel enn lyskroken. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Potemkin skrev:

Fortvil ikke om maggotten er hjemme. Gi en maggott-fri krok en sjanse.

Min teori er at maggotten bremser lyskrokens bevegelser og blir et lettere bytte. Bruker man en garnkrok vil man få samme effekt.

Min erfaring er at fargevalg kan være utslagsgivende for hvorvidt fisken tar eller ikke.

Noen av mine garnkroker er 100% garn. Hvis man tror at lukten kan være utslagsgivende, så kan man tilsette lukt i forveien eller bare gni inn blod fra første fisk. 

Når åbboren står under hullet, så venter den ikke på at du skal få på maggotten. Fort ned og fort opp. 

Merker du at nappene ikke sitter, så denger du nedi balansen. Åbboren kan da være mer interessert i pimpel enn lyskroken. :)

Jeg prøvde å slå pimpelen i bånd flere ganger å jeg brukte forskjellige farger''lyskroke''. Eneste som ga utslag å var interessant på min flasher var store balansepilker. Myska uten maggot virka heller ikke. Prøvde også med fake blod larver men nei. Tror blod maggot eller vanlig ville gjort susen i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slå pimpelen i bunn er bare en av mange teknikker som kan trigge fisken. Men hvis fisken jakter i stim, så er de som regel litt over bunnen. Fisken kan ta på nedslipp, men neste gang seiler kanskje pimpelen helt til bunns. Da kan man banke pimpelen i bunn til sola går ned uten at det skjer noe i det hullet. 

Noen ganger må man trigge fisken til bitt. Sitter man midt i stimen og ingenting skjer kan man kanskje prøve seg litt i ytterkant eller over stimen. Det viktigeste er å få stimen i bevegelse. Andre ganger er det ikke behov for å trigge fisken i det hele tatt. Jagende fisk er så overtent at den fyker på alt som beveger seg. Men den forsvinner like fort som den kom, så det gjelder å ha høyt tempo. Da har man ikke tid til å tre på maggot. 

Skal man lykkes på isen, så trenger man mange "verktøy" i skuffen og man må være villig til å bruke dem. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Potemkin skrev:

Slå pimpelen i bunn er bare en av mange teknikker som kan trigge fisken. Men hvis fisken jakter i stim, så er de som regel litt over bunnen. Fisken kan ta på nedslipp, men neste gang seiler kanskje pimpelen helt til bunns. Da kan man banke pimpelen i bunn til sola går ned uten at det skjer noe i det hullet. 

Noen ganger må man trigge fisken til bitt. Sitter man midt i stimen og ingenting skjer kan man kanskje prøve seg litt i ytterkant eller over stimen. Det viktigeste er å få stimen i bevegelse. Andre ganger er det ikke behov for å trigge fisken i det hele tatt. Jagende fisk er så overtent at den fyker på alt som beveger seg. Men den forsvinner like fort som den kom, så det gjelder å ha høyt tempo. Da har man ikke tid til å tre på maggot. 

Skal man lykkes på isen, så trenger man mange "verktøy" i skuffen og man må være villig til å bruke dem. :)

 

Takk for tips. Jeg bruker jo som sagt en flasher. Når strekene på flasheren blinker svømmer dem rundt å når strekene er nøyaktige men beveger seg opp og ned står fisken stille. I går var det utslag på begge deler. Jeg så tydelig fisken kom opp for å snuse på balansepilken min men så svømte ned igjen. Prøvde også med pimpel og myska men det ga så og si ikke noe utslag. Men igjen takk for gode tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.