Gå til innhold
Fiskersiden

Totalforbud mot å ta opp fisk ?


Bonavar
 Share

Recommended Posts

Hei jeg vet ikke hvordan jeg skal starte denne tråden. Men jeg leser om flere fiskere som nesten drar opp alt som er. Vet det er minstemål de fleste steder. Men er det mulig eller hva skjer om man lager totalforbud mot å ta opp fisk ? Ikke overalt men i noen vann. Ser ikke helt poenget i å ta opp en Abbor/Ørret på 400g heller ikke 1kg. Det som er gøy er jo at det blir så mye stor fisk i vannet som mulig. Det er da det blir gøy å fiske der. 

Vi er en kompis gjeng som slipper ut alt vi kommer over. Dersom fisken ikke er kroket stygt. Makrell og andre fiske arter fra sjøen tar vi opp siden sjøen er så stor å huser mye mer fisk en i ferskvann. Men igjen så slipper vi det meste ut. 

Drømmen min er å finne et eget Abbor og Gjedde vann med stor fisk. Om alle skal dra opp en hver fisk på 250-300g da ødleger man jo bare vannet mener jeg. 

Er det noen mulighet eller finnes det vann det er totalforbud mot å ta opp fisk ?? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 90% av vannene i Norge er problemet at det ikke taes opp nok fisk...

 

Normalt er det opp til grunneier å bestemme reglene for vannet og de har som regel ikke peiling på hva som er korrekt uttak for vannet. I noen tilfeller er det den lokale jeger og fisk foreningen som leier fiskerett og de vil forsøke å få vannet så bra som mulig. Du kan jo starte med å sjekke hvem som har fiskeretten i de aktuelle vannene og snakke med dem.

 

Minstemål som praktiseres rundt om har motsatt effekt av hva du ønsker. Hvis man slipper ut småfisk og tar opp de store så senker man jo gjennomsnittstørrelsen. Mye bedre å ta småfisk opp å slippe ut alt som har fått litt størrelse. Som regel er jo småfisken også bedre egnet til matfisk. Unntaket er jo selvsagt om vannet er tynt befolket men da mener jeg at man burde slippe ut alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ser ikke poenget med å ta opp en ørret/abbor på mellom 400g og 1kg altså? Folk har forskjellige formeninger om hva som er moro vettu. Kan være enig i det hvis man fisker i vann man VET det er lite med fisk, utenom det er jeg helt uenig. Ikke glem at det finnes mange vann hvor det fiskes altfor LITE, og hvor det er overbefolka med småfisk. Som BAN skrev så bra:

32 minutter siden, BAN skrev:

I 90% av vannene i Norge er problemet at det ikke taes opp nok fisk...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Østlending skrev:

Du ser ikke poenget med å ta opp en ørret/abbor på mellom 400g og 1kg altså? Folk har forskjellige formeninger om hva som er moro vettu. Kan være enig i det hvis man fisker i vann man VET det er lite med fisk, utenom det er jeg helt uenig. Ikke glem at det finnes mange vann hvor det fiskes altfor LITE, og hvor det er overbefolka med småfisk. Som BAN skrev så bra:

 

For meg er det moro å få fisk. Når fisken er på land slipper jeg den ut. Da kan fisken bli enda større å kanskje bite på igjen ved senere anledning. Ser ikke poenget med å drepe fisken ? Jeg prøver på ingen måte å starte en fight her nå så du vet det :)  Savner bare mer stor fisk som kanskje biter lettere på enn om bestanden var mindre. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, BAN skrev:

I 90% av vannene i Norge er problemet at det ikke taes opp nok fisk...

 

Normalt er det opp til grunneier å bestemme reglene for vannet og de har som regel ikke peiling på hva som er korrekt uttak for vannet. I noen tilfeller er det den lokale jeger og fisk foreningen som leier fiskerett og de vil forsøke å få vannet så bra som mulig. Du kan jo starte med å sjekke hvem som har fiskeretten i de aktuelle vannene og snakke med dem.

 

Minstemål som praktiseres rundt om har motsatt effekt av hva du ønsker. Hvis man slipper ut småfisk og tar opp de store så senker man jo gjennomsnittstørrelsen. Mye bedre å ta småfisk opp å slippe ut alt som har fått litt størrelse. Som regel er jo småfisken også bedre egnet til matfisk. Unntaket er jo selvsagt om vannet er tynt befolket men da mener jeg at man burde slippe ut alt.

Jeg fisker mye i et mellomstort vann som har mye Abbor,Gjedde og Mort. Største Abboren jeg har tatt der er på 1,4kg som jeg ser på som ganske stort til å være i Norge å ved tanke på vannets størrelse. Er det noen måte jeg kan bidra til å få den store fisken der til å bli enda større ? Ta opp små Abbor å Mort for eksempel ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som du har misforstått hvordan kultiveringen av et vann fungerer og hvordan det fungerer kontra havet.

Jeg anbefaler deg å lese deg opp litt.

Forumet er er jo en grei start :)

Ellers mener jeg å huske at NJFF  har lagt ut endel materiale om emnet.

Noe google lett finner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et totalforbud mot å drepe fisk virker lite hensiktsmessig, selv om et generelt fang og slipp fiske er fornuftig. Jeg tviler sterkt på BANs påstand om at 90% av vannene i Norge er overbefolket, og egentlig trenger å fiskes hardere. Og hvis så er tilfelle, er det likevel lite relevant i forhold til en fang og slipp debatt. For hvem er i utgangspunktet interessert å fiske i overbefolkede vann? Det er jo hvordan vi praktiserer fisket i de vannene hvor bestandene er gode som er interessant i denne sammenhengen, der hvor folk er interessert å fiske, og der hvor det er et fiskepress. I overbefolkede vann kan man ta opp fisk i bøtter og spann, det er ren kultivering. Så kan man sette tilbake de få fine eksemplarene man får. I gode fiskevann bør man også prioritere å sette tilbake den store fisken. For med mindre man er bevisst i forhold til hvilke inidivder man tar ut, vil sportsfiske lett føre til et selektivt uttak av den interessante fisken, de store. Og da blir vannene fort ødelagt. Det er ingen grunn til å være hysterisk; ta gjerne ut en steikefisk i ny og ne, men det er fornuftig som hovedregel å sette tilbake de store individene. Ikke er de spesielt gode matfisk heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, piscator skrev:

 Jeg tviler sterkt på BANs påstand om at 90% av vannene i Norge er overbefolket, og egentlig trenger å fiskes hardere. 

Påstanden kommer fra bladet Villmarksliv...

Det er ikke alle vannene med småfisk som er overbefolket. Bestanden i vannet regulerer seg selv ut i fra næringstilgang, gytemuligheter og predatortrykk. I de fleste vann vil det si at fisken ikke kommer i nærheten av den størrelsen vi ønsker at den skal ha. Det er altså ut i fra vårt ståsted at fisken er små i de fleste vannene og ikke ut i fra et biologisk ståsted.

 

Når det gjelder vannet til trådstarter med abbor på 1,4 kg så ville jeg ikke ha satt i gang noen store tiltak. Etter hva jeg forstår er dette en stor fisk. At det er mort her er jo en bonus da abbor gjerne jakter på dem. Ta opp noe matfisk i størrelsen 2-5 hekto og slipp alt annet ut igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, men det er uklart hvor VL har tatt dette tallet fra... og som sagt, det er egentlig ikke så relevant i forhold til denne debatten. Ellers enig i det du skriver. Ja, maksstørrelsen på fisk er avhengig av næringstilgangen, og selv om maksstørrelsen i vannet ikke er i nærheten av noen rekord betyr ikke det automatisk at vannet er overbefolket. Men uansett bør man være forsiktig med å ta ut for mye av den største fisken i en bestand, hvis man skal unngå overbefolking. I forhold til rent biologiske kriterier er det gunstig at bestanden har individer fra flere årsklasser, med et godt innsalg av større fisk (i forhold til hva vannet kan bære). Det bidrar til å stabilisere dynamikken i bestanden, dvs det øker sjansene for at bestandene holder seg relativt stabile over tid.

og for øvrig er det vanskelig å gjøre aktive tiltak i bestander med abbor, ut over det å sette tilbake de største individene. Så vi er enige på dette punktet også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, piddien skrev:

Hva med å tillate bruk av oter i vann med store bestander av undervektig fisk?

En kjenning testet i et overbefolket ørretvann å ga opp etter 10 meter. Han fikk aldri alle fluene ut før det hang på en ørret.:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, BAN skrev:

Påstanden kommer fra bladet Villmarksliv...

Det er ikke alle vannene med småfisk som er overbefolket. Bestanden i vannet regulerer seg selv ut i fra næringstilgang, gytemuligheter og predatortrykk. I de fleste vann vil det si at fisken ikke kommer i nærheten av den størrelsen vi ønsker at den skal ha. Det er altså ut i fra vårt ståsted at fisken er små i de fleste vannene og ikke ut i fra et biologisk ståsted.

 

Når det gjelder vannet til trådstarter med abbor på 1,4 kg så ville jeg ikke ha satt i gang noen store tiltak. Etter hva jeg forstår er dette en stor fisk. At det er mort her er jo en bonus da abbor gjerne jakter på dem. Ta opp noe matfisk i størrelsen 2-5 hekto og slipp alt annet ut igjen.

Du mener små 1000 brødre å store brødre burde tas opp ?? 

Går en del Gjedde der også. Om vi går en runde får vi som regel 4-6 Gjedder på 4-5 timers fiske. Alt fra under kiloen til gjennomsnitt 1,5-2,5kg 

Er ikke et kjent vann så det fiskes ikke så mye der. Bare usikker på hvordan vi eventuelt kan skape bedre/større fiskeforhold. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bonavar skrev:

Du mener små 1000 brødre å store brødre burde tas opp ?? 

Går en del Gjedde der også. Om vi går en runde får vi som regel 4-6 Gjedder på 4-5 timers fiske. Alt fra under kiloen til gjennomsnitt 1,5-2,5kg 

Er ikke et kjent vann så det fiskes ikke så mye der. Bare usikker på hvordan vi eventuelt kan skape bedre/større fiskeforhold. 

Hverken jeg eller noen andre kan gi deg et fullgodt råd uten å ha studert vannet da dette er rimelig komplisert. Gjedde, abbor og mort burde kunne gi et vann med både mye fisk og stor fisk uten noen som helst inngripen. Husk at man må ha småfisk også for at noen skal bli store. Rådet mitt på å ta ut litt matfisk er basert ut i fra opplysningene du har gitt her som sier meg at vennet neppe er overbefolket og at et lite uttak vil gi de større fiskene litt bedre forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere ting som spiller inn på hvor stor fisken blir i et gitt vann - alt fra vannets størrelse, dyp, bunnforhold, surhet, siktdyp, planktonsamfunn, strandlinjens vegetasjon, temperatur gjennom året. De fleste av disse faktorene har en ikke kontroll over.

Å drive kultiveringsarbeid med fiskestang i overbefolkede vann er neppe effektivt sammenlignet med ruser/småmaskede garn. De vellykkede kultiveringsprosjektene jeg kjenner til innebærer alt fra å selektivt fjerne fisk under en viss størrelse til å bedre/hindre gyting og det tar typisk noen år før en ser målbare økninger i fiskens snittvekt.

Et produktivt lite vann med mye fisk kan likevel ha et øvre tak på predatorenes størrelse som funksjon av et øvre tak på byttefisken størrelse og form. Eksempelvis er fettfinnefisk i størrelsen 1-3 kg ypperlig føde å bli stor på for gjedder fra 2 kg og oppover, men hvis vannet består av i hovedsak små mort og abbor kreves det større jaktinnsats og hver fisk gir mindre energi for gjedden. Siden disse fiskene går i stim er det også noe som kan gjøre at gjedden må stresse litt mer - igjen avhengig av hvordan vannet ser ut under overflaten.

For stangfiske, ta opp det dere får av småfisk som igjen øker mattilgangen til byttefisk og dermed øker størrelsen på byttefiskene, noe som igjen kan øke størrelsen på gjedde.

Akkurat med abbor er det nok litt spesielt, gjedden tar den men den er bra rustet til å motstå angrep med kroppsformen, piggene og stimatferden samtidig som abbor kan ta en del gjeddeyngel og mindre gjedder.

En annen faktor er stress - med mye små byttefisk og/eller mye små predatorfisk vokser ikke gjeddene optimalt. De foretrekker da mindre bytter for å ikke bli utsatt for angrep selv fra andre gjedder eller at det kommer en gjedde av tilsvarende størrelse og krangler med dem om maten. Når det er fravær av byttefisk på passelig størrelse for større gjedder spiser de mer gjedde, og resultatet blir flere mindre byttefisker.

Personlig ville jeg satt ut all gjedde og tatt opp mindre abbor, men  igjen, om det kun et stangfiske som bedrives har nok det minimalt å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.