Gå til innhold
Fiskersiden

Er det flere abbor entusiaster her ?


Bonavar
 Share

Recommended Posts

9 timer siden, erik skrev:

Fortom eller ei?

Alltid, men typen varierer. I tilfellet over bruker jeg en popper som tåler endel vekt, så den kunne jeg sikkert brukt stålfortom på. Men generelt ved abborfiske bruker jeg multifilament som sene, og fluorkarbon som fortom. Fisken på bildet over brukte jeg 0,33 fluorkarbon på, og da er det ikke mye beskyttelse mot gjeddetenner, men mest for at jeg får mer abbor med slik fortom kontra multi helt frem. Popperen er forresten en IMA Popkey 90, som sammen med Strike Pro er en personlig favoritt ved abborfiske. Strike Pro sin tåler ikke stålfortom, da "popper" den ikke.

Bruker jeg større poppere med gjedde som mål bruker jeg stålfortom.

Takk for svar ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apologies for writing English but my UK iPad does not have an Norwegian keyboard  :(:(

Perch fishing from bank or boat with artificials are an artform over here in the UK and something that together with Zander is my great passion. 

Dropshot is not a vertical technique only and you can to great effect cast a dropshot rig from both boat and bank.

The link below leads to an article about Stillwater dropshot fishing I wrote for one of the leading UK predator fishing retailers.

https://www.thelurebox.co.uk/blogs/news/115200900-dropshotting-for-perch-on-reservoirs-vidar-thomassen

 

Larger 10-12cm jigs are spot on if you are after bigger specimens ;);)

 

 

image.jpeg

image.jpeg

Endret av Vidar6
Typo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Vidar6 skrev:

Apologies for writing English but my UK iPad does not have an Norwegian keyboard  :(:(

Perch fishing for bank or boat with artificials are an artform over here in the UK and something that has together with Zander is my great passion. 

Dropshot is not a vertical technique only and you can to great effect cast a dropshot rig from both boat and bank.

The link below leads to an article about Stillwater dropshot fishing I wrote for one of the leading UK predator fishing retailers.

https://www.thelurebox.co.uk/blogs/news/115200900-dropshotting-for-perch-on-reservoirs-vidar-thomassen

 

Larger 10-12cm jigs are spot on if you are after bigger specimens ;);)

 

 

image.jpeg

image.jpeg

Stor og feit hva var vekta ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 22.7.2016 at 15.21, erik skrev:

Sognsvann, Bogstadvannet og Nøklevann har alle levert abbor rundt kiloen til meg, og har typisk byttefisk som mort/ krøkle/ laue, men det er noen år siden jeg frekventerte de vannene. (Nøklevann er tappet ned noen meter nå, uten at det nødvendigvis gir dårligere fiske.) 

Apropo Nøklevann jeg var der i går å uten å få en eneste fisk. Gøy å se hvordan vannet ser ut nå når det er tappet ned. Dem sier det skal fylles opp før Desember 2016. Tok masse bilder i for å huske gode fiske spots. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abborfiske er bare helt konge, ingen tvil om det. Min kone og jeg fisker stort sett bare i Randsfjorden, og da er det abboren vi er ute etter. Prøvd litt forskjellig metoder, men faller bestandig tilbake til mark og dupp. Men jeg lurer på noe. I Randsfjorden tar vi abbor av forskjellige farger. Noen er "klassisk grønn/svart med røde finner, men vi tar også abbor som er gråblå med lyse finner. Vi tar begge varianter på samme sted, noenlunde lik størrelse, og av begge kjønn. Hvorfor er noen fisker grønne mens andre er blå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Trond_Ø skrev:

Abborfiske er bare helt konge, ingen tvil om det. Min kone og jeg fisker stort sett bare i Randsfjorden, og da er det abboren vi er ute etter. Prøvd litt forskjellig metoder, men faller bestandig tilbake til mark og dupp. Men jeg lurer på noe. I Randsfjorden tar vi abbor av forskjellige farger. Noen er "klassisk grønn/svart med røde finner, men vi tar også abbor som er gråblå med lyse finner. Vi tar begge varianter på samme sted, noenlunde lik størrelse, og av begge kjønn. Hvorfor er noen fisker grønne mens andre er blå?

Mulig du har fisket Gjørs ?

p4300054.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, erik skrev:

Kan bekrefte at det hverken er gjørs eller hork i Randsfjorden.

Siden jeg blanket fullstendig på siste abbortur dit er det fristende å si at det ikke er abbor der heller. :D

Lenge sida vi blanket på abbor i Randsfjorden. Prøv mark og dupp neste gang, og dra nord for Fluberg bru. Vi duppmeiter uten oppheng og tar brukbart med fisk stort sett hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, LaHo skrev:

 

Hvordan er størrelsen på abboren der da?
Noe kilosfisk å få?

Helt grei matfisk, men lite kilosfisk. Ligger nok på rundt 200-600gr. Større abbor er uansett ikke så god på smak, og vi spiser all fisk vi tar. Lite som slår stekt abbor-filet på ferskt brød...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dupp er for små barn å kose fiske i mine øyne. Eller om man er sliten å ikke ønsker å løper rundt ,) Mer gøy å få Abbor å diverse fiske ved å kaste. Mer prestasjon det synes jeg.. Ikke meningen å tråkke på noen nå så det er sagt. Agner selv noen ganger med små fisk i håp om å få stor Abbor eller Gjedde til å bite på. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er primært på jakt etter de litt større borrene, så hvis jeg meiter er det med agnfisk. Jeg har aldri vært så langt nord i Rand, siden jeg setter ut på Jevnaker er jeg sjelden lengre opp enn fergeleiet.

Matrosen fikk forøvrig en mindre abbor ved kirken i Røykenvika så helt bomtur var det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Bonavar skrev:

Dupp er for små barn å kose fiske i mine øyne. Eller om man er sliten å ikke ønsker å løper rundt ,) Mer gøy å få Abbor å diverse fiske ved å kaste. Mer prestasjon det synes jeg.. Ikke meningen å tråkke på noen nå så det er sagt. Agner selv noen ganger med små fisk i håp om å få stor Abbor eller Gjedde til å bite på. 

 

Gratulerer med årets særeste uttalelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Bonavar skrev:

Dupp er for små barn å kose fiske i mine øyne. Eller om man er sliten å ikke ønsker å løper rundt ,) Mer gøy å få Abbor å diverse fiske ved å kaste. Mer prestasjon det synes jeg.. Ikke meningen å tråkke på noen nå så det er sagt. Agner selv noen ganger med små fisk i håp om å få stor Abbor eller Gjedde til å bite på. 

 

Skal godt la seg gjøre og ikke føle seg litt tråkka på etter en sånn uttalelse. Tror ikke du er helt vet hva du snakker om her. Duppmeite er, etter min mening en fiskeform flere burde lære seg å beherske. For det er faktisk ikke bare å træ på en mark, kaste ut og sitte å vente på at det skal nappe. Mer enn noe annet fiske gjelder det her å lese vannet og ha en god forståelse av hvor fisken foretrekker å stå under forskjellige lys og værforhold. Du må ha følelse av når du skal gjøre tilslag, og når du bør ha is i magen og vente. Du må kunne lese ut i fra hvordan snøre og dupp beveger seg, hvilken fiskeart det mest sannsynlig er som biter. Så hold slike usakligheter for deg selv, og lær deg duppmeiting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, erik skrev:

Jeg er primært på jakt etter de litt større borrene, så hvis jeg meiter er det med agnfisk. Jeg har aldri vært så langt nord i Rand, siden jeg setter ut på Jevnaker er jeg sjelden lengre opp enn fergeleiet.

Matrosen fikk forøvrig en mindre abbor ved kirken i Røykenvika så helt bomtur var det ikke.

Har tatt abbor på over to kilo på mark, og stort større blir de ikke i Randsfjorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.