Gå til innhold
Fiskersiden

Relativt rimelig utstyr til allround fjordfiske


piddien
 Share

Recommended Posts

Jeg har tenkt å kjøpe nytt utstyr til båtfiske. Det må fungere til både pilking og agnfiske. Fjordene rundt Askøy er dype, så snellen bør ha god snørekapasitet. Prismessig hadde jeg tenkt å holde meg mellom 2000 og 3000 kroner. Jeg har ikke tenkt å bruke utstyret til kveite eller stortorsk. Noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, ahamm said:

"Transportlengde 228cm" 

Det blir vanskelig for meg å få denne inn i bilen min. Jeg vil helst ha en delbar stang.

"638g" + "670g"

Stangen og snellen veier over 1,3 kg tilsammen. Blir ikke det litt vel mye til pilking?

"Power Pro Depthhunter 0,32mm 300m"

Det irriterer meg at butikkene inkluderer en liten spole med veldig tykt multisnøre i alle havfiskesett, uansett snørekapasitet på snellen eller hvilken vektklasse stangen er i. Etter det jeg har lest her inne vil en snelle i Shimano sin TLD-serie ta flere ganger så mye snøre som det er på denne spolen. Hvis man kjøper en TLD-snelle i dag er det fordi man ønsker å nå ned på store dyp, og da er denne lille spolen med snøre ubrukelig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

transportlengden på 228cm stemmer ikke. den er 164cm.

Du kan jo også kjøpe settet hos Skitt Fiske uten snøret for 2399,-

http://www.skittfiske.no/avdelinger/supertilbud/beastmaster-cx-boat-7-6-20-30-lb-tld-20-stang-snelle-154488-p0000138595

Så kan du kjøpe det snøret du ønsker.

Dette :http://www.skittfiske.no/avdelinger/supertilbud/fiskesener-20-prosent/multifilament/powerpro-depth-hunter/powerpro-depth-hunter-455m-150300-p0000131724 

Eller vanlig Power Pro i 455meter (dette står ikke oppført hos Skitt Fiske for øyeblikket).

 

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 23/07/2016 at 1:37 PM, Audiosan said:

transportlengden på 228cm stemmer ikke. den er 164cm.

Har du stangen selv? Jeg sjekket Shimano sin webside. Der er transportlengden på CX Boat (BMCXBT2030) oppgitt til 194 cm: http://fish.shimano-eu.com/content/eu/en/Home/products0/rods/boat/beastmaster-cx-boat.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg har den ikke selv. Men alle Shimano havstenger med lengde på 7'6" jeg har sett har en transportlengde på 164 cm. Alle er delt rett over snellefestet. Noe som tilsier omtrent samme transportlengde på alle sammen. Med total lengde på 228cm og transportlengde på 194cm så må den enten deles i bakgrepet, eller ikke ha bakgrep over hodet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutes ago, Audiosan said:

Nei jeg har den ikke selv. Men alle Shimano havstenger med lengde på 7'6" jeg har sett har en transportlengde på 164 cm. Alle er delt rett over snellefestet. Noe som tilsier omtrent samme transportlengde på alle sammen. Med total lengde på 228cm og transportlengde på 194cm så må den enten deles i bakgrepet, eller ikke ha bakgrep over hodet :)

Etter å ha søkt etter bilder som viste hvordan den var delt uten å funnet noe søkte jeg etter videoer, og da fant jeg noe. I en video lagt ut av en gresk nettbutikk(?) vises det klart at den CX Boat stangen de har er delt rett over snellefestet, og at bakgrepet er veldig kort. Nå ser det ut til å være en 16-20 lbs stang de har, men det er den eneste visuelle bekreftelsen på hvor BX Boat serien er delt jeg har klart å finne: 

Problemet med en stang som i delt tilstand er nesten to meter lang er at når jeg har puttet den i stangrøret (Plano 4588) får jeg den verken inn i bagasjerommet eller i baksetet på bilen min. Jeg må ha stangrøret på skrå fra passasjersetet foran til venstre del av baksetet. Det gjør at jeg ikke får passasjerer med meg og røret kommer i veien for albuen min når jeg girer. Jeg har testet dette i dag ved å bruke min nåværende båtstang (187 cm) uten å dele den. Jeg burde vel bare kjøpe STC-stenger, men de er både tunge og dyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Audiosan said:

Jeg kjenner til transport problemene der ja. Det er grunnen til at jeg aldri kjøper Shimano havstenger, så lenge det ikke er STC system. Selv satser jeg på stenger som er 5'8" - 6'6" som er delt over framgrepet. Eller opp til 7' om de er delt på midten.

Interessant. Hvilke andre merker og modeller enn STC har du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja både Lawson offshore og Prey Jigger. men sistenevnte overskrider nok budsjettet ditt med 100% inkl snelle :) 
men Lawson offshore boat 12-30lb får du til 899,- hos skittfiske. Og da kan du jo gå for en Shimano TLD snelle. enten TLD15 eller TLD20. Alt etter hvor dypt du trenger å komme og om du føler behovet for å bruke seletøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutes ago, Audiosan said:

Ja både Lawson offshore og Prey Jigger. men sistenevnte overskrider nok budsjettet ditt med 100% inkl snelle :) 
men Lawson offshore boat 12-30lb får du til 899,- hos skittfiske. Og da kan du jo gå for en Shimano TLD snelle. enten TLD15 eller TLD20. Alt etter hvor dypt du trenger å komme og om du føler behovet for å bruke seletøy.

Takk for hjelpen. Nå har jeg lagt inn en bestilling på Lawson offshore boat 12-30 lbs og TLD 15.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.